Recreatiepaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15353
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:25

Babootje schreef:
Verstandig besluit TS. Blijkbaar vonden ze zelf het risico op afkeuren ook te groot.
En door naar de volgende.

Daar lijkt het wel op. Maar ik moet even de kanttekening plaatsen dat de keuringskosten altijd voor de opdrachtgever zijn,dat is in dit geval degene die hem zou willen kopen.En die moet dus de keuringsarts betalen,hoe de keuring ook uitvalt.Ik heb zelf alleen mijn eerste pony indertijd laten keuren omdat ik er toen zelf nog helemaal geen kijk op had toen. Later kocht ik alleen nog paardjes voor recreatie. Ik vroeg dan of ik ze mocht laten keuren en als het antwoord ja was dan vertrouwde ik de verkoper voldoende om de keuring niet nodig te vinden.Ik heb 1 keer belangstelling gehad voor een duur paard en juist die mocht ik niet laten keuren! (Wat bij mij standaard op mijn kosten zou zijn, maar dan ook niet!) en die heb ik toen ook niet genomen.Ik heb ook eens gehad dat ik een pony wel mocht laten keuren maar ik was er zo verliefd op dat ik hem toch zou hebben genomen,ook al zou hij afgekeurd worden.Dus die heb ik zonder keuring genomen.Overigens,afkeuren betekent alleen dat hij dan niet geschikt is voor het doel waarvoor de koper hem wil.Hij kan dan nog best voor een ander doel voor een andere koper wel geschikt zijn.

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:52

Anjali dat vind ik altijd zo een rare beredenering Een paard wat bv hoefkatrol heeft en afgekeurd is voor de sport Heeft daar in de recreatie ook gwn last van! Zo snap ik idd een sport of recreatie keuring ook niet Paard is goed of niet En niet ja is eigenlijk niet goed maar je kan er wel 3 uur mee buiten rijden

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:01

Hoefkatrol is ook niet niks natuurlijk..

Ik kan me best voorstellen dat een paard met lichte arthrose (denk dat de meeste 15 jarigen al arthrose hebben zonder dat je dat direct weet als eigenaar) nog best geschikt is voor bij wijze van 3 lichte buitenritjes in de week (maar als jij dagelijks een flinke rit in flink tempo over allerlei verschillende bodems maken wil en 2 x per week wil lessen zou ik er weer niet voor kiezen), maar voor sport natuurlijk niet.

Het is maar net wat je doel is.

Ik zou op dit moment ook helemaal niet de tijd hebben voor een paard dat dagelijks gereden moet worden en zou best blij zijn met zo'n paard dat nog wel in beweging moet blijven (immers, rust roest) maar op laag niveau!

anjali
Berichten: 15353
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:02

dresjoepie schreef:
Anjali dat vind ik altijd zo een rare beredenering Een paard wat bv hoefkatrol heeft en afgekeurd is voor de sport Heeft daar in de recreatie ook gwn last van! Zo snap ik idd een sport of recreatie keuring ook niet Paard is goed of niet En niet ja is eigenlijk niet goed maar je kan er wel 3 uur mee buiten rijden

In de sport worden er veel hogere eisen aan een paard gesteld.

tamary

Berichten: 29295
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:04

anjali schreef:
dresjoepie schreef:
Anjali dat vind ik altijd zo een rare beredenering Een paard wat bv hoefkatrol heeft en afgekeurd is voor de sport Heeft daar in de recreatie ook gwn last van! Zo snap ik idd een sport of recreatie keuring ook niet Paard is goed of niet En niet ja is eigenlijk niet goed maar je kan er wel 3 uur mee buiten rijden

In de sport worden er veel hogere eisen aan een paard gesteld.

Maar er zit ook veel meer begeleiding achter en vergis je niet hoeveel dat opvangt.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:50

Misschien een rare reactie. heb alles even doorgelezen en gevolgd maar toen las ik dat iemand een paard aanbood waar je zo op weg kon rijden. is dat niks voor jou TS? ik wil me verder nergens mee bemoeien maar misschien is het de moeite waard :o

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:51

Varekaj schreef:
En wil je je budget iets opschroeven, dan heb ik er wel eentje op mijn weiland staan waar je zo gelijk mee kan wegrijden, waar alle knoppen tem Z op zitten, die alleen en in groep naar buiten kan. Enige is dat hij weer in de spieren moet komen, maar dat is op een maandje of 3 wel in orde. En hij is wat ouder dan dit paard.


