[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennenboom

Berichten: 705
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:06

Jinthe/Marjolein: ik wil er graag een merrie bij voor de fokkerij. Minimaal ster predikaat, vol papier, liefst geen drager en niet te oud.

Daar voldoet deze merrie allemaal aan, alleen ze heeft van de stress (vuurwerk) een veulen verworpen op 9 maanden dracht en voor de rest is het gevoel er nog niet helemaal. Bij mijn eigen merries had ik direct zoiets van 'deze moet ik hebben'. Dat mist nu nog een beetje bij deze merrie

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:48

Dan zou ik lekker wachten, je steekt er veel geld in en dan moet je wel enthousiast worden van zo'n paard.

Duimen marjolein, hoebstaat het ervoor met de andere merrie bij jullie?

En en Jelske? :D

Misschien gaat Mirtje je nog verbazen, de tijd zal het leren.

Wat zien jullie enters er prachtig uit sunny, hier zijn het flinke haarballen.

Jammer van de punten laura, maar een goed gevoel is ook belangrijk.

Maan begint een mooi buikje te krijgen
Afbeelding

En haar halfzusje is echt super knap, ik hoop dat mij ook zo'n knapperd gegunt is <3

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:39

Ik zou ook wachten Dennenboom. Je komt vast een merrie tegen waar je het juiste gevoel bij hebt.

Zeker knap Getty Maan. <3

Ik hoop dat Mirtje mij nog aangenaam gaat verassen.
Het is een lange weg.

Vandaag stond ze op stal toen ik haar een halster op wilde doen. Dat is de plek waar ze zich het ergste bedreigd voelt. Oren plat naar achteren en bijten. Ik was er op voorbereid en ik houd de achterkant van een vlaggetje opzij van haar hoofd zodat ze daar in bijt en niet mijn arm heeft.

Even gestaan totdat ze oké was. Toen haar hals aangeraakt. Dan wil ze direct weer happen. Ik tik zachtjes met de achterkant van de vlag tegen de zijkant van haar mond bij iedere keer dat ze bijt. Ondertussen blijf ik rustig en haar hals aanraken.
Ze kan dan echt heel heftig reageren. Zo enorm boos is ze.

Ze moet toch leren dat ze mij niet mag bijten en dat het normaal is dat haar hals aangeraakt wordt.
Zodra ze rustig staat, haal ik mijn hand weg.

Dit herhaal ik een aantal keer totdat ik echt ontspanning heb. Ze is best heftig en naar hoe ze reageert.
Uiteindelijk stond ze braaf stil en was ze vrij relaxed.

Heb haar mee naar buiten genomen om te poetsen.
Dat is helemaal prima. Mag overal poetsen en ze is ontspannen en braaf.
Totdat ik haar manen op til. Dat is voor haar een trigger dat ze mogelijk een injectie in haar hals krijgt. Direct gaat ze bijten. Ik weet dat en blijf rustig en houdt de borstel bij haar mond, zodat ze in de harde haren van de borstel bijt. Dat is niet prettig natuurlijk en ze stopt vanzelf. Op dat moment haal ik ook de druk van haar lijf en stop met aanraken.

Daarna is het weer prima allemaal. Kaptoom om, braaf naar de rijbak. Fijne grondwerkles gehad. Rechtrichten aan de hand, leren spanning af te laten vloeien, eerste beginselen met keertwending om de voorhand en achterhand. Paar pasjes nog maar, maar het gaat om het principe.

Ze was hartstikke gemotiveerd en braaf. Heeft stinkend haar best gedaan en niet 1x gebeten, ondanks dat ik regelmatig haar hals aangeraakt heb.

Zo is iedere situatie totaal verschillend.
1 ding is zeker…. Het is leerzaam :D

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:50

Ik sluit mij bij de rest aan dennenboom. Als je er niet direct warm voor loopt en je hebt kans om nog eens te gaan kijken zou ik dat wellicht nog overwegen. Weet niet of ze bereden kan worden of dat je er even mee kan werken, misschien dat je dan toch op andere ideeën komt. Maar als je er niet enthousiast van wordt is dat voor mij al een reden te meer om haar te laten staan.

