Vacht scheren, maar niet de sokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Vacht scheren, maar niet de sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:25

Hallo,

Een paar jaar terug is mijn pony geschoren, ze had een dikke wintervacht en met rijden was het een drama. Nu kon zij mooi helemaal geschoren worden, ideaal.

Echter de fries die ik rijd heeft zo'n enorme vacht ook, dat ik de tip kreeg om haar te scheren, met rijden is dit echt geen doen. Dit paard heeft flink wat beharing op de benen en die mogen er absoluut niet vanaf. Nu vraag ik me af, zijn er meer mensen die hun paard met mooie beenbeharing hebben geschoren? En dan in patroon of tot een bepaalde hoogte op de been?

Ik ben hier eht een leek in dus ik hoop dat mensen mij wat tips mee kunnen geven. Helaas leverde de zoekfuntie niets op.

Vast bedankt! Lachen

Sappos

Re: Vacht scheren, maar niet de sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:26

Ik denk dat je dan gewoon het lichaam moet scheren en de hele benen niet. Denk dat het er ook niet uitziet als je een Fries zn sokken eraf scheert Nagelbijten / Gniffelen
Even plaatje zoeken

Afbeelding

Nummer 4 zit je dan aan, dan kan je evt nog kiezen voor wel of geen dekje erop laten
Laatst bijgewerkt door Sappos op 13-11-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:27

Een jachtpatroon dan? Dat je bijv alleen de hals en de buik doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:28

Scheer mijn paard al jaren op alleen het lijf, hij heeft dan wel geen behang op zijn benen maar scheer die nooit mee.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:28

Nee ik vind het ook erg zonde en inderdaad denk ik dat het niet mooi staat als de sokken eraf gaat.
Want ik zat te dneken als je de benen niet doet (dus bovenaan het been stopt), krijg je dan niet een hele rare overgang qua beharing? Bloos

Jester: ik zal eens opzoeken wat dat patroon is, bedankt!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:29

Zo bijv, of wel de kont er helemaal bij Knipoog
Afbeelding

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:30

Mijn Fries wordt ook geschoren tot aan zijn sokken, de rest van het haar op zijn benen gaat er gewoon vanaf. Ik vind het zelf ook veel mooier staan dan van die lange plukken aan de benen, maar van zijn sokken moeten ze afblijven.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:30

Laatst bijgewerkt door Jester_ op 13-11-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:31

Afbeelding

Zo was mijn pony geschoren

Jester je bent te laat Tong uitsteken

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:34

Het mooiste is om het lichaam gewoon te scheren en dan vanaf net boven de knie alleen met de haren mee te scheren.
Vanaf de knie naar beneden niks scheren.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:36

Ik zou voor 6 gaan, maar dan zou ik het hoofd niet scheren.
Heb het eerder gezien bij een Fries, het zag er niet raar uit en het was voldoende.

En anders is 5 ook wel prettig:)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:40

Je kan het beste het lijf gewoon helemaal scheren en dan de benen van bovenaf gezien tot de knie. Als je vanaf de helft van het bovenbeen tot even voorbij de knie met de haren meescheert zie je de overgang geschoren-niet geschoren veel minder. Kun je de sokken gewoon laten zitten. Ik heb dat ook zo bij mijn paard gedaan. Bij mijn paard zouden de sokken er wat mij betreft best afmogen, maar hij heeft een bloedhekel aan scheren, dus uit veiligheidsoverwegingen heb ik het zo gedaan... je ziet er bijna niets van.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:33

Ik scheer mijn fries ook elk jaar.
Helemaal tot aan zijn sokken.

Sinds kort heb ik nu ook een groot gedeelte sokken tot onder zn knie weggeschoren tot nét boven de kogel.
Zn benen lijken dan langer.
Hij had behoorlijke sokken en maakte zn beenwerk vrij grof.
Zn hoofd toiletteer ik altijd bij met een kleine tondeuse.

Bij mijn fries zien de mensen zelfs niet dat ik m geschoren heb.
Dus gewoon lekker scheren je paard!

Ps mocht je tot aan zn knie scheren zorg dan (wanneer je bijna bij de knie bent) je dan dat je t laatste stukje met de haren mee scheert.
Hierdoor is de afscheiding minder zichtbaar
Succes

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:28

Ik heb dit jaar mijn Fries geschoren. Zijn sokken moesten eraf vanwege medische redenen, maar we hadden hem eerst geschoren tot de benen, om tekijken hoe dat eruit zou zien. Ik vond het eerlijk gezegd geen gezicht, hij leek net een poedel. Overigens las ik hierboven dat het er niet echt uit zou zien als je bij een Fries zijn sokken af zou scheren. Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar mijn paard is erg luxe gebouwd en ziet er nu heel chique uit. Bijna iedereen op stal vind het mooier dan met sokken! Daarnaast is het voor het einddoel gewoon heel goed geschikt: Mijn paard genezen. Als je zijn sokken niet wil doen zou ik dus niet zijn hele benen behaard laten maar zoals hieboven genoemd, vanaf de knie alles behaard laten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 15:26

Bedankt voor al jullie reacties, Hier kan ik wat mee.