Deze bedoelde ik

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:12

Wie weet TS? uiteraard ook na keuring!

Babootje

Berichten: 26567
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:14

Varekaj schreef:
En wil je je budget iets opschroeven, dan heb ik er wel eentje op mijn weiland staan waar je zo gelijk mee kan wegrijden, waar alle knoppen tem Z op zitten, die alleen en in groep naar buiten kan. Enige is dat hij weer in de spieren moet komen, maar dat is op een maandje of 3 wel in orde. En hij is wat ouder dan dit paard.


diedepol14 schreef:
Deze bedoelde ik


En daar heb ik dan weer mijn bedenkingen over. Want waarom is een Z paard uit de spieren?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:04

Misschien is hij Z opgeleid maar staat hij al een tijdje stil? Het is niet zo dat een paard dan meteen alles vergeet he :o

Babootje

Berichten: 26567
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:11

sanso schreef:
Misschien is hij Z opgeleid maar staat hij al een tijdje stil? Het is niet zo dat een paard dan meteen alles vergeet he :o


Dan moet je je nog afvragen waarom zo'n paard zo'n tijd stil staat dat de spieren eraf zijn.
In de regel hebben dat soort paarden dan toch een blessure gehad waardoor ze een tijdje uit de running zijn.
Als men er dan vanaf wil, moet je je ook nog afvragen waarom ze er dan vanaf willen. Een paard tot Z opleiden kost al best veel tijd en als er meer inzit wil je nog wel even een tijdje door natuurlijk.
Dus kan het dan best zijn dat het paard een blessure heeft gehad waardoor hij niet meer geschikt is voor de sport. Tja en dan moet je je afvragen (net als dresjoepie) waarom een paard dat niet meer in de sport kan lopen wel een rit van een paar uur door het bos kan. Een recreatiepaard moet m.i. net zo gezond zijn als een sportpaard. Maar hoeft geen bijzondere gangen te hebben.

Babootje

Berichten: 26567
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:27

anjali schreef:
Daar lijkt het wel op. Maar ik moet even de kanttekening plaatsen dat de keuringskosten altijd voor de opdrachtgever zijn,dat is in dit geval degene die hem zou willen kopen. En die moet dus de keuringsarts betalen,hoe de keuring ook uitvalt.


anjali schreef:
Ik vroeg dan of ik ze mocht laten keuren en als het antwoord ja was dan vertrouwde ik de verkoper voldoende om de keuring niet nodig te vinden.

Dat is wel heel naief. In de paardenhandel is niemand, maar dan ook niemand "op de blauwe ogen" te vertrouwen. Handelaren niet, maar ook zeker particulieren niet. Geld is geld. (helaas)

anjali schreef:
Overigens,afkeuren betekent alleen dat hij dan niet geschikt is voor het doel waarvoor de koper hem wil.Hij kan dan nog best voor een ander doel voor een andere koper wel geschikt zijn.


Een DA keurt niet af, maar geeft een negatief koopadvies. Die constateert bij de keuring iets wat bij verdere belasting een risico geeft op kreupelheid en geeft jou dan aan: "Dat paard kun je beter niet kopen want...". Is het bijvoorbeeld een artroserisico, dan wordt een binnen x jaren paard onherstelbaar kreupel. Bij HKO kan een DA aan de hand van het beoordelen van de foto's al aangeven of het straalbeen een probleem op kreupelheid gaat geven. Zelfde geldt voor risico's die altijd al op de foto gaan (sesambeentjes, spronggewricht etc) bij een keuring. Als daar een artroserisico zit (ook al is het paard er nog niet kreupel op) heb je een garantie op kreupelheid na een paar jaar.
Het verschil dat jij maakt tussen recreatief geschiktheid of sport is echt "uit de tijd". Ook een recreatiepaard moet gewoon gezond zijn. Het enige verschil kan hem wat mij betreft alleen zitten in bouw van het paard.

