Hengstkeuze en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvanaarle

Hengstkeuze en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 13:46

Omdat het hier regelmatig gaat over het wel of niet dekken van merries met bepaalde hengsten wil ik hier graag een apart topic over openen.

Iedereen kan hier vertellen waarom ze een bepaalde hengst gekozen hebben, wat de goede/punten van hun eigen merrie zijn, wat ze graag verbeterd willen zien en wat het fokdoel is.

Ik wil hierbij wel het spits afbijten en anderen mogen mij uiteraard aanvullen of corrigeren als ik niet goed "zie", daar leren we allemaal maar weer van.

Mijn merrie:
Ik heb een 6-jarige merrie, Layla-Joy (Moshai*Ja-Granada, haar gehele pedigree staat op http://www.allbreedpedigree.com)
Ik denk met haar een redelijk degelijke merrie te hebben die uiteraard ook minpunten heeft: hals en kruis. Haar hals is te kort en te grof en haar kruis is ook te kort en te rond. Goede punten aan haar vindt ik haar beenwerk en gangen.
Hier wat foto's van haar:
http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/normal_Layla%281%29.JPG

http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/IMG_6265.jpg

http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/IMG_6275.jpg

http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/thumb_IMG_6083.jpg

Mijn fokdoel:
Een arabier fokken die al van een afstand duidelijk te herkennen is als arabier en geen flater zou slaan op een keuring. Daarnaast vindt ik het belangrijk dat het paard gebruikt kan worden voor de sport, voornamelijk endurance.
Ik zoek dus een hengst die mijn merrie kan verbeteren (meer type) in de bovenlijn en die niet tekort komt aan beenwerk en gangen, want daar moet het paard immers zijn kilometers mee maken.

Mijn hengstkeuze:
Voor 2006 heb ik gekozen voor Aja Shakakhan. In mijn ogen een hengst met een hele mooie bovenlijn, mooi hoog op de benen en ook zijn gangen mogen er wezen. Veulens die ik van hem gezien heb stonden ook allemaal erg hoog op de benen, hadden mooie bovenlijnen, liepen goed en hadden ook allemaal een sprekend hoofdje.

In 2007 is het veulen geboren en ik ben tevreden. Een merrieveulen wat erg hoog op de benen staat, een goede beenstand heeft en 4 gelijke voeten heeft. Ze kan geweldig lopen en lijkt soms de grond niet eens te raken. De hals is in verhouding wat langer dan van moeders, maar had in mijn ogen nog langer en fijner gemogen. Het is wel meer een hittepetitje dan moeders. Echt een pittig ding die heel duidelijk laat merken wat ze wel en niet wil, ze is wat schrikkeriger dan moeders maar heeft wel heel veel vertrouwen in de mens en geeft niet snel op.
Nu nog een paar jaar afwachten hoe ze uit zal groeien.

Voor 2008 heb ik gekozen voor Jazzmeen. 1 Van de belangrijkste redenen is zijn hals die een goede lengte heeft en wat je ook terugziet in zijn gehele pedigree. Hij heeft een mooi typisch hoofdje met een breed voorhoofd. (een breed voorhoofd geeft toch de meeste uitstraling vindt ik) Daarnaast heeft deze hengst een supervriendelijk karakter en kan hij geweldig lopen. Niet met veel ophef zoals je vaak ziet op shows, maar wel met ontzettend makkelijke, ruime gangen.
Dat hij zwart is, is een leuke bijkomstigheid. Mijn merrie heeft 1 vosgen via haar moeder dus er is een kansje op zwart...maar dit is niet mijn reden geweest om voor deze hengst te kiezen.

Nou, ik zou zeggen brandt maar los iedereen. Ik ben erg benieuwd naar de ideeën van anderen.

