Wat is een typisch arabieren trekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wat is een typisch arabieren trekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:38

Of wat is nou echt typisch voor arabjes?
Ik heb er zelf geen een, maar ik heb een NRPS die veel arabisch bloed door de aderen heeft stromen.
Paps is een NRPS en mams is een Anglo Arabier.

Wat is nou echt rastypisch qua karaktertrekjes, of misschien iets anders?
Klopt het ook dat arabieren een rib minder hebben?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:43

Qua uiterlijk is het niet zo moeilijk natuurlijk; klein hoofdje, groot oog, brede kaken, smalle oren, hoog gedragen staart zijn vaak wel dingen die je bij een kruising terug ziet.

Qua karakter; terughoudend/afstandelijk tegen vreemden is wss iets wat je ook in een kruising terug zou zien.

qt_shetties

Re: Wat is een typisch arabieren trekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:44

Qua looks is het allemaal bekend, ik weet nou alleen niet of dat van een rib minder een fabeltje is of niet.

ja idd, hij is heel erg eenkennig, hij moet geen vreemde mensen. Dan kijkt ie heel boos.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:45

Ik heb het gevoel dat arabjes meer gericht zijn op hun baas dan het gemiddelde paard. Vooral het spreekwoord liefde gaat door de maag gaat voor een arab niet op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:51

Klopt, ze zijn er ook absoluut niet van gediend om ruw of oneerlijk behandeld te worden.
Bv een afstraffing terwijl ze niet snappen waarvoor en ze doen meteen niks meer voor je, moet je eerst weer opnieuw vertrouwen zien te krijgen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:52

ja idd!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:52

Of het voor meerdere Arabieren geldt weet ik niet, maar mijn 75% Arab is ontzettend dapper, nieuwsgierig en onderzoekend, en ik zie dat bij wel meer kruisingen/Arabieren :) EDIT; en echte doorzetters!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:54

Gevoelig, trots, eenkennig, mensgericht, werkwillig, intelligent. Dat zijn eigenschappen die me te binnen schieten als het gaat om karakter. De fysieke eigenschappen zijn al genoemd.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:58

wat grappig, hij heeft meer arabische trekjes dan ik dacht, maar alles wat jullie opnoemen, dat herken ik zo ontzettend, heb er een tijd niet mee om kunnen gaan, het heeft gebotst, ik heb een reading laten doen, en begrijp hem veel meer, nu waardeer ik alles zo, en weet ik precies hoe ik het best met m om kan gaan, we hebben zelfs bepaalde "rituelen", echt heel vaag, maar het werkt wel bij hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:03

Toen ik mijn arab net had verliep het de eerste 2 maanden ook heel stroef, hij moest echt niets van me/ons hebben. Hij liep ook echt weg in de weide ed, als ik hem eens lekker over zijn koppie wilde aaien ontweek hij altijd enz. Maar na 2-3 maanden trok hij bij en nu is het een wereldpaard, komt er nu een vreemde bij dan vind ie het maar niets, wil ook niet meelopen ed.

Ik heb ook een NRPS gehad die voor 85% arabisch was, behoorlijk wat dus. We gingen hem op een gegeven moment scheren maar hij vond het niets en uiteindelijk moest hij bij de DA gesedeerd worden, met een 3 dubbele dosis stond ie nog te stampen dus is hij uiteindelijk helemaal plat gegaan. Zo'n doorzettingsvermogen is ook wel typerend.
En toen het uiteindelijk achter de rug was was hij een maand boos op me, draaide zich om als ik bij de box of in de wei kwam enz. Terwijl het altijd zo'n schat was die iedereen heel vrolijk begroette.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:20

ja, komt me allen bekent voor, heb er best moeite mee gehad, gezien ik op een welshpony na altijd koudbloedjes gehad heb, en die waren zo makkelijk in de omgang, dit is totaal iets anders, erg leuk te zien dat hij veel arabische karaktertrekken heeft

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:21

Ben bang dat we hiermee weer het vergelijk didee krijgen, een AV heeft heel andere karakter trekjes als een NRPS (hoeveel AV bloed daar ook in zit)

Vindt niet dat je een NRPS met een AV kan vergelijken.

Maar mijn AV heeft een rustiek eerlijk karakter als je met hem om kan gaan zo niet dan heb je vette pech :roll:

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:23

RhealLover schreef:
Ben bang dat we hiermee weer het vergelijk didee krijgen, een AV heeft heel andere karakter trekjes als een NRPS (hoeveel AV bloed daar ook in zit)

Maar mijn AV heeft een rustiek eerlijk karakter als je met hem om kan gaan zo niet dan heb je vette pech :roll:

ben ik het niet mee eens :o ik heb zowel een nrps met meer dan 75% AV en een 100 AV en ze lijken precies op elkaar ook qwa karakter ligt er maar net aan wat de ouders zijn van NRPS :o mijn NRPS heeft zelfs meer dish dan AV dus ja tis maar net wat voor NRPS je hebt ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 20:31

Ik denk dat sommige meer arabische trekjes hebben dan andere NRPS'ers. De een heeft meer arabisch bloed door de aderen stromen, het is mijn 7e paardje, en hij is zo totaal anders dan de rest. (logisch) maar ik lees hier gewoon veel terug wat me heel erg bekend voor komt, en het voor mij een aardige tijd heeft geduurd voor ik het begreep, en er mee overweg kon, nu weten we wat we aan elkaar hebben, en begrijpen we elkaar,

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:39

qt_shetties schreef:
Ik denk dat sommige meer arabische trekjes hebben dan andere NRPS'ers. De een heeft meer arabisch bloed door de aderen stromen, het is mijn 7e paardje, en hij is zo totaal anders dan de rest. (logisch) maar ik lees hier gewoon veel terug wat me heel erg bekend voor komt, en het voor mij een aardige tijd heeft geduurd voor ik het begreep, en er mee overweg kon, nu weten we wat we aan elkaar hebben, en begrijpen we elkaar,

