Berberpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:27

Afbeelding

En op 1 september ... in april zie ik haar weer.

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:25

Super leuk om foto's van Briska te zien Nicolien! *\o/*
Ze lijkt inderdaad heel hard gegroeid sinds de laatste keer dat je foto's plaatste. Fijn dat je nu ook geen twijfels meer hebt of je op Briska zult passen.

Ze ziet er goed uit Nicolien, en de plek waar ze opgroeit blijft prachtig! Nu begint ze toch al wat grijze haren te krijgen, he? Of komt dat door het licht op de foto's?

Ik ben nu al benieuwd hoe ze er in april uit zal zien, en als ze eenmaal in Nederland is en jullie zijn helemaal aan elkaar gewend, dan kom ik haar heel graag eens ontmoeten :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:12

Alles Ok met jullie paarden? Alle jongeren zijn ferm gegroeid zo te lezen! Chawek ook, begint typisch berber uitstraling te krijgen, mooi convex hoofdje. Leuk die paarden in het buitenland. Hier proberen we niet te verzuipen op Vlaamse velden haha

SCCherren
Berichten: 28
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: klazienaveen

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:53

wat een gaaf ras

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:34

....Chawek wordt papa *\o/* Toevallig mijn lievelingsmerrie die drachtig is! Viel me al op dat die twee al van in begin zo close waren <3
Sedert ze zwanger is, is ze heel erg veranderd. Levendiger en vrolijker
. Moet haar blijkbaar goed doen!

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:37

oh, een Chawek veulentje *\o/*
ik ben benieuwd hoe hij er nu uitziet en wat er uit je merrie komt rollen!

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:07

Wat een leuk nieuws, gefeliciteerd Cambiar!
Ik ben heel benieuwd! Wanneer verwacht je dat het veulentje geboren wordt?
Hoe is het verder met Chawek? Ik ben ook wel heel benieuwd hoe hij er nu uitziet :o

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:45

Ik ga me hier even melden.
Over een half jaar ben ik klaar met mijn studie en dan wil ik toch echt langzaam weer beginnen aan een eigen paardje. Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren op verschillende mogelijkheden en de Berber is er eentje van.

Via mijn nichtje weet ik van het bestaan van de Berber af. Verder is het ras helemaal nieuw voor mij. Ik lees overal dat het een heel oud ras is dat gefokt is op mensgerichtheid en een rustig karakter. Dit is ook wel precies wat ik zoek. Ik houd meer van de koudbloed karakters dan van het heethoofdige van de arabier of de PRE. Nu zijn tinkers en haflingers helemaal niet zo mijn ding en ook van de trekpaarden kom ik langzaam een beetje terug. Ik vind ze nog steeds heel leuk maar ik zoek eigenlijk toch net wat meer reactie en actie in een paard. Dat hoop ik dus te vinden in de Berber. Een paardje waarmee je aan een lang teugeltje door het bos kunt gaan maar dat in de omgang en in het grondwerk lekker snel en duidelijk reageert.

Nu ga ik dit weekend vast eens kijken bij een fokker in de euregio (drielandenpunt), daar woon ik zelf in de buurt dus dat komt mooi uit. Zijn er dingen waarmee ik echt rekening moet gaan houden mocht ik serieus een Berber willen gaan kopen? Ik hoef echt geen eerste premie stamboek paardje, ik zou graag wel een betrouwbaar adres hebben.

Wat ik een beetje zoek (kan overigens totaal veranderen wanneer "mijn" paardje opeens voor mijn neus staat:
-liefst ruin
-2-4jaar oud
-niet kleiner dan 1.50, niet groter dan 1.60
-kleur maakt me echt niet uit
-opgegroeid in een kudde
-liefst helemaal groen of net mee begonnen

Mochten jullie nog goede tips hebben hoor ik dat natuurlijk heel graag:)

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:18

Cambiar, gefeliciteerd, ik geloof dat Helene een type berber fokt dat goed past bij Lusitanos


https://www.facebook.com/pferdezucht?ref=ts&fref=ts

Bij het drielandenpunt zitten twee stoeterijen vlak bij elkaar, Al Mansour, en misschien vijf kilometer verder pferdezucht d'Ivoire - dus als je naar de een gaat kun je ook een kijkje nemen bij de ander?