Monique

Anoniem

Re: Hengstkeuze en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:08

Hoi,
Meid Ik wil je ten eerste heel erg bedanken voor je bp.
En tuurlijk wil ik mijn verhaal hier doen verwacht er niet veel van omdat er dan alleen maar raren reacties komen.
Ten tweede zoals je al zij begrijpt de helft mij niet eens of stoort aan mij post dat kan moet die maar acepteren net als ik hun acepteer.
Ik heb Voor G Basgier gekozen omdat het super leuke hengst was.
We zouden eerst met moshai dekken maar die was voor ons iets te duur en er lopen al 9 parels rond in mijn ogen dan!
We waren op zoek naar zwart omdat we heel graag een zwart veulen willen.
De gerantie is niet zwart het kan ook vos of donkervos worden.
We zijn met alles blij als het maar gezond is.
G Basgier vangt de min punten van vosje op.
En daar zijn we blij mee.
Hij fokt groot daar zijn we ook blij mee.
Wat wij willen is een goed arabier neerzetten, Die we kunnen gebruiken voor de sport.
Die wil ik uitbrengen.
Show hoeft voor mij niet meer als het maar lekker bij mij in de bak loopt ben ik al tevreden.
Messchien veranderd dit wel naar een paar jaar als ik de mense beter ken voel me er in iederegeval niet bij thuis.
Ik ga helemaal mee in hou fokdoel.
Ik moet nog veel leren maar dat komt zeker goed.
Jazzmeen is echt een zwart pareltje.
Meid ik wens je heel veel succes met je toekomst plannen.
Ik bp je wel en nogmaals heel erg bedankt had ik echt nodig Knipoog Pling

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:42

mvanaarle schreef:
In 2007 is het veulen geboren en ik ben tevreden. Een merrieveulen wat erg hoog op de benen staat, een goede beenstand heeft en 4 gelijke voeten heeft. Ze kan geweldig lopen en lijkt soms de grond niet eens te raken. De hals is in verhouding wat langer dan van moeders, maar had in mijn ogen nog langer en fijner gemogen. Het is wel meer een hittepetitje dan moeders. Echt een pittig ding die heel duidelijk laat merken wat ze wel en niet wil, ze is wat schrikkeriger dan moeders maar heeft wel heel veel vertrouwen in de mens en geeft niet snel op.

heey Monique, hoe ziet jouw jaarlingmeisje er nu uit ?
Heb je nieuwe pica's ?? Pling

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 08:07

@ ArabianRanch: Het mooie weer komt er weer aan en de wintervacht vliegt eraf, dus binnenkort zal ik weer eens nieuwe foto's maken. Ze is in ieder geval veel donkerder geworden dan op de veulenfoto's.

@ missfcdb: Wat ik je probeerde te vertellen....Wat zie jij als slechte punten van je merrie? Welke hiervan probeer je te verbeteren (fokdoel) en waarom heb je juist Basgier hiervoor uitgekozen (hengstkeuze). Ik lees nu alleen dat Basgier de slechte punten van je merrie kan verbeteren, maar niet wat die slechte punten zijn en waarom je denkt dat Basgier ze kan verbeteren.

Als je dit probeert uit te leggen zullen mensen alsnog vast wel "kritiek" hebben op je hengstkeuze, maar vraag ze dan WAAROM. Nu hoef je het niet altijd eens te zijn met de uitleg die dan gegeven wordt omdat jouw fokdoel misschien anders is, maar toch leer je ervan.

Dat is ook precies de reden dat ik dit topic geopend heb.......Misschien schat ik mijn merrie wel helemaal verkeerd in en zien andere mensen wel weer hele andere goede/slechte punten aan haar en zouden ze nooit voor Shakakhan en Jazzmeen gekozen hebben voor haar. Graag zou ik dan van die mensen willen weten welke hengst ze dan wel zouden kiezen voor mijn merrie en alweer waarom dan. Mijn keuze voor dit jaar staat al vast, maar dit soort "kritieken" kan ik dan weer meenemen voor volgende jaren.