Ik heb dat ook hoor met me NRPS :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:31

racinggirl schreef:
RhealLover schreef:

ben ik het niet mee eens :o ik heb zowel een nrps met meer dan 75% AV en een 100 AV en ze lijken precies op elkaar ook qwa karakter ligt er maar net aan wat de ouders zijn van NRPS :o mijn NRPS heeft zelfs meer dish dan AV dus ja tis maar net wat voor NRPS je hebt ;)

Ik ook niet, die arabische trekjes zijn meestal zo typerend dat je ze er niet al te moeilijk uit haalt bij een paard met veel arabisch bloed. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en sommige (niet-arabieren) geven een duidelijk karakter door.
Overigens is er binnen AV's ook nogal verschil, tussen bv Egyptisch en Russisch gefokte paarden zit een wereld van verschil, zowel in karakter als uiterlijk.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:58

Nou, niet elke arabier is enorm eenkennig hoor.
Zolang ik er ben gaat hij met iedereen mee, en kan iedereen erop rijden (hoewel hij ze dan wel uitprobeert).
En de stalhulp kan hem ook lekker in en uit de weide halen.
Alleen spelen doet hij alleen met mijn ouders en met mij, vreemde loopt hij gewoon de andere kant op bij ons zoekt hij echt interactie.

Verder is hij heel relaxed, tot hij ergens van is geschroken dan blijft dat vaak sudderen bij hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:34

Suzan_kalim schreef:
Zolang ik er ben gaat hij met iedereen mee, en kan iedereen erop rijden (hoewel hij ze dan wel uitprobeert).
Alleen spelen doet hij alleen met mijn ouders en met mij, vreemde loopt hij gewoon de andere kant op bij ons zoekt hij echt interactie.

Verder is hij heel relaxed, tot hij ergens van is geschroken dan blijft dat vaak sudderen bij hem.

Dat is dus wel eenkennigheid, met eenkennig wordt niet bedoeld dat hij een vreemde aanvliegd maar dat hij gewoon afstandelijker reageert. De stalhulp zal daar vaker komen dus kent hij die, logisch dat hij daar dus toleranter tegen is.
En enorm, tjah, de een zal het wat erger hebben dan de ander, dat lijkt me niet raar.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 01:26

ik had een kruising arabier/quarter/new forrest... over de laatste weet ik niks, met quarters heb ik gewerkt en heb dr 1 als soort eigen paard gehad.. dus daar weet ik wel wat van.
Wat ik bij die kruising tegenkwam waren dingen die ik toch sneller bij de arabier plaats dan bij een quarter, maar zoals ik zeg weet niks over de NF ;)

hij was vrij schrikachtig en kon vrij nerveus zijn, een kleinde diesel, eenmaal warm wil hij eigenlijk niet meer rustig stappen, echter deed mn quarter dit ook maar volgensmij zit daar (vertelde Carmen romer me ooit daar ook arabier in)

Hij was vrij eenkennig, ookal klikte t met ons vanaf dag 1 (ben ook gelijk die dag met hem gaan rijden buiten samen met de eigenaar) T zijn wel paardjes die niet zomaar iets voor iemand doen maar ook hier heb ik nog nooit last van gehad.
Maar dit kan ook aan mij liggen:P

Meer weet ik even niet...ze staan er idd wel om bekent dat als je eenmaal hun vertouwen en liefde hebt gewonnen, je respectvol met ze omgaat ze door het vuur voor je gaan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 01:32

Nervoziteit is niet een typisch arabieren trekje, dat is een fabel. Ze zijn er wel maar het is meer uitzondering dan regel.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 02:16

mm oke... toch ken ik dr veel die toch iets nerveuzer zijn soms dan de meeste, dan bedoel ik niet met niet stil kunnen staan ofzo want het zijn schatten van dieren :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 02:16

Suzan_kalim schreef:

ik denk dat zowieso in elk ras elk paard anders is! ookal heb je de raskenmerken kwa karakter.. het blijft een individu he!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 02:20

AlexandraM schreef:
mm oke... toch ken ik dr veel die toch iets nerveuzer zijn soms dan de meeste, dan bedoel ik niet met niet stil kunnen staan ofzo want het zijn schatten van dieren :D

En waren dat volbloeden? Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de afstamming.
Maar vergeet niet dat dat soort dingen ook erg van de eigenaar afhankelijk zijn ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:32

anneliesdj schreef:
Nervoziteit is niet een typisch arabieren trekje, dat is een fabel. Ze zijn er wel maar het is meer uitzondering dan regel.

Ik denk dat heel veel mensen het showgedrag van de arabier verwarren met nervositeit: ze lijken dan hete en onhandelbare paarden (hoewel ze dan vaak aan een los touwtje te begeleiden zijn).

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:41

crazycactus schreef:
Ik heb het gevoel dat arabjes meer gericht zijn op hun baas dan het gemiddelde paard. Vooral het spreekwoord liefde gaat door de maag gaat voor een arab niet op.

Bij Kamel wel, haha is een ontzettende vreetzak. En voor wat lekkers doet hij alles.

En verder was hij in het begin niet echt eenkennig , maar het heeft wel een tijd geduurt voordat hijme vertrouwd. Ik heb hem nu bijna een jaar. En in die tijd was hij ook erg nerveus en schrikkerig van alles. Terwijl hij nu veel relxter en rustiger is. Me vreemde merries denkt hij soms dat hij nog hengst is. Maar verder niet. En idd tegen vreemden kan hij boos doen