Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:38

rommulus schreef:
van de dingen die ik gezien heb heb ik idd de indruk dat friezen zwakker zijn dan andere rassen

idd zoals genoemd werd heeft inteeld daar de grootste hand in
dingen die mij opgevallen zijn bij de gemiddelde fries (en wat ik heb gehoord van dierenartsen)

je kan ze niet liggend castereren wand bij het opstaan kunnen ze hun rug vernielen
weerstands problemen
erg slim zijn ze doorgaans ook niet (die stapmolen blijft toch erg moeilijk)
voor wat ik begrepen heb worden ze ook niet heel erg oud
erg wendbaar zijn ze ook niet
en ik heb er al een hoop gezien met een doorgezakte rug (al weet ik niet of dat fries of eigenaar gerelateerd is
en wat ik niet zeker weet maar dwerg groei kwam ook voor toch ??


dit is wat me zo is opgevallen
het zijn over het algemeen wel verschrikkelijk lieve meegaande dieren

en nu wil ik absoluut niet schoppen tegen de gemiddelde friezen eigenaar wand iedereen heeft zijn passie


Wat een onzin bericht zeg! :') Heb op diverse Friezenstallen gewerkt en hebben thuis toch ook al weer heel wat jaartjes Friezen, maar dergelijke dingen hebben wij nog niet meegemaakt.

Inteelt kán een probleem zijn, als fokker hou je daar rekening mee. Dwerggroei en waterhoofden zijn daar extreme voorbeelden van.

Friezen kunnen wat lomper zijn, maar zeker niet dommer.
Met een stapmolen die moeilijk blijft, tja, heb je het wel goed uitgelegd? Hier loopt alles in de stapmolen, en eigenlijk nooit problemen gehad, ook niet met meerdere (dek)hengsten in één molen!
Ze worden niet oud, tja, wat is niet oud. Ik ken er toch een aantal die de zeer respectabele leeftijd van 25 met gemak gehaald hebben. Ze tonen iets sneller oud omdat ze al iets eerder grijs worden, wat ik overigens erg schattig vindt.
Ik ken heel veel Friezen die liggend gecastreerd zijn, heb daar ook niet echt problemen mee ondervonden, misschien als je een heel zwak dier hebt -maar ja, dan zou ik ook nog niet castreren maar wachten op betere tijden.
Slechte weerstand, hoezo dan? Heb hier al een tijd kerngezonde paarden op stal eigenlijks. Ook qua kreupelheden en dergelijke geen gezeur! Qua weerstand doen onze Friezen niet onder voor onze New Forest, of onze Haflinger, of onze KWPNer. Ze zijn idd iets sneller gevoelig voor dingen, lees het bericht van Femke160301 paar posts hierboven, maar ik werk er maar weinig van. Alleen dat ze gevoeliger zijn voor mok/schurft. Paarden met exceem ook nog niet op stal gehad.

Niet wendbaar? Dan kan de ruiter niet trainen. ;)

Een doorgezakte rug, dan zullen het fokmerries betreffen of toevallig een lelijk gebouwd paard. :))

Al met al kan ik zeggen dat ik dolblij ben met mijn Friezen, kan er mij dressuren, springen, zwemmen etc. etc. :D

Oh, en de Equest niet voor Friezen, uuh. Onze paarden leven iig nog, en Equest is onderdeel van ons ontwormschema, al jaaáaaren.

Die stomme vooroordelen altijd. Met Agossie ben ik tot dusver eigenlijk vrijwel altijd bovenaan geeindigd, van jury's alleen maar positief commentaar gehad. Wel op wedstrijd een keer een man gehad die liep te tyfen over het feit dat Friezen niet in de dressuur hoorden en zo gigantisch lomp waren. Die man heb ik letterlijk aan gereden en toen hij me helemaal verdwaasd en geschrokken aankeek zei ik: Sorry hoor, het zijn ook zulke lompe beesten die Friezen. :') Sukkels.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.


Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:45

Urnie85 schreef:
Heb het net nog eens aan de veearts gevraagd, die moest weer komen omdat de koorts weer terug was...... hij zegt een hardnekkig virus en als je pech hebt droes. Hij weet het niet 100% zeker, maar als het droes is kon ik het wel vergeten omdat het achter in de keel zat.
Maar goed als het dan zo hardnekkig is waarom is de pony er dan zó makkelijk vanaf gekomen?
Tja joh die Friezen kunnen gewoon niks hebben.


Ga je eens verdiepen in Droes, en de verschillende vormen ervan.
Je zet jezelf wel te kakken met een dergelijke uitspraak, en als ik eerlijk ben doet jouw DA maar rare, vage uitspraken. :)

Onze eigen Tineke trouwens, heeft ook veel ervaring met rijden/trainen van Friezen, en zij is zeer positief begaan met het ras!

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.


Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:38

rommulus schreef:
@ Chaos je hoeft je niet zo aangevallen te voelen..
tevens "onzin" bericht ???? dacht dat ik het allemaal redelijk onderbouwd heb
ik geef de dingen aan vanuit het punt dat ik ze gezien en gehoord heb
dat jij ze anders mee maakt is dat mooi
dat is alleen maar ter verbetering van het beeld wat ik heb van friezen

en dat jij prima hoog eindigt in de dressuur vind ik alleen maar mooi voor je, je ziet wel vaker friezen het redelijk goed doen in de dressuur
maar ik ben een western ruiter en ik kijk naar andere dingen in een paard, daar zitten de verschillen


Ik voel me helemaal niet aangevallen, ik vindt het een onzin bericht. :P
Van horen zeggen en het ergens gezien hebben kun je toch geen goede mening vormen?

Onderbouwt vond ik het ook niet, dat heb ik voor je gedaan in mijn bericht. :P

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:41

kaatjemuts schreef:
wat ik wel heb gehoord (van een friezenkenner) en een paar keer heb meegemaakt is dat een fries, als hij liggend op de rug geopereerd wordt (maakt niet uit wat voor operatie), dat ze vatbaarder zijn voor een verlamming, het schijnt te maken hebben met hun bouw.... Heb t nu 2 keer meegemaakt bij kennissen en ik begin er, denk ik, toch een kern van waarheid in te zien..


Is met name met castraties op wat latere leeftijd een verhoogd risico! :)

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:42

rommulus schreef:
als je mijn opvolgende bericht gelezen had daar word alles van wat ik weet nog eens uitgelegd
en ik kwak geen dingen op bokt die ik via via heb gehoord
alle info die ik geplaatst heb heb ik zelf mee gemaakt of vanuit 1e hand van de eigenaren zelf
dus nee ik vind het geen onzin


Dan spreek je jezelf dus nogal tegen. }:0

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:18

:7

Maar gelukkig "doen" onze paarden het allemaal nog steeds Arabesk.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jny, madelief88, Pikeur en 39 bezoekers