lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:29

Dankjewel! Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel goed moeten zoeken naar een bokt-proof foto :') er zaten ook heel wat andere momenten tussen, hij is niet altijd even stabiel in zijn aanleuning. Lijkt me ergens normaal, ik ben ook niet de strengste en laat hem zelf wel veel uitzoeken. Maar netjes is het dus niet altijd.

En ja euh. Uitzwaren of hooibuik? :+

Merci! Hij was blij met de wortels!

Elisa2

Berichten: 37897
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:32

Bokt proof is ook nog niet zo makkelijk. :+

Hij is net 5 toch? logisch dat hij nog niet even stabiel is in de aanleuning. Komt vanzelf wel goed.

Haha nou hij lijkt mooi breed, maar jij zal het beter kunnen beoordelen. :D

Hier moest er vanmorgen een even helemaal uit de plaat gaan, wat kan dat paard bokken zeg. :o Zo'n 1 a 2 keer per week moet ze helemaal uitrauzen om dan voor de rest braaf te blijven. :+

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:48

Haha nee klopt. En ja hij is ook nog niet zo heel erg doorgereden, nu wel sinds een 2-tal maanden regelmatiger aan de slag, hopelijk kunnen we dat blijven aanhouden! Vind het wel moeilijk hoor, weten wat 'vanzelf' komt en gewoon tijd nodig heeft, en weten wat ik fout doe en waar ik meer kan/moet verwachten.

Hij is zeker al wel uitgezwaard tov toen ik hem net had idd. Hoewel ik hem in zijn schoft/halsaanzet nog wel echt heel iel vind. Hij had sowieso echt een vreselijk dun nekje, dus ik verwacht daar ook geen mirakels. Ik hoop hem wel ooit eens mooi rond te krijgen met training :o zijn poepke mag er wel zijn maar dat is ook wel een deel spek, want hij staat toch ook wel wat te dik hoor, buiten het iets meer volwassen worden stilaan.

Haha oeps, maar Pardal heeft ook zo van die dagen, en idd ook aan ongeveer dezelfde frequentie haha. Ik zie het dan al aan zijn blik van, okey die hangen we toch maar eerst even aan de longe, en dan ben ik letterlijk mijn paard aan het vliegeren :') meer in de lucht dan op de grond. Hij staat nochtans 24/7 in een uitloopstal maar hij kan toch niet altijd zijn ei kwijt met die modder denk ik.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:52

Vandaag voor het eerst op de wei dit jaar! <3 Maakt me toch altijd zo blij om hen zo te zien.

Wel veeeel te kort als je het hen vraagt. Maar nu eerst maar even opbouwen terug.
Watch (de bwp) voelde zich plots terug 5 jaar, haha. Was net te laat met m'n camera boven te halen om zijn bokkesprongen te hebben.
En ja, de pony heeft zich losgetrokken en liet zich de eerste 10 minuten NIET vangen. }>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37897
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:00

Haha die pony, heerlijke plaatjes! Lekker genieten voor ze.

Hier staan ze het hele jaar al op de wei dus jammer voor hun maar niet zo'n sappig snackveld.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:25

Toen ik pardal nog niet had stonden ze ook het hele jaar door erop, maar met twee grote paarden en dan die natte winters, dat trekt m'n weide niet. De weides er vlak naast zijn ook allemaal ondergelopen dus het is hier echt wel heel nat.

Elisa2

Berichten: 37897
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:12

Begrijpelijk! Het was afgelopen jaar ook echt extreem nat. Hier willen ze ook erg graag naar stukken toe waar hoog gras staat. De kantjes van de bak enzo.


Afbeelding

Mevrouw heeft even rustig aan gedaan want ze had een flinke bloeduitstorting op haar been wat ik even heb laten scannen want ik was bang dat het de pees was. Nu weer rustig opbouwen.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:58

pff paarden en zichzelf heel houden... |( maar het was niet de pees versta ik? gelukkig maar!

Nu ook een fijnere periode om terug te beginnen, tegen dat ze in conditie is, is dat slechte weer hopelijk helemaal achter de rug {:}

Elisa2

Berichten: 37897
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:34

Nee gelukkig niet! Was er wel even bang voor...het is ook nogal een lomperd met zichzelf helaas. Bij de DA wel super braaf trouwens. Scheren en scannen kon gewoon zonder roesje.

Het begint inderdaad een stuk prettiger weer te worden om wat te doen. :D

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:01

Ja pardal heeft intussen al twee schiefels.. ik baal er enorm van maar ja brute pech. Hij staat 24/24 buiten kan hem moeilijk de hele tijd peesbescherming omdoen. Hoe hij soms door de paddock vliegt ... 8)7

Wel super dat ze zo braaf was!

