(Gekleurde) Lusitano's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nasheeta

(Gekleurde) Lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:43

Kan iemand mij vertellen of de volgende kleuren Lusitano erg zeldzaam zijn: cremello (perlino?), valk met koperen glans, grullo (wildkleur) en smokey black?
Ik hoor er verschillende verhalen over. Zijn er ook nadelen bekend bijv van cremello? Ik las hier ergens dat ze niet goed tegen de zon kunnen?
Kunnen bezitters van zowel PRE en Lusitano mij vertellen wat precies de verschillen zijn in beide rassen en bijvoorbeeld de aanleg voor de moderne dressuursport, is dat gelijk of is er een ras in het voordeel en zo ja, waarom?
Verder heb ik gezien dat PRE (of kruisingen ervan) wel eens minder gewenste bewegingsvormen zoals bijv maaien met de voorbenen gecombineerd met weinig actie met de achterbenen. (in mijn ervaring komt deze maaibeweging wel steeds minder voor bij PRE) Komt dit ook bij de Lusitano voor?
vast dank voor alle info.

Brigitte

Lusitana

Re: (Gekleurde) Lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:21

De kleuren perlino en cremello zijn bij Lusitanos niet zo zeldzaam, wel erg duur omdat ze voornamelijk in de duurste lijn voorkomen, nl de Veiga. Deze kleuren worden voornamelijk voor stierenvechten gefokt en de stierenvechters hebben geen moeite met de hoge prijzen, vandaar dat het wel een beetje blijft. Ze zijn vaak klein van stuk (1.45m-1.55m). Ze maaien vaak ook, hoewel er ook zijn te vinden met "dressuurgangen". Achterbeen gebruik is gewoonlijk trouwens voortreffelijk.
De Lusitano vind je in allerlei vormen en maten, dus er is altijd een combinatie te vinden van kleur plus maat, plus gangen.
Valk is vrij algemeen, maar met koperglans moet je echt zoeken.
Toevallig heb ik van beide kleuren wel cruzados te koop, maar geen Lusitanos met papieren.
Dat perlino en cremello niet goed tegen de zon kan is logisch omdat ze en roze huid hebben, die is zonlichtgevoeliger. Dit betekent in de praktijk dat ze (vooral) hun neuzen verbranden bij langdurige blootstelling aan zon. Gewoon binnenhouden op het heetst van de dag, wat voor ELK paard prettiger is, is genoeg om dat te voorkomen.

(Het verschil tussen cremello en perlino is dat een cremello een vosverdunning is, en een perlino een valk verdunning. Ze vallen hier beide onder de noemer isabel en wat jullie isabel noemen heet hier palomino.)
Smokey black moet ik opzoeken, ik ben niet bekend met de Amerikaanse termen.

edit: zwart met een creme gen dus. Komt hier ook voor, vanzelf (verdunningsfactoren zijn rijkelijk aanwezig binnen het ras). Hoe zeldzaam, weet ik niet, daar je het aan de kleur zelf niet kan zien of het paard het gen draagt. De meeste zwarte paarden komen van de stoeterij Ortigão Costa, en die fokt zwart x zwart. Je zou dan echt een mazzel moeten hebben bij een particulier voor die kleur.

Het hele kleurengebeuren is voor de meeste fokkers gelukkig bijzaak. Ze willen in de eerste instantie een goed gebruikspaard. De Lusitano is nooit gefokt op uiterlijk (hoewel ze natuurlijk wel binnen een bepaalde standaard beschrijving moeten vallen) Vandaar ook dat er zoveel verschillende types bestaan.

Grullo is de kleur van de Sorraias, maar komt minder voor bij Lusitanos. Kan ik wel zeldzaam noemen.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 14:22

hartelijk dank voor al je informatie! Heel interessant.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:48

Bij de PRE zijn deze kleuren zeldzamer dan bij de Lusitano's, dit komt omdat een aantal van deze kleuren nog niet zo heel lang zijn toegestaan binnen het stamboek. Paarden met deze kleur zijn dan ook duurder.

Verder vindt je binnen de PRE ook verschillende types, klein, groot, barok, moderner, met veel kniehef, zonder veel kniehef en alle mixen hier tussen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:09

Tja, al de zoveelste vraag hier op Bokt over "speciale kleurtjes" bij de Lusitano's . Sorry, maar ik snap dat echt niet. Natuurlijk leuk om een leuk kleurtje onder je kont te hebben, maar belangrijkste blijft toch echt zoals Lusitana beschrijft, een goed gebruikspaard met de hoge eisen die gesteld worden aan het ras. Merk gewoon hier in Nederland in het algemeen en in de NL Lusitanowereld dat kleur tegenwoordig telkens belangrijker wordt nu het ras meer in de aandacht komt te staan. Best, zolang het qua fokbeleid maar niet alleen om kleur gaat, maar de rest nog steeds belangrijker blijft, gebruik, gangen, karakter etc. Zou jammer zijn als het ras Lusitano erop achteruit gaat door commerciele vraag en zoveel mogelijk geld verdienen.

Maar oke, antwoord op je vraag Knipoog . Hier in NL zijn ook al veel "bijzondere kleuren" Lusitano's. Er is al een jonge zwarte hengst goedgekeurd voor de fokkerij met hele hoge cijfers. Echt een prachtig paard is dat qua bouw, gangen en uitstraling. Zelf heb ik bij de kleine Lusitanostal waar ik eerst reed, 2 volbloed valk Lusitano hengsten voorbij zien komen en een valk crusado merrie. Is al een paar jaar terug en was ook echt niet speciaal ofzo. Die 2 hengsten zijn vanuit Portugal geimporteerd en die kleur kom je dus best wel tegen.
Qua gangen ken ik geen enkele Lusitano ( en ik heb er aardig wat voorbij zien komen) die z'n achterbenen niet goed gebruikt. Het is eerder het tegenovergestelde. Maaien met de voorbenen is per paard verschillend. De een heeft het niet, de ander wel of in kleine mate. Ligt er ook heel erg aan welke bloedlijn het voert en fokdoel etc.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:11