dekking door Egyptische arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 19:30

ja die is Asil vlgs de geldende richtlijnen van Al Khamsa organisation, Al Khamsa institute for the desert arabian en Asil Club. Ik doelde met Asil niet op de afstamming maar op het uiterlijk, wat voor de 1 rastypisch ('authentiek') is, is dat voor de ander niet. Of een diepe deuk in de neus authentiek is, is bijvoorbeeld afhankelijk van in welk land je staat. Ik weet echt niet waarom mensen met buitenlandse hengsten fokken behalve de door Emma al genoemde redenen, mensen doen dat gewoon, hebben het geld ervoor over de kosten die mensen hier maken met goedkeuren van hengsten, steken de mensen in het buitenland weer in andere dingen. De hengst is speciaal in zijn afstamming, als Sheykh Obeyd hengst ook uniek in Nederland nu de Manara stoeterij naar Ierland is verhuisd. Zijn sportcapaciteiten kan ik uiteraard niet zelf aantonen maar ik zal dat tzt wel doen door zijn nakomelingen zelf uit te brengen in de endurance en dan zullen we het wel zien of niet. De rietjes zullen nog lange tijd opgeslagen liggen in Stroe dus tzt bestaat die mogelijkheid nog steeds. Check over 5 jaar de deronline-site nog maar eens, misschien staan er dan al wat nakomelingen van Meranti Ibn Fa Asar tussen...who knows.

Het speciale aan zijn afstamming is dat veel Arabieren nogal vaak teruggaan op Nazeer, ook de Russen en Polen via bijvoorbeeld zijn zoon Aswan. Ibn Rabdan, de andere stempelhengst van Egypte, tref je wat minder vaak, zeker bij de puur egyptische fokkerij. Dat is de specialiteit van deze hengst, veel Ibn Rabdan en 1 lijntje naar Nazeer. Vaak is het andersom, veel Nazeer en weinig ander bloed. Variatie is juist de sleutel. De dichtsbijzijnde Sheykh Obeyd hengsten hoog in Ibn Rabdan bloed staan in Belgie en Frankrijk (geen KI) tegen een dektarief van 1000 euro of meer. Ze zijn wel gitzwart en dat is deze dus niet, zwartbruin.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:31

nasheeta schreef:
ja die is Asil vlgs de geldende richtlijnen van Al Khamsa organisation, Al Khamsa institute for the desert arabian en Asil Club. Ik doelde met Asil niet op de afstamming maar op het uiterlijk, wat voor de 1 rastypisch ('authentiek') is, is dat voor de ander niet. Of een diepe deuk in de neus authentiek is, is bijvoorbeeld afhankelijk van in welk land je staat. Ik weet echt niet waarom mensen met buitenlandse hengsten fokken behalve de door Emma al genoemde redenen, mensen doen dat gewoon, hebben het geld ervoor over de kosten die mensen hier maken met goedkeuren van hengsten, steken de mensen in het buitenland weer in andere dingen. De hengst is speciaal in zijn afstamming, als Sheykh Obeyd hengst ook uniek in Nederland nu de Manara stoeterij naar Ierland is verhuisd. Zijn sportcapaciteiten kan ik uiteraard niet zelf aantonen maar ik zal dat tzt wel doen door zijn nakomelingen zelf uit te brengen in de endurance en dan zullen we het wel zien of niet. De rietjes zullen nog lange tijd opgeslagen liggen in Stroe dus tzt bestaat die mogelijkheid nog steeds. Check over 5 jaar de deronline-site nog maar eens, misschien staan er dan al wat nakomelingen van Meranti Ibn Fa Asar tussen...who knows.

Het speciale aan zijn afstamming is dat veel Arabieren nogal vaak teruggaan op Nazeer, ook de Russen en Polen via bijvoorbeeld zijn zoon Aswan. Ibn Rabdan, de andere stempelhengst van Egypte, tref je wat minder vaak, zeker bij de puur egyptische fokkerij. Dat is de specialiteit van deze hengst, veel Ibn Rabdan en 1 lijntje naar Nazeer. Vaak is het andersom, veel Nazeer en weinig ander bloed. Variatie is juist de sleutel. De dichtsbijzijnde Sheykh Obeyd hengsten hoog in Ibn Rabdan bloed staan in Belgie en Frankrijk (geen KI) tegen een dektarief van 1000 euro of meer. Ze zijn wel gitzwart en dat is deze dus niet, zwartbruin.


