Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:45

Om het woord stierenvechtser te vermijden omdat ik geen zin heb in woeste reacties Knipoog en het heet alleen zo in landen waar ze het niet doen.

Bron: "Nova Gente" in de sectie "mooie mensen":

Isabel Ramos is de jongste tauromatische amazone.
"Ik ben niet anders omdat ik vrouw ben"

Wanneer ze gevraagd wordt met welke stripfiguur ze zich identificeert, twijfelt Isabel Ramos geen moment:"Pocahontas" de verklaring komt er even snel achteraan:"Ze heeft de rivier, haar volk - zo zie ik mijn vrienden- , de natuur en de dieren zijn alle dagen in haar leven aanwezig. Ik heb van kinds af aan een grote passie voor paarden en stieren. Het is denk ik aangeboren! Eerst vond ik ze gewoon lief, maar voor ik het wist zat ik midden in de tauromatica en er echt gek op."
Ze was slechts vijf toen ze voor het eerst ging rijden, op initiatief van de ouders. "Toen ik zeven was, kreeg ik mijn eerste paard van ze, Faraó. Dus begon ik alle dagen mijn paard te trainen, bij een vriend van mijn vader thuis. Ik zag hem graag rijden en de koeien drijven en stierenvechten...soms probeerde ik hem voor de lol na te doen!" vertelt ze lachend. Maar het was de uitnodiging van Jõa Moura die tot de eerste garraiada (stierenvechten met jonge stiertjes) leidde. "Ik was pas 13, maar nam de verantwoording aan, ondanks de zenuwen en verlangen. Ik werkte hard en toen de dag eindelijk kwam voelde ik me super verwezenlijkt! Vandaag de dag nog als ik stierenvecht, denk ik nergens meer aan. Het is ik, het paard en de stier." Maar, is het geen tegenstelling om zo van dieren te houden en van stierenvechten? "Er zijn er die beweren dat we niet van stieren houden... omdat ze niet weten dat de wilde stieren alleen maar bestaan voor het stierenvechten. Ze worden gefokt door veefokkers, in het veld, in vrijheid, minstens vier jaar. Aan de ander kant leven de gedomesticeerde koeien een paar maanden in gevangenschap om opgepot te worden, wachtende op de gang naar de slacht... Wij houden niet van stieren?! Mijn vader fokt stieren en paarden en houd net zo van ze als ieder ander die van dieren houdt en ze beschermd. Als er geen stierenvechten bestond, zou het wilde vee uitsterven." verklaard ze.
Ondertussen begrijpt ze wel de meningen die haaks staan op de hare. "De meesten begrijpen er niks van omdat ze zich niet in die wereld begeven. Ze interesseren zich niet in de tauromatiek en limiteren zich tot het uiten van negatieve kritiek. Toen ik klein was en men er over vertelt vond ik het ook maar barbaars, maar toen ik het eenmaal gezien had en het gevoel begreep, de afficcion…ben ik er helemaal verzot op geraakt!”
Als kind droomde ze er van om dierenarts te worden. Nu heeft de verwarring zich geïnstalleerd” in haar hoofd. Ze zit in haar 12de schooljaar en moet binnenkort de richting kiezen die ze gaat volgen. Ze weet maar 1 ding zeker: ”Mijn grootste ambitie is professionele amazone worden”. In juni heeft ze haar beoefenaars proef gedaan, de eerste stap voor die een carrière in de tauromatiek wil volgen. De zeventien jaar geleden in Vila Real de Santo Antonio, Algarve, geboren Isabel Ramos is de jongste Portugese tauromatische amazone ooit. Een andere passie van haar, wellicht omdat ze vlak bij zee geboren is, is naar het strand gaan. Als ze vrij heeft is een van haar favoriete vrijetijdsbestedingen om met een van haar vier paarden - Topogigio, Trovisco, Quiebro of Malibu - naar het strand te gaan. “Ik ben opgegroeid bij het strand van Monte Gordo. Het voelt als mijn “thuis”, het zit in mijn hart. Ik ben daar graag, om van de kalmte, de vrede en de sfeer die de plek uitstraalt te genieten.” , eindigt ze.