Wat spannend Marjolein. Hopelijk heb je deze cyclus niet gemist!

Wat een knap veulen heb je daar toch Getty <3

@boemel; Mirtje is gewoon bijzonder slim. Gelukkig heeft ze een baasje die haar begrijpt :o ik vind het bovendien heel interessant om over jullie proces te lezen.

Ik kreeg vanavond bericht dat het embryo mogelijk niet aangeteld is in de draagmerrie. Ze gaan donderdag nog een keer kijken voor de zekerheid. Er is een kans dat ze het gemist hebben.
Ik heb voor donderdag wel weer een afspraak staan bij Karin Hendriks om Jels te laten scannen. Die lijkt weer in haar cyclus te komen, dus dat scheelt in elk geval. Kunnen we mooi doorpakken.

Jels lijkt wel wat last te hebben van de temperatuurschommelingen. Ze was wat koliekerig, ik denk een beetje gaskoliek. Temperatuur was goed en haar darmen borrelden. Ze had ook gewoon eetlust en heeft haar vlozaad zo op staan peuzelen. Ze had ook gemest maar liet echt enorme scheten, was wat onrustig en minder attent dan anders Y;( heb de stalhouder maar even ingelicht, die kijkt later op de avond nog even. Ik heb voor de zekerheid nog maar even een linertje onder haar deken gegooid.

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:58

Oh Jelske, dat zijn geen fijne berichten.
Staat ze al op het gras? Voorjaarsgras valt ook niet altijd goed.

Hoe dan ook sterkte.
De paarden houden bij jou de spanning er ook wel in .

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:22

We houden de vingers nog even gekruist voor Jelske.

Pittig Boemel met Mirtje, maar zo te horen heb je goede handvaten gekregen om de situatie te deëscaleren.

Wanneer is Maan ook alweer uitgerekend Getty?

Marjolein, vrijdag pas weer kijken als het ei nu al 4cm is? Maakt de merrie zulke grote eieren?

Ik ben ook eens met de rest Denneboom, tenzij het paard nummer 30 is die je erbij koopt, dan maakt het misschien wat minder uit, maar anders zou ik echt wel het wauw-gevoel willen hebben.

Sunny heeft 2 mega enters die straks lekker het gras op mogen.

Gaat het inmiddels beter met je nieuwe aanwinst en je pony afkepieteke?

Hier nog geen veulentje geboren, wel kleine oogjes door het alarm wat mij steeds belt, je staat dan ook gelijk aan, want ja, misschien komt veulen. Kon vannacht dus ook niet goed meer in slaap komen. Hoort erbij vrees ik. Ik heb zelf geen goed gevoel bij van die andere systemen (waar ze heel zo’n tuig aan hebben), dus zo moet het maar.
Dus het is gewoon ff afzien, gelukkig heb ik 4 weken vakantie zodra het veulen er is, soort zwangerschapsverlof (maar dan wel gewoon van eigen opgespaarde vrije dagen).

Afbeelding
Moeders met bolle buik en mijn 27jarige in uitgestrekte halt :D

Meya_

Berichten: 1435
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:34

Dennenboom, ik zou ook verder kijken. Zou mij niet helemaal lekker zitten als je haar voor de fokkerij er bij wilt hebben. + het feit dat ik wel enthousiast van paarden wil worden die ik zou willen kopen :o

Boemel, zo.. klinkt pittig. Ik heb ooit een kwpn merrie gehad, die was niet zo erg. Maar op zijn zachtst gezegd ook niet echt makkelijk. Uiteindelijk ook grondwerk les bij gedaan, maar toen viel het kwartje dat mijn verwachtingen niet haalbaar waren met haar. 2x veulentje gefokt om extra tijd te geven om er over na te denken, maar daar werd zij blij van en niet van aan het rijden. Dus die is toen met haar 10 dagen oude veulentje verkocht als fokmerrie. Soms is opgeven moeilijker dan doorgaan kwam ik toen achter.

