Arabieren Contactpaarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

Arabieren Contactpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 11:53

hoi allemaal!

Ik wilde eigenlijk graag jullie ervaringen weten. Ik zit nu zelf zo'n 15 jaar in de paarden waarvan een jaar of 9 'in de arabieren' zeg maar. Ik heb onder andere bij Bessewacht Arabians een aantal jaar gewerkt en heb ook op European Training Center gewerkt, om even mijn ervaringen met het ras weer te geven. Ook zelf heb ik een Arabisch volbloed. en binnen de familie fokken we ermee.

Al meerdere malen heb ik aangegeven op dit forum dat wat mij betreft de arabsiche volbloed het enige ras is waar je ECHT contact mee hebt. ze benaderen je echt en zouden het liefst in je broekzak willen kruipen! Haha!

Ik bedoel: andere rassen heb je ook wel contact mee maar oppervlakkig, ze zijn braaf doen niks verkeerd maar het contact is bij lange na niet zo intens als met de volbloed. een 'normaal' paard vind het wel ok om een bol over zn aai te krijgen maar zal er niet zo om smeken en om zeuren zoals een arabier dat kan doen.

Als ik zoiets typ staat men meteen op hun achterste benen en wordt er meteen met modder gesmeten 'want je maakt met een ander ras net zulk contact als met die arabieren, die zijn alleen maar druk en wild en onbetrouwbaar'. zelf heb ik me nog nooit zo vertrouwd en VEILIG gevoeld als bij de arabier, voor mij ook nooit meer een ander ras.

In dit topic wil ik graag serieuze reacties, en geen modder-smijt reacties. dus geen puberaal jaloerse reacties haha.

Mijn vraag, overdrijf ik als ik het over dat contact heb?? Het is namelijk mijn ervaring, nog nooit heb ik zo'n contact met paarden gehad totdat ik met de volbloed arabier in aanraking kwam. graag jullie reactie!!

ArabianRanch

Re: Arabieren Contactpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:17

Cyntha, ik weet PRECIES WAT JE BEDOELT !!

Wij hebben een aantal merries op stal staan die het heerlijk vinden geknuffeld te worden, ook een paar die het liever niet hebben (ja, een aai over de bol, maar meer niet). Onze jongste telg uit Engeland die zou graag (als ze zou kunnen) haar benen om je heen slaan hahaha om je zo te knuffelen (echt heel apart Haha! ). Ook hebben we een merrie (Aziza) die ongelooflijk veel 'praat', ze houdt haar mond niet dicht. Als ze ECHT kon praten, moet je watten in je oren stoppen Rolleyes
Mijn ervaring is dat hengsten meer knuffels zijn dan merries.
Onze Siv is ook zo'n apart geval. Toen Ilona in oktober 2005 voor het eerst bij ons kwam om eens op Siv te rijden vond ze het een heel leuk paard. Ik waarschuwde haar "als je echt intensief met hem gaat werken, kom je er niet meer van af, "hij pakt je helemaal in". Ze lachte een paar keer, maar na een paar maanden wist ze precies wat ik bedoelde. Je hebt zo'n speciaal contact met dat dier, wat onbeschrijfelijk is. Ilona en Siv zijn nu maatjes geworden en onafscheidelijk. Dat Siv bij haar staat in Aarle-Rixtel (wel 2 uur van ons verwijderd) heb ik soms best moeite mee. Soms krijg ik zo'n drang om hem te zien en stap in de trein om die kant op te gaan.
Hij krijgt iedere zaterdag een biertje Haha! en ik denk dat het niet lang meer duurt voordat je hem hoort roepen "Biertje !!!!". Bijna bij het menselijke af Bloos!
Arabieren zijn gewoon onbeschrijfelijk, je moet er eerst mee in aanraking komen, dan komt het virus vanzelf Tong uitsteken Haha! en kom je er NOOIT meer vanaf Duivel Het wordt alleen maar erger, zo'n passie Cool

