probleempje met onze nieuwe Andalusier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:32

Jeetje wat balen zeg........... Ik kan je verder geen advies geven......... Waar ik wel heel benieuwd naar ben nu ik je verhaal lees is; of je hebt gezien dat het 8-jarige jongetje erop zat??

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:35

Ik heb 6 paarden verhuisd naar t zuiden van Frankrijk. De eerste twee heb ik zelf gedaan met de trailer. Daar deed ik doordat we waren betrokken bij een ongeluk (als getuige) 23 uur over. 1 van de paarden heeft de volgende 24 uur alleen maar gelegen. Hij kon niet meer op zijn benen staan van vermoeidheid. Zij hebben dezelfde eigenaar behouden, dus dezelfde aanpak, verzorging, etc maar hebben zeker 2 maanden nodig gehad om te acclimatiseren.
De volgende 2 heb ik zelf gedaan, waren altijd samen geweest en kende trailer goed. De reis duurde 14 uur. Zij leken snel geacclimatiseerd maar met het werken duurde het wel n half jaar voordat ze weer op t oude niveau zaten.
De laatste 2 kwamen met de vrachtwagen. Hadden er 16 uur over gedaan maar kwamen veel frisser dan de anderen van de wagen. De een kwam als oud manegepaard die weinig weidegang kende. De ander was n veulen van n half jaar. Zij waren erg gehecht aan elkaar en hoefde hier niet te werken. Die overgang ging t soepelst. Maar mijn ervaring is dus ook dat n paard echt wel 3 maanden nodig heeft om te acclimatiseren en om zich prettig te voelen in zij nieuwe omgeving.
Ik denk dat jullie dit onderschat hebben. Daarbij nog zijn castratie, geef m de tijd. Als hij nu weer terug gaat waar komt hij dan terecht? Zou sneu zijn voor hem.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:36

PinkPrincess schreef:
De reis vanaf Malaga naar NL is met de Auto 56 uur.
geen denken aan ik dat ooit ga doen het is 3 uur met het vliegtuig.
vrachtwagens moeten om de 2 uur stoppen dus reken maar dat een dier wel minstens een week op de wagen staat.

Dat valt wel mee hoor, in 3 à 4 dagen zijn ze wel hier!
Nu ja, tenzij je in Groningen woont misschien, dat zal nog een extra dag zijn :)

XLeandrosX

Re: probleempje met onze nieuwe Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:37

Het ligt er ook aan met hoeveel chauffeurs ze rijden.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:48

PinkPrincess schreef:
De reis vanaf Malaga naar NL is met de Auto 56 uur.
geen denken aan ik dat ooit ga doen het is 3 uur met het vliegtuig.
vrachtwagens moeten om de 2 uur stoppen dus reken maar dat een dier wel minstens een week op de wagen staat.

Vrachtwagens hoeven echt niet om de twee uur te stoppen hoor, ik weet niet waar je dat vandaan hebt..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:49

mika11 schreef:
Paard is waarschijnlijk nog niks gewend, is net geruind, overgang van Spanje naar België naar Nederland.
Ook weet je niet hoe hij daar is behandeld verder, waarschijnlijk anders dan in België of Nederland.
En hoe kun je weten dat hij zo ontzettend koel is buiten, terwijl hij amper is ingereden en nog niks gewend is?

Mogelijk is hij gesedeerd toen je m kwam proefrijden en bekijken?

Nu hij bij jullie staat wordt hij niet meer bij gesedeerd en komt de ware problemen naar voren.

Er gebeuren geen zachtzinnige dingen met de paarden hoor in Spanje (je vertelde hier over littekens bij de oren en ogen) en hij is niet voor weggedaan, mogelijk is hij afgekeurd (qua gezondheid) in spanje en heeft deze belgische hem daar goedkoop weten te kopen, voordat ie naar de slacht ging ofzo.

Dit soort problemen komen helaas heel vaak voor.

Wat goed mogelijk is, dat hij kunstjes geleerd heeft (knopen dat onbekend is voor jou en waardoor je onbewust opdrachten geeft en dat je paard de opdrachten braaf uitvoert), maar dat achterover klappen is zeker niet normaal en je bent niet de eerste die dat overkomt.

Het kan zijn dat ie door zo raar te doen zijn rug nog meer geblesseerd heeft of iets in het kruis (achterover op de rug/kruis vallen kan hard aankomen voor een groot dier zoals een paard).

Er was ook iemand die een andalusier had gekocht (goedkoop) van een handelaar en die heeft t ook uit spanje vandaan, bleek afgekeurd te zijn ivm zware artrose in de rug en stond bij de slacht in spanje, en toen ging een handelaar het wegkopen, echt belachelijk gewoon, staat niet voor niks bij de slacht, jammer genoeg staan er ook genoeg gezonde paarden tussen, maar dat is weer een ander verhaal.

Deze paard reageerde dus vanuit de pijn. Kon echt niet meer paardwaardig leven en werd dus ingeslapen, want het leed ook pijn als grasmaaier, het was erg moeilijk omdat ze voor de rest heel lief was en knuffelig.

Echt schandalig gewoon.

