Verschil tussen Andalusiër en PRE?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Verschil tussen Andalusiër en PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 23:51

Hoihoi!

Ik ben me de laatste tijd eens meer aan het verdiepen in de andalusiër/PRE.
Ik heb iemand op msn met een PRE die me namelijk nogal in de war heeft gebracht met verhalen over de geschiedenis ed,
wat mijn nieuwsgierigheid wekte en waardoor ik bijgevolg op zoek ging naar antwoorden.

Jammer genoeg ben ik een beetje verdwaald in alle info die ik vond. Daarbij zei dat meisje (of deed ze uitschijnen)
dat er een verschil is tussen een andalusiër en een PRE. We kwamen er uiteindelijk geloof ik zelfs op uit dat
andalusiërs en PRE's zelfs verschillende stamboeken hebben. Nu heb ik eens op deze site gekeken: www.purarazaespanola.nl
en nu lijkt dat in mijn ogen echt allemaal voor geen meter te kloppen.
Hier wordt eerder gewoon verteld dat PRE's en andalusiërs gewoon helemaal hetzelfde zijn, alleen is de benaming andalusiër
vele malen ouder dan Pura Raza Espanola.

Nu is mijn vraag voornamelijk dus, is er een verschil tussen PRE en andalusiër of is het wel degelijk 1 en hetzelfde ras?

Verder snapte ik na een tijdje ook helemaal niets meer van de bloedlijnen. Zo lijkt, volgens de uitleg die ik vond, de bloedlijn Cartujanos
dezelfde te zijn als de bloedlijn Bocado/Terry. Daarnaast werden geloof ik zowel de Bocado/Terry-paarden als de Cartujanospaarden
Kartuizers genoemd. Ik heb alleen heel erg het gevoel dat ik daar dus ergens compleet verkeerd zit. Of zijn de Bocado/Terrylijnen
ontstaan uit die Cartujanolijn en is dat dan enkel een vertakking van die oorspronkelijke paarden?
En is de Cartujano dan gewoon vertakt en vervolgens verdwenen als bloedlijn of is er nog steeds een bloedlijn die Cartujano heet?
Als dat het geval is is het vanwege de verwarrende indeling van de site dat ik het verkeerd begrepen heb.

Wat ik me ook nog afvroeg, stammen in feite al de huidige PRE's en andalusiërs die in Spanje zitten af van die eenzelfde groep paarden?
(die Cartujano's eventueel?)

Ik hoop dat iemand me hier verder antwoord op kan geven, of eventueel een geschiedenissamenvatting die ik begrijp en waar ik
wegwijs in word.

Alvast bedankt!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:06

asterid

Re: Verschil tussen Andalusiër en PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:04

Hm nog niet echt verhelderend lijkt me saida. M.i. is de andalusier een spaans paard, al dan niet raszuiver, zonder papieren terwijl een PRE raszuiver mét papieren is. De benaming andalusier wordt ook wel voor PRE's gebruikt, dat zorgt voor verwarring.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:09

Een P.R.E. is een P.R.E en een Andalusiër bestaat officieel niet en heeft dus ook geen stamboek.
Pura Raza Espagnola staat P.R.E. voor en deze paarden moeten allemaal is APTO goedgekeurd worden als ze voor de fokkerij gebruikt willen worden.

Alle paarden met een Spaans bloed worden Andalusiër genoemd, dat zijn meestal kruisingen en paarden zonder papieren. Vaak zijn het kruisingen met Arabiers bloed en dan is de officiële naam Hispano-arabe.
Je hebt ook nog officiële kruisingen van de P.R.E. die 1 ouder hebben met volle P.R.E. papieren (en APTO zijn) en dat zijn dan P.R.E. Cruzados

Hier in Nederland wordt de P.R.E. voor het gemak Andalusiër genoemd, omdat dit bij meer mensen bekend is. En alle andere kruizingen dus ook, omdat de andere 'termen' bij de meesten niet bekend zijn.

De officiele Andalusiër is een kippenras....

Kortom: Een Andalusier is een benaming uit gemakzucht, het is officieel geen paardenras, maar meer een verzamelnaam voor alle paarden uit Spanje, omdat de meeste mensen hier dan beter begrijpen wat voor soort paard het is.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:09

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 09:14

Dus eigenlijk blijft een andalusiër een 'synoniem' voor PRE als je het ook gewoon voor een PRE gebruikt en niet voor andere rassen, zoals dan kennelijk anderen wel doen. Ik zal namelijk nooit andalusiër zeggen tegen een kruising. Dan is voor mij een kruising een kruising en geen andalusiër, ook als het paard geen 'puur' paard is. Dan is het 'geen pure andalusiër', geen andalusiër. Dan zit ik dus niet fout als ik dat zeg, vind ik :')

Bedankt voor de site, ik zal straks eens kijken!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:20

Maar daar wil het stamboek dus juist vanaf!
Ze willen graag dat de P.R.E. een P.R.E. genoemd wordt, omdat de Andalusier zo´n verzamelnaam is en helemaal niet de officiele naam voor een P.R.E.
De Andalusier is in feite ´niks´, dus al helemaal geen P.R.E.