Ik denk dat we te snel optimistisch waren -O- hier is er echt zooveel uitgevallen vannacht, man, alles staat weer onder.

Waidida
Berichten: 777
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:08

Ik ben helemaal om, in de toekomst wil ik heel graag voor een Lusitano kijken. Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie jullie paarden geïmporteerd vanuit Portugal of gekocht in de Benelux? En op welke leeftijd? Ik heb altijd geroepen dat ik een onbeleerde willen doordat ik met mijn huidige paard best wat steuggles had door haar ervaringen in het verleden. Maar het is ook best wel aangenaam dat ze wel al iets kennen natuurlijk. In Spanje weet ik dat ze niet altijd even vriendelijk met hun paarden omgaan maar weet iemand hoe dat zit in Portugal?
En heeft er iemand een goeie link die wat uitleg heeft over de bloedlijnen? Is dat iets waarmee je echt rekening moet houden of valt dat wel mee?

Elisa2

Berichten: 37897
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:17

In Portugal gaan ze een stuk beter met hun dieren om over het algemeen.

Maar waarom uit Portugal halen? Hester Bisschot verkoopt ook Lusitano's die gewoon in NL gefokt zijn. En Gaby Vegelin.

Als je wel echt een paard uit Portugal wilt zou ik dat doen met iemand die er en verstand van heeft en kan bemiddelen.

http://lusitano.nu/?page_id=30
Hier staat wat informatie over bloedlijnen, en anderen in dit topic kunnen er vast nog wel meer over vertellen.

Waidida
Berichten: 777
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:22

Elisa2 schreef:
In Portugal gaan ze een stuk beter met hun dieren om over het algemeen.

Maar waarom uit Portugal halen? Hester Bisschot verkoopt ook Lusitano's die gewoon in NL gefokt zijn. En Gaby Vegelin.

Als je wel echt een paard uit Portugal wilt zou ik dat doen met iemand die er en verstand van heeft en kan bemiddelen.

http://lusitano.nu/?page_id=30
Hier staat wat informatie over bloedlijnen, en anderen in dit topic kunnen er vast nog wel meer over vertellen.

Dankje! Ik dacht gewoon de optie Portugal open te laten omdat het aanbod me daar veel groter lijkt. Maar ik zoek natuurlijk eerst in de Benelux!

Elisa2

Berichten: 37897
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:26

Ja dat begrijp ik, het aanbod zal daar ook groter zijn en het ligt er ook aan wat je zoekt natuurlijk. Als dat er een is met topsport talent etc. dan is het kwaliteitsaanbod daar wellicht groter.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:16

Elisa2 schreef:
In Portugal gaan ze een stuk beter met hun dieren om over het algemeen.


Was dat maar waar. Over het algemeen valt dat zowel in Spanje als Portugal zwaar tegen. Paarden die hoofdzakelijk op stal worden gehouden, en er soms dagen achtereen niet uitkomen, slechte kwaliteit hooi en vaak veel te weinig hooi en teveel krachtvoer, twijfelachtige trainingsmethodes ( ook daar Rollkur, en schoppen en trekken), slechte routines in zowel ontwormen en enten, etc. etc.
Zowel in Spanje als Portugal zijn goede, maar ook hele slechte stallen.

@Waldida
Paard kopen in Portugal is een optie als je weet waar je moet zijn: de minder goede/ slechtere stallen kan je zo terecht, de goede plekken kom je niet zomaar binnen. Maar een goed paard kopen in Portugal is een dure grap( net als een echt goed paard kopen in Nederland) , de goedkopere paarden hoef je niet voor naar Portugal, die koop je hier ook want dat zijn de eersten die op transport gaan voor de verkoop.
Ik weet wel een paar topstallen ( met dus aanverwante prijzen) en ik weet op het moment hier ook een leuk dier te koop.

Mijn man heeft veel Lusitano's naar Nederland gehaald ( zo'n 30 jaar geleden), de dekhengst die we nu nog hebben is daar als 2,5 jarige uit het veld gehaald.
Qua bloedlijnen is het handig om te weten wat je precies wil: van de Veiga fokkerij zijn meer stierenvechters paarden, de Alter real lijnen zijn de paarden die op de Hogeschool lopen en veel in de dressuur worden uitgebracht en zo zijn er de lijnen van o.a. Rico, Hostil en Nilo die ook veel dressuurpaarden hebben voortgebracht. Maar er zijn ook stallen die de kleinere paarden fokken die bijv. weer wat geschikter zijn voor WE en aangespannen, etc. Handigst is om een keer naar Portugal te gaan, liefst in november tijdens het grote paarden festival in Golega, dan kan je ze zien en informeren bij de fokkers die daar standjes hebben.
De keuringen in Nederland, Duitsland en België zijn een goed begin al is de opkomst ( en de kwaliteit) soms wat minder.

