Ik heb foto's gemaakt van de vitiligo bij Kiya, zodat ik volgend jaar kan kijken of het dan erger is of op andere plekken zit. Ze heeft het trouwens nu ook rond haar uiers. Weet niet of er behoefte aan is dat ik ze plaats, maar voor mezelf vind ik het handig om een soort archiefje bij te houden.
dit is een oud topic wat ik nu pas zag en ik had het idee dat ik toch wel wat nieuws had toe te voegen. bij veel paarden is het verschijnen van de witte vlekken rond de ogen en neus een probleem vanuit de lever. Afvalstoffen worden niet goed het lichaam uit gevoerd en dit hoopt zich op in de uiteinden van de bloedvaatjes. en dus het pigment
je kunt je paard een stofwisselingskuur geven, dit is een reiniging van het lichaam, voornamelijk van de lever, het haalt de verzuring uit het lichaam en alle afvalstoffen verlaten het lichaam, dit is een soort voedersupplement van 5 weken (als ik me niet vergis) op een soort kruidenbasis.
Onze merrie Quincy (te vinden in het taxatierapport) was enkele jaren terug bijna VOLLEDIG wit rond de ogen en neus (om te huilen!), ze was ineens zo lelijk als de nacht, altijd PIKzwart geweest en toen ineens helemaal roze gevlekt..
wij kregen van verschillende mensen het advies om koper bij te voeren (is dus meer vergiftiging van de lever dan wat anders!! niet aan te raden dus!)
tot we meneer Jonas lieten komen (soort alternatieve geneeskundige die al jaren bij ons op stal komt en over de hele wereld reist en paarden helpt met zijn supplement, en ik heb er al wat wonderen mee zien gebeuren) en hij was van mening dat het een lever probleem was. wij met weinig vertrouwen aan de kuur begonnen en echt waar, na de kuur, begon zij weer helemaal zwart te worden, en nu is er geen roze meer te zien!
Ook hebben wij dit aan ETC aangeraden (want daar werkte ik) voor Om el extreem die er ook erg mee opknapte en Psy magin en zo nog meer bekende paarden!
het zal niet bij ieder paard helpen, bij sommigen is het inderdaad erfelijk, maar dit vond ik wel een goeie tip waar al veel mensen succes mee hebben gehad!
(en mijn medische uitleg is niet helemaal geweldig, forgive me haha)
Naar aanleiding van die foto op de eerste bladzij van dit topic, vind ik wat meer duidelijkheid over dit onderwerp nodig. Die foto toont volgens mij kleine witte vlekjes in de haren van het paard. Daarmee zijn ze nog niet aanwezig in de huid.
Als je het over vitiligo hebt, wat je bij een paard normaal pigmentverlies noemt, dan spreek je van pigmentverlies in de huid, niet in het haar. Alleen als de huid zijn pigment verliest, krijg je problemen met zonnebrand e.d. In (vaak schimmels van) bepaalde arabische lijnen komt het wel voor (bv. Hadban Enzahi); schimmels in deze lijnen hebben ook wel last van melanomen. De gevoeligheid hiervoor is in deze lijnen dus vermoedelijk erfelijk bepaald.
Maar er zijn ook andere oorzaken voor pigmentverlies in de huid. Een heel bekende is gebrek aan koper, wat je vaak kunt zien aan pigmentverlies rond de ogen, de zg. "koperbril". Omdat koper een belangrijk element is dat ook zorgt voor goede botten, is het zaak te zorgen, dat je paard er voldoende van krijgt. Kopergebrek kan bij opgroeiende paarden het vormen van chips (OCD) veroorzaken en bij groot gebrek ook foute standen zoals bokhoef! Bij witte vlekken rond de ogen zou ik als eerste naar een mineralen-supplement grijpen.