En iets ten zuiden van Luik, in Marchin, zit ook nog ook nog een stoeterij, Le Pre aux Lucioles - de eigenaresse spreekt ook Nederlands.


http://www.lepreauxlucioles.be

Tips?
1. Een goed paard heeft geen kleur (maar gelukkig hoef ik je daar niet van te overtuigen)
2. Let altijd goed op de manier waarop ze zijn opgefokt, ik ben op stoeterijen geweest waar de jonge paarden HET HELE JAAR DOOR op een paddock van 30 bij 30 meter staan ( nou ja, de jonge hengsten gingen wel de wei op in de zomer maar de merries nooit), persoonlijk vind ik dat onvoldoende ruimte om een gezond skelet te krijgen.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:12

@Nicolanca/Nicolien:
Bedankt voor de tips, ik had d'ivoire inderdaad ook al gezien maar aangezien die alleen/vooral cremello's en creme kleurige paarden fokken vond ik dat niet de beste plek om te starten aangezien een goed paard dus inderdaad geen kleur heeft:)

Ik zou er bijna op de fiets heen kunnen dus mocht Al Mansour nu echt heel erg goed bevallen/ of juist helemaal niet kan ik alsnog bij d'ivoire gaan kijken.

Ook bedankt voor de tip onder Luik! Ter oriëntatie vind ik de stoeterijen/fokkers die wat meer hier in de buurt zijn wel heel praktisch.

En als laatste ook bedankt voor de tip te kijken hoe ze opgroeien. Nu ben ik sowieso een groot voorstander van paarden die in kuddeverband op grote weiden staan dus daar geef ik ook absoluut de voorkeur aan. Ik ga ook liever voor een paard dat bij de fokker geboren is dan voor een paard dat geïmporteerd is, je weet nooit wat voor verleden die dieren gehad hebben.

Wat is Briska trouwens een mooi dier! En wat staat ze daar prachtig! Hoe lang heeft ze daar nu gestaan sinds je haar gekocht hebt?

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:28

http://www.bettinaschuerer.de

Een flink eind verder weg, maar als je de paarden bij al mansour mooi vind kun je misschien ook bij bettina schurer kijken, zij gebruikt ook hengsten van al mansour

https://www.facebook.com/pages/Haras-des-Enfants-dEole/146154772098430

En deze is ten zuiden van Brussel, ik heb ze met een fokmerrie op de keuring gezien, de merrie was oud en kreupelde maar de jury liet ze toch meedoen omdat het anders zo'n teleurstelling zou zijn geweest voor de verstandelijk gehandicapte kinderen die haar voorbrachten. Op hun veulens is denk ik niets aan te merken!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:40

Bedankt voor de tips. Ik heb begrepen dat de paarden van Al Mansour iets groter zijn dan de paarden die je in Zuid-Frankrijk krijgt. Dus ik ben heel erg benieuwd dit weekend!

Wat lief van de jury dat ze de oude merrie mee hebben laten doen omwille van de gehandicapte kinderen die haar voor mochten brengen.

Wat jammer dat er in Nederland geen fokkers zijn, hoe komt dat toch?