Mocht je meer willen weten ( ook over het paard wat te koop staat) dan kan je me een PB sturen.

Waidida
Berichten: 777
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:25

ElCid schreef:
Was dat maar waar. Over het algemeen valt dat zowel in Spanje als Portugal zwaar tegen. Paarden die hoofdzakelijk op stal worden gehouden, en er soms dagen achtereen niet uitkomen, slechte kwaliteit hooi en vaak veel te weinig hooi en teveel krachtvoer, twijfelachtige trainingsmethodes ( ook daar Rollkur, en schoppen en trekken), slechte routines in zowel ontwormen en enten, etc. etc.
Zowel in Spanje als Portugal zijn goede, maar ook hele slechte stallen.

@Waldida
Paard kopen in Portugal is een optie als je weet waar je moet zijn: de minder goede/ slechtere stallen kan je zo terecht, de goede plekken kom je niet zomaar binnen. Maar een goed paard kopen in Portugal is een dure grap( net als een echt goed paard kopen in Nederland) , de goedkopere paarden hoef je niet voor naar Portugal, die koop je hier ook want dat zijn de eersten die op transport gaan voor de verkoop.
Ik weet wel een paar topstallen ( met dus aanverwante prijzen) en ik weet op het moment hier ook een leuk dier te koop.

Mijn man heeft veel Lusitano's naar Nederland gehaald ( zo'n 30 jaar geleden), de dekhengst die we nu nog hebben is daar als 2,5 jarige uit het veld gehaald.
Qua bloedlijnen is het handig om te weten wat je precies wil: van de Veiga fokkerij zijn meer stierenvechters paarden, de Alter real lijnen zijn de paarden die op de Hogeschool lopen en veel in de dressuur worden uitgebracht en zo zijn er de lijnen van o.a. Rico, Hostil en Nilo die ook veel dressuurpaarden hebben voortgebracht. Maar er zijn ook stallen die de kleinere paarden fokken die bijv. weer wat geschikter zijn voor WE en aangespannen, etc. Handigst is om een keer naar Portugal te gaan, liefst in november tijdens het grote paarden festival in Golega, dan kan je ze zien en informeren bij de fokkers die daar standjes hebben.
De keuringen in Nederland, Duitsland en België zijn een goed begin al is de opkomst ( en de kwaliteit) soms wat minder.

Mocht je meer willen weten ( ook over het paard wat te koop staat) dan kan je me een PB sturen.

Dankje dit is echt heel handig! ik ben nog niet op zoek naar een paard voor nu maar wil wel graag al wat in het oog houden en kijken naar de bloedlijnen enzo, een beetje bijleren over het ras. Ik ben zeker niet opzoek naar één of ander toppaard, ben ik zelf ook niet ruiter genoeg en ambitieus genoeg voor maar wil de WE zeker een kans geven, en ik ben wel een echte dressuurmuts dus dat is nog wel mijn favoriete bezigheid, maar ik hoef zeker niet internationaal te gaan. Als ik het goed begrijp is het dan in deze situatie niet aan te raden om te importeren? Daar zou ik wel blij mee zijn!
Mijn paard nu ben ik ook dolgelukkig mee en dat is ook maar een 13 in een dozijn KWPN, wel een erg klassieke bouw en een serieus karakter :+ Maar hierbij dus, ik ben niet op zoek naar een paard die me echt internationaal dressuur kan maken, gewoon een lief paard waar ik plezier mee kan hebben is fijn!