Afbeelding
“Princes” in een mannen”rijk”
Moedig en vastbesloten, ziet Isabel het feit dat ze vrouw is niet als iets dat haar kan tegenhouden dat te doen wat haar echt gelukkig maakt.”Mensen zijn misschien wat bezorgd als ze een amazone zien, maar in de arena voel ik me niet anders omdat ik vrouw ben. Gelukkig heb ik nooit het gevoel gehad dat het een belemmering was. Ook omdat, vóór mij de Portugezen al het talent van Sónia Matias en Ana Batista geschonken was. Tussen de collega’s in de tauromatiek worden we als gelijken beoordeeld.”

Afbeelding

De “broer” Rui Fernandes
“Er zijn veel ruiters die ik bewonder, elk met zijn eigen stijl, maar Rui Fernandes is mijn meester. Hij geeft instructies en helpt me elke dag beter te worden. Soms denk ik wel eens dat hij zichzelf benadeelt door mij te helpen. Het is net een broer, altijd aanwezig in mijn leven.“ geeft Isabel toe, de complimenten aan de ruiter uit Almada niet sparend. De twee hebben een “leraar-leerlinge” verhouding naast een hechte vriendschap. Onlangs “heeft hij me uitgedaagd tot parachute springen. Dat heb ik nog niet gedaan, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. Ik ben dol op adrenaline!”

Afbeelding

Tekst Elsa Alves, foto´s : Luis Azevedo.

Billy

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:49

Vind de paarden er niet happy uitzien, en ben nog steeds tegen het doodmartelen van stieren.....

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:52

Billy schreef:
Vind de paarden er niet happy uitzien, en ben nog steeds tegen het doodmartelen van stieren.....

Eens...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:55

Billy schreef:

Amen!

Sorry, dit artikel kan bij mij geen sympathie voor stierengevechten opwekken ...

Niet vervelend bedoelt ofzo, maar mag ik vragen met welk doel je dit artikel hier geplaatst hebt Lachen ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:57

Als nou zo'n (hopelijk voor haar zelf, populair) meisje nou eens verongelukt bij het eerst volgende stierengevecht, dat zou toch eens een mooi statement zijn lijkt me!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:58

De eenheid met het paard en het vakmanschap als ruiter blijf ik heel knap vinden. Mijn probleem is idd het feit dat dit tentoongesteld wordt in een arena met een stier erbij. Maakt niet uit of de stier wordt afgemaakt in de ring, of buiten de ring (of wordt opgelapt). Een dier behoort gewoon niet de dupe te zijn van de zucht naar adrenaline van de mens. Maakt niet uit of het een vrouw of een man is die in die arena staat...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 23:00

Het is een en hetzelfde paard dat waarschijnlijk de fotosessie een beetje beu was. Het paard staat trouwens op die ene foto op rust, maar de rest stond op de andere pagina en paste er niet bij.
Billy, je ook maar IETS van Portugees stierenvechten wist, dan weet je dat ze niet gedood worden in de arena en meer dan de helft gaat daarna ook niet naar de slacht.

Citaat:
De meesten begrijpen er niks van omdat ze zich niet in die wereld begeven. Ze interesseren zich niet in de tauromatiek en limiteren zich tot het uiten van negatieve kritiek

Overigens bestaat er in Californië al de bloedloze variant en dat zal heus ook hier op een gegeven moment wel doorgevoerd worden. Maar de uitvoering is exact hetzelfde.
Ik zal verdere protesten negeren. Daar zijn heel andere kanalen voor.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:02

Is het toeval dat het woord tauromatisch erg veel op traumatisch lijkt?

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:05

Denk dat wij "hollanders" het nooit zullen begrijpen.
hun groeien ermee op en weten niet beter
vind het zulke dierenmishandeling

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:09

Lusitana schreef:
...als je ook maar IETS van Portugees stierenvechten wist, dan weet je dat ze niet gedood worden in de arena en meer dan de helft gaat daarna ook niet naar de slacht....

Overigens bestaat er in Californië al de bloedloze variant en dat zal heus ook hier op een gegeven moment wel doorgevoerd worden. Maar de uitvoering is exact hetzelfde.

Ik zal verdere protesten negeren. Daar zijn heel andere kanalen voor.