En dan heb je nog de witte plekken in de haren, die niet tot op de huid gaan. Eigenlijk gerwoon witte haren tussen de donkere. Ik heb een merrie die dat had. De vlekken werden alsmaar meer en groter, bleven een jaar of twee en verdwenen dan weer, maar kwamen op andere plaatsen dan weer tevoorschijn. Op mijn website heb ik er wel een foto van, waar het te zien is (Halwa B, foto's van november 2005). Ze had in die tijd ook een soort wrat van ong. 3x4cm op haar hals ontwikkeld en de DA zei, dat dat een sarcoid was. Die witte haren wist hij niet, maar het zou eventueel een virus kunnen zijn. In elk geval mankeerde de merrie helemaal niks, heeft in die tijd twee gezonde veulens gehad en verder heb ik er niet erg meer op gelet. En deze zomer ging ineens die wrat weg en de witte vlekken verdwenen ook ineens. Vrij plotseling allemaal. Nu is ze weer egaal bruin zonder ook maar een witte haar. Ik snap er niks van, maar het belangrijkste is, dat ze gezond is, nietwaar. Die witte haren hadden dus niets te maken met pigmentverlies in de huid.
O ja, de gewone aftekeningen zijn stukjes huid zonder pigment waar dan ook wit haar uit groeit. En een ander bekend verschijnsel is natuurlijk ook littekens, waar witte haren op komen, maar dat heeft dan dus een andere oorzaak. Dit wilde ik even zeggen, omdat het in de berichten niet altijd duidelijk is, waar het nu over gaat.
En wat betreft datr wondermiddel beschreven door CtjeLief, daar zat vast koper in ). Als je te weinig van iets hebt, en je eet er meer van, krijg je echt geen vergiftiging. En een verzuurd lichaam bestaat alleen in geval van sterke oververhtting (zonnesteek), dan is het levensgevaarlijk. Een lichaam is een wonderwerk van de natuur dat zo is ingericht, dat er vrijwel geen schommelingen van de zuurtegraad (pH) kunnen optreden. Bloed heeft een pH van 7,35 en wordt in een evenwichtsreactie met vooral kooldioxyde op die pH gehouden. Alleen de maag is sterk zuur (pH2), maar die is ook eigenlijk niet echt IN je lichaam: het spijsverteringskanaal is een soort buis die dwars door je lichaam loopt (van mond tot kont, sorry voor het grapje), maar die wel interactie heeft met het lichaam eromheen.
Met die kruidenmiddelen weet je vaak niet, wat er precies in zit en vooral in wat voor hoeveelheden, omdat planten hun stoffen verschillend produceren, afhankelijk van de omstandigheden. En juist bij mineralen en zo, die in te grote hoeveelheden giftig kunnen zijn, is dat echt wenselijk. Gelukkig is koper niet erg giftig, dwz. je kunt er veel van hebben voor het TEveel wordt.
Sorry, een beetje lang, maar dit wilde ik toch even kwijt.
De vader van onze merrie, Boomerang, had het ook rond zijn ogen. De vader van deze hengst is ook Balaton, zou het daar vandaan kunnen komen? De laatste jaren is het nagenoeg verdwenen. Heel vreemd in ieder geval. Daarvoor viel het behoorlijk op.
Jol, bij vlekken rond de ogen, die dan ook nog verdwijnen, gaat het vrijwel zeker om kopergebrek. Dat komt dus niet van Balaton of zo, maar van de voeding.
Ik had reeds een vermoeden dat e.e.a. ook met de lever te maken kon hebben. Waarom? Een paard (arabisch volbloed) bij ons op stal krijgt dit verschijnsel rondom ogen en neus tijdens de stalperiode roze vlekken in het zwarte vel. In de zomer trekt het weer weg. In het verleden (ruim 10 jaar geleden) is hij erg vergiftigd door Sint Jacobs Kruiskruid, een wonder dat ie erbovenop is gekomen. Hij heeft toen weken in Utrecht gestaan en onderzoek naar de leverfunctie wees uit dat deze was aangetast. Dit paard heeft ook dikwijls last van mok en lijkt overgevoelig voor de zon. Kan dit ook allemaal met de verminderde lever functie te maken hebben?
