Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:43

safina schreef:
cynthiar schreef:
Mijn paard was vorig jaar ook te dun geworden en nu heb ik hem weer helemaal op gewicht gekregen door per dag 2 kilo seniorenslobber van Masters, 2 kilo grasbrok en 5 kilo grasmix met compactgras van Hartog te geven. Dit was zonder weidegang. Met weidegang gaf ik minder naar gelang de kwaltiteit van het gras.
Hij is nu ook 29 met Cushing.
[ [url=m/p9YRTY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was vorig jaar

[ [url=m/I1ACks.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu is hij zo


Maar die krijgt ook medicatie voor cushing, neem ik aan?


Zonder medicatie kan je er bergen voer in stoppen zonder resultaat.


Ja al 7 jaar. Hij is zo mager geworden doordat hij losse kiezen had en geen hooi en gras meer kon eten. Na behandeling werd dit beter maar hooi of lang stengelig gras kan hij niet meer eten. Maar compactgras en grasmix wel gelukkig.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:47

Ik zit niet in Belgie, maar ik lees dat de Welzijnsorganisatie (gealarmeerd door voorbijgangers o.i.d.) je paard hebben aangemeld en BLIJVEN aanmelden door diens uitgemergelde toestand.
Dit moet je niet te licht opvatten: als het goed is is jouw adres al bekend bij de controlerende instanties en vinden die blijkbaar dat er niet genoegzaam (naar hun standaards) iets aan de situatie wordt verbeterd.
Dat geeft hen - als je pech hebt - het recht om niet alleen dit paard, maar álle ter plekke aanwezige dieren in beslag te nemen.... dit moet je te allen tijd zien te voorkomen.
Normaal gesproken kun je dit pareren met een verklaring van een behandelend DA (of een waar je recent of herhaaldelijk met het paard geweest bent). Als je DA daar zelf de vingers niet aan wil branden wordt dit natuurlijk een problematische zaak.
Om verdere meldingen te voorkomen is het dan echt wel zaak dat er in de eerste instantie een (regen)deken op het paard gaat, en dat je zorgt dat er zo goed als 24/7 ZICHTBAAR hooi ter beschikking staat van het betreffende paard (make sure dat andere eventueel er bij in de wei lopende paarden/ponies dat niet wegsnaaien voor de neus van het oudje...ook tandenproblemen zorgen vaak voor opnameproblematiek bij oude paarden).
Het lijkt me overigens vrij sterk dat men "verordonneert" dat het betreffende paard moet worden ingeslapen, of anders in beslag genomen, niemand kan je verplichten het dier in te doen slapen als je er AANTOONBAAR alles aan doet om het euvel waar men over valt te verhelpen.
Ik begrijp je paniek, na al die bezoekjes, maar doordat het paard blijkbaar zonder deken zo vermagerd in het zicht loopt, zul je steeds weer mensen hebben die zoiets gaan melden (die weten nie hou oud, en de rest).

Overigens ben ik het met andere posters eens dat dit paard niet goed in staat is zich op deze manier en in deze fysieke conditie door een winter buiten heen te slaan, het heeft meer zorg en beschutting/bescherming tegen de elementen nodig.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:18

Paarden die oud zijn hebben gewoon minder spieren en meer moeite om vet op te slaan, dat verschilt per dier en per ras.

Ik ken een oudje van 37 en die zag er nog magerder uit maar kreeg een topverzorging en heel veel voer en hooi, toch is en bleef ze mager.......het is gewoon de ouderdom. Ze kreeg wel dekens om, om het tegen regen en kou te beschermen...........en ze was heel vrolijk en kon nog galopperen en vond het leven leuk. Wel is er een verschil met die van jou en deze van 37, die had geen zichtbare ribben maar wel verder heel mager, gewoon van de ouderdom en geen mooie spieren meer.

