Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Sorry, maar ik snap dat echt niet. Natuurlijk leuk om een leuk kleurtje onder je kont te hebben, maar belangrijkste blijft toch echt zoals Lusitana beschrijft, een goed gebruikspaard met de hoge eisen die gesteld worden aan het ras. Merk gewoon hier in Nederland in het algemeen en in de NL Lusitanowereld dat kleur tegenwoordig telkens belangrijker wordt nu het ras meer in de aandacht komt te staan. Best, zolang het qua fokbeleid maar niet alleen om kleur gaat, maar de rest nog steeds belangrijker blijft, gebruik, gangen, karakter etc. Zou jammer zijn als het ras Lusitano erop achteruit gaat door commerciele vraag en zoveel mogelijk geld verdienen.
. Hier in NL zijn ook al veel "bijzondere kleuren" Lusitano's. Er is al een jonge zwarte hengst goedgekeurd voor de fokkerij met hele hoge cijfers. Echt een prachtig paard is dat qua bouw, gangen en uitstraling. Zelf heb ik bij de kleine Lusitanostal waar ik eerst reed, 2 volbloed valk Lusitano hengsten voorbij zien komen en een valk crusado merrie. Is al een paar jaar terug en was ook echt niet speciaal ofzo. Die 2 hengsten zijn vanuit Portugal geimporteerd en die kleur kom je dus best wel tegen.