De lever is een orgaan dat een enorm herstellingsvermogen heeft (bij transplantaties gebruiken ze vaak maar een deel, dat is genoeg) en als de leverbeschadiging al zolang geleden is, denk ik niet, dat het nog aan de lever ligt. Ik denk, dat er misschien andere beschadigingen zijn, die zich niet (compleet) hersteld hebben. Maar misschien hoort deze arabier wel bij de lijnen waar een erfelijke factor een rol speelt? Pigment wordt ook door licht beinvloed en het kan daarom zijn, dat hij in de winter vlekken krijgt en in de zomer niet. Maar ook de voeding kan een rol spelen, want in de zomer eet hij gras en krijgt een andere voeding dan in de winter. Als het hooi van een andere plek komt (is vaak zo) dan kan het bv ook zijn, dat in het hooi weinig koper zit maar in het zomergras wel genoeg. Hij kan net tegen de grens aanzitten zodat een klein verschil in de voeding al een effect kan hebben. De leverwaardes kun je in een bloedmonster bekijken, en ook koper kun je zo meten, maar als een paard in het bleod al te weining koper heeft, is dat een slecht teken: dan zit er in d eorganien echt veel te weining. Omgekeerd, als het bloed OK is, kan het nog steeds zijn, dat de organen er te weinig van hebben. Kortom, als je niet alteveel weet van een paard, is het eigenlijk onmogelijk om aan te geven waar het aan kan liggen, je kunt alleen een paar algemene opmerkingen maken, zoals ik dus doe, waaraan het KAN liggen. Maar elk paard heeft zijn eigen verhaal.
het schijnt dat vitilligo absoluut niet erfelijk is maar een tekort etc. Maar ik weet het zo zeer niet. Volgens mij is het meer een gen probleem. Er zijn mensen die het kunnen terug voeren met peen(ik niet, en ze kreeg op gegeven moment heel wat peen op de dag), en andere weer met iets anders. Ik ben er van overtuigd dat het uit de genen kwam. Op den duur zat ik op een amerikaans forum waar over vitilligo gediscusseerd werd dat het een gen is wat het bont-gen probeert te simuleren...wat me overigens duidelijk zat lijkt.
Al moet ik zeggen dat er iemand in mijn omgeving is die de meest belachelijke opmerking ooit maakte, die zei namelijk dat het herpes was...
mijn pony heeft overigens ene volle broer die het weer niet heeft. maar die heeft wel ook grijze maantjes en een vosstaart...en verder helemaal vos
hier nog een eigenaar met (50%) arabier en ver gevorderde Vitiligo, zal vande week ff foto maken. heb m al dik 15 jaar en heb m echt zien veranderen (en nog)
Julez
Geplaatst: 03-03-09 22:19
die van mij krijgt ineens ook allemaal kleine roze vlekjes rond zijn mond, ogen, en zelfs op de achterkant van zijn oren zitten er een paar Ben toevallig nu een maand gestopt met zeewier.. moet maar een nieuwe pot gaan kopen denk ik.
Anouar z'n witte stipjes zijn allemaal verdwenen en nooit meer terug gekomen sinds z'n lever weer normaal functioneert. Dus die theorie van pigmentverlies door een verstoorde leverfunctie was bij hem wel van toepassing.
bluezarka
Geplaatst: 08-03-09 22:56
Mijn merrie van 15 jaar heeft ook regelmatig witte vlekken op haar lichaam en/of hoofd. Dit is begonnen toen ze ongeveer 9 jaar was. De vlekken komen hoofdzakelijk opzetten in de zomer, maar verdwijnen gelukkig ook weer. Wel komen er dan weer ergens anders op haar lichaam vlekjes voor terug. 's Winters heeft ze vaak minder vlekken dan 's zomers. Mijn dierenarts wist direct te vertellen dat het "Arabian Fading Syndrome" is, en dat het gelukkig geen kwaad kan. Mijn arabisch volbloed heeft een maanoog, en deze twee "afwijkingen" komen dan vaak tegelijk voor.... Wel vind ik het altijd jammer als ze een paar maanden lang een witte vlek in haar gezicht heeft, rondom haar oog of neus....
In mijn profiel staan twee foto's van Zarka, op dat moment had ze (gelukkig) alleen wat vlekken op het lichaam, niet op het hoofd.