De stieren mogen dan misschien niet gedood worden (in- of buiten de arena), maar het is en blijft een feit dat er wel met speren in het dier gestoken wordt Scheve mond . Een bloedeloze stier of niet, maakt toch geen verschil, de pijn blijft het zelfde Lips are sealed . Misschien dat ze beter een soort kunnen fokken die geen zenuwen heeft Pling !

Nogmaals mijn vraag Lachen : met welk doel heb je dit artikel hier geplaatst?

Misschien dat als je dát kan uitleggen, er ook veel minder protesten van users komen Knipoog .

*Mindfields: Cool

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:12

Ik vind de samenwerking tussen ruiter en paard altijd erg mooi. ik was er altijd erg op tegen,heb een keer een filmpje gezien (meerdere) en ben er toch anders over gaand enken. Voor de stieren vind ik het wel zielig, die speren in hun, maar ze hebben een super leven gehad op de open velden en er wordt vaak correct met ze om gegaan na het vechten. Uitzonderingen daargelaten.
Wel grappig dat er een vrouw mee doet. Is er ook beeldmateriaal dat ze aan het werk is zeg maar?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:13

of je nou tauromatische amazone of stierenvechtster zegt, het blijft hetzelfde, en het blijft voor velen dierenmishandeling.
Ik vind het ook helemaal niks.

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:15

Lusitana schreef:
Ondertussen begrijpt ze wel de meningen die haaks staan op de hare. "De meesten begrijpen er niks van omdat ze zich niet in die wereld begeven. Ze interesseren zich niet in de tauromatiek en limiteren zich tot het uiten van negatieve kritiek. Toen ik klein was en men er over vertelt vond ik het ook maar barbaars, maar toen ik het eenmaal gezien had en het gevoel begreep, de afficcion…ben ik er helemaal verzot op geraakt!”
Als kind droomde ze er van om dierenarts te worden. Nu heeft de verwarring zich geïnstalleerd” in haar hoofd.

Ze moet zeker wel een soort van gebrainwashed zijn, wil je verzot raken op het martelen van dieren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 23:17

Sterre schreef:
Niet vervelend bedoelt ofzo, maar mag ik vragen met welk doel je dit artikel hier geplaatst hebt Lachen ?

Ja, dat mag je vragen en daar ben ik zelfs blij om.

In de eerste plaats zet ik dit op barokke en klassieke rassen omdat Lusitanos, gesschaard onder de barokke rassen, onlosmakelijk verbonden zijn aan stierenvechten.
In de tweede plaats wil ik dat mensen uit de eerste hand lezen wat stierenvechters bezield.
Ten derde is het meer of meer een gevolg van een discussie die hier plaatsvond. [BKR] Lusitano's is het waar?? waar het leek dat er iets meer interesse was ipv alleen afschuw (die komt door slechte info).
Ten vierde blijkt keer op keer dat de afschuw meer komt door wilde verhalen, eigen ideeën en lastercampagnes dan door werkelijke kennis, dus een beetje info kan geen kwaad.
Ten vijfde vind ik dat deze prestatie/status best byzonder is en genoemd mag worden.

Overigens komt tauromatisch van tauro-taurus= stier

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:27

Mindfields schreef:
Is het toeval dat het woord tauromatisch erg veel op traumatisch lijkt?

Ik had dezelfde link gelegd. Dacht in eerste instantie dat het hier om een typo ging...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 23:34

Sterre schreef:
De stieren mogen dan misschien niet gedood worden (in- of buiten de arena), maar het is en blijft een feit dat er wel met speren in het dier gestoken wordt Scheve mond . Een bloedeloze stier of niet, maakt toch geen verschil, de pijn blijft het zelfde Lips are sealed . Misschien dat ze beter een soort kunnen fokken die geen zenuwen heeft Pling !

Beetje meer info dan:
Er worden bandarilhas op een specifieke plek gestoken, dat is ook het doel waarvoor ze beoordeeld worden, het is een jurysport. Er naast steken is een grove fout. Die plek is niet super gevoelig omdat er veel vet en weinig zenuwen zitten. Er zijn fokkers die beweren dat ze daar helemaal geen pijn voelen, zover zal ik niet gaan, maar van het feit dat er weinig zenuw zit, kun je wel uitgaan dat er dus ook maar weinig gevoel zit. Ik denk ook dat er een grote pijn tolerantie is, daar ze elkaar ook met de hoorns te lijf gaan en ik neem maar aan dat de natuur er wel voor gezorgd heeft dat zoiets niet meteen voor een shock zorgt... Maar goed, dat laatste is raden hoor.
Maar er wordt dus een (vrijwel)gevoeloos (althans daar) soort gefokt.