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:51

Voor het soort paard wat je zoekt zou ik zeker in "eigen land" blijven of evt. uitwijken naar België of Duitsland. Ik ken een fokker in België die erg leuke paarden fokt. Hij heeft een ( door hemzelf gefokte) dochter van onze hengst die erg mooie veulens op de wereld zet.
Let wel op bij het kopen van een Lusitano; pyro-plasmose komt soms voor bij paarden in/uit Portugal, ook Lusitano's kunnen PSSM2 hebben ( dus lees je daarover in en laat evt. testen), de kleinere ( onder de 160 cm) en barokkere dieren zijn vaak goedkoper dan de hoogbenige hazewindhonden ( lees; overdreven "dressuur" gefokte dieren). Maar de prijzen liggen vaak ( te) hoog, ook in Nederland, alleen maar omdat het een Lusitano is ( soms zouden die dieren in Portugal juist voor weinig weggaan........).
Tijd geleden had een fokker die wij kennen erg leuke hengsten te koop, kleiner van stuk en barok, waar hij 5000,- voor vroeg.
Voordeel van een Nederlands gefokt paard kopen is wel dat de geschiedenis meestal bekend is en men het hier wat nauwer neemt met ontwormen, enten en voeren.
Voordeel van een Portugees gefokt paard is dat deze dieren vrijwel altijd tot ca. 3 jaar ( en (fok) merries langer/ hun hele leven) in kuddeverband op grote velden lopen en daardoor helemaal zijn "uitgespeeld" wat hun karakter ten goede komt.

Er zitten dus aan beiden voor en nadelen.

Mocht je de naam van de Belgische fokker willen hebben dan mag je een PB sturen.

Waidida
Berichten: 777
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:15

ElCid schreef:
Voor het soort paard wat je zoekt zou ik zeker in "eigen land" blijven of evt. uitwijken naar België of Duitsland. Ik ken een fokker in België die erg leuke paarden fokt. Hij heeft een ( door hemzelf gefokte) dochter van onze hengst die erg mooie veulens op de wereld zet.
Let wel op bij het kopen van een Lusitano; pyro-plasmose komt soms voor bij paarden in/uit Portugal, ook Lusitano's kunnen PSSM2 hebben ( dus lees je daarover in en laat evt. testen), de kleinere ( onder de 160 cm) en barokkere dieren zijn vaak goedkoper dan de hoogbenige hazewindhonden ( lees; overdreven "dressuur" gefokte dieren). Maar de prijzen liggen vaak ( te) hoog, ook in Nederland, alleen maar omdat het een Lusitano is ( soms zouden die dieren in Portugal juist voor weinig weggaan........).
Tijd geleden had een fokker die wij kennen erg leuke hengsten te koop, kleiner van stuk en barok, waar hij 5000,- voor vroeg.
Voordeel van een Nederlands gefokt paard kopen is wel dat de geschiedenis meestal bekend is en men het hier wat nauwer neemt met ontwormen, enten en voeren.
Voordeel van een Portugees gefokt paard is dat deze dieren vrijwel altijd tot ca. 3 jaar ( en (fok) merries langer/ hun hele leven) in kuddeverband op grote velden lopen en daardoor helemaal zijn "uitgespeeld" wat hun karakter ten goede komt.

Er zitten dus aan beiden voor en nadelen.

Mocht je de naam van de Belgische fokker willen hebben dan mag je een PB sturen.

Komt mooi uit, ik vind de barokke dieren vaak wel mooier en met mijn 1m57 hoef ik geen groot paard te hebben.
Die ziektes ga ik inderdaad eens goed bekijken, dit is iets waarop je kan testen bij een aankoopkeuring neem ik aan?
Je mag de fokker zeker pb´en!

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:21

PSSM2 test zal je zelf moeten aanvragen ( en is een dure test ( ruim 200,-) en niet 100% sluitend maar een paard met PSSM wil je niet, jammer genoeg zijn er nog veel handelaren, dierenartsen, fokkers, etc. die het bestaan van PSSM niet eens kennen............ Lees je even in over de symptomen ( https://www.pssm.eu/). Veel paarden uit Portugal zijn getest op Pyro ( tekenziekte) maar niet allemaal dat zou je kunnen informeren.
Ik stuur je de gegevens van de Belgische fokker en een paar adressen in Portugal.

VogeltjeM

Berichten: 3766
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:28

Ik rijd een lusitano (niet van mij) die in Portugal geschoold is t/m prix st georges-niveau en die is heel correct gereden geweest daar :) verder was hij hengst, dus hoe hij werd gehuisvest etc weet ik niet. Nu is hij ruin en enorm stabiel, staat gewoon in de groep. En voor mij het perfecte leerpaard <3

En mijn jonkie heb ik als veulen in NL gekocht. De merrie was drachtig toen ze geïmporteerd werd van Portugal naar NL.

Voor beide opties is wat te zeggen denk ik. :) ik vind het echt een geweldig ras. Superslim en sensibel maar toch nuchter.

ElinaSK

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:28

Ik heb geen ervaring met uit het buitland halen, mijn merrie is gefokt in Nederland door een kleinschalige fokker :). Ik heb haar vanaf veulen af aan in mijn bezit. Zij fokt nu grotendeels cross breeds (kwpn x lusitano), ook erg leuk geslaagde dieren vind ik :j .