Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:48

Ik heb al m'n halsters en borstuig gevlochten, met macramee kan ik je dus helaas niet verder helpen Knipoog

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:54

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:55

Ja, Macramee is een japanse(?) knoopkunst, en je hebt daarbij verschillende soorte knopen Knipoog

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:09

hmmm, wel heel ingewikkeld allemaal, misschien dat ik het toch maar op de makkelijke manier hou, een paar stevige vlechten maken en die aan elkaar naaien, enz. alleen moet ik nog even weten hoe je die pluimpjes maakt, kan niemand dat uitleggen? of is er miss een site waar dat staat, hoe heten die dingen eigenlijk ik noem ze maar gewoon pluimpjes

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:45

dit is Yashmina' uitleg van de kwastjes.

Yashmina schreef:
ik heb voor mijn kostuum meer dan honderd kwasten gemaakt en heb dus de nodige ervaring, ik heb een foto verslag en een beschrijving voor jullie gemaakt:
benodigdheden:
- een kartonnetje van 10x10 cm
- een of meerdere bollen wol
- schaar
- evt kralen

je begint ermee door gewoon de wol strak om het kartonnetje te wikkelen (zie foto)
Afbeelding
totdat je de gewenste lengte bereikt hebt ( letop! er zit dus wol aan beide zijden en zo dik word je kastje dan ook!)
dan knip je een stukje draad van 20 of langer van de bol en haal die aan de bovenkant van je karton onder de streng door(zie foto) en precies in het midden, dit word de bovenkant van je kwastje!
Afbeelding
nu knip je de onderkant los
Afbeelding
en leg in het draadje aan de bovenkant een stevige knoop of zelfs meerdere, zorg hierbij dan de beide zijden van de kwast gelijk komen en als je dan de draad strak genoeg aantrekt om de knoop te leggen zie je dat het vanzelf al op een kwastje begint te lijken Haha! dit draadje niet afknippen, het is ook je bevestigingsdraad voor als je ze ergens aannaait(wat ik wel aanneem Tong uitsteken ( zie foto)
Afbeelding
nu knip je nog een draadje van 20 cm of langer en legt die onder het kwastje op ongeveer 2 vingersbrede afstand van de bovenkant, nu wikkel je het draadje een paar keer strak om het kwastje heen(zie foto)
Afbeelding
en zie: de bolle bovenkant is er, de draadjes netjes afknippen en klaar is kees!!!

tip: ik heb als mooie oosterse afwerking aan het bevestigingdraadje aan de bovenkant kralen geregen!!(zie foto)
Afbeelding

ik hoop dat jullie er wat aan hebben en als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:39

Van de kwastjes maken dat is een makkelijke manier maar zeker niet de mooiste !!! Hierbij plaats ik nog ff mijn uitleg betreft maken van tuig omdat ik alsnog meerdere pb's krijg hierover en men het niet meer terug kan vinden in het topic Lachen

RhealLover schreef:
Hoi,

Iemand vroeg aan mij of ik een uitleg wilde maken van het borsttuig dat ik gemaakt heb:
http://img353.imageshack.us/img353/6617/borsttuig1lq6.jpg

Bij deze post ik het ook hier in dit topic misschien net zo makkelijk Knipoog om het een beetje duidelijk te maken hoe ik het gedaan heb zit er een plaatje bij (beetje paintachtig maar dan is het te begrijpen).

Benodigheden:
- Aantal bollen wol (niet te dun)
- Naald en draad (stevig draad)
- Sierrand
- Bedels/hangers etc om mee op te sieren
- Heel veel geduld Knipoog

Klosjes:
Afbeelding
Knip ongeveer 40 draden op dezelfde lengte en zorg dat de bovenkant van de draadjes allemaal gelijk liggen, leg daaronder 1 draad overdwars hiermee ga je het klosje vastbinden. Maar voordat je dat doet maak je eerst een vlecht, of je aan de bovenkant een knoop maakt of een lusje maakt niet zoveel uit. Zorg ervoor dat aan de onderkant van de vlecht een dikke knoop zit en knip de uiteinden er niet af !!! Anders gaan deze uitsteken dus zorg er ook voor dat je uiteindes niet te kort zijn.
Leg de vlecht in het midden met de knoop ongeveer 2 cm onder het draadje wat overdwars ligt. Bedek het vlechtje met een aantal draden. Vervolgens pak je beide uiteinden van het draadje wat overdwars ligt en knoop deze stevig vast. Knip ook hier geen uiteinden af om te voorkomen dat het gaat uitsteken. Zoek de bovenkant van de vlecht en schud even zodat de draden naar beneden vallen. Pak daarna voorzichtig bij de draden beet en trek zachtjes aan de vlecht zodat de knoop onder de draden goed komt te liggen.
Pak de klos beet en trek deze langzaam glad in je handpalm tot de draden netjes liggen. Hou de klos zo vast en bind er met je vrije hand een draadje omheen om een bolletje te vormen, knip hiervan wel de uiteinden goed af. Desnoods een sierrandje eromheen maken of kraaltjes en klaar is je klosje.