Het schept trouwens juist verwarring als je de P.R.E. als ´echte´ Andalusiër beschouwd en de rest kruisingen noemt, omdat andere mensen kruisingen juist wel Andalusier noemen...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 09:25

Ja, daar had ik wel al aan gedacht, maar dan vind ik het wel zo dat andalusiër als naam gewoon zou moeten verdwijnen en niet zou moeten worden gebruikt voor andere paarden. Dat schept hier namelijk enorm veel verwarring omdat mensen nog altijd denken in onze westerse landen dat andalusiërs PRE's zijn. Daarmee bedoel ik, met de naam andalusiër stellen zij zich een PRE voor.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:44

Maar dat komt omdat de meeste 'Andalusiër' (dus in mijn ogen kruisingen) ook vaal wel veel op de echte P.R.E.'s lijken.

Het stamboek is bezig de P.R.E. (de naam) beter bekent te maken en dus te stimuleren dat een P.R.E. ook P.R.E. genoemd wordt. Als je dus een P.R.E. hebt lijkt het mij op zich vrij logisch dat je hier ook wel bij wil 'helpen' (kijk maar eens bij de advertenties van bijv. marktplaats, daar worden nu beide namen in 1 advertentie gebruikt, voorheen stond er alleen maar Andalusier, uiteindelijk is het streven dat er alleen nog maar P.R.E. hoeft te staan om mensen 'de weg te wijzen'.)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:46

Als ik zeg dat de PRE één van mijn favoriete rassen is, dan kijken veel mensen (zelfs paardenliefhebbers/-eigenaren) me aan en vragen wat dat voor ras is..... :=
Zeg ik dat het een andalusiër is, dan begrijpen ze me wel.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:09

Zo herkenbaar Saida :D

Zei een keer iemand tegen mij " kijk die hebben ook 2 andalusiërs" Ik kijk om en zie 2 schimmels die toevallig lange manen hebben....

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:26

Hoe komt het eigenlijk dat 'andalusiër' zo'n negatieve bijklank heeft gekregen?
Omdat andere fokkers (en eigenaren ook wel) hun paarden ook andalusiërs gingen noemen en dat er geen waren? (maar aangezien andalusiër niet officieel is en PRE wel valt het stamboek dan maar terug op PRE waardoor andalusiër nu bijna een scheldnaam is) Zoiets?

Maar andalusiër is zowieso geen apart ras en heeft zeker geen eigen stamboek dus?
En eigenlijk was het vroeger gewoon een synoniem voor PRE maar door misbruik van de term 'andalusiër' zijn dus nu al de andalusiërs of PREs gewoon PREs geworden?
Of is het nog verder gegaan en zijn andalusiërs nu ook echt gewoon alle paarden uit Spanje gewoon, en is de betekenis in dat geval echt veranderd van Andalusiër met als aanduiding de PRE eigenlijk naar Andalusiër met als aanduiding dat paarden uit Spanje komen?

In dat laatste geval klopt zelfs de bokt wiki niet := En de gewone wiki over dit ras ook niet trouwens. En dan klopt die site waar ik keek ook niet _O- Dan klopt er eigenlijk niet zo heel veel meer :P

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:45

Het stamboek heeft nooit de naam Andalusiër geïntroduceerd, dat hebben wij zelf gedaan uit gemakzucht. Een KWPN-er gaan we toch ook niet ineens Hollander noemen...

De Andalusier heeft geen stamboek en is ook geen ras (ja, een kippenras) het is een verzamel naam voor alle paarden met spaansbloed (en die wellicht uit de streek Andalusië komen)
Het is nooit een synoniem voor P.R.E. geweest, dat hebben we er zelf van gemaakt. Een Andalusier heeft in feite nooit bestaan.

Je moet de koppeling Andalusier en P.R.E. geheel los laten. In spanje zal je geen P.R.E. fokker over zijn prachtige 'Andalusiers' horen praten. Hij zal het altijd over P.R.E.'s hebben. Het is volgens mij echt iets hollands om het over Andalusiers te hebben.