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:43

precies, zo heb ik dat ook ervaren. ik ben ook echt een hengstenfreak met als gevolg dat ik bij ETC ook meestal de hengsten pakte om te trainen, mn favo's waren Pladykt, Kulak en Om el Extreem en ook Mosalli was mijn grote favoriet. Ze spelen ook echt met je. Mijn eigen arabier is net zo'n klein kind, als ik een rondje rond de wei ren rent ie mee. als ik ga stilstaan, doet ie dat ook. en dan spurt ik ineens weg en met grote steiger en bokken sprongen rent ie me voorbij, dan stop ik, en komt ie weer keihard teruggerend. mensen staan vaak langs de dijk stil om het spel tussen ons te aanschouwen. En met alle respect, dit zie ik niemand met een kwpen of eenhaflinger doen. Arabieren zijn soms net honden ofzo haha. het mooie vind ik ook dat je een arabier niet kunt eisen voor je te werken, je moet het ze vragen, je moet hun respect hebben en dan doen ze alles voor je..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:51

Ik wilde eerst eigenlijk vertellen dat alle contact met paarden en arabieren hetzelfde was. Maar als ik heel eerlijk ben is dat niet zo

als ik weinig tijd heb gehad voor mijn arabhengst (wel voeren etc) en ik ben weer op de wei is hij boos. Maar niet boos zoals een ander paard dat zou zijn. Hij is boos, en EIST zijn knuffels en aandacht op. Op een speelse wat brutale manier. Mijn 3,5 jarige merrie knuffelt met iedereen, maar heeft met mij een speciale band, daarom kan ik haar ook niet weg doen, terwijl ik helaas niets meer aan haar heb nu...

Ik heb wel een diepe band met kwpn'ers enzo gehad, maar indd zijn die niet te vergelijken met wat ik nu met mijn arabs heb

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:54

ik zelf heb geen arabier maar ik merk wel dat arabieren veel meer naar je toe komen en inderdaad ook helemaal gek van aandacht zijn en daar vragen ze ook egt om ,heel leuk Pling

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:55

Ook mijn ervaring is zoals jullie het al hebben geschreven Knipoog

Maar het is wel zo wij hebben deze ervaring wel, maar de mensen die deze ervaring of een andere ervaring met een AV hebben. Zullen denk ik de klik niet hebben met het ras, en ze daardoor misschien ook niet begrijpen, en dan laat een AV zich ook niet zo snel op deze manier zien zoals wij ze kennen. en ook niet iedereen kan met een AV overweg Knipoog
Wij houden van ze zoals ze zijn, wij waarderen ze ook juist daarom Knipoog

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:57

heb je helemaal gelijk in, je moet met het ras om kunnen gaan anders heb je idd een probleem.. (ook daarom vind ik ze zo bijzonder, je moet echt hun respect verdienen! het zijn niet van die suffe dieren die alles maar best vinden..

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:01

CtjeLief schreef:
het zijn niet van die suffe dieren die alles maar best vinden..

... en dat laten ze duidelijk merken ook.... Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:04

misschien ook een reden dat je niet zo snel een volbloed in een manege ziet lopen haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:05

en dus niet omdat ze zo wild of gevaarlijk zijn, maar omdat ze er te slim voor zijn! Clown Haha!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:08

CtjeLief schreef:
en dus niet omdat ze zo wild of gevaarlijk zijn, maar omdat ze er te slim voor zijn! Clown Haha!

precies !!!
Hier kunnen veel mensen niet mee omgaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:10

griebels schreef:

als ik weinig tijd heb gehad voor mijn arabhengst (wel voeren etc) en ik ben weer op de wei is hij boos. Maar niet boos zoals een ander paard dat zou zijn. Hij is boos, en EIST zijn knuffels en aandacht op. Op een speelse wat brutale manier.