Het enige gebrek waarbij (bij mijn weten) een paard nog recreatief gebruikt kan worden ipv sport is spat, waarbij de situatie dan wel zo moet zijn dat de gewrichtjes in de sprong aan elkaar zijn gegroeid en het paard pijnloos is.
Maar dat geluk heb je niet vaak. In de meeste gevallen is spat uiteindelijk toch ook "einde verhaal|.
De rest van de gebreken is toch, pappen en nathouden, speciaal beslag, frequente veeartsbezoeken, of gewoon rond blijven rijden op een kreupel paard (zie ik ook vaak genoeg nog gebeuren)

Molfre

Berichten: 2649
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:30

Babootje schreef:
Dan moet je je nog afvragen waarom zo'n paard zo'n tijd stil staat dat de spieren eraf zijn.
In de regel hebben dat soort paarden dan toch een blessure gehad waardoor ze een tijdje uit de running zijn.
Als men er dan vanaf wil, moet je je ook nog afvragen waarom ze er dan vanaf willen. Een paard tot Z opleiden kost al best veel tijd en als er meer inzit wil je nog wel even een tijdje door natuurlijk.
Dus kan het dan best zijn dat het paard een blessure heeft gehad waardoor hij niet meer geschikt is voor de sport. Tja en dan moet je je afvragen (net als dresjoepie) waarom een paard dat niet meer in de sport kan lopen wel een rit van een paar uur door het bos kan. Een recreatiepaard moet m.i. net zo gezond zijn als een sportpaard. Maar hoeft geen bijzondere gangen te hebben.

Als je op die manier redeneert moet je achter elk paard dat te koop staan spoken en beren zoeken. -O- Misschien had de eigenaar het wel super druk en dacht, ik laat hem staan en pak hem later weer op en kwam dat er niet van. Misschien was paard van een zoon of dochter die verhuisd is vanwege school en na een half jaar toch zegt, verkoop mijn paard maar.

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:36

In mijn ogen moet een recreatie paard ook gewoon heel zijn, dus niets makeren, je gaat op een paard met mankementen ook geen 2 uur door de bossen rijden.
Dus recreatie of sport, gezond is een pre, alleen kan je voor recreatie ook uit de voeten met een minder bewegend paard, dus een simpelere.

Molfre, alleen is het helaas wel heel vaak zo dat het geen tijd meer wordt gebruikt als redden, terwijl het had moeten zijn, heeft een blessure en dat geld zowel particulier als in de handel.
Als het om geld gaat zijn mensen nou eenmaal ineens een stuk minder eerlijk.

Babootje

Berichten: 26567
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:38

Babootje schreef:
Dan moet je je nog afvragen waarom zo'n paard zo'n tijd stil staat dat de spieren eraf zijn.
In de regel hebben dat soort paarden dan toch een blessure gehad waardoor ze een tijdje uit de running zijn.
Als men er dan vanaf wil, moet je je ook nog afvragen waarom ze er dan vanaf willen. Een paard tot Z opleiden kost al best veel tijd en als er meer inzit wil je nog wel even een tijdje door natuurlijk.
Dus kan het dan best zijn dat het paard een blessure heeft gehad waardoor hij niet meer geschikt is voor de sport. Tja en dan moet je je afvragen (net als dresjoepie) waarom een paard dat niet meer in de sport kan lopen wel een rit van een paar uur door het bos kan. Een recreatiepaard moet m.i. net zo gezond zijn als een sportpaard. Maar hoeft geen bijzondere gangen te hebben.


Molfre schreef:
Als je op die manier redeneert moet je achter elk paard dat te koop staan spoken en beren zoeken. -O- Misschien had de eigenaar het wel super druk en dacht, ik laat hem staan en pak hem later weer op en kwam dat er niet van. Misschien was paard van een zoon of dochter die verhuisd is vanwege school en na een half jaar toch zegt, verkoop mijn paard maar.


Kan allemaal, maar ik zou er niet op vertrouwen.
Een vriendin van mij kocht een paard van een jaar of 8, van een particulier. Ook even geen tijd voor gehad ivm studie was het verhaal. Leuk paard, reed ze zo op weg. Voelde goed. Dus kocht ze hem. Tegen mijn advies alleen klinisch laten keuren. De keuring was goed (dat kan goed na een rustperiode).
1 springlesje later (kleine kruisjes) binnen een paar maanden was het paard kreupel. Naar de veearts en op de foto's bleek het paard een straalbeen klasse 4 te hebben en HKO. Het het was zo'n aardig meisje de vorige eigenaresse..... Nee ze "wist er niks van" en nee ze wilde hem niet terugnemen natuurlijk. Mooie blauwe ogen mn neus. En goedkoop is duurkoop in zo'n geval.
Dit is 1 situatie, maar zo ken ik er legio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:47

Wow, Bokt gaat wild!