Monique

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:02

Missfcdb: ik ben een beetje verbaasd dat je nu al weet, dat Basgier de slechte punten van je merrie verbetert. Is het veulen dan al geboren? Heb ik iets gemist? Of bedoel je, dat je hoopt/verwacht, dat hij haar verbetert? Want als je pech hebt, heeft je veulen de slechte punten van beide ouders. Kan ook gebeuren. Heb je de pedigrees bestudeerd om een idee te krijgen van de vererving van de paarden? Je merrie heeft al veel kinderen, dan kun je weten, wat ze "standaard" doorgeeft. Heb je dat in overweging genomen bij je hengstkeuze? Juist bij een combinatie van zulke verschllende bloedlijnen (outcross) als bij jouw keuze, kun je heel slecht een voorspelling doen over wat eruit rolt als het zover is. Ik wens je veel geluk!
En als klein cadeautje doe ik hierbij alvast de pedigree van het veulen. Die toont, wat een mix aan bloed het zal hebben: Vader Pools, moeder Egyptisch/Russisch/Crabbet.
CELEBES
PASB*1300 Bay 1949
ALOES
PASB*2688 Bay 1973 ALGOA
PASB*2095 Bay 1964
*GIERMEK
AHR*227675 Black 1981
*GUBALOWKA
AHR*220404 Chestnut 1975 ANDRUT
PASB*2382 Grey 1967
GOBI
PASB*2423 Bay 1967
G BASGIER
AVS*7343 Black 1990
WITRAZ
PASB*901 Bay 1938
*BASK
AHR*25460 Bay 1956 BALALAJKA
PASB*962 Grey 1941
BASKALYKA
AHR*208212 Black 1980
MESAOUDS STORMY
AHR*53206 Bay 1968 HMR HALLANYS MESAOUD
AHR*20378 Bay 1961
BALANCE
AHR*15112 Chestnut 1959
FANTASY PEDIGREE
*MORAFIC
AHR*32261 Grey 1956
MOSRY
AHR*81705 Grey 1972 *SANAAA
AHR*30265 Grey 1961
RKS HAZIZ
AVS*5064 Chestnut 1985
PH NATASHA
AHR*129131 Bay 1975 ANSATA ABBASPASHA
AHR*28122 Grey 1964
BAH DENA
AHR*50746 Bay 1968
DAHNA SALAM
AVS*6446 Chestnut 1991
PROCENT
AVS*866 Chestnut 1970
KINGS COURT GHAZWAN
AVS*1452 Grey 1978 GALANTA
AVS*495 Grey 1971
KINGS COURT GHOSREYA
AVS*2412 Bay 1981
GHAZELLA
AVS*1450 Grey 1977 FAKHR EL KHEIL
AHSB*6572 Chestnut 1970
GAYNA
AHSB*4907 Grey 1970

Ow, ik zie dat de boomstructuur niet doorkomt. nou ja, ik hoop, dat je er toch iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:00

bterlaan dankjewel daar heb ik niet aangedacht.
Ik wist niet dat dat zo ook kon Haha! Knipoog
Nee ik hoop het dat die haar gaat verbeteren.
Ik wil een iets fijner hoofdje.
Ik wil een iets grotere arabje dat ik er zelf op kan rijden want op vosje lijk ik net een reus haha.
Ik wil niet zon lang gelijnde arabier zoals ik bij somigen zie maar gewoon een compact beesje.
Hoe kan ik dat uitleggen het beste ik ben hier niet zo goed in ben nog volop aan het leren.
messchien de nek dat die iets mooier kan zijn.
ik wil gewoon een arabje die makelijk voor alles kan gebruikt worden.
Hier kom ik nog op terug ik moet even heel goed gaan nadenken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:13

Dus eigenlijk heb je een hengst al gekozen en ga je nu pas nadenken wát hij eigenlijk kan verbeteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:32

katjamanny het besluit stond al vast en we hebben niet gekozen omdat hij mooi is hij is gewoon goed voor onze vos.
Hij verbeterd haar en daar gaat het toch om!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:01

Ik lees mee hierzo maar wil graag wat toevoegen.
Het zou makkelijk zijn als er ook foto's geplaatst zou worden van de hengst van keuze, dat is makkelijker vergelijken.