sheykh obeyd? wat is daar dan zo speciaal aan volgens jou? Het feit dat ze enkel op de lijnen en op de kleur worden gefokt?? Men steld zich niet de vraag "Hoe kan ik een beter product fokken dan de ouders" door gewoonweg te kijken naar de goede combinatie van de ouders, maar enkel "hoe kunnen we die oh zo goede lijnen in één pedigree krijgen en liefst nog met een speciale kleur ook?" Sorry dan zijn ze verkeerd bezig, heb je al eens een doorsnee sheykh Obeyd paard van dichtbij gezien, de warmbloed die wij hebben is mooier, ok minder mooie kleur, dat wel. Hier wil ik zeker weer niet veralgemenen, er zullen wel goede SO paarden zijn ook, al kan ik ni zo direct op eentje komen waar ik het voor heb. Het is ni omdat ma en pa een blinkende pedigree hebben dat het veulen daarom goed is.... En waar ik het ook van krijg is, is het feit dat wanneer men weet dat een paard niet goed genoeg is voor show, dressuur en springen, hij zowieso wel een perfect endurance paard zal zijn, want het is toch een arabier... Maar voor ik hier nog op m'n donder krijg Lips are sealed Niets persoonlijk bedoelt he, ik denk dat we gewoon verschillen in onze opvattingen over een arabier fokken.

groetjes Janna

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 08:46

heb je al eens een foto gezien van mijn sheykh obeyd?? wist je dat er momenteel 3 sheykh obeyds (Masada Wahhab, Manara El Sireff, halfbroertje van mijn paard en Matara Fa Daalim; eveneens de 18-jarige Zahara Sabiya in 40 km wedstrijden en Masada Alissa in ritten over 80km)van een kennis van mij op 160km niveau lopen? Heb je Meranti Shahnan al eens zien lopen? Masada Fahsim is op de Belgische keuring hoog geprimeerd (gaat daar iets anders dan simpel 1e of 2e premie bij ons). Denk dat je nu wel heel kort door de bocht bent en onvoldoende weet van sheykh obeyd en zeker niet van endurance.

mijn sheykh obeyd staat in training bij yvonne van der velde en als recordhouster 160km's van de Nederlandse dames, denk ik dat zij wel weet dat niet iedere arabier geschikt is voor endurance. Tuurlijk verschillen we in onze mening maar ik denk dat je behoorlijk bevooroordeeld bent en zeker niet echt verstand van zaken hebt. als je echt iets wil weten over sheykh obeyd dan kun je beter de site bezoeken en deelnemen aan discussies daar, er is ook een sectie training en daar staan veel endurance adviezen in van Tracey Tromp die minstens 10 paarden al naar het 160km niveau heeft gebracht. Maar goed over haar zal je vast ook gelijk weer een oordeel hebben zonder haar en haar prestaties (50e succesvol finisher in de Tevis cup) ook maar echt te kennen. jammer hoor.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 08:47

overigens ben ik lid van de international advisory board van SOFI dus ja ik heb al eens een hele hoop sheykh obeyds van dichtbij gezien, waaronder bovengenoemde endurancepaarden.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 08:53

ter volledigheid, ieder paard en familielid is uiteraard anders en met andere mogelijkheden maar de familieleden geven wel een goed beeld van wat het paard mogelijk kan bereiken. de ter dekking staande hengst is de halfbroer van de ruin die nu op 160km loopt en bijv ook meerdaagsen doet (5x80km) mijn merrie is de halfbroer van een andere ruin die hetzelfde loopt als voornoemde, tevens is de ter dekking staande hengst een kleinzoon van de merrie die pas op 18-jarige leeftijd werd ingereden en toen in 40km enduranceritten werd uitgebracht.
En zo zijn er nog veel meer sheykh obeyds, waaronder een hengst die op prix st georges niveau loopt die op aardig niveau presteren.

toch leuk gedaan voor een kuddetje mindermooidanwarmbloeden die slechts op kleur en bloedlijn gefokt worden!
Laatst bijgewerkt door nasheeta op 21-07-04 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:54

nasheeta schreef:
heb je al eens een foto gezien van mijn sheykh obeyd?? wist je dat er momenteel 3 sheykh obeyds (Masada Wahhab, Manara El Sireff, halfbroertje van mijn paard en Matara Fa Daalim; eveneens de 18-jarige Zahara Sabiya in 40 km wedstrijden en Masada Alissa in ritten over 80km)van een kennis van mij op 160km niveau lopen? Heb je Meranti Shahnan al eens zien lopen? Masada Fahsim is op de Belgische keuring hoog geprimeerd (gaat daar iets anders dan simpel 1e of 2e premie bij ons). Denk dat je nu wel heel kort door de bocht bent en onvoldoende weet van sheykh obeyd en zeker niet van endurance.

mijn sheykh obeyd staat in training bij yvonne van der velde en als recordhouster 160km's van de Nederlandse dames, denk ik dat zij wel weet dat niet iedere arabier geschikt is voor endurance. Tuurlijk verschillen we in onze mening maar ik denk dat je behoorlijk bevooroordeeld bent en zeker niet echt verstand van zaken hebt. als je echt iets wil weten over sheykh obeyd dan kun je beter de site bezoeken en deelnemen aan discussies daar, er is ook een sectie training en daar staan veel endurance adviezen in van Tracey Tromp die minstens 10 paarden al naar het 160km niveau heeft gebracht. Maar goed over haar zal je vast ook gelijk weer een oordeel hebben zonder haar en haar prestaties (50e succesvol finisher in de Tevis cup) ook maar echt te kennen. jammer hoor.



ik zei toch al dat ik beter zweeg, en ik had het dus beter gedaan. SO zijn gewoon niet mijn ding, zoals de "showpaarden" voor jou niks betekenen. Of ik verstand heb of niet van die zaken, ik denk niet dat jij daar kan over oordelen... Ik ben nu toch wel al een tijdje bezig in de endurance, dus ik zou zo snel nog niet zeggen dat ik er niets van weet Knipoog En sorry, maar 40km endurance is imo niet echt spectaculair, en dat weet jij ook in vgl tot die internationale wedstrijden die over meer dan 100km gaan.