Het paard is van een vriendin en staat bij de mijne 24/7 in het land en is al even uit het werk ivm tijd. Geen blessures, geen drama's, enkel en alleen tijd. Zij heeft haar jonge paard waar ze druk mee bezig is, ik heb de mijne die ik momenteel 4x/week rij met het oog op wedstrijdseizoen. Met uit de spieren bedoel ik geen ingezakte hoop botten met vlees aan, laat dat eerst en vooral duidelijk zijn. Conditioneel zit ie prima in zijn vel. Deze winter heb ik hem nog gewoon regelmatig aan de longe gehad, voor zover mogelijk les mee gereden ook. Maar als je alleen maar een buitenbak hebt die meer verzopen ligt dan wat anders, dan kan je niet zoveel. Hier in de omgeving is er ook geen (binnen)bak meer ter beschikking om te huren en eigen lesgevers zijn zelden toegestaan. Dan houdt het gewoon op weet je.

Hij staat bij mij omdat hij hier 24/7 op het land kan in groep. Voor haar komt het goedkoper uit, paard kan lekker sociaal zijn en ik heb ervan kunnen leren. Hij had hier van mij gerust oud mogen worden maar ik ben van een voltijdse naar deeltijdse job gegaan, ik ben na nieuwjaar de lat hoger gaan leggen voor mijn eigen paard en daar kruipt tijd in. Ik heb 3x/week les met mijn eigen paard, waarvoor ik ongeveer 5u/keer kwijt ben, alleen al aan verplaatsing van en naar het lesterrein. Daarnaast rij/longeer ik mijn paard nog 1-2x/week. Ik doe mijn volledige onderhoud aan mijn weilanden zelf, ik heb er nog staan die aandacht willen én, niet onbelangrijk, ik heb ook nog een partner die graag aandacht wil.

Tjah. Soms moet je keuzes maken. Verkoop is daar soms eentje van. Hij is zeker nog geschikt om regelmatig buitenritten mee te maken, les te volgen, op wedstrijd te gaan etc. Pak hem nu rustig op en je kan er deze zomer (juli) zo weer B of L mee starten. Hij is nog altijd fanatiek in het werk ook. Het is gewoon zonde om hem nu al op pensioen te laten gaan als er iemand anders nog ontzettend veel plezier mee kan beleven.

Babootje

Berichten: 26567
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:45

Ik hoop dat je je ook niet persoonlijk aangesproken voelt Varekaj, maar in veel van dit soort verhalen schuilt toch vaak blessureleed.
En dat is natuurlijk hartstikke vervelend voor diegenen die wel een eerlijk verhaal hebben.

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:59

Babootje schreef:
Ik hoop dat je je ook niet persoonlijk aangesproken voelt Varekaj, maar in veel van dit soort verhalen schuilt toch vaak blessureleed.
En dat is natuurlijk hartstikke vervelend voor diegenen die wel een eerlijk verhaal hebben.


Dat dus en als je de kopende partij bent is dat heel lasting aangezien niet alle blessures na tijd stilstaan boven komen en ja ik ken ook de paarden die stil hebben gestaan wegens redenen van de baas en niet om het paard zelf, maar dan moet je wel mazzel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:29

Ik schrik er echt van hoe er gelijk bovenop gesprongen word dat het abnormaal is dat zo'n paard zo lang stilstaat. Dus ja, ik ben toch wel even gekrenkt dat er zo geoordeeld worden zonder zelf maar de minste informatie!

@ Sjolvir: paard mag getest worden, paard mag geleast worden, moest er plots een bijrijder opduiken die de eigenaar wat tegemoet komt in de onkosten dan hoeft hij niet eens te vertrekken. Ze knappen er echter allemaal op af dat ze niet gelijk vanaf dag 1 wekelijks op wedstrijd mogen...

Babootje

Berichten: 26567
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:08

Varekaj schreef:
Ik schrik er echt van hoe er gelijk bovenop gesprongen word dat het abnormaal is dat zo'n paard zo lang stilstaat. Dus ja, ik ben toch wel even gekrenkt dat er zo geoordeeld worden zonder zelf maar de minste informatie!
..