Zó herkenbaar. Van verschillende volbloed Arabieren, maar voorál van mijn eigen paardje (ondanks dat ie niet helemaal volbloed is). Die kan zó verontwaardigd zijn wanneer je hem niet éérst een knuffel geeft, en dán pas even iets gaat pakken ofzo. Of als je hem niet eerst uitgebreid overal kriebelt, maar direct een halster omdoet, een deken af, een hoef uitkrabben ofzo... Dan gaat 'ie ook verschrikkelijk arrogant lopen doen, zo van "hmm, zoek het maar uit, eerst een knuffel, dan werk ik pas weer mee" Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:10

kwpn'ers zijn ook geen suffe dieren. Nu was mijn verzorgpaard absoluut geen knuffelpaard maar dat wil niet zeggen dat je dan geen goed contact met een paard kan hebben.

Dat spelen in de wei wat ctjelief aangeeft, dat deed ik ook wel met mijn verzorgpaard in de bak.
Daar hoeft je paard echt geen arabier voor te zijn dat kan met kwpn' ers ook.
Dat paard was ook een superslim paard.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:15

toch denk ik dat die van jou dan een uitzondering in de regel is. heb de eerste paar jaar altijd andere paarden gehad maar nooit was het zo intens als met arabieren, en het bijzondere is dat je met bijna iedere arabier kunt spelen (zeker de hengsten) en dat is niet zo normaal bij de andere rassen denk ik..

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:25

Pffff waar moet ik beginnen Vingers aflikken
Ik heb heel veel verschillende rassen gereden van friezen,andalusiers tot tuigers en ze hebben allemaal hun goede eigenschapen maar de arabier is toch een ander verhaal...

Zodra ik op stal kom weet ik hoe siv zijn stemming is hij kijkt me aan met die grote kijkers en EIST inderdaad de aandacht die hij hebben wil.
Als ik eerst naar een ander paard loopt is hij mega jaloers en laat dat blijken ook maar als ik hem dan wil aaien hoeft het al niet meer en is hij beledigd hahaha dit is maar 1 voorbeeldje maar ik kan er wel honderden opnoemen.

Zo ook zijn kind, zodra je er bent begroet hij je met een luid gehinnik en zolang je tegen hem blijft praten zal hij terug "praten" heerlijk toch?!?!
Als hij iets hebben wil zal hij je precies duidelijk maken wat: Ik wil naar binnen, ik wil brok, ik wil aandacht en als je die hem geeft wordt je echt gewaardeerd hij zegt dan bijna dank je wel Haha!

De arabier gaat helemaal voor je als je hem fair behandelt en schept een band voor het leven...
Zo kan ik nog wel uren doorgaan maar dat leed zal ik jullie besparen!

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:29

tuurlijk vind je dat je het meeste contact hebt met je eigen paard, en dan in dit geval jou arabieren..... en in mijn geval een kwpn-er Haha!
maar dat arabische paarden nou zo heel veel "specialer" zijn dan andera rassen, (ik formulier misschien beetje onhandig....) dat vind ik niet, ieder paard heeft vier benen en een staart en ze moeten allemaal poepen en plassen, ik ga mijn kwpn-er niet op een voetstuk plaatsen, maar dat zou ik ook niet met een arabisch volbloed doen!

en dan nog wat is "echt" contact hebben met je paard, zoals de TS noemt, daar zal iedereen een andere gedachte over hebben Knipoog
Laatst bijgewerkt door nico1982 op 13-11-06 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:31

