Recreatiepaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 07:08

Hallo allen,

Ik heb het paardrijden weer opgenomen na even stil te liggen. Ik ben nu weer op zoek naar een eigen paard en wil me graag baseren op het natural horsemanship. Hou in gedachten dat ik op zoek ben naar een paard om puur recreatief mee te rijden en die in kuddeverband zou komen te staan. Papieren doen er niet toe voor mij. Ik heb nu een prachtige hengst gezien: volledig mijn ding wat kleur betreft (bruin)
Niet te groot (1m52)
Bijna 4 jaar
Papa is pre, mama heeft geen papieren
Wat is een goede prijs voor deze hengst?
Ikzelf zou hem laten ruinen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Sunora op 13-04-17 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt



Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 07:12

2de poging voor foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 07:19

nee, hij is nog niet beleerd. Ik zou hem sowieso laten keuren (heb nu ook een paar foto's kunnen opladen: hoera!) maar zijn er nog andere dingen die ik in mijn euforie misschien over het hoofd kan zien? Heb hem nog niet in het echt gezien, dus wat karakter betreft weet ik nog niet hoe hij is. Hij is te koop via particulier. Bedankt al voor het meedenken :-)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 07:50

Ik begrijp je opmerking helemaal maar ik had hiervoor ook een hengst die dan ook rond die leeftijd geruind is en dat was ook een gevoelig karaktertje. Enfin ja, ik ga gewoon eerst even een paar keer kijken en neem ook wel iemand mee die er wat van af weet. Qua opleiding zou ik het niet alleen doen.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 07:52

Ik begrijp je opmerking helemaal maar ik had hiervoor ook een hengst die dan ook rond die leeftijd geruind is en dat was ook een gevoelig karaktertje. Enfin ja, ik ga gewoon eerst even een paar keer kijken en neem ook wel iemand mee die er wat van af weet. Qua opleiding zou ik het niet alleen doen.
Op de dressuurstal waar ik hiervoor reed hadden ze ook pre's waar ik op reed.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 08:07

Heel tof Evelijn dat je aan mij denkt :-) Ik moet wel zeggen dat ik liever een iets fijner paardje heb dan een Fries. Maar miest je nog iets tegenkomen, mag je dat altijd doorgeven!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 08:32

friesam schreef:
Ik vind een "te klein gebleven" 4 jarig onbeleerd paard een goedkoop paard, zeker een hengst.
Dat hij voor jou groot genoeg is is dan mooi meegenomen.

De discussie of je wel of niet een geschikt paard hebt gevonden buiten beschouwing gelaten.


Is 1800 euro dan een logische prijs?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-17 13:50

Cyrina schreef:
Weet je de andere kant van hem? Hij heeft namelijk een Arabische achterhand. Met het lange achterbeen en het hoge kruis en met een wat langere rug. Ik weet niet wat je precies wilt maar voor bijvoorbeeld dressuur is die achterhand in combi met een wat zwaardere hals van de pre niet handig.

Te klein gebleven kan je niet zeggen want het is een kruising en de PRE is vanaf 1.54m en dat gaat hij nog wel halen. Een Arabier als dat er in zit kan zelfs nog kleiner zijn.

De prijs die.je noemt is lage prijsklasse en is als ze dat vragen zeker niet duur.


Kan zhet ook niet aan zijn nog jongere leeftijd liggen dat hij nu nog wat overbouwd is? Hij is net geen 4 jaar.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-17 21:07

Ik had deze avond nog een afspraak ook voor deze ruin: http://trainingsstal-sanders.nl/zeer-go ... er-omgang/

Wat is jullie mening hierover?
Ik voelde me goed bij hem, ik had de indruk dat hij zich ook goed voelde bij mij. Morgen ga ik nog een keer terug gaan kijken.
Hij is nog niet gecontroleerd geweest door een dierenarts, hij is nu zo'n 2-tal maanden hier uit Spanje, afstamming onbekend. Laat ik hem op mijn kosten best toch nakijken door een dierenarts?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-17 21:24

lizy29 schreef:
Sowieso altijd laten keuren.

En verder ziet er op zich leuk uit maar van de rijfoto's en hoe ze hem rijden word ik niet blij. Heb je hem zelf ook al gereden?


Hoe bedoel je lizy29? Ik heb hem zelf gereden daarnet, voel me heel relaxed op hem.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 19:20

Vandaag nogmaals naar Milor gaan kijken en een ervaren paardentrainster meegenomen. Buiten wat stijfheid in zijn achterbenen zag ze niet onmiddellijk een probleem met hem. Hij werd ook te fel op zijn voorhand gereden maar dus niets wat begeleiding of training kan oplossen :-) Volgende stap: keuring door de DA, spannend!! Ik sta nu op de wachtlijst voor weidegang in een vereniging waar ze ook de nadruk leggen op een paard een paard te laten zijn. In afwachting daarvan hopelijk nog een ander plekje regelen!