Wbt de merrie van TS, je hebt het 'geluk' dat je een merrie hebt die zo rond is in het kruis, er zijn meer dan genoeg hengsten om dat te verbeteren en vaak zijn paarden met een wat ronder kruis toch de betere sportpaarden, bovendien maakt het de lendenen ook sterker. Ik denk dat je een heel degelijke fokmerrie hebt en veel keuze mbt de hengst.

@ missfcdb; kun je ook foto's plaatsen van jouw merrie en Basgier? En waarom is iedereen zo tegen op jouw keuze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:45

anneliesdj dat komt omdat mijn merrie van de ouden garde is.
Mijn merrie was toen ze geboren was mode zoals wij kleding dragen.
Nu is ze uit de mode en is er iets nieuws.
mijn merrie heeft 9 veulens gehad met moshai die toen die tijd in de mode was nu is dat een ander verhaal hij is goed maar niet meer in de mode.
Iedereen gaat met de mode mee ze vergeten alleen dat de ouderen paarden ook goed zijn geweest.
Dat zijn ze in mijn ogen nog steeds.
En die genen die roepen dat mijn merrie geen ras standaart arabier is die heeft geen bal verstand van een arabier in mijn ogen.
anneliesdj het is zo in de ogen van een ander doe je het nooit goed.
Op mijn website zul je foto's van mijn merrie treffen en tevens die van G Basgier super leuke hengst is ook van de ouden garde maar zeker heel speciaal net als de anderen hengsten van toen.
www.freewebs.com/missfcdb/

Ik ga veder niet opiedereen in die iets te mauwen heeft over mijn merrie!!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:55

Ik geloof niet, dat er iemand zozeer tegen missfcdb's keuze op zich is, maar wel tegen de manier waarop de keuze tot stand is gekomen: zonder veel kennis van zaken, een tamelijk willkeurige greep uit de vele mogelijkheden, geen alternatieven in overweging genomen, niet gekeken, wat de hengst in het verleden gedaan heeft met merries van vergelijkbaar type en/of vergelijkbare pedigree, überhaupt geen enkele blik geworpen op de erf-informatie die pedigrees geven, dat zijn een paar van de punten die ik heb. Een keuze kan altijd fout zijn, ook een goedgefundeerde, maar als je een of meer goede redenen had om tot je keuze te komen, kun je die altijd verdedigen. In elk geval is de hengst iop zich zeker niet slecht. Of hij bij de merrie past, is afwachten. Misschien heeft missfcdb geluk, en wordt het een mooi veulen. Dat wens ik haar van harte, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:03

bterlaan Dankje wel.
En ook heel erg bedankt voor de velen tips die ik van jou heb gehad hebben echt geholpen.
En we zullen zien wat eruit komt als het maar gezond is. Knipoog
Ik wens jou ook veel succes en messchien komen we elkaar nog wel een keer tegen en dan kunnen we gezzelig bij kletsen.
Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:07

Pling
Dat vind ik netjes, dat je me bedankt voor de toch wel stevige kritiek die ik net heb geuit. Maar je vat het op zoals ik het bedoel: opbouwend. Ik heb het ook echt niet altijd bij het rechte eind, maar ik weet waarom ik iets doe en dat mis ik een beetje bij jou. Maar je kunt ook niet alles tegelijk weten en je doet tenminste je best om meer te leren. Dat is altijd positief. De meerweters onder ons moeten niet vergeten, dat ook wij met nul kennis zijn begonnen en da twe onze kennis danken aan anderen die ons geinformeerd hebben. Maar ook aan onze eigen speurzin en opmerkingsgave. Opletten, vragen stellen, dan kun je snel veel leren. Maar een "oog" ontwikkelen kost niet alleen veel oefening, maar ook veel tijd.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:53

bterlaan schreef:
Pling
Dat vind ik netjes, dat je me bedankt voor de toch wel stevige kritiek die ik net heb geuit. Maar je vat het op zoals ik het bedoel: opbouwend. Ik heb het ook echt niet altijd bij het rechte eind, maar ik weet waarom ik iets doe en dat mis ik een beetje bij jou. Maar je kunt ook niet alles tegelijk weten en je doet tenminste je best om meer te leren. Dat is altijd positief. De meerweters onder ons moeten niet vergeten, dat ook wij met nul kennis zijn begonnen en da twe onze kennis danken aan anderen die ons geinformeerd hebben. Maar ook aan onze eigen speurzin en opmerkingsgave. Opletten, vragen stellen, dan kun je snel veel leren. Maar een "oog" ontwikkelen kost niet alleen veel oefening, maar ook veel tijd.