Ik heb zelf een half arabiertje lopen, maar dit is zo herkenbaar voor mij. Hij is zo slim! Hij begrijpt precies wat ik bedoel, en als ik iets doe wat hij niet begrijpt of niet kan waarderen, laat hij me dat meteen merken.
Als ik met hem in de bak loop volgt hij me als een hondje, als ik ren, rent hij en als ik stop, stopt hij ook. Ik heb met hem echt een klik. Jaren heb ik allerlei paarden gereden, verzorgd ed, waaronder ook een kwart arabiertje, maar dat verschil is ook direct duidelijk te merken. Begrijp me niet verkeerd, ik vond de andere paarden ook leuk, maar de band was niet zo intens als wat ik heb meegemaakt met de kwart arab die ik huurde en het halfbloedje wat ik nu heb.
Het is ook inderdaad zo dat ze vaak zo slim zijn dat de meeste mensen er niet mee om kunnen gaan, terwijl ik dat juist zo geweldig vind. Op die manier kun je communiceren met je paardje en kun je het ook aangenamer maken voor jou en je paardje.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:32

nee je leest het verkeerd.. ik heb dat speciale contact dus niet met alleen die van mezelf.. dat maakt het zo bijzonder.. ze zijn zo intelligent.. en dat is een algemeen bekend feit over dit ras.. (dus dat zuig ik niet uit mijn duim)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:37

Ik heb geen 100% volbloed.. maar een NRPSer met 50% arabier en ergens in de 30% engelsvolbloed.

Hij is véél sneller beledigd dan alle andere pony's en paarden op manege. Hij lijkt wel een soort jaloers Knipoog Als ik een ander paard aai voordat ik naar hem toekom dan schreeuwt hij het uit.

Hij wil ook graag in je kruipen en altijd zich overal mee bemoeien.. Moet altijd bijvoorbeeld tussen 2 mensen inlopen staan, want hij wil alle aandacht,.

Het zal bij hem wel minder zijn als bij de échte volbloeds, maar ik merk wel duidelijk het verschil tussen hem en de andere bij ons.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:40

Ja

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:45

Ik heb zelf een Arabier, naja ook geen 100% maar iets meer dan 3/4. En hij is nu nog maar een jaarling, maar hij staat samen met nog een jaarling van zijn leeftijd, dat is een KWPN-er. Maar mijn jaarling is heel erg snel jaloers en die wil de hele dag op me nek zitten en alleen maar knuffelen en als die KWPN-er komt dan gaat hij heel hard hinniken enz. en buiten dat kan ik niets doen zonder dat meneer het ziet of weet wat ik doe, want hij zit er de hele dag met zijn neus bovenop. En die KWPN-er die staat gewoon zichzelf te vermaken en ja die bemoeid zich nergens mee enz. Dus in dat geval, merk ik aan arabiertjes dat ze toch wel hechter willen zijn met hun baasje. Vind ik overigens wel heel fijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:52

Ik heb zelf een KWPN-er waar ik heel blij mee ben en mee kan lezen en schrijven maar bij ons op stal staan een paar arabieren en ik moet toegeven, het zijn aparte dieren, ze willen heel graag contact met je hebben! Er staat een hengst tegenover mijn merrie en als je dan langs loopt 'pakt' die je even vast zo van heb je mij al gezien en wil altijd wel even kroelen en speelt ook in de paddock. Vindt het hele leuke dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:07

Vastpakken doet mijn paardje ook altijd. Even helemaal op je leunen met een kledingstuk tussen zijn tanden/lippen Haha!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:12

@Nouks: Ja idd, dat bedoel ik! In het begin had ik zoiets van, wat wil ie nou, maar de eigenaresse vertelde me dat hij gewoon wil kroelen, even contact!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:15

Ja klopt Haha!

In het begin heb ik hem trouwens wel af moeten leren dat 'ie niet vanuit het niets plotseling op me af moest vliegen met die tanden van hem. Was erg banketstaaf namelijk, ging je een eind wandelen, paard aan halstertouw mee, kwam 'ie van 50 cm plotseling op je arm af met z'n tanden omdat ie die wel even vast wilde houden. Vervolgens remde hij dan niet op tijd af, waardoor mijn arm tussen zijn tanden zat. Dat soort acties. Beetje lomp Haha!

(Inmiddels heeft 'ie dat soort acties alleen nog als hij boos op me is omdat hij tijdens het wandelen minder hard mag lopen dan hij zelf graag wil..)