Vrijdag 23april om 20.00u werd ik gebeld dat ik gauw moest komen op dat moment geen idee wat er aan de hand was want me stalgenoot was ook in paniek en snapte alleen de boodschap opschieten!
Op stal aangekomen word ik tegen gehouden dat ik beter niet naar hem toe kan gaan en me eerst even moest voorbereiden op wat ik te zien zou krijgen, hierdoor raakte ik alleen nog meer in paniek en wou naar hem toe.
Mijn arme kerel stond op 3 benen en zijn vierde hing een beetje aan zijn lijf. Hij had een wond zo'n 20 bij 30cm en al het weefsel was weg je keek zo op zijn bot.
Op dat moment drong het nog niet helemaal tot me door maar me stalgenoten begrepen wel dat hij naar de kliniek moest.
De DA kwam even later aan en bevestigde het. Hij kreeg een shot antibiotica en een dosis kalmeringsmiddel en hup de trailer in.
Om 22.00u waren we in de kliniek (Utrecht)
Er stond al een co assistent en 2 stalhulpen me op te wachten maar we moesten even wachten op de chirurg want er was ook net een koliek geval binnen

Nadat de chirurg hem had onderzocht waren ze niet heel positief, helemaal niet zelf ik kon er vanuit gaan bijna dat hij zo moest ingeslapen worden. Dat had ik nou net niet gedacht en was het er dan ook niet mee eens. De radioloog werd opgeroepen voor foto's omdat het bot eigelijk wel geraakt moest zijn omdat het zo diep was en in zijn kniegewricht zat. Maar wonder boven wonder was het nog intact de chirurg en radioloog vonden het ongelovelijk dat dit zo is gelopen en ondanks de kans dat hij een hele hele kleine kans had om dit te overleven zijn ze om 1.00u begonnen met operenen.
Ik denk dat er weinig ooit zo blij zijn geweest hun paard te zien liggen tijdens de operatie (ik keek vanaf boven mee).
Om 4.00u kwam hij weer wachelend de operatiekamer uit

Om half 9 in de ochtend was de chirurg alweer druk bezig en belde me op dat hij goed de nacht door was gekomen en dat het afwachten is begonnen.
26.04.2010
Vandaag de chirurg gesproken hij was zeer onder de indruk van black zijn geneeswijze In plaats dat het vandaag slechter zou gaan is de wond al veel beter. Black krijgt morgen al een kleinere drain. Hij laat alle behandelingen toe en blijft netjes staan op zijn plaats. De chirurg heeft ook de radioloog nog even gesproken over het feit dat hij het zo goed doet. De DA vertelde dat zijn karakter en intelligentie die mij af en toe helemaal gek maakte hier waarschijnlijk zijn leven door red. Hij is heel rustig maar wel alert. Hij wordt de gehele dag gediend zodat hij ook niet van zijn plek hoeft.
Nadat de DA mij dit goede nieuws vertelde kwam natuurlijk weer heel fijn de andere kant van het verhaal. De wond gaat dus prima maar hij heeft geen idee hoe het daarbinnen gaat. Er miste behoorlijk wat delen van pezen en spieren wat hij heeft uitgerekt en weer aan elkaar heeft gehecht, de vraag is nu of de hechtingen het houden en of hij normaal kan lopen. De pezen en spieren zijn flink verkort dus op dit moment kan hij zijn achterbeen bijna niet naar voren buigen..
Het is dus nog afwachten maar wel 1 stap de goede richting op!
27-04-2010
vandaag weer de chirurg gesproken vanavond of morgen krijgt hij een nieuwe kleinere drain.. We zijn de ergste dagen voorbij dacht ik maar dus nog niet na 7dagen kan de wond openspringen en kan er nog een hoop narigheid ontstaan..
Het is afwachten of het stukje bot wat bloot lag niet gaat afsterven.
Ik snap nu ook waarom de chirurg hem eerst had opgegeven, de plek waar de wond zit hoord een gewricht te zitten volgens de boeken maar niet bij Black zagen ze tijdens de foto's
Sinds 23/4 geloof ik in wonders Het blijft dus nog spannend en ga elke dag nog met een gierend hart naar hem toe Als alles goed gaat zal hij nog minimaal 3 weken boxrust krijgen (gelukkig weet hij dat zelf nog niet)
28.04.2010
Ik was vrij positief en ging er eigelijk al een beetje vanuit dat er geen gevaar heerste maar woe toen ze hem wouden halen om zijn drain te verwijderen had meneer besloten dat zelf maar even te doen . Een nieuwe drain inbrengen is erg pijnlijk en de DA is bang dat hij nog meer weefsel stuk maakt dus is er besloten geen drain meer te plaatsen maar wat hechtingen eruit te halen zodat er weer een gat ontstaat. Verder kreeg hij ook koorts. Dus was niet heel leuk weggaan.
29.04.2010
Hij stond vandaag iets wakkerder in zijn box maar het voelde niet goed. Zijn koorts was iets gezakt maar ze meten s'morgens en dat ik er smiddags was, was hij erg warm en nat tussen zijn achterbenen. Het pus gaat er nu wel met grote getalen uit, dit is vooral op het plekje van waar het botstukje kan afsterven dus of het een goed teken is is niet helemaal duidelijk. Het weekend gaat weer erg zenuwslopend worden. Dat je van zo positief zo weer terug kan vallen naar negative gedachten ondanks dat de DA me elke dag hier voor had gewaarschuwd. Verder begon black ook aan zijn hechtingen te trekken dus nou heeft hij een mooi kapje om
02.05.2010
Zijn temp was de laatste dagen weer gestegen maar gelukkig is die vandaag weer wat gezakt. Heb net wel van de arts begrepen dat helaas de hechtingen het niet gaan halen wat betekend dat de wond weer helemaal open zal gaan en ze voordat de huid gaat scheuren de hechtingen alvast los knippen.
Nog 2 wekenis het nog afwachten en blijft het spannend. Na deze 2 weken is de kans van overleven wel heel groot maar duurt het gewoon weken voordat de wond dicht is. Dus helaas van 3 weken boxrust wordt 6weken en dan nog een tijd herstellen dus zal me niks verbazen als hij nog 2 maanden daar is.
03.05.2010
Temp weer omhoog in de ochtend zit hij steeds rond de 38,7 en s avond een halve graad zeker omhoog
Het is zo verschrikkelijk zo lang te wachten en niet wetend hoe en wat

Ik zal binnekort wel even kijken voor wat foto's
groetjes Rosa