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:37

Briska staat in het zuiden van de Auvergne, ze hebben haar drie weken geleden voor mij gemeten, ze is nu 1.54 (ik zal dit weekend proberen een foto te uploaden), de paarden van Al Mansour gaan meer richting 1.60. Ik vond zelf het verschil vooral heel groot bij de jaarlingen, die zijn bij Al Mansour fors groter dan wat ik in Frankrijk gezien heb, later halen de Franse paardjes dat langzaam in. Wel is het inderdaad zo dat ik in Frankrijk veel berbers zo rond de 1.50 heb gezien. De meningen zijn zijn erg verdeeld erover maar veel Franse fokkers zweren bij sober voeren (i.e. alleen in de winter krachtvoer bijvoeren) omdat ze bang zijn voor spat als de paarden te snel groeien. Maar misschien dat ze daardoor dus uiteindelijk wel wat kleiner blijven - de winters zijn in de bergen in de Auvergne heel erg koud, en de jonge paarden die ook nog in de groei zijn zijn aan het eind van de winter niet bepaald vet. De fokmerries die in de winter onbeperkt hooi krijgen zijn soms overigens wel erg vet, maar dat kan volgens hun dierenarts een negatief effect hebben op de vruchtbaarheid als ze te dik zijn.

Ik vond de paarden van Al Mansour erg "rijpaard-typisch", niet zo pony-achtig als ik in het zuidwesten van Frankrijk heb gezien, en correct gebouwd.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:53

Afbeelding
Ze kijkt helaas naar links maar je kunt wel zien dat de schoft duidelijk aanwezig is (ik ben ook bij stoeterijen geweest - niet Al Mansour hoor - waar de berbers weinig schoft hebben, dat vind ik voor de ligging van het zadel niet ideaal dus ik heb toen ik Briska kocht erop gelet dat haar ouders allebei duidelijk een schoft hadden) en ook is de schoft nu duidelijk hoger dan de croupe. Vooral bij marokkaanse berbers zie je er toch veel die overbouwd zijn, geen idee hoe dat komt, maar dat heeft dan wel een negatieve invloed op de gangen. Als ze overbouwd zijn (als ze vijf, zes jaar of ouder zijn) dan zijn de gangen niet ruim.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:57

Afbeelding
En van de andere kant

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:58

Afbeelding

En met een zadeltje!!!!!!!!!!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:22

Wat is ze mooi!!! en wat een leuk koppie heeft ze, vooral op die laatste foto!!
1.54 is toch een aardige maat voor een 4,5 jarige! Ik vind zo rond de 1.55 echt de perfecte maat. Ik vermoed dat Briska nog wel een paar centimeter zal groeien toch?

Ik kan me goed voorstellen dat de franse paardjes wat langzamer groeien, wanneer ze veel energie om moeten zetten in lichaamswarmte hebben ze minder over om te groeien natuurlijk. Ik denk wel dat je daarmee een goed gehard/ gezond paardje hebt!

Ik geloof dat ik echt nog wat werk te doen heb wanneer het gaat om het uitzoeken van een geschikt paard. Ik heb er nooit over nagedacht een paard met een beetje schoft handiger is dan eentje met weinig/ geen schoft, en ik heb er al helemaal niet over nagedacht dat je daarvoor naar de ouders kunt kijken.

Op dit moment zou mijn enige strategie zijn: Het paardje waar ik het meest naartoe trek, dat wordt hem. Maar ik ben dan ook nog nooit bij een fokker geweest met meer dan 10 paarden op stal. Ik geloof dat ik maar eens een lijstje moet gaan aanleggen met dingen waar ik op kan gaan letten.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:45

@ Black Rose: dankjewel!
Iik heb Briska voor het eerst gezien toen ze drie maanden oud was. Ik was me toen alleen aan het oriënteren, dat jaar heb ik drie stoeterijen in Frankrijk bezocht - in de Bourgogne, in de Aveyron en in de Haute Loire. Ik deed dat alleen met het idee om ooit, later, een berber te gaan kopen. Maar ja, Briska ging niet uit mijn kop. Ik heb ze toen een mail gestuurd om te vragen of ik haar bij hun in de opfok kon laten als ik haar kocht. Dat kon, en ibegin april 2012 ben ik teruggegaan naar Frankrijk en heb ik haar gekocht, tien maanden oud. eind mei dit jaar wordt ze vier, ik heb haar dan dus nog dik drie jaar bij hun laten staan.

