{zuiver} Egyptische Arabier ?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvaPony

{zuiver} Egyptische Arabier ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 20:25

Hallo,

Ik ga een pony kopen, ik heb een hele leuke gezien.
Die pony is een Egyptische Arabier , ik heb er nog nooit van gehoord , maar ik zou er graag meer over willen weten , zoals wat voor n karakter enz.
weet iemand er iets over ofsoo ?
reactie dan graag !!
( dat helpt ook met mn beslissing voor koop)

Rawaat

Re: {zuiver} Egyptische Arabier ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:20

Een pedigree zou heel handig zijn om je een eindje op weg te helpen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:32

Ik heb een egyptische arab. Hij is heel rustig en gemoedelijk, maar kan wel opgefokt raken :D

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:54

Ik heb 3 half egyptische arabieren. Twee zoals arabesk zegt heel rustig en gemoedelijk maar inderdaad kunnen ze heel opgefokt raken. De 3de is wel erg druk. Alle 3 hebben ze een geweldig karakter. Heel erg vriendelijk en aanhankelijk. :(:)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:13

heb zelf een 3/4 egyptische arabier. Met omgang mak als een lammetje iedereen kan poetsen wandelen longeren en dergelijke. Met rijden is hij drukker wat heter loperig en moet je dus meer ervaren zijn. Maar die van mij daar tegen is weer heel cool met het verkeer doet het hem niks de raarste dingen denk aan hele grote trekkers, maamachines grote vrachtwagens . Maar zodra hij gras of zand ziet dan wil ie en vergeet ie alles om zich heen. Dus een eraren ruiter die weet wat ie doet is wel fijn bij dit ras.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:51

Niet om je te ontmoedigen hoor, jij wilt aan een AV beginnen en heb nooit van een Egyptische AV gehoord :o Dan weet ik niet of het verstandig is om uberhaubt aan een AV te beginnen. Bij AV's is de klik o zo belangrijk die heb je of heb je niet. Bij de ontmoeting moet die klik er al enigzins zijn.

Het feit dat er Egyptisch voor staat houdt enkelt in hoe het paard gefokt is. Er zit een verschil in bouw tussen de verschillende typen AV's. Het is dus geen apart ras echter een type van een ras.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:55

Ach, er nooit van hebben gehoord maakt toch niet uit....als het maar klikt, ook met rijden. Alle arabieren kunnen heet worden, ik denk zeker dat het verstandig is om even op het karakter te zoeken, arabieren zijn lieve paarden, maar kunnen ook errug heet worden. Echter, het hoeft niet. Dusse, gewoon heel goed kijken wat de pony in verschillende omstandigheden doet....

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:04

Thuis hebben wij een egyptische arabier. Hij is erg lief en aanhankelijk. Soms kan hij wel gek doen om niets, maar door het sterke vertrouwen doet hij niets geks. Ik denk dat de egyptische niet erg verschilt van de doorsnee arabier. :P

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:33

Wij hebben sinds augustus een egyptische arabier
Papa is Madallan-Madheen.
Ik kan zeggen hij is over het algemeen heel rustig maar kan ook zijn gekke buien hebben.
Als er een onzekere ruiter op zit schrikt hij ook eerder
Maargoed dat is bij de meeste arabieren zo
De dochter van mijn vriendin heeft een russische en die is bomproef met haar 5 jaar
Dus was Tuc al zegt ik vind ze niet veel verschillen van een doorsnee arabier alleen dat ze wat langer zijn en hoger op hun benen staan.
Wat wel handig is met zadels want de meeste arabieren hebben een erg korte rug en krijg je wel veel te maken met dat zadels niet passen.
Ook als je wat langer bent zoals ik 1.74 dat is de reden waarom ik heb gekozen voor een egyptische en niet voor een poolse of russische.

Mocht iemand het hier niet mee eens zijn mag je het zeggen hoor, heb hiervoor kwpn gehad dus nog niet helemaal thuis in het arabische ras maar ik zou nu niks anders meer willen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:50

De mijne is juist ontzettend cool met beginners.

Maar wat je nooit moet doen is gaan lopen "trekken" als ze heet/opgewonden raken, want dan wordt het alleen maar erger.
De mijne kan dan bij-wijze-van alle Z-proeven laten zien als hij opgewonden is, maar blijft absoluut bij me. En dat kan voor een minder ervaren ruiter heel eng zijn omdat je het gevoel kan hebben de controle te verliezen en daardoor gaan knellen (benen) en trekken.

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 13:05

RhealLover schreef:
Niet om je te ontmoedigen hoor, jij wilt aan een AV beginnen en heb nooit van een Egyptische AV gehoord :o Dan weet ik niet of het verstandig is om uberhaubt aan een AV te beginnen. Bij AV's is de klik o zo belangrijk die heb je of heb je niet. Bij de ontmoeting moet die klik er al enigzins zijn.

Het feit dat er Egyptisch voor staat houdt enkelt in hoe het paard gefokt is. Er zit een verschil in bouw tussen de verschillende typen AV's. Het is dus geen apart ras echter een type van een ras.

het klikt wel enzo , en ik vind hem ook leuk , maar ik wil graag wat van een Egyptische AV weten .

Veerle93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:10

Ik zie dat je een e-pony verkoopt vanwege te voorwaarts. Dan weet ik niet of het wel zo heel verstandig is om in ruil daarvoor een AV te kopen? :o Normaal gezien zijn AV redelijk voorwaarts.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:13

Wat is de afstamming van dit betreffende paard? Vind zoiezo niet dat je moet beginnen aan een AV als je niet van voorwaards houd :+ ik heb vroeger regelmatig op een soort arabier gereden (niet zeker, kwam van markt, maar leek een volbloed) en die was behoorlijk voorwaards. Die kon ook wel opgefokt raken...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:22

Ik heb ook een AV(niet egyptisch) maar die is nog steeds èrg voorwaarts(wel goed verkeersmak en te houden) op haar 21e....
Als je kans wil maken op minder voorwaarts zou ik niet kijken naar het ras maar naar het beest zelf en flink wat proefrijden...
De ene AV is de andere niet! Mijn jaarling is nu al veel rustiger dan dr moedertje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:46

Brainless schreef:
De mijne is juist ontzettend cool met beginners..

Die van mij ook :+:

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:52

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat een egyptische arabier nuchterder van karakters zou zijn. Maar goed net als bij elk ras zul je onderling natuurlijk ook grote verschillen hebben.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:06

Ik heb een pool (ruin) en eentje met egyptisch bloed (merrie) maar ik zou toch niet zomaar aan een AV beginnen als je je vorige pony te voorwaarts vond.

Me pool is wat rustiger als de merrie, maar dat is ook leeftijdsverschil. Het is en blijft een feit dat AV's niet zomaar paarden zijn omdat een ander ze ook hebt of omdat je ze zo mooi vindt. Je moet er echt mee om kunnen gaan. En je bent nou eenmaal een AV mens of niet.