Ook vraag je teveel van hem, hij heeft al teveel meegemaakt en dan ook nog een castratie op 8 jarige leeftijd.

Ik zou hem eerst helemaal goed na laten kijken en zeker ook zijn gebit meenemen.

Ik zou hem niet terug willen brengen, dat is niet eerlijk tegenover het dier.

Hij moet de tijd krijgen zich te herstellen en een band met je op te bouwen en vertrouwen in jou te krijgen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:11

Ga "spelen" met hem. Lekker wandelen, vh in de bak, zwemmen, kroelen, poetsen. Breng tijd met hem door, veel tijd, dagen in de wei hangen, in zijn stalletje. Bouw een band op met hem, dat kan heel prima zonder er op te klimmen. Ik zou wel kijken of je een gedeelte van t geld terug kunt krijgen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:54

Het lijkt er meer op dat je een miskoop hebt gedaan; niet alle paarden worden even goed behandeld. Stress kan, maar dat zou niet dit soort vormen aan mogen nemen; dan is er veel meer aan de hand!

Paarden reizen over het algemeen goed; wij hebben een Lusitano die uit Portugal is gekomen zonder enige vorm van stress en een Paint die uit Amerika is gekomen, ook geen centje pijn. Die laatste heeft ruim 26 uur in trailers en het vliegtuig gestaan en was wat stijf van de reis, verder niks. Mijn man heeft zelfs wel eens 2 jong Lusitano's, zo uit het land, met de trailer uit Portugal gehaald. Na ruim 48 uur waren ze in Nederland ( 2 chauffeurs!) en ze kwamen, wat stijfjes, van de trailer; daarna op stal en eten; geen probleem. Dus bij een goed opgevoed paard, zonder lichamelijke problemen zouden dergelijke problemen niet mogen ontstaan; ook niet als het dier gecastreerd wordt, dat is nl. als het goed gedaan wordt ook niet zo stressvol.
De wondjes op het hoofd van het paard zeggen veel meer; er zijn mogelijke scherpe sereta's gebruikt, dwang etc. om het dier "iets" te leren, het steigeren en omvallen zal pure angst zijn; geen balans probleem! Een paard wat niet in balans is zal echt niet gaan steigeren, paarden willen nl. niet omvallen. Het gaan liggen, steigeren, de wondjes, etc. zullen allemaal te maken hebben met het mogelijke proberen "te breken" van het dier, voor paarden zijn dergelijk "truukjes" hun laatste redmiddel om ergens onderuit te komen als er verder niet naar ze geluisterd wordt. Ik heb het wel eerder gezien dat een paard wat altijd tot het uiterste gedreven werd uiteindelijk steeds ging liggen als de ruiter opsteeg; een soort van totale overgave en "oversprong gedrag". Een heel slecht teken!

Je kan hem laten nakijken, mogelijk heeft hij rug/ nek en mondproblemen, maar ik denk dat de geestelijke schade die dit dier heeft opgelopen, ergens in zijn leven, veel groter is.
De kans dat dit een 100% betrouwbaar paard zal worden is heel klein; als jullie dat zoeken zal je hem inderdaad terug moeten brengen en op zoek gaan naar een ander dier. Dit soort paarden hebben jaren nodig om enigzins te herstellen, als dat al mogelijk is. In alle landen, ook in Spanje, worden paarden verkeerd behandeld. Als ze "het" dan niet meer doen worden ze verkocht en komen ze bij handelaars terecht, die er vaak ook niks van af weten. Je moet altijd verdacht zijn op paarden met wonden op het hoofd, het is te vaak een teken van het gebruik van dwangmiddelen! ( Pramen kunnen bijv. ook op de oren worden gezet, metalen kopstukken kunnen gebruikt zijn, etc.)

Jammer, maar waar! Paardenhandelaars zullen de mooiste verhalen vertellen bij de verkoop van een paard, de vraag is altijd wat er van waar is!?
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-06-12 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:58

laat zijn rug en gebit nakijken....achter over laten klappen met steigeren is levensgevaarlijk.
En vaak komt het door pijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:02

ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een foto van het betreffende paardje eigenlijk.. :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:12

Ik denk dat je er goed aan doet om niet zelf met het paard verder te gaan. Hoe het gaat uitpakken als hij terug is in Belgie, tja daarop heb je helaas geen invloed. Als je met het paard verder witl: neem contact op met Monya. Wil je dit niet (het zal een beste investering zijn), kies dan inderdaad voor terug naar de handelaar. Je weet niet waarom het paard dit doet en heeft gedaan, en het daarachter komen, en het vervolgens vinden van een oplossing, gaat veel geld kosten.

Ben ook wel heel benieuwd hoe dat zit met dat 8 jarige jongetje, en of jullie dat zelf gezien hebben. Verder zou het paard inderdaad gesedeerd kunnen zijn geweest. Zonder bloedtest (op het moment van aankoop, en dus ook net nadat je met het paard hebt gereden) ga je daar nooit zeker van zijn.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:19

Kinke schreef:
furykim, ik zou contact opnemen met Monya van het Balingehof, als er iemand veel weet van PRE's en 'probleem' gevallen dan is zij het. (balingehof.nl)

Heel goed idee!!