Ah jammer Jelske, donderdag nog even afwachten dus. En nu ook Jels nog koliekerig.. goed gegaan gisteravond/nacht?

Succes Sanet, hoe ver is ze nu? Wij hadden het ook. Eerste nachten belde ze vaak verspreid over de nacht. Toen ging het naar 5 a 6 keer in 1 uur. En de nacht vtv belde ze niet en was het veulen er om 7.05 uur :+ goed geregeld , 4 weken vrij zodra het veulen er is!

Wat een schijt weer.. gisteren nog 4 a 4,5 uur verspreid over de dag droog buiten kunnen zetten. Vandaag ook nog een vrije dag, dus hoop dat ze vandaag ook nog wat uren naar buiten kunnen tussen de buien door..

M_arjolein

Berichten: 1433
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:16

Het is indd echt schijtweer Meya. Fijn dat ze toch nog even lekker buiten konden.

Sanet, het ei was nu tussen de 3,5 en 4mm en hij had het over een groei van 3 tot 5 mm per dag? Dus dan zou ze vrijdag tussen de 4,5 en 5 zitten. Ze heeft sowieso een lange cyclus. Dus als het nog net zoals de vorige keren is ze wel t/m zaterdag ook hengstig. Maar omdat ze nu zo plasserig was, was ik bang dat er iets veranderd was. Haar baarmoeder was ook nog niet heel week vond hij? Weet niet of ik alles zo goed zeg hoor. Ik heb er niet heel veel verstand van.

Wat pittig die slapeloze nachten. Ze ziet er nog goed in shape uit!

Ah dat zou jammer zijn Jelske. Koliekerig wil wel wat met dit weer ja. Hopelijk is het meegevallen.

Pff pittige tante Boemel. Wel fijn dat de grondwerkles goed is gegaan!

Getty de andere merrie is deze maand helemaal niet aantoonbaar hengstig geworden. Vorige week is ze na 19 dagen gescand en nu dus nog steeds niet hengstig o.i.d. Misschien toch ook wat met het slechte weer te maken? Staleigenaar baalde wel een beetje dat ze toch niet had geïnsemineerd de vorige keer. Maar goed als het volgend jaar rond deze tijd weer zulk weer is wacht ik zelf ook nog liever een maand. T is alleen wat zonde van je kansen.

Wat een mooi buikje heeft Maan!
En haar half zusje is zeker een knapperd! Moeten even afspreken haha!

Oh dan zou ik het niet doen Dennenboom. Zeker bij twijfel en als je geen klik voelt.

rensju

Berichten: 1595
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:57

Hopelijk hebben ze de vrucht over het hoofd gezien Jelske

Hebben jullie een idee of een stamboekmerrie beter verkoopt als ze drachtig zijn of beter niet? Ze kan nog niet bereden worden (beleren heeft wat extra tijd nodig dan normaal)

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:24

Bedankt voor al jullie medeleven :o

boemel schreef:
Oh Jelske, dat zijn geen fijne berichten.
Staat ze al op het gras? Voorjaarsgras valt ook niet altijd goed.

Hoe dan ook sterkte.
De paarden houden bij jou de spanning er ook wel in .

Ja, ze staan hier jaarrond op het gras. Maar ik betwijfel of het daarvan komt. Overigens was ze gisteren avond laat bij de laatste ronden weer oké - staleigenaar had nog even extra voor mij gecheckt. Was op zich wel een geruststelling, kon ik ten minste rustig slapen. :o

Klinkt alsof je erg geduldig moet zijn Sanet! Ze ziet er wel goed uit! Heb je wel eens Ph-waarde van de melk gemeten? Is vaak een prima graadmeter. Werkt bij Jels altijd als een tiet :+

Meya_ schreef:
Wat een schijt weer.. gisteren nog 4 a 4,5 uur verspreid over de dag droog buiten kunnen zetten. Vandaag ook nog een vrije dag, dus hoop dat ze vandaag ook nog wat uren naar buiten kunnen tussen de buien door..