helemaal mee eens Bianca Knipoog , als je sommige mensen wel eens hoort blaaskaken dan denken ze alles al te weten Dromen . Iedereen is onderaan beginnen met nul procent aan kennis,en je raakt immer nooit uitgeleerd, het is en blijft een hele kunst om open te willen staan voor een mening van andere mensen, en zelf onderzoek te verrichten. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:27

bterlaan schreef:
Pling

Ik leer iederekeer iets bij.
Ik ben nu ook bij 0 begonnen en kom steeds meer richting de 10
dat zal nog wel een tijdje duuren maar we komen er wel.
Ik wil jullie alle bij bedanken ook sherif daar leer ik ook steeds meer van.
En mijn meid leert mij ook steeds meer net als ik haar weer dingen leer.
En als jullie ooit in denbosch zijn dan zijn jullie van harte welcom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 00:06

Je noemt Basgier oude garde?? Pff, daar kan menig arabier hengst een puntje aan zuigen, wat een paard zeg!
Ik heb hem vorig jaar op de HK gezien en daar was ook wat jij noemt 'de nieuwe garde' maar Basgier heeft veeel meer indruk gemaakt en echt niet alleen omdat ie zwart is want daar kan ik wel doorheen kijken. Maar goed, ik kom eigelijk nog maar net kijken in de arabierenwereld dus heel veel verstand heb ik er ook nog niet van maar goed.
Ik ga even je merrie bekijken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:29

anneliesdj Je hebt het idd heel goed gezien.
Prachtigen hengst he.
En thuis op het land is het een knuffel arabje en in de ring toont die zich echt wel.
anneliesdj waar woon je ergens?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:31

Qua kennis bij een 10? Nee hoor, de 10 bereik je nooit, want dat betekent dat je bent uitgeleerd. En dat ben je nooit. Ik denk dat ik zelf net bij een vijfje zit. En dat wordt steeds minder, want hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:52

bterlaan hahah zo had ik het niet gezien haha.
iniedere geval we gaan met zijn alle vooruit haha.

MMSultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:13

mvanaarle schreef:
Omdat het hier regelmatig gaat over het wel of niet dekken van merries met bepaalde hengsten wil ik hier graag een apart topic over openen.

Iedereen kan hier vertellen waarom ze een bepaalde hengst gekozen hebben, wat de goede/punten van hun eigen merrie zijn, wat ze graag verbeterd willen zien en wat het fokdoel is.

Ik wil hierbij wel het spits afbijten en anderen mogen mij uiteraard aanvullen of corrigeren als ik niet goed "zie", daar leren we allemaal maar weer van.

Mijn merrie:
Ik heb een 6-jarige merrie, Layla-Joy (Moshai*Ja-Granada, haar gehele pedigree staat op http://www.allbreedpedigree.com)
Ik denk met haar een redelijk degelijke merrie te hebben die uiteraard ook minpunten heeft: hals en kruis. Haar hals is te kort en te grof en haar kruis is ook te kort en te rond. Goede punten aan haar vindt ik haar beenwerk en gangen.
Hier wat foto's van haar:
http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/normal_Layla%281%29.JPG

http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/IMG_6265.jpg

http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/IMG_6275.jpg

http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/thumb_IMG_6083.jpg

Mijn fokdoel:
Een arabier fokken die al van een afstand duidelijk te herkennen is als arabier en geen flater zou slaan op een keuring. Daarnaast vindt ik het belangrijk dat het paard gebruikt kan worden voor de sport, voornamelijk endurance.
Ik zoek dus een hengst die mijn merrie kan verbeteren (meer type) in de bovenlijn en die niet tekort komt aan beenwerk en gangen, want daar moet het paard immers zijn kilometers mee maken.