Met het kopen van een jong paard heb ik een enorme gok genomen, je hoopt dat ze op hun ouders gaan lijken natuurlijk en dingen zoals veel/ weinig schoft vererven. Van Briska's vader hadden ze een paar al wat grotere kruisingen met Spaanse paarden staan, maar Briska's 1 jaar oudere broer Azouri en halfbroer Arum waren de eerste zuivere Berbers die ze op dat moment hadden, en van Briska's jaar hadden ze nog haar halfbroer Brisco.de andere drie paarden van haar jaar waren berberarabieren, met een andere vader, en een kruising met een merrie zonder papieren.
Briska viel me op omdat ze rustig meer dan dertig meter van haar moeder weg liep om me te komen bekijken terwijl de andere veulens tegen de buik van hun moeder bleven staan, en toen ik een beweging maakte waar ze van schrok liep ze vijf meter van me weg maar bleef toen weer staan om me te bekijken. Ik dacht toen die is nieuwsgierig en niet te bang, dat moet ik hebben als ik later veilig buiten wil rijden.

Lucioles
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:12

"En iets ten zuiden van Luik, in Marchin, zit ook nog ook nog een stoeterij, Le Pre aux Lucioles - de eigenaresse spreekt ook Nederlands."

Slecht nederlands.... moet ik zeggen, maar genoeg om te begrijpen en antwoorden.

Kleur is niet belangrijk. Het is een "extra", in het frans zeggen wij : "la cerise sur le gateau - de kers op het gebak".

De kwaliteit van de paarden of Elevage d'Ivoire is hetzelfde als Al Mansour, omdat het zijn meestal Al Mansour paarden....

Net als mijn merries Awrigha en Badira

Awrigha zal een veulen hebben in mei (van Borak) en Badira is te koop. Als zij niet wordt verkocht voor juni, zal zij met mijn hengst Asmun (net gekört in Rheinische Pferdestammbuch en ook in Belgie in 2011) veulen maken.... (je ne sais pas comment on dit saillie par mon étalon..... ;-) ).....

Briska <3 zo mooi geworden. Zijn schouder geneigd is zijn korte rug en compact morfologie.



Hier : http://lepreauxlucioles.be/le%20pr%C3%A ... iches.html

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:31

@Nicolien: het lijkt me echt lastig om een paard te kopen en dan 2 jaar te moeten wachten voor ze echt naar jou komt. Als ik je verhaal zo hoor was je wel echt helemaal ervan overtuigd dat dit echt het paard voor jou zou worden, dus dat is dan het risico wel waard toch?

Het geeft niet wanneer het Nederlands niet goed is. Ik heb mijn vorige paard 2 weken in de kliniek in Luik gehad en daar sprak slechts 1 van de artsen gebrekkig Duits, de rest sprak alleen Frans en daar heb ik me (met handen en voeten) goed verstaanbaar kunnen maken.

Ik zag inderdaad op de site van le Pre aux Luciolos dat ze een paardje genaamd Badira te koop hebben staan, leuk om te weten dat de site inderdaad up to date is en Badira dus inderdaad te koop is. Ik kwam haar bij het zoeken al een keertje tegen, ik vond haar koppie toen al enorm aansprekend hoewel het een merrie is en 25% arabisch is.

maar first things first, eerst maar eens gaan kijken bij Al mansour, als dat bevalt ga ik ook naar d'ivoire en als ik dan nog steeds overtuigd ben ga ik naar Luik.

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:27

Heel erg leuk dat je interesse hebt in de Berber _black_rose_ :D Ik ben echt heel benieuwd of je over een half jaar (of wie weet wel eerder) met een Berber thuis komt!