En dit is precies waarom ik geen gram spijt heb van het verhuizen van Jels, vorig jaar september <3 Bij ons op stal zijn de weides geprepareerd, waardoor ze er niet zo ver in weg kunnen zakken en omdat het daarnaast net iets hoger gelegen is, kunnen ze er eigenlijk jaarrond op. Deze hele winter zijn ze nog geen dag binnen gebleven, terwijl het bij tijd en wijlen echt bar en boos was qua weer.

rensju schreef:
Hebben jullie een idee of een stamboekmerrie beter verkoopt als ze drachtig zijn of beter niet? Ze kan nog niet bereden worden (beleren heeft wat extra tijd nodig dan normaal)

Het komt mij voor dat het tamelijk afhankelijk is van de merrie en de gemaakte hengstenkeuze. Afhankelijk van de hengstenkeuze, kan iemand ook juist besluiten de merrie te laten staan omdat ze niet op een dergelijk veulen zitten te wachten en vice versa. Ik betwijfel of hier echt een vuistregel op te geven is.

In theorie zou het verklaarbaar zijn wanneer iemand meer geld vraag voor een drachtige merrie, je verkoopt immers feitelijk twee paarden. Maar of het de doorslag gaat geven dat het ook sneller verkocht gaat worden, durf ik te betwijfelen.

Meya_

Berichten: 1435
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:33

Rensju, durf ik zo niet te zeggen. Ik denk zolang de prijs goed is.. Onze Bikkel merrie hebben we gekocht als stamboek 3e premie merrie. Kon haar niet uitproberen ivm eigen zwangerschap (32 weken destijds).

Jelske, dat is fijn! Wij hebben sowieso niet zoveel land dat ze jaarrond in het gras kunnen staan. En bak en paddocks zijn goed, wil alleen veulen niet nat laten regenen. Vandaar het vele werk van meerdere keren buiten zetten :D

Ik ben helemaal verliefd op 'm. Halstertje om & af doen, het maakt 'm niks uit. En hij kan heerlijk knuffelen <3

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:51

Klinkt als een fijn karaktertje Meya!

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:52

Hier pakken we vlijtig door :')

Vanmorgen met Jels op controle geweest en we waren mooi op tijd. Het ziet ernaar uit dat we morgen of overmorgen gaan insemineren. Dat betekend alleen wel dat ze gespoeld moet worden wanneer ik op vakantie ben, dus ik ben nu een stalgenoot aan het mobiliseren om Jels naar de veearts te rijden (is gelukkig maar een ritje van max. 15min).

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:32

Mag ik misschien een vraag hier stellen.
Ik heb begrepen dat niet alle Friezen EE homozygoot voor zwart zijn, welke hengsten zijn het die heterozygoot zwart zijn. Dit met het oog op het kopen van een merrie waar ik mee wil fokken en dan heb ik EE nodig. Alvast bedankt!

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:31

Hier pakken we ook vlijtig door.

Na flink piekeren over Mirtje besloten haar binnenstebuiten te laten keren door de Lingehoeve.
Dat haar gedrag amper verbeterd na inmiddels 6 maanden is gewoon niet normaal.

Aangezien ze geen vreemde mensen toe laat aan haar lijf, gaat ze vanuit de trailer daar direct de box in en wordt ze met een blaaspijp verdoofd.