Daarom zeg ik dat ook even zo.

Maar laten we eerlijk zijn; er zijn maar weinig paarden op zekere leeftijd die niks hebben of niet iets hebben gehad. Dan is het eerlijk op daar zo open mogelijk over te zijn zodat de nieuwe eigenaar ook een goede beslissing kan nemen en zon paard niet van de ene in de andere hand komt.
Daarmee niet gezegd dat die van jou ook iets heeft; uitzonderingen op de regel zijn er zeker. Maar als je echt zeker bent dat die van jou gezond is, laat m keuren en verkoop m dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:10

Het is het paard van een vriendin wat bij de mijne "logeert" omdat ik ze 24/7 buiten kan hebben in groep :)

Verkopen is makkelijk gezegd. Hij is er 16, nog heel kwiek, gezond, als je geen extreme dingen vraagt kan die echt nog zeker flink wat jaren mee. Hij moet niet onderdoen voor mijn eigen paard van 9 hoor.
Echter ketst elke geïnteresseerde af op die leeftijd. Ze willen wel zijn ervaring en karakter maar ouder dan 10... Nee. Dan is er niet veel meer te keuren aan als ze nog niet eens willen komen kijken, laat staan testrijden.

Ik krijg zelfs al commentaar op mijn 9-jarige dat hij qua leeftijd bijna op het einde van zijn carrière zit en zijn beste jaren al achter de rug heeft :') Een paard van 12 is voor velen hier bejaard. Larie, maar goed.

Babootje

Berichten: 26567
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:34

Klopt, met 16 zijn ze in de hogere dressuursport op hun top.
Maar, eerlijk is eerlijk. Zo'n paard op leeftijd geeft toch ook een hogere kans op "dokteren". Zo'n paard krijg je niet in de verzekering en de veearts is duur.
Ook een paard van 16 kun je natuurlijk gewoon laten keuren. Als je vriendin ervan af wil, doet ze er goed aan (juist omdat hij 16 is) inclusief keuring aan te bieden op bijv. sporthorses. Dan heeft ze toch een grotere kans dat ze hem verkoopt. Goede leerpaarden zijn echt nog wel in trek, maar dan moet het paard nog wel zo gezond zijn dat hij nog een x het Z kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:56

Ik denk dat keuren zeker geen probleem is. Moet je wel eerst een geïnteresseerde vinden die verder kijkt dan de leeftijd.

Maar meer dan genoeg off topic. Verdere info kan in PB.

Waar het om gaat: er zijn zat recreatiepaarden als je wat zoekt waar niks mee is. Voor een eerste eigen paard direct eentje met een hoop werk kopen die je flink moet gaan corrigeren, die medisch mss niet 100% is... genoeg vissen in de zee hoor.
Ik begrijp ook niet goed waarom ze altijd zo jong mogelijk moeten zijn. Ken genoeg paarden van 10-15 die nog prima mee kunnen. Maar nee, ouder dan 10 is meestal gelijk afgeschreven.

Van mij persoonlijk zou keuren altijd mogen maar of ik bij afkeuren betaal? Nee. Jij mag het gerust onderzoeken, wil niet zeggen dat het paard wat heeft. Maar ik ga geen keuring voor topsport betalen waar ie mss op afgekeurd wordt, terwijl je doel recreatie is en dat wel prima kan. Daarnaast al meegemaakt dat ze "express" laten afkeuren om paard goedkoper mee te krijgen en een gratis keuring te hebben.

Elisa2

Berichten: 37926
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:05

Keuren kosten koper haakt 90% van de kopers op af, die willen gewoon meer "bewijs" dat ze een gezond paard kopen en imo is dat terecht.

Je kan gewoon afspraken maken over de kosten van afkeur, maar ik vind het wel fair als de verkoper die kosten op zich neemt. Die biedt immers een "gezond" paard aan.

ruitje

Berichten: 12426
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:11

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een koper daar op afhaakt? Waar haal jij die 90% vandaan?

Ik bied inderdaad een gezond paard aan, als jij het gevoel heb dat je dat wil laten checken mag je dat doen. Maar op jouw kosten.
Krijg in dit topic het idee dat je sowieso al een oplichter ben als je zo denkt :+