Maar alsnog: ik zeg niet dat het aan jouw verzorging ligt, het verschilt erg per dier en bouw etc. etc. net als bij de mensen. Je wordt er gewoon moe van dat ze je niet geloven............terwijl je er wel goed voor zorgt en zelfs dit ook bevestigd krijgt van je dierenarts.

Is het misschien iets dat als ze weer bij je op de stoep staan en moeilijk staan te doen over jouw paard dat je ze direct doorverwijst naar je dierenarts?

Wat ik wel zou gaan doen is om een deken te gaan gebruiken zodat ze zoveel mogelijk de energie kan houden om zich warm te houden en te beschermen tegen de weersomstandigheden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-09-17 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15339
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:19

terpentijn schreef:
Ik zit niet in Belgie, maar ik lees dat de Welzijnsorganisatie (gealarmeerd door voorbijgangers o.i.d.) je paard hebben aangemeld en BLIJVEN aanmelden door diens uitgemergelde toestand.
Dit moet je niet te licht opvatten: als het goed is is jouw adres al bekend bij de controlerende instanties en vinden die blijkbaar dat er niet genoegzaam (naar hun standaards) iets aan de situatie wordt verbeterd.
Dat geeft hen - als je pech hebt - het recht om niet alleen dit paard, maar álle ter plekke aanwezige dieren in beslag te nemen.... dit moet je te allen tijd zien te voorkomen.
Normaal gesproken kun je dit pareren met een verklaring van een behandelend DA (of een waar je recent of herhaaldelijk met het paard geweest bent). Als je DA daar zelf de vingers niet aan wil branden wordt dit natuurlijk een problematische zaak.
Om verdere meldingen te voorkomen is het dan echt wel zaak dat er in de eerste instantie een (regen)deken op het paard gaat, en dat je zorgt dat er zo goed als 24/7 ZICHTBAAR hooi ter beschikking staat van het betreffende paard (make sure dat andere eventueel er bij in de wei lopende paarden/ponies dat niet wegsnaaien voor de neus van het oudje...ook tandenproblemen zorgen vaak voor opnameproblematiek bij oude paarden).
Het lijkt me overigens vrij sterk dat men "verordonneert" dat het betreffende paard moet worden ingeslapen, of anders in beslag genomen, niemand kan je verplichten het dier in te doen slapen als je er AANTOONBAAR alles aan doet om het euvel waar men over valt te verhelpen.
Ik begrijp je paniek, na al die bezoekjes, maar doordat het paard blijkbaar zonder deken zo vermagerd in het zicht loopt, zul je steeds weer mensen hebben die zoiets gaan melden (die weten nie hou oud, en de rest).

Overigens ben ik het met andere posters eens dat dit paard niet goed in staat is zich op deze manier en in deze fysieke conditie door een winter buiten heen te slaan, het heeft meer zorg en beschutting/bescherming tegen de elementen nodig.

Maar volgens mij staat het paard van TS alleen overdag buiten? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik denk ook wel dat een Arabier vanwege het ras al niet zo goed bestand is tegen het noordelijke klimaat. Die komen immers uit droge hete woestijngebieden.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:35

Ja, ik had begrepen dat het dier overdag op een weide staat waar niets te eten meer staat, maar waar het wel (permanent, hoop ik) gevoerd krijgt. Er erd door Ts dacht ik geschreven dat het paard 'snachts op stal gaat. Dat hoop ik dan toch, het paard (een bejaarde Arabier) lijkt me niet bestand tegen all-weather conditions. Een massale hoop krachtvoer bijgeven lijkt me dan weer niet zo veel uithalen... paarden hebben nood aan Ruwvoer, dus in dat kader bezien is het te hopen dat de tanden van dit paard inderdaad recent nog gecheckt en behandeld zijn... het zal niet het eerste ouwetje zijn dat bezwijkt doordat er simpelweg iets met het bejaarde gebit mis is.
We hebben hier een 30+Haflinger die ook in korte tijd erg ingeschoten is... die moet je ook een beetje helpen: nogmaals een tandarts, een deken tegen de ergste weersgrillen, en in de nacht in een berg stro op stal.
Met de ouderdom komt het onvermogen van mens en dier om zichzelf nog adequaat te weren tegen levenszaken die vroeger als vanzelf gingen.
Als het dier van TS verder niet ZIEK is (bloedworm, Insulineresistent/Cushing o.i.a.)) lijkt het mij een kwestie van goed aangepast, voorzienend en beschermend ouderdoms-beheer.

