arabieren niet springen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:24

Als je een naar de top van de springwereld wil, moet je grote lompe warmbloeden zoeken en geen tijd in Arabieren steken.

Maar het is complete onzin dat Arabieren niet kunnen springen. Warmbloeden worden met regelmaat door Arabieren verslagen in de de bereden hengstenkeuring waarin ook een stevige cross-country zit en er is een aanzienlijk aantal Arabieren dat warmbloeden bij elkaar springt op jumpings.

Het zijn super allrounders die je gewoon alles kan leren en alles willen doen - maar Arabieren zijn nu eenmaal niet doorgefokt op springen zoals warmbloeden - daarom zullen sommigen van nature uitstekend springen, sommigen pas na geduldig aanleren en sommigen zullen er nooit gave voor hebben. Grootte speelt natuurlijk ook een rol, een overgrote meerderheid van Arabieren zijn zijn 1m48 à 1m52, een minderheid is rond 1m55 en rond 1m60 zijn ze zeldzaam. Een paard van 1m60 zal met volwassen uiteraard hoger springen dan eentje van 1m48, dus alles moet in perspectief bekeken worden.

Vroeger moesten de meeste Arabieren hun veelzijdigheid terdege bewijzen, in het boekje Classic Arabian Horse van Judith Forbis is er bijvoorbeeld een mooie foto van jonge Arabieren in El-Zahraa die op springen geoefend werden (voor iets anders dan de historische foto's en Egytische bloedlijnen moet je het boekje wel niet kopen - lachwekkend hoe zo'n iemand totaal geen bal kent van geschiedenis en zulke foute dingen durft neer te pennen, ma bon ze is dan ook beroemd geworden voor haar Arabische paarden en niet de geschiedenis van het midden-oosten :) )

Afbeelding
De Arabische volbloed Sheer Magic sprong met gemak een parcour van 160 cm en reed op Europees niveau eventing

Afbeelding
Gharib als jonge hengst in Egypte, later jarenlang topdekhengst in Marbach waar hij naast Arabieren vooral Trakehener merries te doen had, mede door zijn springtalent.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:39

kyrkelover schreef:
uhm zoek je zoiets kwa foto.
Heb geen foto van de hogere hindernissen omdat er toen geen fotograaf bij was.
Maar goed je hebt dan bewijs.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En ja mijn zit is belabberd.

Even tussendoor een vraagje: is dat op manege de achterhoek?
heel erg offtopic :o

kyrkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:23

peerdekoper schreef:
kyrkelover schreef:
uhm zoek je zoiets kwa foto.
Heb geen foto van de hogere hindernissen omdat er toen geen fotograaf bij was.
Maar goed je hebt dan bewijs.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En ja mijn zit is belabberd.

Even tussendoor een vraagje: is dat op manege de achterhoek?
heel erg offtopic :o

uhh het was in Ijzerlo hoe de manege heette weet ik niet eens :o

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:36

ja, dan klopt het ;)

hoogendroog

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:20

Patrickv: als je naar de top wil in springen ga je dat niet redden op je grote lompe warmbloed........ die verliest veels te veel tijd in de technische parcoursen van tegenwoordig. Ik zou die grote lompe warmbloed weer kruisen met een franse anglo-arabier.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:16

dit is Karrimh tijdens een crosstraining in Baarle Nassau, de heg is hoger dan dat hij zelf is (hij is 1.50). had ook een foto met Rom Vermunt ervoor als bewijs hoe hoog de heg is, maar die heb ik helaas niet meer :o

Afbeelding

en tijdens een crosstraining dit jaar in Moordrecht
Afbeelding

en met Adami tijdens de crosstraining in Nieuwveen
Afbeelding

en op het EK voor Arabische Sportpaarden in Oostenrijk (ook dit onderdeel hebben we gewonnen)
Afbeelding

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:45

Tuurlijk kunnen arabieren wel springen, het ligt er gewoon aan of je het paard zo traint en of hij er aanleg voor
Heeft, ieder paard heeft zijn kwaliteiten, arabieren zijn meer showpaarden, kwpnners zijn meer sporpaarden.. Daarbij heb ik het natuurlijk niet over alle paarden.. Het ligt gwn aan het paard zelf, aan de foto's zijn te zien dat arabieren toch echt wel kunnen springen mischien niet op het aller hoogste niveau maar springen is springen..