De hengst van hierboven is ondertussen al verkocht dus het was toch niet meant to be ;-)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 19:21

Mijn, hopelijk, nieuwe vriend :
Afbeelding

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 22:03

Lukasje schreef:
Lief hoofdje!

Maar, schrikt die stijfheid in de achterbenen je niet af? Wanneer wordt hij gekeurd?


Goh, ik vertrouw de mevrouw wel die meegeweest is in haar oordeel. Zij denkt dat het is doordat hij niet te veel beweging heeft. Hij staat daar voornamelijk op stal. Zij heeft hem ook gereden en hem meer met zijn achterhand 'naar onder' gekregen. Op de filmpjes achteraf gezien liep hij dan ook beter na wat opwarming In ieder geval laat ik hem door een door mij gekozen dierenarts inderdaad controleren, dat raadde ze zelf ook aan! Daarvoor moet ik nog eens bellen!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 22:13

Oh, zie net nu pas alle antwoorden :-( Er komt precies toch wel veel negatieve commentaar naar boven over hem... Als de dierenarts hem goedkeurt, kan ik dan geruster zijn?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 22:15

Newallure schreef:
Die stal is bij mij in de buurt. Zou nooit iemand adviseren daar wat te kopen -O-
Dus advies is grondig keuren en dus ook alle benen en eventueel rug op de foto zetten voordat je in zee gaat met dit paard.


Waarom niet? Heb op internet gezocht naar info of ervaringen maar niet gevonden. Ik ben dus wel benieuwd waarom je het zou afraden? Ze zijn niet heel erg professioneel maar ik heb niet de indruk dat het oneerlijke mensen zijn?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 22:19

Desi_2409 schreef:
In de advertentie tekst staat "zeer goed gereden" daar kan ik het niet mee eens zijn. Paard gebruikt zijn rug niet, valt op de binnenschouder en lijkt vooral erg slap.
Hij ziet er wel braaf en vriendelijk uit.


Nee daar ben ik mee akkoord, heel goed gereden is hij inderdaad zeker niet :-) Maar ik zou met hem ook wel lessen nemen.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 22:31


Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 22:32

Newallure schreef:
Omdat ze goedkoop niet zadelmakke paarden kopen en deze na heel even rijden als braaf en zonder gebreken verkopen. Als je er "verliefd" op bent zeker laten keuren is mijn advies.

Ik heb echt het hele internet afgestruind om ervaringen met de stal te zoeken maar die waren niet te vinden. Zijn zij nog redelijk recent?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 22:57

Ladygiroc schreef:
Ehm.. er vallen mij een paar dingen op. Paard is ongelofelijk scheef, vlak, stijf en krom.
Eigenlijk is deze klinisch niet eens objectief te keuren, waarom is hij zo scheef?
Daarnaast vind ik de stal de naam 'trainingsstal' niet waard, snap dat het voor het kopen geen drol uitmaakt maar ik zet mijn vraagtekens er meteen al bij. Het lijkt mij meer een verkapte handelsstal.

Maargoed, mocht je laten keuren laat je dan wél even een bloedje trekken? Braaf zijn ze allemaal met een beetje dope ;).


Doe ik inderdaad :-)! Tot hoe lang na 'gebruik' van verdovende middelen kunnen ze dat in het bloed zien?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 23:07

upendo schreef:
Ik wil niet heel hard overkomen, maar zoek verder naar een paard wat wel lekkee in zijn velletje zit.. :=

Ik zie drie pagina's met mensen die vraagtekens plaatsen en volgens mij ben je in ieder geval al voornemens om te gaan keuren. Zonde van je centjes als je het mij vraagt!


Ik begrijp je wel hoor, ik had ook de reactie gekregen van de mevrouw die is meegegaan dat hij op de filmpjes niet zo lekker loopt. ze heeft hem dan ook in het echt gezien en raadt inderdaad aan hem te laten onderzoeken door een da maar zag er voor de rest niet zo veel negatiefs in. het is voor mij gewoon ook niet zo evident om te oordelen wie er gelijk heeft, snap je?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 23:09

upendo schreef:
Ik wil niet heel hard overkomen, maar zoek verder naar een paard wat wel lekkee in zijn velletje zit.. :=

Ik zie drie pagina's met mensen die vraagtekens plaatsen en volgens mij ben je in ieder geval al voornemens om te gaan keuren. Zonde van je centjes als je het mij vraagt!