Balte

Berichten: 3564
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:41

Bij mijn buren stond er een oude pony die nog een pak magerder was, een wandelend skelet. Daarvoor is de politie aan mijn deur geweest (buren wonen niet aan hun stallen) en hebben ze dan de buren gecontacteerd. Die waren echter al bezig met dierenarts, tandarts, extra voer.
Ze hebben dan alle documenten doorgegeven en ik denk niet dat ze extra bezoek hebben gekregen.
De pony had luizen (haalt ook enorm veel af) en ze gaven wel veel eten maar...7 scheppen krachtvoer.
Ik heb dan voor hen hetzelfde recept doorgestuurd als ik hierboven het genoteerd en ze zijn toen al zeker veel meer pulp beginnen geven.
Pony is ondertussen enorm opgeknapt en ziet er nu super uit.
Dus nog een melding in België waar de politie op gereageerd heeft ;)

Anoniem

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:51

TS, je schreef al drie keer dat de tanden in orde zijn. Dat geloof ik graag, maar ik ben benieuwd hoe je dat weet. Heb je zelf gekeken? Is er een tandarts bij geweest? Heeft de dierenarts dat gezegd?

Billy

Berichten: 20725
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:53

Dier i graatmager, kan zichzelf niet meer op gewicht houden met wat ze nu krijgt. Dus, of je gaat beter voeren en kijkt of er nog wat gewicht bij komt, of je ziet in dat het dier op is en geeft haar haar welverdiende rust. Zo mager als ze nu is krepeert ze in de winter....Lijkt me niet het einde dat je voorje lieveling voor ogen hebt lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:57

cynthiar schreef:
safina schreef:

Ja al 7 jaar. Hij is zo mager geworden doordat hij losse kiezen had en geen hooi en gras meer kon eten. Na behandeling werd dit beter maar hooi of lang stengelig gras kan hij niet meer eten. Maar compactgras en grasmix wel gelukkig.


Ken ook een pony die wonderbaarlijk is opgeknapt nadat er een paar losse kiezen verwijderd waren. Van broodmager naar Hollands welvaren. Die tandartsbegandeling was voor die pony letterlijk het verschil tussen leven of dood.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:58

Ja ik zou eerlijk gezegd ook tandarts-FEITEN willen vernemen van TS, zoals: wanneer is daar voor de laatste keer naar gekeken, het komt echt wel héél vaak voor dat er iets simpels als loszittende kiezen o.i.d. de reden van een vrij snelle achteruitgang/terugval zijn. Het paard van TS is niet gewoon oud, het is bejáárd, dus dan moet je echt wel álles in orde hebben. Ik weet dat Arabieren heel oud kunnen worden, maar ook dat het Ned-Belgische klimaat een zware wissel kan trekken op een overigens gezond, maar gewoon OUD paard. Arabs zijn ook niet zo toegerust op ons klimaat, laat staan een bejaarde, dus met zo'n fysieke terugval zéker een deken op om energie te besparen.
TS, als je er nog bent en iets duidelijker wil zijn: wanneer is de tandarts voor het laatst geweest en wat waren diens bevindingen? En heb je er inmiddels al een watervaste (regen) deken voor besteld of er op zitten?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-09-17 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:06

Even heel simpel gezegd, paard ziet er niet uit, is graatmager en zitten geen spekkies meer op.