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:50

mlissa schreef:
het verschilt gewoon per paard sommige willen het en doen het ook super en sommige vinden het niet leuk en lopen er gewoon lomp overheen
arabier of geen arabier kwpn of geen kwpn

ik ken een arabier die super goed springt en een die het er niet zo van heeft
en ook zo met kwpn
die van mijn vriendin x,,kelly,,x
heeft er een van flemmingh en die kan ook totaal niet springen hij looppt eroverheen alsof ie blind is.

Dus mijn conclusie het ligt gewoon per paard ;)

de arabier die super kan springen is z springen m sgw
voor als jullie het niet geloven heb ik een foto van het z in het trainen wedstrijden op profiel

Afbeelding

http://shaann1.hyves.nl/album/53314908/ ... /Ty3fdVL0/

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:28

mijn arabier is een van de groteren, 1,56 en springt nu een losse hindernis op 1.10 (klasse M) heb ik helaas geen foto van, zal ik binnenkort een keertje doen :)
wel andere springfoto's:
bitloos:
Afbeelding

paar jaar geleden een wedstrijdje:
Afbeelding

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:02

De kwaliteit in het springen zit hem niet alleen in training, maar vaak ook in de natuurlijke aanleg, de ene av heeft m de andere niet.

Moet eerlijk zijn dat ik nog steeds versteld sta van mijn WESTERN AV die geen springtraining heeft gehad oid en toch zo mooi rond en ruim kan springen. Dat is aanleg en talent van een paard, des te meer reden om Rheal dus uit te brengen in de springsport.

Op mn werk fokken we springgericht, ook daar geven ze aan dat ze de kwaliteit van mijn AV toch meer terug willen zien in de springpaarden.

Daarnaast telt het doorzettingsvermogen en temperament erg mee, AV's zijn diehards en geven niet gemakkelijk op. Toch een belangrijk aspect in de springsport en eigenlijk wel elke sport.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:27

RhealLover schreef:
Daarnaast telt het doorzettingsvermogen en temperament erg mee, AV's zijn diehards en geven niet gemakkelijk op. Toch een belangrijk aspect in de springsport en eigenlijk wel elke sport.

absoluut te merken bij die van mij, hij geeft gewoon niet op, met niks. lukt een VD kunstje hem de eerste keer niet, dan blijft hij het proberen :Y) gooit hij er een balk af met springen, dan schiet hij na de sprong naar voren, hij lijkt dan echt gefrustreerd. De volgende sprong doet hij dan zo hoog dat hij 20cm over heeft :+

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:36

Rheal is er ook zo ene, enkelt kan het bij hem tot frustratie uiten en dan is mnr niet meer te houden, als hij thuis maar net een balk aantikt met springen (niet eens eraf) dan wordt hij ineens zo heet dat hij gevaarlijk over de hindernissen heen zoeft met alle gevolgen van dien. Met dressuren ook, gaat een oefening niet perfect of vergissen we samen in een wending wordt hij zo pisneidig (we leren proefje uit het hoofd, mocht ik het vergeten dan weet Rheal het altijd)

We maken dan een kort rondje buiten om af te koelen en alles gaat zoals het hoort. Met springen is hij zowieso heel voorzichtig en heb het niet vaak meegemaakt dat hij er iets afgooit.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:02

xmarlies96 schreef:
je kan elk paard wel leren springen frieze paarden kunnen zelfs springen ;)

Ach tuurlijk kan bijna ieder paard/pony springen.....zelfs mijn vroegere Fjorden dame van maar 1.36m sprong met gemak een parcours van 1.10m....paarden moeten er ook lol in hebben en durf is ook geen verkeerde eigenschap.
Iedereen veel plezier en succes met oefenen :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:22

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:48

Hihi die van jouw gaat tenminste over een oefenparcours, die van mij kan springen maar als het erop aankomt heeft ie geen zin meer, en tja dan kan je keizen, met botbreuken het parcours verlaten of een volgende keer proberen. :+

Maar hij ken het wel, althand dit is een te laag parcoursje naar zijn zin: http://www.youtube.com/watch?v=xPZd71LOSak

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:34

Noah vind parcoursen ook wel leuk denk ik, die oortjes staan altijd naar voren, en er zit meer spanning in dan wanneer we gewoon een sprongetje maken met het standaard hindernis materiaal. heb gister een parcours 80cm en een parcours 95cm gedaan. in het 80 2 balken, en in het 95 bijna overal 20cm over :') er zit meer uitdaging in denk ik.