In de bloedloze variant wordt een klitteband matje op de rug bevestigd en daarop worden dan de stokken met klitteband op de punt geplaatst, er wordt dus niet in geprikt en het doet dus ook geen pijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 23:39

soeske schreef:
Ik vind de samenwerking tussen ruiter en paard altijd erg mooi. ik was er altijd erg op tegen,heb een keer een filmpje gezien (meerdere) en ben er toch anders over gaand enken. Voor de stieren vind ik het wel zielig, die speren in hun, maar ze hebben een super leven gehad op de open velden en er wordt vaak correct met ze om gegaan na het vechten. Uitzonderingen daargelaten.
Wel grappig dat er een vrouw mee doet. Is er ook beeldmateriaal dat ze aan het werk is zeg maar?

Er bestaat al een hele rits vrouwen, maar niet zulke jonge. En nee er is nog geen beeldmateriaal van haar aan het werk.

@HaileysComet, de verwarring sloeg op de keuze die ze nu moet maken tussen DA worden of prof stierenvechtser, en ze is er verzot op geraakt doordat ze het begreep, en dus door ontwikkeling/kennis, en niet omdat ze gebrainwashed is..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:03

Lusitana schreef:
Sterre schreef:

Ja, dat mag je vragen en daar ben ik zelfs blij om.

In de eerste plaats zet ik dit op barokke en klassieke rassen omdat Lusitanos, gesschaard onder de barokke rassen, onlosmakelijk verbonden zijn aan stierenvechten.
In de tweede plaats wil ik dat mensen uit de eerste hand lezen wat stierenvechters bezield.
Ten derde is het min of meer een gevolg van een discussie die hier plaatsvond. [BKR] Lusitano's is het waar?? waar het leek dat er iets meer interesse was ipv alleen afschuw (die komt door slechte info).
Ten vierde blijkt keer op keer dat de afschuw meer komt door wilde verhalen, eigen ideeën en lastercampagnes dan door werkelijke kennis, dus een beetje info kan geen kwaad.
Ten vijfde vind ik dat deze prestatie/status best byzonder is en genoemd mag worden.

Overigens komt tauromatisch van tauro-taurus= stier

Okay, dan antwoord ik even in volgorde Knipoog :
1) De reden waarom het op [BKR] staat, is me duidelijk Knipoog .
2) Okay, dat is ook duidelijk.
3/4) Wat is er zo slecht aan de info? Het is en blijft een feit dat er een stier de arena in gestuurd wordt, met het doel dat beest een stel prikkers in zijn lijf te drukken Scheve mond . Of daar nou wel of geen bloed aan te pas komt, maakt daarbij imo!! niet echt wat uit. Het is ook een feit dat het dier hierdoor pijn gedaan wordt.
Hij komt waarschijnlijk van een weide, waar hij tot dat moment niet veel stress in zijn leven heeft gehad. Dan komt hij in de arena en krijgt eerst een gigantische dosis adrenaline in z´n lijf. Hij bevindt zich opeens in een (voor hem) kleine ruimte, er is een hoop herrie van het aanwezige publiek en tot overmaat van ramp wordt hij ook nog eens opgejaagd Nagelbijten / Gniffelen .
Dat wat ik hier beschrijf, valt toch niet onder wilde verhalen, mijn eigen ideeen hierover of lastercampagne Verward ....
5) Dit artikel vind ik opzich er niet toe bijdragen om meer begrip voor deze (imo!! dubieuze) "sport" te krijgen. Het artikel komt uit een tijdschrift (Nova Gente, ik weet niet wat voor tijdschrift dat precies is) en staat onder de rubriek "mooie mensen" (idd, meiske is knap Lachen !) en gaat uiteindelijk alleen maar over een meisje wat stierenvechster is (of zoals het artikel vermeld "Tauromatische amazone").
Ze zegt zelf in het artikel:
Citaat:

Maar wat dan haar mening is en een uitleg van haar kant wát dan precies het portugese stiervechten is en waarin zich dat dan zou onderscheiden van het "normale" stierenvechten, kan ik nergens vinden in het artikel Knipoog .
Totdat ik misschien ergens geloofwaardig gepresenteerd krijg dat deze vorm van (ik noem het maar even) "werken" met de stier, de stier iig géén pijn doet, blijf ik erbij dat ik dit een barbaars tijdverdrijf vind Scheve mond .