Stel jij (TS) doet er alles aan om hem in goede conditie te krijgen (nu zijn er is gebleken nog genoeg werkpunten en onduidelijkheden) dan nog heb je kans dat hij er zo uit blijft zien of dat hij zelfs nog verslechterd, het wordt weer winter niet het beste seizoen voor oudjes. Een paard ziet er niet altijd zo uit omdat hij niet goed vezorgd wordt, soms ook gewoon omdat hij inderdaad oud en op is.... Dan rest er uiteindelijk maar 1 optie en die zou in slapen zijn.

Nou is er bij jou TS nog ruimte voor verbetering in de verzorging dus allicht trekt paardje bij, maar als hij nu nog magerder zou worden zal je toch een keer een beslissing moeten nemen. Oud zegt niet dat een paard langzaam moet vermageren en uiteindelijk op die manier verhongert en verzwakt en beroerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:13

Sjolvir schreef:
Even heel simpel gezegd, paard ziet er niet uit, is graatmager en zitten geen spekkies meer op.

Stel jij (TS) doet er alles aan om hem in goede conditie te krijgen (nu zijn er is gebleken nog genoeg werkpunten en onduidelijkheden) dan nog heb je kans dat hij er zo uit blijft zien of dat hij zelfs nog verslechterd, het wordt weer winter niet het beste seizoen voor oudjes. Een paard ziet er niet altijd zo uit omdat hij niet goed vezorgd wordt, soms ook gewoon omdat hij inderdaad oud en op is.... Dan rest er uiteindelijk maar 1 optie en die zou in slapen zijn.

Nou is er bij jou TS nog ruimte voor verbetering in de verzorging dus allicht trekt paardje bij, maar als hij nu nog magerder zou worden zal je toch een keer een beslissing moeten nemen. Oud zegt niet dat een paard langzaam moet vermageren en uiteindelijk op die manier verhongert en verzwakt en beroerd wordt.


:j Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

senna21

Berichten: 11952
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:37

Dit paard krijgt ruim voldoende eten, maar zet het niet meer af in de spieren. Van een paardenslager weet ik dat oude, magere dieren vanbinnen vaak vet opslaan.
Ts, voldoende tips en meningen in dit topic. Ik kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk is. Veel wijsheid gewenst.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:29

Idd Merriebrok doet veel voor oudere paarden. Ik week het met een beetje water want volgens de tandarts is kauwen op brok moeizamer op leeftijd. Sommige kiezen gaan losser zitten en dat kan pijnlijk zijn. Arabieren zijn zeker moeilijk dik te krijgen, meerdere malen per dag voeren doe je volgens mij ook al. Ik zou je olie vervangen door maiskiem of zonnebloemolie en zorgen dat ze haar energie voor zichzelf houdt en niet verliest aan het warm houden. Zeker met deze omslag in temperatuur!
En plaats een bordje zodat jouw energie naar het genieten van je oude dame gaat ipv ergeren aan onwetende (maar vast goed bedoelende) voorbijgangers.
Heel veel succes !

anjali
Berichten: 15339
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:38

Oude dieren \mensen gaan er vaak slechter uitzien. Dat is een reden om extra aandacht aan hun gezondheid te schenken,maar niet voor euthanasie!Ouderdom is geen ziekte,maar juist een bewijs van een sterke conditie,anders word je immers niet oud.

anjali
Berichten: 15339
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:40

GraceZarif schreef:
Idd Merriebrok doet veel voor oudere paarden. Ik week het met een beetje water want volgens de tandarts is kauwen op brok moeizamer op leeftijd. Sommige kiezen gaan losser zitten en dat kan pijnlijk zijn. Arabieren zijn zeker moeilijk dik te krijgen, meerdere malen per dag voeren doe je volgens mij ook al. Ik zou je olie vervangen door maiskiem of zonnebloemolie en zorgen dat ze haar energie voor zichzelf houdt en niet verliest aan het warm houden. Zeker met deze omslag in temperatuur!
En plaats een bordje zodat jouw energie naar het genieten van je oude dame gaat ipv ergeren aan onwetende (maar vast goed bedoelende) voorbijgangers.
Heel veel succes !

