steigeren op comando kan dat kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gwn_deashley

steigeren op comando kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:13

heey
ik heb dus mijn paard op comando leren steigeren als ik er op zit en als ik er naast sta nu zei iemand tegen mij ja dat is heel slecht want dan beschadig je zen achterhand Scheve mond maar nu is mijn vraag is dat zo want ik weet dat niet en ik wil dat liever niet Knipoog het is een best stevige arabier van 4.5 jaar oud.

dankje wel voor de reactie's
groetjes ashley

Adhira

Re: steigeren op comando kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:55

De mijne doet het ook,ik weet niet of het slecht is voor de achterhand maar je moet het gewoon niet te vaak doen.
Het enige vervelende ervan is,dat ze het nu ook doet als ze vervelend is en geen zin zin heeft of gewoon een beetje jolig is,dan gaat ze meteen op haar achterbenen staan.

groetjes Debby

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:00

ben je lekker mee dan!

gwn_deashley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:17

die van mij doet het alleen als ik het vraag maar als hij iets niet snapt doet die het ook maar meestal doet ie het niet of 'hij doet al zo beweging om om hoog te gaan

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:01

Mijn paard steigert ook op commando. Volgens mij is het niet slecht voor de achterhand, je traint de achterhand hier juist mee. Hoe sterker de achterhand wordt hoe hoger je paard ook kan steigeren.

Ik heb overigens ook nooit gehad dat het steigeren tegen me gebruikt werd, zoals veel mensen bang voor zijn.

gwn_deashley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:53

ja die van mij doet het ook neit tegen werken want hij wil me er niet afgooien maar meer omdat tie het nie snapt

amanda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:35

volgens mij kan het geen kwaad voor de achterhand, alleen is het wel meteen de gevaarlijkste oefening uit de vrijheidsdressuur. ik weet niet of ze eerst andere dingen geleerd heeft. een paard moet goed weten wanneer er wel en vooral niet gestijgerd mag worden.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:40

volgens mij kan het inderdaad ook niet echt kwaad alleen moet je idd wel echt goed zorgen dat ie weet waneer die het wel en niet kan flikken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:42

Volgens mij kan het geen kwaad, enige waar je voor op moet passen is dat ze het niet als geintje zien wat ze te pas en te onpas kunnen gaan doen.
Waarom het slecht is voor de achterhand snap ik niet, je traint er juist de achterhand mee, zeker als hij mooi gaat 'zitten'.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:46

Ik denk ook niet dat het slecht is.
Mijn arabier Rajzcék HT doet het uit zichzelf los in de bak. Party!!
Die stijgert ,en loopt dan zelfs puur op zijn achterbenen tot vaak grote verbazing van derden.
Nou hij is nu 11 jaar,en helemaal tip top in orde,en een gespierde achterhand dat hij heeft. Wow!
Hahahaha en dat ná 11 jaar steigeren,maar hij heeft het nog nooit onder het zadel gedaan.....gelukkig!!! Knipoog

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:50

Je moet nooit een paard laten steigeren op commando als je er geen ervaring mee hebt!
Ik heb pas een meisje gezien die daardoor een ernstig ongeval heeft gekregen.

Het lijkt geweldig je paard te laten steigeren op commando,.....bezint eer ge begint!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:32

claud31 schreef:
Je moet nooit een paard laten steigeren op commando als je er geen ervaring mee hebt!

Het lijkt geweldig je paard te laten steigeren op commando,.....bezint eer ge begint!

de wijste uitspraak tot nu toe imo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:33

En als je een hoef op je schedel krijgt is het te laat om te bezinnen. Ik heb ooit een paard de spaanse pas geleerd en oef wat een spijt toen meneer op zijn Spaans een ram op mijn knieschijf gaf!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:34

sherif schreef:
claud31 schreef:

de wijste uitspraak tot nu toe imo Knipoog

En die van jou het minst toevoegend Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:36

suleilitha schreef:
En als je een hoef op je schedel krijgt is het te laat om te bezinnen. Ik heb ooit een paard de spaanse pas geleerd en oef wat een spijt toen meneer op zijn Spaans een ram op mijn knieschijf gaf!!!

Hetzelfde hier, toen mevrouw in de volle vaart haar voorhoef tegen mijn scheenbeen aan sloeg. Is nog n maand blauw geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:37

Ja, ben je mooi mee maar men hoort mij verder niet klagen alleen is dat wel de eerste en de laatste keer geweest dat ik een paard een kunstje leer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:39

Vjestagirl schreef:
suleilitha schreef:

Hetzelfde hier, toen mevrouw in de volle vaart haar voorhoef tegen mijn scheenbeen aan sloeg. Is nog n maand blauw geweest.

Volgens mij krijg je zoiets ook sneller als je ze gaat belonen met snoep terwijl je dat normaal niet doet, op den duur zijn ze zo gewend dat ze wat lekkers krijgen dat ze maar te pas en te onpas de spaanse pas laten zien in de hoop snoep te krijgen.

Mijn ervaringen zijn iig goed, ik kan mijn paard laten steigeren terwijl ik mijn hand op zijn schouder houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:40

Ik werk nooit met snoep Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:42

weet je wat het allerergste is als je een paard leert steigeren........

dat er op moment van verkoop dit iemand dat dier dit weer af moet leren...........

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:44

voel je je zo persoonlijk aangevallen dan Annelies?

en de uitspraak die Claud maakte is inderdaad de wijste die tot op heden gepost is! Steigeren is nl niet iets wat door een " leek" aangeleerd dient te worden.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:44

Maar wat moeten jullie ervoor doen om ze te laten steigeren? Met je stem of een gebaar ofso?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:47

KiWiKo schreef:
weet je wat het allerergste is als je een paard leert steigeren........

dat er op moment van verkoop dit iemand dat dier dit weer af moet leren...........

amen KiWiko, sommige mensen denken er zo luchtig over!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:47

als ik jou was zou ik hoooog (hoooo) gebruiken en dan je hand omhoog doen........

dan weet je in iedergeval zeker dat ze te pas en onpas op hun ahcterbenen staan Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:48

In mijn ogen is het niet schadelijk voor zijn achterhand, maar wel schadelijk als hij het tegen je gaat gebruiken en met ruiter in het zadel eventueel achterover klapt. Nu kun je wel zeggen dat dat niet gaat gebeuren, maar jij kunt ook niet in de toekomst kijken of jij je paardje voor de rest van zijn leven kunt houden, en of het dier dan niet per ongeluk bij zijn nieuwe eigenaar hetzelfde commando krijgt dan wat jij hebt gebruikt om hem te leren om omhoog te komen. Met het gevolg dat hij het ook bij de volgende eigenaar doet, paard stempel krijgt van vals en onhandelbaar en er in het ergste geval een enkeltje slager op hem staat te wachten.

Er zijn wel meer topics geweest over het aanleren van steigeren, ik zal ze even voor je opzoeken. Om steigeren veilig en goed aan te leren hoort een heel traject aan vooraf te gaan, dat helaas maar al te vaak wordt overgeslagen, met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:48

Het is ook zinvol om ze meteen "af" en "lig" te leren voor het geval ze niet meer naar beneden te krijgen zijn Haha!