Zo blijft het veilig voor de mensen en minder stress voor Mir.
Dinsdag brengen en woensdag onderzoek.
Ik heb nu al stress.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:48

Faya_barock schreef:
Mag ik misschien een vraag hier stellen.
Ik heb begrepen dat niet alle Friezen EE homozygoot voor zwart zijn, welke hengsten zijn het die heterozygoot zwart zijn. Dit met het oog op het kopen van een merrie waar ik mee wil fokken en dan heb ik EE nodig. Alvast bedankt!


Ik neem aan dat je nu doelt op hengsten die drager zijn van de vosfactor, maar geen vos betreffen. Dan zul je dus daarop moeten selecteren.

boemel schreef:
Hier pakken we ook vlijtig door.
Na flink piekeren over Mirtje besloten haar binnenstebuiten te laten keren door de Lingehoeve.
Dat haar gedrag amper verbeterd na inmiddels 6 maanden is gewoon niet normaal.

Aangezien ze geen vreemde mensen toe laat aan haar lijf, gaat ze vanuit de trailer daar direct de box in en wordt ze met een blaaspijp verdoofd.

Zo blijft het veilig voor de mensen en minder stress voor Mir.
Dinsdag brengen en woensdag onderzoek.
Ik heb nu al stress.

Dat noem ik heel dapper, maar ook slagvaardig. Wat heeft er toe geleid dat je toch die knoop hebt doorgehakt? Je hebt het hier immers wel eens eerder over gehad?

Ik vind het heel spannend, maar ik begrijp jouw keuze en wens jullie heel veel sterkte. Hopelijk kunnen ze haar goed helpen!

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:49

Faya_barock schreef:
Mag ik misschien een vraag hier stellen.
Ik heb begrepen dat niet alle Friezen EE homozygoot voor zwart zijn, welke hengsten zijn het die heterozygoot zwart zijn. Dit met het oog op het kopen van een merrie waar ik mee wil fokken en dan heb ik EE nodig. Alvast bedankt!


Je bedoelt een dekhengst met vosfactor? Volgens mij is er geen meer?

Sterkte met Mirtje, Boemel. Heftig, maar klinkt als een goed plan..

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:06

Ik vermoed dat er allicht hengsten zijn met vosfactor, zonder dat ze stamboek hengst zijn (er zijn immers genoeg paarden hengst, zonder goedgekeurd te zijn door het stamboek).

Afhankelijk van wat voor merrie je gebruikt, kun je dan alleen geen aanspraak maken op opname in het stamboek (en wellicht nog wel een bijboek).

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:39

Er is niet iets dramatisch gebeurd dat ik tot het besluit ben gekomen haar de medische molen in te laten gaan.
Maar ben nu 6 maanden echt aan het prutsen met haar en de 4 maanden ervoor ging t qua betrouwbaarheid ook niet echt van een leien dakje.

Voor mijn gevoel klopt er iets niet.
Ik heb nu gedragstrainer nr 3 erbij.
Maar na 5 sessies, kan diegene zelf er niets meer mee dan dat ik al kon.

Bovendien is haar wispelturigheid vreemd.
Mirtje wil niets liever dan aandacht. Ze wil het liefst altijd bij ons en bij voorkeur op schoot :D
Krijgt ze aandacht, dan slaat het heel snel om naar boosheid.

Idem halster om doen. Ook al staat ze nog maar net in de volle wei. Ze komt altijd lief naar me toe en steekt haar neus in het halster. Terwijl ze al begint te bijten als ik m verder om doe. Dat strookt voor mijn gevoel niet.
Enerzijds heel graag willen, anderzijds heel hard “nee” zeggen.
Ik merk dat ik de situatie zelf echt moe begin te worden.
Het is echt niet leuk ieder moment tussen de paarden alert te moeten zijn en met een vlag rond te moeten lopen.