Ik heb zelf wel paardenbrok gegeten,van de Boerenbond,en die wordt direct zacht in je mond.Ik heb een zwak gebit en kan geen harde dingen kauwen,maar die brok smelt gewoon weg!

Monique1963

Berichten: 8741
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:01

TS, wat beroerd voor je dat je kennelijk iemand in de buurt hebt zitten die jou het leven zuur wil maken door telkens te melden.

Ik kan me voorstellen dat je daar enorm van in de stress schiet. En ik snap heel goed dat het je enorm frustreert als je goed denkt te doen, maar dat het kennelijk niet helpt.

Heb je haar laten testen op haar lever? Ik ken een paard dat heel snel mager werd en die overleed na een half jaar, bleek hij iets met zijn lever te hebben, overgebracht door vliegjes.

Ik heb zelf in maart mijn oudje van bijna 30 laten inslapen vanwege artrose. Ik kon haar niet vet houden, ze was ook nog eens luchtzuiger. Dat was een warmbloedje quarter/welsh. Ze was enorm mager. Vond ik. Er zat echter nog wel iets meer vlees op dan bij jouw paard. De dierenarts is er meermalen voor geweest, maar die vond haar niet eens te mager. Zij zei een paard is pas écht gevaarlijk te mager als er op de kroep geen vlees meer zit.

Ik had mijn paardje het grootste gedeelte van de dag en nacht onder een all weather deken staan. Ze ging 's nachts op (open) stal. Overdag had ik een lichtere deken dan voor de nacht. Ik haalde de deken af als het zonnetje lekker scheen, dan konden haar oude botten even genieten van de warmte. Voordeel daarbij van die dekens was dat het er in ieder geval beter uitziet voor buitenstaanders.

De beslissing nemen om een paard in te laten slapen is dramatisch moeilijk. Ik denk dat je vooral goed naar haar kwaliteit van leven moet kijken. Als jij het idee hebt dat ze nog actief kan zijn voor haar doen, dan zou ik zeker aan de gang gaan met de adviezen die je hier op je vraag hebt gehad en zorgen dat ze vetter wordt.

Als jij diep in je hart voelt dat je paardje klaar is om over te steken naar de regenboog, dan zou ik dat zeker overwegen. Besef jezelf goed dat het overlijden bij het inslapen in feite voor het paard niet erg is dat maken ze niet meer mee, maar een lijdensweg van nog een paar jaar niet prettig voelen is wel erg voor een paard.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:21

anjali schreef:
Oude dieren \mensen gaan er vaak slechter uitzien. Dat is een reden om extra aandacht aan hun gezondheid te schenken,maar niet voor euthanasie!Ouderdom is geen ziekte,maar juist een bewijs van een sterke conditie,anders word je immers niet oud.



En godzijdank kunnen wij mensen het besluit nemen voor onze dieren terwijl ouderen dat niet voor zichzelf mogen.

En die laatste zin slaat helemaal nergens op, soms doen en willen wij teveel om niet los te hoeven laten.
Ik schrik ervan als ik zie wat er allemaal in de oudere dieren gepompt wordt. 3 kilo zus, 5 kilo zo.
Man mn maag zit er al vol van en ik lees het alleen maar.