*Edit: Ik lees net wat je hebt geschreven over de bloedloze variant: dat komt bij mij al een héél stuk sympathieker over Ja !!
Ik dacht dat je daarmee bedoel dat er een stier gefokt werd die op de "bandarilhas" niet bloeden Knipoog .

Het is natuurlijk wel knap dat het meiske op zo´n jonge leeftijd (ik begrijp uit het artikel dat ze een jaar of 17-18 is?) op zo´n kunstige manier met haar paard(en) kan omgaan Lachen .

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:10

Ik was er heel erg tegen, maar door hier geleidelijk aan te durven kijken naar filmpjes ben ik de paarden gaan bewonderen. Ik vind het moeilijker voor de paarden dan voor de stier. Stieren zijn soms ook niet bepaald zachtaardig voor ons, het blijven vechtlustige mannetjes, en die genieten er denk ik meer van dat spel dan dat paard in de arena. Of heb ik het verkeerd voor?
Wat een mooie meid, zou haar inderdaad ook graag eens aan het werk zien...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 01:10

Sterre schreef:
3/4) Wat is er zo slecht aan de info? Het is en blijft een feit dat er een stier de arena in gestuurd wordt, met het doel dat beest een stel prikkers in zijn lijf te drukken Scheve mond . Of daar nou wel of geen bloed aan te pas komt, maakt daarbij imo!! niet echt wat uit. Het is ook een feit dat het dier hierdoor pijn gedaan wordt.
Hij komt waarschijnlijk van een weide, waar hij tot dat moment niet veel stress in zijn leven heeft gehad. Dan komt hij in de arena en krijgt eerst een gigantische dosis adrenaline in z´n lijf. Hij bevindt zich opeens in een (voor hem) kleine ruimte, er is een hoop herrie van het aanwezige publiek en tot overmaat van ramp wordt hij ook nog eens opgejaagd Nagelbijten / Gniffelen .
Dat wat ik hier beschrijf, valt toch niet onder wilde verhalen, mijn eigen ideeen hierover of lastercampagne Verward ....
5) Dit artikel vind ik opzich er niet toe bijdragen om meer begrip voor deze (imo!! dubieuze) "sport" te krijgen. Het artikel komt uit een tijdschrift (Nova Gente, ik weet niet wat voor tijdschrift dat precies is) en staat onder de rubriek "mooie mensen" (idd, meiske is knap Lachen !) en gaat uiteindelijk alleen maar over een meisje wat stierenvechster is (of zoals het artikel vermeld "Tauromatische amazone").
Ze zegt zelf in het artikel:
Citaat:

Maar wat dan haar mening is en een uitleg van haar kant wát dan precies het portugese stiervechten is en waarin zich dat dan zou onderscheiden van het "normale" stierenvechten, kan ik nergens vinden in het artikel Knipoog .
Totdat ik misschien ergens geloofwaardig gepresenteerd krijg dat deze vorm van (ik noem het maar even) "werken" met de stier, de stier iig géén pijn doet, blijf ik erbij dat ik dit een barbaars tijdverdrijf vind Scheve mond .

*Edit: Ik lees net wat je hebt geschreven over de bloedloze variant: dat komt bij mij al een héél stuk sympathieker over Ja !!
Ik dacht dat je daarmee bedoel dat er een stier gefokt werd die op de "bandarilhas" niet bloeden Knipoog .
.