Ik mag een leuk paard bijrijden en daar ben ik ook echt blij mee. Maar dan kom ik thuis na het rijden en zie het mooie bos waar we aan wonen en de prachtig aangelegde bak en dan komt toch het besef dat ik gewoon graag met mijn eigen paard wil genieten en ook graag op de momenten dat ik daar zin, tijd en energie in heb, zonder dat ik eerst moet checken of er een paard voor mij beschikbaar is en op welk tijdstip dat het beste uitkomt :o

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:11

Logische zet wel als ik het zo bekijk. Ik kan ook goed begrijpen dat je zeker wil weten dat er niet meer onder ligt dan alleen haar nare ervaring. Evenals dat je immers idd niet zo woont om alleen maar naar te kijken.

Ik zal voor jullie duimen boemel :o

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:52

Goed zo Boemel! Je hebt er veel tijd, aandacht, energie en denkwerk in gestopt. Goed om toe te werken naar een eindbeslissing.

Jelsje, op naar een volgende ronde! Hopelijk is ze weer vlot drachtig.

M_arjolein

Berichten: 1433
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:39

Zal later even bij lezen.

Veearts net weer geweest en er was nu wel een mooi dominant ei maar hij was nu nog steeds maar dik 4. Hij denkt dat morgen insemineren echt nog te vroeg is. Dus hij wil dan eigenlijk zondagochtend weer langs komen om te scannen.

Als ik even terug kijk zie ik dat ze 31 maart onze schouw ruin niet afsloeg dus dan is het aankomende zondag precies 21 dagen. Maar goed nu zie ik dat de meeste dekstations op zondag weer andere regels hebben en dat je ook vaak voor zaterdag bepaalde tijd dan al moet bestellen. Dus ik moet eerst maar de hengstenhouder bellen wat wijs is.. of als jullie tips hebben dan hoor ik het ook graag.

Meya_

Berichten: 1435
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:54

Spannend Boemel, wel een goede stap denk ik. Succes!

Hopelijk deze ronde meer succes Jelske

Sunnyhorse, hoe is het met jullie Kanne merrie?

Marjolein, ik zou dan zondag weer scannen en dan op tijd zodat je op tijd door kan geven aan de hengstenhouder. Ik zou niet overleggen met de hengstenhouder, hij heeft ten slotte niet je merrie gescand deze week dus heeft het verloop niet gezien. Vooral met de uitspraken, het is nog te vroeg, vaar ik op de DA.

M_arjolein

Berichten: 1433
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:00

Nee klopt hoor dat geloof ik, maar de hengstenhouder heeft niet op hun site staan wat hun bedoeling is met zondags alleen van maandag t/m zaterdag. Als zij niet op zondag aan huis insemineren dan moet ik wel iets regelen qua brengen etc. Rotte is ook dat ik zondag gewoon de hele dag weg ben. Dus ik moet sowieso dingen regelen.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:16

Veulen gaat goed! Heeft diarree gehad, zoals de meeste rond die 10 dagen, maar echt heftig en ging niet snel over, met als gevolg de billen kapot, het arme kind. Toch even iets voor gegeven en dat werkte al binnen 12 uur, dus nu kan alles weer helen. Ze is tot nu toe meest aanhankelijke veulen wat we gefokt hebben. Ze haalt en eist echt haar aandacht en kriebels op. Dat krijgt ze dan ook in overvloed. Qua weer en weide gang is het jammer genoeg weer waardeloos. Paar dagen was het heel fijn, maar nu weer te nat.

Mijn jaarlingen qua leeftijd; de een is van eind januari en de andere (de grootste) is van april. Ze zijn echt mega. Hoop dat er ergens wel een rem op gaat komen, want ik hoef ze niet perse extreem groot.

Timing van scannen is best nog wel puzzelen vind ik. En niet altijd even goed te voorspellen.
Wat je ziet is het follikel wat steeds groter wordt, het ene follikel groeit harder en groter dan het ander en “springt” ook nog eens eerder of later. Vorig jaar werden de follikels bij onze merrie veel groter dan normaal en duurder het langer voordat er eisprong was. Waarom? Geen idee.