Welke AV hengst voor deze pinto??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:14

Ik heb een pinto merrie met 45% arabisch bloed met halve papieren van het BAPS. Haar vader is Nikie (http://www.pinto-stallion.com), haar moeder is een kleindochter van Samber, helaas heeft deze laatste geen papieren.

Graag wil ik een veulen fokken uit mijn pinto. Ik had graag een veulen gefokt met showkwaliteiten, zodat ik eens een show kan meedoen voor halfbloeden bij het BAPS. Verder moet het veulen ook een toekomstig rijpaard zijn met eventueel een kans in de sport (western, endurance en mss dressuur ofzo, springen zit er minder in denk ik).

Daar ik nog niet veel verstand heb van arabieren en ik nog niet veel hengsten ken, vraag ik jullie even om raad. Zowel goede raad als enige kritiek zijn welkom, maar hou het wel vriendelijk aub.

Mijn merrie heeft een fantastisch karakter, zeer koel in het hoofd en dat wil ik graag zo houden. Ze heeft verder een erg mooie draf en ik vind haar een leuk vlekkenpatroon hebben. Ze heeft stevige hoeven, een vrij correcte beenstand vooraan en een normale rug denk ik. Ik droom dus van een pinto veulen met hetzelfde koele karakter, maar met meer type dan mijn merrie. Een pinto met de bouw van een volbloed arabier, daar wil ik naar streven Knipoog Al besef ik natuurlijk dat dit een proces is dat generaties zal duren denk ik. Maar ja, ik moet ergens beginnen hè, haha.

Hier enkele foto's van mijn merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De fouten van mijn merrie weet ik zelf niet zo heel goed, daar ik dus nog niet veel ervaring heb met exterieur, maar hier toch een aantal punten die zeker kunnen verbeterd worden:
- Haar hoofd is te grof en eigenlijk wat groot ook, dus ik zoek een hengst die toch verfijnd in het hoofd.
- Haar hals is te fijn, en wat diep aangezet. Ze heeft nogal een uitgesproken schoft.
De hengst moet dus een stevige brede hals hebben die hoger is aangezet en mooi overloopt van schoft naar hals, er moet meer 'boog' inzitten, als ik het zo mag verwoorden.
- Haar kruis mag wat ronder en de staart zou ook wat hoger mogen aangezet zijn.
- Vooraan staat ze correct op de benen, achteraan heeft ze wel een licht koehakkige stand, dat wil ik dus verbeteren.
- Ze is nogal aan de 'iele' kant en zeer moeilijk 'rond' te krijgen. Hier wil ik graag ook wat verandering in brengen.

Als jullie nog meer fouten zien die kunnen verbeterd worden, mogen jullie me dat altijd melden hoor.

Normaal vind ik kleur niet zo belangrijk, maar hier moet ik er toch wel naar kijken. Een schimmel komt namelijk niet in aanmerking, daar de kans op een schimmelbonte te groot is. Verder zijn alle kleuren welkom hoor. Het maakt me verder ook niet uit of het een rus, spanjaard, egyptenaar of pool is, zolang het maar een correcte hengst is met een cool karakter.

Ik wil graag een correct veulen fokken en niet zomaar er op los fokken, vandaar dat ik dus jullie om raad vraag. Ik heb wel enkele hengsten op het oog, maar ik had graag jullie mening ook eens gehoord. Owh, en ik verkies toch wel KI boven een natuurlijke dekking, daar ik geen risico's wil lopen bij het dekken. Zo, ik kijk uit naar jullie reacties Lachen

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 23:15

Niemand die me wat kan helpen? Of wil helpen...

Wel bedankt voor de PB alvast Lachen Heb de raad opgevolgd en heb men topic ook maar even op het AV forum geplaatst Knipoog Hopelijk krijg ik daar wat meer reactie, haha.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:45

misschien moet je gewoon eens info winnen bij een dekstation, zij kunnen je meestal heel goed helpen met het maken van een keus, succes

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:48

Ik weet zo geen hengst voor je, daar ik niet zo thuis ben bij de AV. Maar je wil een rondere hals, want deze is te iel, de merrie is te iel gebouwt volgens jouw.. Dit is iets wat een AV dus absoluut niet gaat verbeteren. Zowiezo is een AV behoorlijk iel en fijntjes gebouwt, dus het veulen zal niet grover of breder worden. Dus die dingen zou ik van je lijst afhalen, óf voor iets anders gaan dan een AV....