De boktwiki klopt inderdaad niet.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:01

Voor de mensen die er 'geen verstand' van hebben is de andalusiër een verzamelnaam voor alles wat er op lijkt, incl. de PRE.
Alles wordt dus op 1 hoop gegooid onder de noemer 'andalusiër'.
Voor de mensen die er 'wel verstand' van hebben en zich bezig houden met het ras (de PRE dus) in welk opzicht dan ook, is de naam 'andalusiër' dus eigenlijk een 'scheldwoord'. (om het zo maar even duidelijk te zeggen)
Vandaar de 'negatieve' klank.
Een Spaanse fokker is heel trots op 'zijn' ras de PRE.
Noem je het een andalusiër, dan beledig je hem eigenlijk.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:14

zasread schreef:
Een P.R.E. is een P.R.E en een Andalusiër bestaat officieel niet en heeft dus ook geen stamboek.
Pura Raza Espagnola staat P.R.E. voor en deze paarden moeten allemaal is APTO goedgekeurd worden als ze voor de fokkerij gebruikt willen worden.

Alle paarden met een Spaans bloed worden Andalusiër genoemd, dat zijn meestal kruisingen en paarden zonder papieren. Vaak zijn het kruisingen met Arabiers bloed en dan is de officiële naam Hispano-arabe.
Je hebt ook nog officiële kruisingen van de P.R.E. die 1 ouder hebben met volle P.R.E. papieren (en APTO zijn) en dat zijn dan P.R.E. Cruzados

Hier in Nederland wordt de P.R.E. voor het gemak Andalusiër genoemd, omdat dit bij meer mensen bekend is. En alle andere kruizingen dus ook, omdat de andere 'termen' bij de meesten niet bekend zijn.

De officiele Andalusiër is een kippenras....

Kortom: Een Andalusier is een benaming uit gemakzucht, het is officieel geen paardenras, maar meer een verzamelnaam voor alle paarden uit Spanje, omdat de meeste mensen hier dan beter begrijpen wat voor soort paard het is.

Duidelijke uitleg, echt nooit geweten dat de Andalusier een benaming uit gemakzucht was :+ Heeft het panini stickerboek van vroeger slecht hun werk gedaan, ik was er altijd heilig van overtuigd dat de PRE gewoon een Andalusier is maar eigenlijk is dat dus niet zo :D

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:23

Maar dan maken we die 'fout' al heel lang.. Want ten tijde van Napoleon en weet ik veel wat nog noemden wij die paarden al zo, dus dan vind ik het niet echt uit gemakzucht maar eerder omdat we het zo geleerd hebben := Dan kan het inderdaad wel kloppen allemaal.

En anders heb ik verkeerd gelezen _O-

Edit: Ik geloof dat ik het eindelijk snap. De oorspronkelijke fokkers (de Spanjaarden) noemde hun paarden geloof ik eerst naar de familienaam die het paard had gefokt of naar de bloedlijn (of toen al Pura Raza Espanola). Uiteindelijk zijn de PRE's die er nu zijn dus Pura Raza Espanola gebleven (wel nog wat gedoe eerst met de lusitano's die er dan bij kwamen en blabla) En wij, die de paarden uit Spanje gingen vissen, noemden het een andalusiër ter aanduiding van de streek waar het paard vandaan kwam. Dan valt het nog te betwisten wat er werd bedoeld. Of met een 'andalusiër' een PRE bedoeld werd (zuiver paard), of met de andalusiër een paard uit die streek bedoeld werd (gewoon, een paard). Dat zal dan ook wel weer persoonlijk liggen denk ik :=
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 30-06-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:29

In de tijd van Napoleon bestond het P.R.E. stamboek nog niet. Het P.R.E. stamboek liep eerst samen met het Lusitano stamboek, pas in 1967 zijn deze stamboeken gescheiden ;)
Daarbij lijkt mij niet dat dat paarden toen Andalusiër genoemd werden, dat zal ook wel weer een 'moderne' benaming zijn geweest...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:32

Zoiets vertelde ik hierboven dus :P
Dan ben ik blij, dan snap ik het eindelijk ongeveer _O-

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:33

Ik had de edit nog niet gelezen ;)
Maar ik denk dat je het inderdaad begint te snappen :P

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:36

Ik heb wel altijd geweten dat het met die Spaanse stamboeken nogal een chaos bleek te zijn, wat me niet erg verbaasd als ik het zo lees eigenlijk.

Oke, 1ste vraag is ongeveer uitgeklaard. Kan iemand me antwoord geven op de andere 2 vragen? :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:41

Hopelijk geeft dit wat antwoorden?

Hierro del Bocado - fokkerij van de Cartujanos, de paarden die door de karthuizer monniken werden 'verstopt' om niet ingezet te worden in de oorlogen. het verhaal gaat dat deze paarden puurder zijn dan de PRE's.
Deze worden ook Terry genoemd, Cartujanos. Terry was een fokker, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
je betaalt wel het dubbele voor een Cartujano.
Ze zijn te herkennen, of waren te herkennen, aan een brandmerk in de vorm van een (Spaans) bit. Dat mag alleen op een 100% Cartujano gezet worden.