Mijn hengstkeuze:
Voor 2006 heb ik gekozen voor Aja Shakakhan. In mijn ogen een hengst met een hele mooie bovenlijn, mooi hoog op de benen en ook zijn gangen mogen er wezen. Veulens die ik van hem gezien heb stonden ook allemaal erg hoog op de benen, hadden mooie bovenlijnen, liepen goed en hadden ook allemaal een sprekend hoofdje.

Voor 2008 heb ik gekozen voor Jazzmeen. 1 Van de belangrijkste redenen is zijn hals die een goede lengte heeft en wat je ook terugziet in zijn gehele pedigree. Hij heeft een mooi typisch hoofdje met een breed voorhoofd. (een breed voorhoofd geeft toch de meeste uitstraling vindt ik) Daarnaast heeft deze hengst een supervriendelijk karakter en kan hij geweldig lopen. Niet met veel ophef zoals je vaak ziet op shows, maar wel met ontzettend makkelijke, ruime gangen.
Dat hij zwart is, is een leuke bijkomstigheid. Mijn merrie heeft 1 vosgen via haar moeder dus er is een kansje op zwart...maar dit is niet mijn reden geweest om voor deze hengst te kiezen.

Nou, ik zou zeggen brandt maar los iedereen. Ik ben erg benieuwd naar de ideeën van anderen.

Monique

2009, Papillon? Haha!

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:12

@anneliesdj:
Foto's van Aja Shakakhan en Jazzmeen zijn beide wel te vinden op het AV-forum (zit jij ook op toch?) Hier staan in ieder geval wat foto's van Jazzmeen: http://www.arabischevolbloeden.com/forum/viewtopic.php?t=17531&highlight=jazzmeen

@MMSultan:
Papillon is mij inderdaad wel eens aangeraden door iemand uit de endurancewereld, en dan puur kijkend naar de pedigree van beide moederlijnen zonder naar het uiterlijk van de paarden zelf te kijken. In beide moederlijnen zit dezelfde stammerrie die gezorgd zou hebben voor vele goede sportarabieren.

Misschien wel een leuke combi voor een enduranceruiter gezien de enduranceprestaties van Papillon en van de volle broer van mijn merrie. Hij gaat dit jaar namelijk klasse 3 starten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:42

Alleen kijken naar papier krijg je geen goede veulens mee.

Ik ben idd nog lid van het forum maar ik kom er vrijwel nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:41

benk helemaal mee eens

MMSultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:05

mvanaarle schreef:
@anneliesdj:
@MMSultan:
Papillon is mij inderdaad wel eens aangeraden door iemand uit de endurancewereld, en dan puur kijkend naar de pedigree van beide moederlijnen zonder naar het uiterlijk van de paarden zelf te kijken. In beide moederlijnen zit dezelfde stammerrie die gezorgd zou hebben voor vele goede sportarabieren.

Misschien wel een leuke combi voor een enduranceruiter gezien de enduranceprestaties van Papillon en van de volle broer van mijn merrie. Hij gaat dit jaar namelijk klasse 3 starten.

Papillon heeft maar liefst meer dan 50 endurance ritten uitgereden, zonder enige blessures, waaronder meerdere ritten van 120 km en 160 km.
Papillon heeft een zeer opvallend uiterlijk en een zeer interresant pedigree en hij is dus zeer succesvol geweest in de sport.
Hij is vorig jaar in Exloo 1e geworden en hij heeft het reserve kampioenschap in Exloo in de wacht gesleept en dat te bedenken dat hij net in Nederland was.

Dus ik zou zeggen, kom een keer langs om hem in het echt te bewonderen!!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:25

Ik denk niet, dat Papillon ook maar 1 endurance gereden heeft. Hij zal gelopen hebben. Ik vind het zo raar, dat veel mensen het paard laten "rijden". Paarden lopen, de mensen die eropzitten rijden.