Wat er slecht is aan de info die niet klopt is dat er bv dat spaans een portugees als 1 gezien worden, dat het altijd alleen maar negatief is en dat er soms zelfs klinklare leugens in staan.
De stier die in het wild opgroeit kent de stress van de gevechten met andere stieren en meerder stieren komen in hun leven een aantal keren in een arena (al was het thuis in een oefen arena), dus helemaal vreemd is het vaak niet voor ze.
Hij wordt bovendien niet opgejaagd, maar vrijgelaten in de arena, min of meer geleid langs de wand doordat daar mannen met capes staan waar hij op af kan tot de eerste spurt eruit is.
Dan is het de bedoeling dat hij op het paard afgaat. De stierenvechter lokt daartoe de stier uit door zijn paard te laten bewegen op de plaats (vaak piaffe of levades) en bepaalde geluiden uit te stoten. Waarop de stier het paard als doelwit neemt. Dan moet de ruiter door manoeuvres zijn paard veilig stellen* en vervolgens in positie brengen waardoor hij de bandarilhas kan plaatsen. Er zijn momenten waarop hij de hand op de stier´s kop legt en dan er kort omheen galoppeerd terwijl de stier dus meedraait om de as.
De stier wordt NOOIT opgejaagd. De stier wordt "uitgenodigd" het paard als doelwit te nemen en reageert instinctief en aanvallend en niet angstig en vluchtend.
Dat is dus zo´n typisch verkeerde gedachten die bijdraagt tot een verkeerd idee.

Ik zal heel eerlijk vertellen dat de stier wel moe wordt (vandaar dat hij vaak blijft staan, op redelijk voorspelbare momenten), terwijl de ruiter vaak een of twee keer van paard wisseld, omdat hij ook van lengte van ferros/bandarilhas wisselt. Niet alle paarden zijn ervaren of wendbaar genoeg om heel dichtbij te komen bv, wat nodig is voor de korte ferros. Maar het hele gebeuren duurt niet zo heel lang. Dat wisselen gebeurt trouwens buiten de arena.

Het tijdschrift is een glossy magazine en geen paarden of stierenvechters blad en gaat daarom over het meisje, niet over stierenvechten. Daarom zit ik er bij... om info te geven.

Als je het feit dat er haast geen zenuwen zitten op de plek waar op getarget wordt, niet geloofwaardig genoeg vind, is dat jammer, maar meer kan ik niet voor je doen op dat gebied, dan dat herhalen.

*Het paard wacht hierbij op (zuiver gewichtshulpen) van de ruiter, en vlucht niet. Dit kan bij ruiterfouten dus wel eens gevolgen hebben. Overigens heeft de stier kappen op de hoorns en kan het paard niet openrijten. Het meeste gevaar schuilt in tegen de wand gedrukt raken en struikelen. Als een paard op de grond is loopt het gevaar. Daarom zijn er ook mensen met capes aanwezig om de stier af te lijden als het paard gevaar loopt.
Overigens heb ik twee filmpjes van wat er gebeurt bij zo´n ruiterfout en hoe de mensen het paard te hulp schieten. Allebei wel op een heel byzondere manier. In een springt een collega die stond te kijken de arena in en gaat aan de staart van de stier hangen, in de ander springt de ruiter van zijn paard en gaat voor de stier staan en wordt op de hoorns genomen. Hij raakt bewusteloos omdat hij uiteindelijk een achterhoef tegen zijn hoofd krijgt. Hij zegt daarover "Ik weet niet wat me bezielde, maar ik wilde het paard beschermen" . De andere was een amazone die haar pols breekt. Ze zegt zelf over het voorval oa dat ze "nogal pompeus" viel. Haha! Deze amazone viel nog geen maand eerder van haar paard dat met de achterbenen wegslipte en viel en raakte daarbij bewusteloos (geen cap he Knipoog ) Mannen met capes voorkwamen dat de stier bij het paard op de grond kwam.

De pega gaat veel vaker mis. Dat is het einde, waar mannen (forcados) achter elkaar gaan staan. De eerste daagt de stier uit en als die op hem af komt, werpt hij zich tussen de hoorns. De stier dendert door en drukt de mannen die achter elkaar staan als en harmonica in elkaar. Voordat hij ze tegen de wand plat kan drukken grijpt een de staart en trekt daraan de stier overdwars (dit lukt overigens niet altijd vlekkeloos) Als de stier tot stilstand is gekomen, schiet de groep als een ster uit elkaar en hangt alleen de ene man nog aan de staart. De stier keert zich daarop op die man, waardoor hij rondjes loopt. De man die meegesleept wordt trekt met de voeten een cirkel. Als hij los laat, staat de stier in de getrokken cirkel. Daarna worden er tamme koeien/ossen in de arena gelaten, en hij gaat, als braaf kudde dier, met hen mee de arena weer uit.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:22

Ik vind het mooi verwoord Lusitana, hiermee maak je een hoop duidelijk!