Maar Doei, doei Jij hebt er verstand van, ik niet dus nog veel succes met je paarden.

gr Janna

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 08:58

ja we hadden beter gezwegen. ik zie dat je niet goed leest en er gewoon de dingen uitpikt waar je negatief over wil zijn. 40km is niet spectaculair nee, 160 km wel en ik noem net dus de 3 die dat niveau bereiken en 1 18 jarige merrie die 40km liep, na haar hele leven lang niet bereden te zijn geweest! je moet het wel in zijn context lezen, dat bedoel ik meer met geen verstand van zaken, je leest niet eens goed.

ik ben geenszins tegen showpaarden, het is niet wat ik zoek. kennelijk zijn sheykh obeyds niet wat jij zoekt dus waarom reageer je uberhaupt op dit topic? gewoon om maar wat te zeuren te hebben? ik ga toch ook niet alle showtopics af om daar te zeuren? mijd de topics dan gewoon als het je niet interesseert!

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:19

nasheeta schreef:
ja we hadden beter gezwegen. ik zie dat je niet goed leest en er gewoon de dingen uitpikt waar je negatief over wil zijn. 40km is niet spectaculair nee, 160 km wel en ik noem net dus de 3 die dat niveau bereiken en 1 18 jarige merrie die 40km liep, na haar hele leven lang niet bereden te zijn geweest! je moet het wel in zijn context lezen, dat bedoel ik meer met geen verstand van zaken, je leest niet eens goed.

ik ben geenszins tegen showpaarden, het is niet wat ik zoek. kennelijk zijn sheykh obeyds niet wat jij zoekt dus waarom reageer je uberhaupt op dit topic? gewoon om maar wat te zeuren te hebben? ik ga toch ook niet alle showtopics af om daar te zeuren? mijd de topics dan gewoon als het je niet interesseert!


Het ging niet over SO, het ging over het al dan niet dekken met die hengst, daar heb ik op gereageerd.

Vriendelijke groeten Janna

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:27

Tjonge jonge.

Waarom kunnen mensen elkaar niet gewoon in hun waarde laten?
De ene houd van dat type paard de andere van heel ander type.

Wees daar toch blij mee want anders zou deze wereld wel heel erg saai zijn.

Je hoeft niet te fokken met deze hengst en ik hoef niet te fokken met een hengst die iemand anders goed vindt.
Dat is het fijne van deze wereld, we mogen onze eigen keuzes maken.

Als ik 10 arabieren fokkers vraag waarom en wat ze fokken dan krijg ik naar alle waarschijnlijkheid ook 10 verschillende antwoorden.

Maar laat elkaar in hun waarde.

Kennis van zaken.
Er is veel wat ik niet weet maar er is ook een beetje wat ik wel weet en van dat beetje maak ik gebruik en zo met de tijd wordt dat beetje een beetje meer.
Dat is ook zo fijn van deze wereld, je blijft ervan leren.

Gr Em

djamir
Berichten: 42
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:08

Foei Nasheeta, wel gauw op de teentjes getrapt zeg.
SO is ook niet mijn ding (veel te veel gezeik er om heen).
Wij fokken in ieder geval om te verbeteren en niet om te vermeerderen.
Succes met je ter dekking staande hengst.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 10:24

nee niet echt snel op teentjes getrapt, alleen wel pissed als iemand zegt dat 40km endurance niet echt een prestatie is terwijl er net 3 andere genoemd worden die het 160km niveau bereiken! dat vind ik reuze irritant..anyway...1 zwarte SO hengst (ja ik weet het SO is inderdaad een hele hoop gezeik, alleen deze dame Tracey Tromp rijdt er dus echt mee en met succes, zowel endurance als dressuur) Matara Fa Daalim staat NU aan de start van de Tevis te wachten. Ze zijn op de reservelijst geplaatst en wachten dus op uitvallers...ik duim voor hen, de Tevis is morgen/dit weekend?? Geen idee. Dit is het eerste SO paard sinds tijden (Bint Gulida) die weer (wellicht) aan de Tevis meedoet. Erg gaaf. Wat betreft de hengst, vanwege de eigen plannen vraag ik eerst aan de dame of ze foto's laat maken en beoordelen door een goede veterinair en voorts verder onderzoek laat doen naar hart, longen etc. We hebben intussen geleerd dat gebroken voetassen, waarmee paarden lustig op shows verschijnen, winnen en ook goedgekeurd worden op hengstenkeuringen, niet echt wenselijk zijn voor een toekomst als endurance paard.
Manco van de NL'se keuringen dus: niet streng genoeg, althans niet voor endurance..helaas.