Ik dacht nu ook wel te besoreken dat zij bij een afkeuring de kosten zouden dragen van de keuring? Is dat niet gebruikelijk om het zo af te spreken?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 23:14

Omany schreef:
Pffff, als ik die filmpjes bekijk krijg ik al bijna tranen in mijn ogen hoe hij bijna constant met zijn mond open loopt en hoe vreselijk, geforceerd kort wordt gehouden |( .
Arm beest . . .
En verder vind ik hem echt niet goed lopen, maar door zo een ruiter erop kan dat haast niet anders. Beest wordt geforceerd in van alles en nog wat om " mooi " in filmpje over te komen, maar ik vind het er echt vreselijk uitzien :n .


Dat zei de mevrouw die er vandaag bij was ook wel, dat hij enorm vooruit werd gereden in de filmpjes op het beter te laten ogen. We hebben vandaag bij het rijden zijn bit ook wat gaatjes losser gemaakt want dat zat ook helemaal niet ok, zelfs in ongereden toestand trok het al in zijn mond.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 23:24

Lukasje schreef:
TS, verschillende paardenkenners willen je behoeden voor een miskoop, dat is nu wel duidelijk. Daarom vroeg je toch ook naar meningen, niet? Niet aanvallend bedoeld maar het lijkt dat je wel vastberaden bent dit paardje te kopen.
Zou je niet beter eerst nog wat andere paarden gaan kijken/testen? De kans is toch groot dat je ook wat leuks tegen komt die minder scheef, minder stijf, meer ervaring, meer balans etc heeft?
Indien je dan toch per se -om ik weet niet welke reden- met dit paard verder wil, weet dan dat een zeer uitgebreide keuring veel aan het licht kan brengen maar toch ook zaken niet.

Wanneer je een paard aanschaft, krijg je er gratis een boel problemen bij. Koop deze problemen al niet vooraf!


Ik vroeg inderdaad naar meningen, waarvoor dank en dat maakt dat ik inderdaad mijn ogen openhoud maar die meningen zijn pas gekomen nadat ik met een andere paardenkenner vandaag ter plaatse ben gegaan die het allemaal niet zo negatief zag. Zij heeft hem irl bezig gezien en hd eerst door de video's ook wel twijfels. Ik ga hem in ieder geval laten keuren, dat stond al vast, en dan zien we wel weer verder.
Het feit dat ik vragen stel hier op de meningen die er zijn neem je volgens mij verkeerdelijk op als vastberadenheid om te kopen. Voor mij enkel op meer inzicht te krijgen en in het achterhoofd te houden bij mijn beslissing.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 09:38

Ladygiroc schreef:
Ik snap je reactie hoor TS, jij bent 1 van de weinige hier die de stoute schoenen aantrekt om toch te gaan kijken ;).

Omdat je serieus geïnteresseerd bent wil ik je wel adviseren een eigen DA te kiezen voor de keuring, wat de verkoper ook zegt en je eigen DA nadrukkelijk te zeggen dat je wil keuren voor de sport. Ondanks dat je er recreatief mee gaat rijden. Sommige DA's keuren voor de sport wat strenger dan voor recreatie doeleinden. Je kan het er immers gratis bij zeggen. Tot slot zoals ik eerder al zei bloed laten trekken. Garantie voor een levenlang een gezond paard heb je nooit maar je kunt het maar het best zo uitgebreid mogelijk doen als je budget toelaat.

Succes.

Enne... wij zijn wel benieuwd hoe het afloopt.


Jep, ik kies sowieso een da van hier in de buurt om hem te laten keuren. Hou jullie op de hoogte in ieder geval hoe hij eruitkomt ;-)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 12:10

Gypsy schreef:
Dat laatste klinkt als een goed advies!

Je zou voor kunnen stellen dat je eerst klinisch keurt. En dat hun betalen bij afkeuring. Willen ze dat niet weet je al behoorlijk zeker dat hij daar al niet doorheen komt. Vraag welke DA hun altijd hebben. Kies daarna zelf een andere!

Als je foto's laat maken, steeds 1 foto maken en bekijken. Dan pas verder gaan. Voorkomt dat je bv 10 foto's maakt en dan bij het bekijken er achter komt dat nr 1 al niet goed is.

En probeer niet te verliefd te worden. :o


Ok, bedankt voor de tip. Een goed- of afkeuring bij klinisch onderzoek, hoe gauw weet je dat dan? De dietenarts komt van in Belgie, in de buurt van waar ik woon, dus zal al zeker niet dezelfde zijn. Het is zo'n 60 km rijden, dus zou het wel handig zijn moesten alle controles onmiddellijk kunnen gebeuren. Of is dat sowieso nooit het geval? Ik bel in ieder geval de da dinsdag op en vraag hem dan wel meer info en leg ook de pijnpunten uit!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C, lovelance en 2 bezoekers