Ik heb ook altijd heel lang gedacht.. zielig.. kun je niet maken enz..

Maar inderdaad door het bekijken van bepaalde filmpjes.. ga je dingen zien die je daarvoor niet zag, door een bepaalde tunnelvisie..
Ik zie een prachtige rijstijl, zeer klassiek, gereden op pinken en vooral met lijf, dat is wat ik er mooi aan vind..

Nee, ik vind het niet leuk dat er stieren dood gaan zoals bij de spaanse stierenvechten.. maar aan de andere kant..
Ik laat mijn biefstukje er niet voor staan.. Ik eet kip, (varkensvlees vind ik niet lekker) en ik weet dat de dieren hier in Nederland een minder waardig bestaan hebben in hun kleine hokkies opgepropt en geen bewegingsruimte met veel stress...

En ja.. veel mensen zijn vegetarisch, maar de groep die wel vlees eet is nog altijd een stuk groter! Die liggen er niet wakker van hoe men hier met de consumptiedieren omgaat.. tenslotte heb je daar niet mee te maken, maar haal je het netjes bij de supermarkt in de verpakking kant en klaar...

Waarom dit vergelijken? Wij hebben onze gewoontes en tradities, en andere mensen hebben hun tradities.. Door veroodelingen.. (ik ken tenslotte weinig mensen in mijn direkte omgeving die bij zo'n evenement zijn geweest, inc. mijzelf) krijg je een negatief karakter hierover.

Ik kijk naar de rijstijl.. ik zie filmpjes van de stieren op de campo, zie dat ze het daar qua vrijheid beter hebben als hier in Nederland, waar de koeien zo gefokt zijn voor melk en vlees consumptie dat ze amper nog fatsoenlijk kunnen lopen.. Heb je koeien wel eens zien lopen hier in Nederland.. er wel eens echt opgelet hoe ze dat doen? Lomp en log.. het vlees zit ze in de weg.. Heb je wilde koeien wel eens zien lopen.. soepel en gracieus...

Ik ben echt wel tegen martelen van dieren.. maar als ik werkelijk helemaal eerlijk er over zou zijn, zou ik geen stukje vlees meer moeten eten.. geen mac's (die ik toch al niet lekker vind) of KFC, enz. enz.

Ik heb geleerd om niet gelijk alles te veroordelen, dat maakt je eigen visie klein, probeer het open te houden en probeer eens naar andere dingen objektief te kijken ook al vervult het je met afschuw, wie weet zie je dingen die je anders niet zou hebben gezien...

Nogmaals ik moedig het niet aan om stieren te doden, voor vermaak.. maar er zit ook nog een andere kant aan...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:43

Citaat:
.......te veroordelen, dat maakt je eigen visie klein...

Liever een kleine visie, dan semi-intellectuele smoesjes verzinnen om het mishandelen van dieren voor de lol van mensen goed te keuren! Laten ze nou ipv een stier, eens een mens nemen om te prikken - die hebben vast ook wel een plekje met veel vet en weinig zenuwen zodat het niet zo'n pijn doet.

Rijkunst en samenwerking met het paard? Prachtig. Maar niet ten koste van een ander dier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:32

Ik zou van iedereeen graag willen zien dat ze hun post openden met waar ze de info vandaan halen waarop de mening is gebaseerd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:38

Ik geloof dat er een groot verschil is wbt. portugees en spaans stierenvechten (lusitana?).

Voorzover ik weet groeien de Portugeese stieren op op het land, en word er met de sterkste en snelste stieren gefokt en worden deze dus zeker niet gedood.
Rijkunstig vind ik het zeker heel knap hoe deze mensen kunnen rijden, zijn ook zeer zuinig op hun paarden.

Misschien moeten we eerst eens in ons eigen land kijken qua dierenwelzijn want ook in Nederland zijn er genoeg dingen die absoluut niet door de beugel kunnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:43

IK blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen hier naar kunnen kijken.Heb er dan ook geen goed woord voor over en hoop dat mevrouw aan den lijve gaat ondervinden wat ze de stier aandoet.