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:20

Oke! Ik zal haar eens bellen! Dankje!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:29

Ik ken iemand die heeft ook een paard uit spanje laten komen. Hij moest ook erg aan alles wennen en dat heeft ook een halfjaar tot jaar geduurd voordat alles goed op rolletjes liep. Geef hem een kans en ga rustig met hem wandelen en poetsen en wacht nog even met rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:52

Het laten vallen en blijven liggen kan inderdaad gebeuren door stress. Ze sluiten zich helemaal af. Erg triest als dit gebeurt. PinkPrincess...de reis van Malaga naar midden-Nederland duurde bij mijn merrie van vrijdagochtend tot zondagavond, daar bleef ze een nacht op stal bij Gelissen en ze werd maandagmorgen in alle vroegte gebracht. Ze heeft de reis lichamelijk prima doorstaan maar was ook al in goede conditie. Geestelijk zal het bij alle paarden anders zijn.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:49

Ik ken ook een Spaanse merrie die in volle stress zich erbij neerlegde, op exact dezelfde wijze als jij beschrijft. Ogenschijnlijk heel gecontroleerd, neus op de grond, nek gebogen en zo door de benen zakken. Dit is goed gekomen met veel geduld en begrip voor de merrie. Het is in feite een heel rustige, lieve merrie maar waarschijnlijk veel misbegrepen geweest. Nu is ze erg fijn om te rijden, schrikt bijna van niets, maar je mag haar niet teveel pushen of anders heb je 't weer zitten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:20

PinkPrincess schreef:
Het verschild per paard hoeveel tijd ze nodig hebben van geestelijk en lichaamlijk herstel. Maar je hebt je lelijk vergist in welke wonden het overhoud om een paard te vervoeren en te castereren en een nieuwe eigenaar alles veranderd en dan nog mee gerekend, Kleine kinderen passen zich makkelijker aan als een volwassene aan nieuwe situatie´s en dat geld ook zo bij paarden.

Ik zou hem echt waar 3 a 4 maanden mee poetsen en wandelen en een band mee opbouwen en slingeren aan de lijn beetje stemhulpen leren. En dan pas na 4e maand gaan longeren met bijzet en langzaam opbouwen naar erop zitten.

Helemaal mee eens. Ik heb mijn paard ondertussen 5,5 jaar en hij is over het algemeen ontzettend relaxt in de omgang. Beleefd en daardoor missen mensen wel eens dat hij behoorlijk temperamentvol is.
Hij is als 9 jarige uit Spanje gekomen als hengst. Werd geruind en verkocht aan mensen voor hun 12 jarige dochter. En moest weg omdat hij onhandelbaar zou zijn....
Als ik dat nu vertel beginnen mensen te lachen van ongeloof. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je het kan vergelijken met dit paard. Want het is enorm stressvol om van eigenaar en omgeving te veranderen, een enorme reis te moeten doorstaan én gecastreerd te worden. Jemig, er zijn paarden die voor minder van slag zijn.

Kinke schreef:
Het laten vallen en blijven liggen kan inderdaad gebeuren door stress. Ze sluiten zich helemaal af. Erg triest als dit gebeurt. PinkPrincess...de reis van Malaga naar midden-Nederland duurde bij mijn merrie van vrijdagochtend tot zondagavond, daar bleef ze een nacht op stal bij Gelissen en ze werd maandagmorgen in alle vroegte gebracht. Ze heeft de reis lichamelijk prima doorstaan maar was ook al in goede conditie. Geestelijk zal het bij alle paarden anders zijn.

Ehmmm... dan ga je toch al aardig richting 56 uur ;)

@ ts: ik denk dat er veel goede adviezen zijn gegeven. Als je met dit paard doorgaat, moet je het tijd gunnen. En haal er ervaren begeleiding bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:28

Ben best benieuwd hoe het afloopt. Hoor goede verhalen van Balingehof. Houd ons op de hoogte dus

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 02:23

Dank jullie wel allemaal! Ik zal het jullie laten weten hoe het afloopt!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:36

Ik ben benieuwd hoe het afloopt, misschien je met ons mee kan kletsen in het barocke paarden forum.
En ons daar op de hoogte kan houden,
Heel veel succes !

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:47

Ben wel nieuwsgierig hoe het af loopt:). Hopen dat het allemaal goed komt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:11

LisaFaded schreef:
Ben wel nieuwsgierig hoe het af loopt:). Hopen dat het allemaal goed komt.

vaak komt alles wel goed...het moet alleen wel de tijd krijgen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:54

Ook ben ik benieuwd hoe het afloopt.

Als je ermee naar Monya gaat, dan kom je er snel genoeg achter of het verstandig is om ermee door te gaan of niet, want dit is niet iemand die jou voor de gek houdt en veel van de paarden houden.

Ik lees alleen maar goede dingen over ze (Monya en of Balingehove).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:26

je mag altijd contact met me opnemen betreffende je paard.
ik geloof erin dat alles te overwinnen is.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:13

Hoe gaat het nou met dit paard inmiddels?