Kan je trouwens ook de gehele vacht met de haren meescheren of heeft dat geen effect? Lachen

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:28

De hele vacht met de haarrichting mee scheren, zou best mogelijk zijn, maar een heel precies en lange klus.
Het eindresultaat is waarschijnlijk dan niet zo heel mooi, dan wanneer je tegen de haren inscheert.

Schrik niet als je fries even wat grijs achtig lijkt.
Dit kleurt na een paar weekjes weer mooi bij.
Gelukkig komt die van mij er altijd aardig zwart onder vandaan.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:40

Ik heb deze week mijn pony's ook laten scheren, dit omdat ze inderdaad helemaal nat staan als ze gereden zijn. Maar omdat ze overdag nogal wat uurtjes in de wei gaan heb ik de benen niet laten scheren, zodat die niet te koud worden.

Afbeelding

Zo is ons Moppie geworden, dochterlief vindt het inmiddels helemaal geweldig

Afbeelding

Foto is niet helder, maar zo is de andere pony geworden.

Het is even wennen, maar daarna vond ik het toch ook wel leuk.

Succes

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:44

Bij ons hebben ze het gedaan bij de shet's, welsh-pony's en bij een KWPN'er en het zit er beter uit dan als het is geschoren.
Ze hebben het alleen geschoren waar de deken ligt dus de hele benen niet.
Ik zal kijken of ik een foto kan vinden.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 01:00

Afbeelding

Ik heb expres van de achterkant gedaan zodat jullie niet kunnen zien wie het is Knipoog

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:33

ik scheer me vzfries altijd tot de knieen. dus de sokken bleven. dit jaar voor gekozen tot onderbeen voorkant,maar niet de sok. klinkt lelijk. Maar oogt heel netjes Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:38

Je kunt met de scheerder afspreken dat die eerst de hele benen erin laat zitten, en even kijken hoe dat staat,en kun je altijd nog beslissen of de bovenbenen er ook nog uit gaan.

Als je de benen erin laat zitten, is het heel belangrijk om een mooie lijn te maken, kies de lijn van waar de spier loopt, zo zie ik hierboven voorbeelden die net of te ver boven de spier zijn gebleven, of tot tever onder de spier hebben geschoren, een goede scheerder weet die lijnen wel. Vooral achter is het mooi om vanuit de lies een schuine lijn naar beneden te scheren, zo valt het veel minder op dat de benen erin zitten Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:12

Wij doen het zo, tot halverwege de kogel en achter omgekeerde V om de sokken te sparen, punt van de V tot net onder het haakbeentje aan de achterkant van de voorknie. Hoofd er ook helemaal uit!

En dat geeft dit resultaat:

Afbeelding

Ik vind het persoonlijk véél mooier dan zo'n lelijke dikke teddybeer benen onder een geschoren paard, het spijt me maar dat vind ik echt lelijk!

(dit staat dus niet op één van de voorbeeldpatronen hierboven maar is in mijn ogen het enige wat echt mooi is bij een Fries en niet op laat vallen dat hij geschoren is, bijna niemand ziet het bij mijn paarden en dat is toch eigenlijk de bedoeling bij een Fries!)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:52

Vind dat ook op zich een mooie optie, maar sommige koudbloeden hebben veel meer behang dan de fries op de foto Knipoog En dan word het beeld toch weer een stuk anders.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:55

horseyfries schreef:
Wij doen het zo, tot halverwege de kogel en achter omgekeerde V om de sokken te sparen, punt van de V tot net onder het haakbeentje aan de achterkant van de voorknie. Hoofd er ook helemaal uit!

En dat geeft dit resultaat:

Afbeelding

Ik vind het persoonlijk véél mooier dan zo'n lelijke dikke teddybeer benen onder een geschoren paard, het spijt me maar dat vind ik echt lelijk!

(dit staat dus niet op één van de voorbeeldpatronen hierboven maar is in mijn ogen het enige wat echt mooi is bij een Fries en niet op laat vallen dat hij geschoren is, bijna niemand ziet het bij mijn paarden en dat is toch eigenlijk de bedoeling bij een Fries!)

zo scheer ik ze ook,vind het de mooiste manier.

en al heeft je fries veel sokken,dan nog kan je ze met het scheerapparaat goed uitdunnen en nette overgangen maken,het been is dan mooier om te zien

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:41

crossmonster schreef:
Vind dat ook op zich een mooie optie, maar sommige koudbloeden hebben veel meer behang dan de fries op de foto Knipoog En dan word het beeld toch weer een stuk anders.

Nee hoor, ik heb andere Friezen met meer sokken en ook die scheer ik zo, gaat prima en ziet er net zo mooi uit!