Er is helemaal niks mis mee om los te laten, je bent er echt geen slechtere eigenaar voor als je kiest voor inslapen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:26

Alleen word het er niet ingepompt en eten ze het vrijwillig.
Als ze nog een fitte indruk geven, dus heldere blik die nog lekker nieuwsgierig is naar de omgeving zou ik niet ineens denken aan inslapen.

scrabbel

Berichten: 961
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:40

Je ruwvoer kan inderdaad erg veel doen. Kies hiervoor juist geen standaard paardenhooi, maar voor haar kort stengelig met hoge energie en eiwit waardes. Doet voor mijn paard echt wonderen en konden geen kilo;s ander spul tegen op (2 kg pulp, 2 kg mais, 2 kg brok, grote scheut olie) en niet aankomen. Nu dus makkelijk eetbaar hooi van hoge kwaliteit en mevrouw komt wel aan.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:42

Ik had het verhaal helaas kunnen plaatsen. Ook bij een 29 jarige NRPS er 2 keer de dierenpolitie op de wei gehad. Ook mager door ouderdom. Ze kreeg echt van alles te eten, speciaal voor haar gekocht. Alles uitgelegd, maar kwamen dus ook terug. Uiteindelijk voor de winter inlaten slapen. Was eigen keuze, maar ook wel met de dierenpolitie in het hoofd.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:56

Heb lang getwijfeld

Hier zelfde probleem sinds 2jaar aan de gang pony is ondertussen 37.
Graatmager en sinds de zomer staar gekregen.
2jaar lang elke maand dierenarts aan de deur ik kreeg/ krijg er niets vet op.
Ze dartelt wel met momenten de weide door als een veulen.
Ook heb ik netjes bordjes aan de weide staan dat het om een oudere dame gaat en verdere info even moeten aanbellen.
Zelfs dekens helpen bij haar niet.
Ze hongerd haar stilletjes aan zelf uit dus is hier afgesproken dat ze okt- nov toch zal moeten gaan hemelen omdat ik haar de winterperioden niet wil insturen om misschien de zomer maar net te halen.
Dus niet egoïstisch zijn en haar niet laten afzien.
Ik heb haar 21jaar gehad en staat al ruim 17jaar op pensioen met artrose.

Britta31

Berichten: 13213
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:09

Maar als wij omgerekend 90 jaar zijn,zien we er ook om niet meer fris en fruitig uit.

Billy

Berichten: 20725
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:15

Klopt, maar de 100 jarige die ik in de thuiszorg verzorg heeft warme kleren aan, een verwarmd huis en een dekentje over de knietjes terwijl de kachel op 22 staat. Die staat niet bloot op een modderig veldje de hele dag.

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:39

Billy schreef:
Klopt, maar de 100 jarige die ik in de thuiszorg verzorg heeft warme kleren aan, een verwarmd huis en een dekentje over de knietjes terwijl de kachel op 22 staat. Die staat niet bloot op een modderig veldje de hele dag.

De spijker op zijn kop..
Een paard is een paard, en een mens kan je uitleggen dat ze niet meer zo snel kunnen bewegen, wij zijn daarin geen vluchtdieren die geen pijn mogen tonen.
Want als je pijn toont eten andere dieren je op, en dat geldt bij ons niet meer.
En alle mensen die zeggen dat ze gewoon oud is, hoe verwacht je dat zo'n mager paard de winter overleeft?! :?
Ik snap dat echt niet, dat is net zoiets als dat jij met kledingmaat 34 buiten rond blijft lopen in een t shirt en luchtige broek: dan heb je het gewoon koud.
Zelf heb ik niet superveel vet, en ik loop nu al met een shirt met lange mouwen en twee vesten erover buiten rond.
Net zoiets dus als dat dit paard een 200 grams dekentje nodig heeft, want ook dit paard is min of meer ziek.
Met gezond versta ik een paard wat op hooi, gras en suf een schep brok het goed doet en mogelijk nu al met een regendekentje loopt.

Overigens is het zesjarige paard van een vriendin door de kou ook ingevallen, en zonder deken wordt hem niet.
Ook een andere gezonde merrie valt 24/7 buiten in zonder deken.
Laat staan dit beestje, deze had al lang een deken op gemoeten.