PRE ofwel Pura Raza Española ; de enige juiste naam van een ras. Een puur ras, wat de naam je al vertelt. (Espagnola is weer een Belgische verbastering)

Andalusier: Iemand die uit de streek Andalusië komt, en een officieel kippenras :+ . Verder zegt het eigenlijk niets.

In de volksmond worden eigenlijk alle Spaanse paarden uit Spanje gemakshalve Andalusier genoemd. Kenners spreken over een PRE of over een Cruzado (PRE kruising, of een PRE waar een van de ouders niet is goedgekeurd is voor de reproduktie ofwel de fokkerij).

Het is net zoets als Fries, niet ieder paard uit Nederland heet Fries.

Op de afstamming, stamboom, van de PRE zal je altijd het gehalte Cartujano kunnen zien. Dan staat er bv 80% Cartujano, ofwel Terry bloed.
Van origine waren de Cartujanos iets kleiner dan de PRE's. en prachtig, de laatste jaren zijn ze ook daar meer maat gaan fokken. Hiermee is het originele model nogal gelijk gekomen met de PRE. De consument bepaalt ook daar het fokbeleid.
Tot 1992 kwamen er geen Spaanse paarden naar NL ivm paardenpest.

Het stamboek in Nedrland is ook nog maar 'jong'. Maar een chaos? hmmm... dat denk ik niet, het is wel een heel gedoe om de papieren in orde te krijgen. Een kostbare bezigheid, vandaar ook dat deze pure paarden zo kostbaar zijn. Of beter gezegd duur zijn.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:07

Wat bedoelen jullie eigenlijk met kippenras? _O- (ben Belg, ligt misschien ook daaraan)

Maar goed. In die geschiedenisuitleg stond dat de Cartujanolijn het meest puur was, maar toen ik verder ging lezen bij de bloedlijnen leek het net of de Cartujano dan weer een afscheiding was van de PRE (alsof het een ander 'ras' was dan de PRE)

Was de Cartujano dan ook echt een ras apart, en is dat ras dan nu verdwenen maar zit het wel nog in het bloed van onze huidige PRE's? Of zit ik daar ergens weer verkeerd met mijn ideeën? Of bestaat dat ras nog steeds? Ö

Maar ik zat dan wel juist met het idee dat Cartujanos en die Terry/Bocadolijn 1 en dezelfde lijn was? Als dat inderdaad zo is staat dat op die site heel verkeerd aangegeven want daar lijken die Cartujano's nog een aparte bloedlijn op zich.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:19

Ha, ha precies wat er staat. ;)
Barnevelder, Cochin, Lakenvelder, Brabander en ook de Andalusier. Tik het maar eens in Google, dan zie je het raskipjeAndalusier kriel

Dat met die cartujanos is wel een waar verhaal, de minniken hebben inderdaad een aantal paarden verborgen. Het verschil of beter de overeenkomst is da zij erg puur zijn. Precies wat je zegt, een afscheiding eigenlijk.

De Cartujano is dus eigenlijk gewoon een PRE maar dan uit een aparte, en volgens die fokker iets meer elitaire, tak bloedlijn. Vandaar dat het Cartujano gehalte op de stamboek papieren staat aangegeven.

Je zat/zit idd helemaal juist met de Cartujano/Terry dat ze hetzelfde zijn, alleen andere naam.
Ze bestaan nog steeds hoor. De 100% Cartujanos.

Kijk maar eens op Hierro del Bocado

Dit is het logo:
Afbeelding
Kijk maar naar het brandemerk, het is in de vorm van een Spaans bit.

Cartujo betekent klooster.
Bocado betekent bit. (Leuk om te weten)

Als je doorklikt kom je op fokkerij van het klooster waar de historie wordt uitgelegd.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:35

Dus die Terry/Bodacodinges zijn dan verder gegaan met de Cartujano's toen de Kartuizers die paarden moesten afgeven, nee? Dat stond ook in die geschiedenis _O-

Iemand moet eens tegen de sitemensen wezen zeggen dat het er zo wel heel onduidelijk staat. Hoe het er nu staat lijkt het of die Terry en Cartujanobloedlijn compleet van elkaar verschillen en dat is dus niet zo :=

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:45

xHaithi schreef:
Dus die Terry/Bodacodinges zijn dan verder gegaan met de Cartujano's toen de Kartuizers die paarden moesten afgeven, nee? Dat stond ook in die geschiedenis _O-

Iemand moet eens tegen de sitemensen wezen zeggen dat het er zo wel heel onduidelijk staat. Hoe het er nu staat lijkt het of die Terry en Cartujanobloedlijn compleet van elkaar verschillen en dat is dus niet zo :=

Ik ga het vanavond wel aan dé expert vragen, ik ben meer van "heb de klok horen luiden maar kan de klepel niet vinden...."