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:06

ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande reactie. een AV kan wel degelijk hals doorgeven, en er zijn ontzettend veel av's met een goed stevig front! Dus wat dat betreft bestaat er wel degelijk een kans om die eigenschappen te vinden. een goede AV is over het algemeen juist niet 'iel'. Wel fijn qua bouw, maar TS zal niet voor niets voorkeur hebben voor een AV.. neem aan dat ze van dit type paard en bouw houdt..
succes ermee..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:20


vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:24


vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:26

leuke hengst: indian boogy woogy?

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:29


Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:34

Volgens mij is er in duitsland een hele mooie bonte AV, de naam weet ik zo niet, maar om een of andere reden heb ik het gevoel dat er Nero bloed in zit. Zou je ff moeten googlen of zo, sorry voor het weinige info Koe

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 22:19

Iedereen bedankt voor de reacties Lachen

Even ter verduidelijking, ik zoek dus een volbloed arabische hengst... Waarom? Wel, ik droom van een pinto met de looks van een arabier. Verder wil ik zeer graag eens meedoen aan een show van het BAPS voor halfbloeden en het zou mooi meegenomen zijn mocht mijn fokproduct in de prijzen vallen. Al besef ik zelf ook wel dat ik voor zo'n resultaat me meer zal moeten verdiepen in het AV ras en hun exterieur, maar nu heb je toch een idee waar ik naar toe wil.

DresslOver schreef:
Ik weet zo geen hengst voor je, daar ik niet zo thuis ben bij de AV. Maar je wil een rondere hals, want deze is te iel, de merrie is te iel gebouwt volgens jouw.. Dit is iets wat een AV dus absoluut niet gaat verbeteren. Zowiezo is een AV behoorlijk iel en fijntjes gebouwt, dus het veulen zal niet grover of breder worden. Dus die dingen zou ik van je lijst afhalen, óf voor iets anders gaan dan een AV....
Hier ben ik het overigens ook niet echt helemaal mee eens...
Menig volbloed arabier heeft een goede stevige hals, met veel meer massa dan die van mijn pinto! En een AV is mss fijn qua bouw maar wel 'rond'. Mijn merrie is verre van rond, zij zou wat meer massa mogen hebben, voornamelijk in de hals en de kroep. Want ze lijkt nogal 'mager', al is natuurlijk veel te verhelpen met bespiering, maar sommige paarden hebben dit van nature. En ik zoek een hengst die dit dus van nature heeft. En voor zover ik weet, zijn er genoeg AV's die dit ook van nature hebben.
Verder vind ik een arabier met een sierlijk gebogen hals echt prachtig, en mijn paard geeft zowat het tegenovergestelde, zij mist dat 'sierlijk gebogen'. Met de juiste hengst zou hier toch wel wat meer type in kunnen gefokt worden.

Nu weet ik niet wat het beeld is van de 'perfecte' arabier natuurlijk, maar ik stel me hier geen 'iel' paard bij voor hoor. Wel een verfijnd paard met fijn hoofd, sierlijk gebogen hals, fijne droge benen en een stevige body. Geen idee of dit echt helemaal de rasstandaard is, maar dit is toch wat ik graag zie Knipoog

Verder heb ik de 'fouten' genoemd, in functie van het arabisch type. Dit zijn de punten die, voor zover ik er iets van afweet, bij mijn merrie kunnen verbeterd worden om meer arabisch type te krijgen. Er zullen waarschijnlijk nog wel veel meer punten zijn die kunnen verbeterd worden, maar dit is wat ik op het eerste zicht zie... Een echte kenner zou me zoveel meer kunnen vertellen, maar voorlopig moet ik het hier mee doen, haha.

Eigenlijk is mijn merrie dus iets te grof in het hoofd en de benen en heeft ze een te 'magere' look om mee te doen aan bvb een show. Ik zoek dus een hengst met een stevige body, verfijnd hoofd en fijne droge benen met een sierlijk gebogen hals. En ik denk dat er toch wel zo een aantal hengsten zullen rondlopen hier niet Knipoog

Ik heb een paar hengsten op het oog, maar ik had graag geweten wat jullie ongeveer in gedachten hadden, vandaar dit topic Lachen

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 22:34

@ ellepel, bedankt voor het antwoord, maar ik zoek dus een volbloed arabische hengst een geen pinto. Verder zit er in mijn merrie al Samber bloed langs moeders kant en daarom zou ik niet meteen fokken met een Samber nakomeling.