Borsttuig:
Afbeelding
Maak 4 dikke vlechten die net zo lang zijn (ongeveer 15 draden voor 1 dikke vlecht). Vlecht ze maar hou aan beide uiteindes een stuk over. Doe aan de onderkant de 4 vlechten in elkaar vlechten. Vervolgens maak je met naald en draad de 2 vlechten aan elkaar vast.
Maak 1 lange dikke vlecht en maak deze in het midden met naald en draad vast. De uiteindes vlecht je in elkaar met de andere vlechten, eventueel kan je de uiteindes langer vlechten met extra draad zodat je deze kan knopen boven de hals van je paard of aan het zadel.
Maak daarna 2 lange dunne vlechten (3 tot 6 draden) Maak eerst de ene draad zigzaggend vast, daarna het andere draad zodat je kruislings effect krijg (vastmaken met naald en draad op de rode puntjes). Let wel op dat je de “kruisjes “ op dezelfde plek als de andere kant vast maakt anders staat het zeer slordig. De klosjes eraan vastmaken en de eventuele versieringen en je bent klaar. Zorg ook ervoor dat er aan de ene kant net zoveel klosjes hangen als de andere kant dat staat veel mooier.

Groetjes

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:45

Ik heb binnenkort weer volop tijd om te beginnen.
Ik ga morgen waarschijnlijk spulletjes halen. Want ik hem daarna
een operatie aan mijn pols, hij staat nu scheef en ze gaan hem
recht zetten, dat woorden aardig wat daagjes thuis uitzitten..
Dus ik heb al wat iedeetjes, maar die hou ik nog even voor me. Tong uitsteken

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:05

Geweldige uitleg, hier ga ik zeker wat meedoen HEEL ERG BEDAKNT!!!

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:18

nog ff één vraagje, op het 5e plaatje komt er nog een lijn bij aan de onderkant, moet deze ook een vlecht zijn zoals de eerste?
owja en met de bovenste vlechten, bedoelt ze dan 15-15-15 voor een vlecht?

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:10

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:03

Mooi dekje zeg!! Haha!

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:48

Dankje

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:18

Ik denk toh dat ik alleen de kleur wit ga gebruiken, met een mooi zilver randje erdoor, ook koop ik ff wat van die kleine belletjes, dan naai ik die eraanvast, klinkt altijd leuk als je aan het rijden bent, ook maak ik dan iets van een halsterachtig iets om over het hoofdstel heen te doen, heb al zin om er aan te beginnen Tong uitsteken

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:47

Ja, ik weet niet of je kunt Tunisch haken? Misschien kun je dan een soort lapje Tunisch haken, klittebandjes ofzo erop, en dan kun je dat zo om je hoofstel heen maken Haha! En met klitteband kan het er ook zo weer af!

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:38

Tunish haken? help nee dat kan ik niet, ik wil het wel leren maar het ziet er erg moeilijk uit.
Misschien dat ik wel even langs mijn oma ga, die kan heel goed breien enz. die weet vats wel een goed manier. Dat met klittenband is een goed idee, mooier dan dat je er iets overheen doet.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:17

Ja Lachen Dan heb je ook een hoofstel in dezelfde stijl! Ik wou namelijk ook over een hoofdstel zoiets gaan maken, maar dan moet ik eerst maar m'n moeder vragen hoe je Tunisch moet haken Tong uitsteken Het is niet moeilijk zegt ze. M'n moeder heeft het namelijk vroeger wel eens over klerenhangertjes heen gemaakt Lachen

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:57

Ik denk dat een hoofdstel maken wel moeilijker is, want het moet natuurlijk heel stevig zijn, maar ik heb laatst een ethno hoofdstel gekocht, en daar kan je heel makkelijk iets omheen doen. Tong uitsteken

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:12

ZO de bollen wol zijn binnen, ik heb er 5 gekocht van 242 meter, ik hoop dat het genoeg is, en anderes hebik boel over Tong uitsteken
Morgen ff alles opmeten hoe lang het moet worden.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:07

Als je veel over hebt, kun je er misschien nog een touw bij maken ofzo? Tong uitsteken

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:55

Idd, altijd leuk Knipoog
Heb er al zin in om aan te beginnen!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:39

Ja ik heb ook weer een leuk ideetje, maar dat ga ik eerst ff uitwerken op papier, en kijken wat er allemaal mogelijk is enzo Tong uitsteken

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:29

wat voor een kleur past het beste bij een vosbonte? welke knoop is het handigst?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:16

wahaha Joyce jij loopt over van de plannen, kan je ze ook uitwerken ? Tong uitsteken Haha!

een vosbonte, jee dat is een moeilijke. Geen rood (ik die nochtans altijd als eerste "rood" brul Nagelbijten / Gniffelen ). Felblauw ?

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:01

Ik zou ook iets met felblauws doen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:19

jokari schreef:
wahaha Joyce jij loopt over van de plannen, kan je ze ook uitwerken ? :P Haha!

een vosbonte, jee dat is een moeilijke. Geen rood (ik die nochtans altijd als eerste "rood" brul Nagelbijten / Gniffelen ). Felblauw ?

Ja ik weet Tong uitsteken Maar deze ga ik echt proberen Tong uitsteken (dat zei ik ook bij al die anderen, maarja Tong uitsteken)