Wat ontzettend leuk om weer nieuwe foto's te zien van Briska! Wat is ze 'volwassen' geworden en ze lijkt echt mooi harmonisch gebouwd. Ze is trouwens ook al best groot vind ik, als ze nu 1.54 meet.
Ik heb geen idee hoe groot Bouazine is, maar verwacht dat zij in de komende jaren nog wel een aantal cm zal groeien. Waarschijnlijk geldt dat voor Briska ook wel?

Wat gaaf dat ze een zadel opheeft op een van de foto's., dat is voor jou vast ook wel bijzonder om te zien. Wie weet, volgende keer krijg je misschien wel foto's met iemand erop ;)?!

Het is echt een heel mooi paard, als ze in Nederland is kom ik haar heel graag eens echt bewonderen!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:15

Ik ben verliefd!! Ik ga uiteraard nog andere fokkers bezoeken en hopelijk ook een aantal Berber-eigenaren, maar eigenlijk staat mijn besluit al vast: het gaat een Berber worden!

Elke Berber heeft zijn eigen karakter, de een wat agiler en sneller in beweging dan de ander maar het mensgerichte, vriendelijke, respectvolle viel me echt heel erg op. Ik heb spelletjes gespeeld met een dekhengst, staan kroelen met 2 jarige hengstjes, ik ben van alle kanten besnuffeld en mijn jas is uitgebreid geproefd. Ik vond het fantastisch!

Mijn vermoeden dat ik meer naar de hengsten/ruinen trek is wel weer bevestigd, daar heb ik toch net wat meer mee dan met de merrie's. Hoewel ik nog steeds niks uitsluit!

Ik heb me (gelukkig) goed kunnen houden aan mijn voornemen te gaan kijken naar "de berber" en niet gelijk op zoek te gaan naar een individueel paardje. Ik ben ervan overtuigd dat ik echt wel een paardje zou kunnen vinden dat helemaal bij mij past!

Vele van jullie hebben gekozen voor een Fokker uit zuid-frankrijk. Op basis waarvan hebben jullie die keuze gemaakt?

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:27

Ik zocht een correct gebouwd paard, dat wil zeggen met correcte beenstanden zodat ze niet snel versleten zijn en ik er hopelijk lang op kan blijven rijden. Mijn idee was dat als een paard endurance wedstrijden van 90 km of meer loopt, hij wel correct gebouwd moet zijn want ze moeten daar heel veel voor trainen, en ook na die 90 km niet kreupel zijn. Ik heb toen uitgezocht dat de dekhengsten Lahouar al Shatane en Elam II allebei 130 km hadden gelopen, en de dekhengsten Haidouck en Hizahau 90 km wedstrijden. Ik ben er niet meer aan toegekomen om Elam II te bezoeken, maar heb laatst een foto gezien van een prachtige driejarige van hem. Van de andere drie vond ik, maar dat is puur een persoonlijke mening, de veulens van Haidouck het mooist.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:46

Afbeelding

Briska 7 maart!!!

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:46

Nicolien, Briska is prachtig! Ze heeft een hele mooie uitstraling en een mooi hoofd :). Echt gaaf om haar in training te zien, nog even en ze is echt bij jou!

_Black_rose_ ik vind het zo leuk dat je bezoek bij Al Mansour zo goed is bevallen! Ik ben echt benieuwd of je uiteindelijk voor een Berber kiest en of je die bij Al Mansour of ergens anders gaat halen, maar ik denk dat je in allebei de gevallen een maatje voor het leven kunt vinden :).

Cambiar, hoe is het met Chawek en met je drachtige merrie? Heb je enig idee wanneer je merrie zal bevallen? Ik ben zeer nieuwsgierig :D

Hier ook nog een foto van Bouazine van gisteren, geen geweldige foto maar ik geniet zo van de foto's van Briska (en de eerdere foto's van Chawek enzo) dat ik hem toch maar plaats:

Afbeelding