@ vinos, bedankt voor de links. De hengsten van bij Christine Jamar heb ik als eens gezien, zeker en vast de moeite waard. Alleen komen er slechts 2 in aanmerking en dat zijn Extreme en Vangelis, daar de rest schimmels zijn. Maar dat is toch al meer het type waar ik voor ga eigenlijk Lachen
Indian Boogy Woogy vind ik overigens een prachtige hengst! Maar ja, dat is geen volbloed, dus ja, die valt helaas ook af.
Bonte Willem vind ik gaaf om te zien, maar om er mee te gaan fokken? Dat zie ik niet zitten Knipoog haha

@ Roxxiejj, bedoel je Nowie van http://www.coloured-arabians.com ? Hij is best leuk ja Lachen Dat is een halfbroer van de vader van men merrie Lachen Zit ook Neron in Knipoog Maar zoals ik al eerder vermelde, ik zoek dus liefst een volbloed arabier... Ik wil namelijk heel graag zelf zo'n apart paardje fokken Haha!.

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:49

Kijk eens in dit topic... een stevig, correct gebouwde 'western-buffel' Haha! Knipoog met een mooie 'kop' en megakarakter. Een Arabier hoeft dus niet altijd fijntjes gebouwd te zijn. Zijn eerste veulen heeft veel type meegekregen, heeft degelijk been werk en lijkt ook een behoorlijke maat te hebben gekregen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=740910&hilit=

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 05:50

ik zat al te wachten tot iemand me ging vertellen wat AV nou wel betekende dan.maar dat is dus iets met arabieren?
nou ja,kon t in elk geval proberen toch?

Jmc

Berichten: 900
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:27

ellepel schreef:
ik zat al te wachten tot iemand me ging vertellen wat AV nou wel betekende dan.maar dat is dus iets met arabieren?
nou ja,kon t in elk geval proberen toch?


Arabisch Volbloed Knipoog

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:28

Als je een hengst zoekt die een stevig front doorfokt moet je Kaleb SA hebben. http://www.classic-arabians.nl/index.html
Hij is van nature erg stevig, 1,60m groot met een mooie body en stevige hals. Daarnaast kan hij erg goed lopen en fokt hij ook nog typisch door. Zeker het overdenken waard!

gr. dor

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:13


corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:21

Scorpio!!
Absoluut een lekker ding, stevig en heeft zijn sporen al ruimschoots verdiend in de westernsport.
Nu ben ik bevooroordeeld, want mag deze prachtvent elke week bewonderen, maar hij is echt een topper met een gouden karakter.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:49

Roxxiejj schreef:
Volgens mij is er in duitsland een hele mooie bonte AV, de naam weet ik zo niet, maar om een of andere reden heb ik het gevoel dat er Nero bloed in zit. Zou je ff moeten googlen of zo, sorry voor het weinige info Koe


Misschien bedoel je AF Grafitti?
Die heeft geen Neron bloed...
Ook is hij niet bont maar draagt het sabino-gen, maar dan zo dat hij wel bont lijkt...
Hij is geloof ik zo uit mijn hoofd van Mir Khan....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:41

Ik zou persoonlijk niet voor een Arabier gaan, maar je merrie dekken met een American Paint Horse, of eventueel een Quarter, mede omdat je dat koele karakter wilt behouden.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:55

Cassidy schreef:
Ik zou persoonlijk niet voor een Arabier gaan, maar je merrie dekken met een American Paint Horse, of eventueel een Quarter, mede omdat je dat koele karakter wilt behouden.


Haha, heerlijk die vooroordelen, een arab is misschien wel koeler dan elk ander paard.
Die staan juist bekend om hun werkwillende en trouwe karakter... wel bij de liefhebbers, dat is juist. Bloos

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:59

Indd arabieren staan juist bekend om hun koele karakter... Uitzonderingen heb je altijd Ja

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Welke AV hengst voor deze pinto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:28

Leuke merrie!

Op de draf-foto vind ik het echter lijken of ze een nogal steile schouder heeft, maar misschien is dat alleen op die foto, omdat je nl. zegt dat ze wel goed kan draven?
Is haar schouder inderdaad steil, dan zou ik daar ook op letten bij je hengstenkeuze.