maar hee, Rheal kan het wel, nu nog hopen dat hij het net zo leuk gaat vinden als Noo :)

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:45

Karrimh schreef:
Krimh ox hij was Z dressuur / Z springen en Z SGW tussen de paarden.

ik heb sjapoer ox als verzorg pony gehad, :D
die kon ook niet echt springen(dacht ik ) hij gooide thuis alles eraf
ik wist niks van hem en zijn verleden sinds 1jaar geleden,
hij bleek Z2 dressuur gelopen te hebben en Z2 springen als ik het goed heb,
had af en toe kleine sprongetjes gemaakt ik dacht hij kan niet goed springen,
tot ik les kreeg, en we gingen springen ik moest hem heel voorwaarts laten lopen,
want hij deed bijna alles om er niet overheen te hoeven.,
mijn lerares zei,
geef goed been goed eroverheen sturen,
met veel moeite had ik hem!:D
alleen, er lag een drafbalkje voor, en hij nam drafbalk en hindernis in een keer
toen was het duidelijk hij kon zeker springen
arabieren kunnen volgens mij best in de wedstrijden,
alleen volgensmij niet echt allemaal in de Z en alles komen.
door de bouw wat al is gezegt;p

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:33

Op http://www.arabianstudeurope.com onder nieuws zie je een filmpje van een zwarte arabier die springen heeft uitgevonden!
Hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jazzmeen - voor het leven goedgekeurde zwarte arabische volbloed hengst

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:36

waar een wil is is een weg

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:06

Patrickv schreef:
Afbeelding
Gharib als jonge hengst in Egypte, later jarenlang topdekhengst in Marbach waar hij naast Arabieren vooral Trakehener merries te doen had, mede door zijn springtalent.

gharib springt hier over 1m50...
Dit is de opa van mijn kleine Arabier van 1m48 die 1m cross heeft gesprongen...

Lot4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:23

Ik heb helaas geen foto's maar mijn arabier springt 1.40 m;)

Vroeger Z2 dressuur.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:26

mijn(ex)arabier paardje kon super springen! dressuur was niks telkens ging ie er vandoor maar met springen deed ie super zijn best!!(helaas heb ik geen foto)

arabieren1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:29

super ik dacht dat arabieren niet goed konden springen ook alzijn het mijn lievelingen
weer eens iets bijgeleerd en iedereen met een foto ze zijn allemaal prachtig :D :D :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:42

Arabieren zijn superdieren en het is ook een superras.

Vroeger liet ik mijn arabier ook vaak vrijspringen en leuk dat hij dat vond. Het is dat ik zelf te eng vond om er springwedstrijden mee te rijden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 02:24

Nou, mijn arab is denk ik zo'n beetje de enige in dit topic die er de ballen niet van snapt :D

Daya is 1,57m groot en valt daarmee onder de groteren, maar die doet de moeite niet om te springen.
Ik heb al van alles geprobeert. Heb een poosje les gehad van een springruiter, maar ook dit mocht niet baten.

We zijn toen begonnen met balkjes draven, toen de balken verder uit elkaar om de balken te gaan galopperen. Toen de balken opgehoogd, maar wel nog galoppeerbaar. Toen hij dit eenmaal goed deed, maakten we het middelste balkje op 40 centimeter hoogte zodat hij 2 balkjes normaal kon galopperen en het laatste balkje toch wat meer af moest zetten, maar dan staat hij stil, gooit hem er met zijn neus vanaf en loopt er overheen........

Vrijspringen doet hij ook niet. Dan doet hij exact hetzelfde als onder het zadel.

Verder is het wel echt een doorzetter. Je kunt hem de moeilijkste oefeningen voorschotelen. Hoeveel moeite het hem kost, zal hij niet over nadenken. Hij doet gewoon en probeert zo goed mogelijk met je mee te denken. Je kunt zolang met hem rijden als je zelf wilt, urenlange buitenritten maken zonder dat hij op zal geven, maar springen is echt uit den boze.

Ik heb het dan ook maar opgegeven. Ik ben overigens ook geen springruiter, dus het heeft voor mij totaal geen prioriteit. Hij vindt het gewoon niet zo leuk denk ik :')