Crabbet-Arabische lijn?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:42

Wij hebben een zuiver Crabbet gefokte arabier. Dit is een ruin en hij is al 30 !! Hij is Z-springen en M-dressuur geweest en verder een heel veelzijdig paard wat het in iedere discipline goed had gedaan en een super karakter. Overigens is deze behoorlijk slank gebouwd en was als rijpaard een luxe verschijning. Tot z'n 26ste konden wij er nog op rijden en op z'n 20ste is hij nog omgeschoold tot Westernpaard.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:08

Ik heb het even nagekeken, als er AHSB achter staat is het een Crabbet.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:25

Zahlina schreef:
Nee AHSB (Arabian Horse Stud Book) maakt een paard geen crabbet.
AHSB is net zoiets als het AVS, een stamboek waar de paarden worden geregistreerd.
De meeste paarden die van Crabbet zijn geweest stonden ingeschreven in het GSB (Genaral Stud Book).
Vanuit het GSB is de AHSB onstaan.
Skowronek was de eerste van crabbet die in het AHSB is geregistreerd.

Maar dit geeft geen antwoord op de vraag hoe je een crabbet herkent op papier.
De enige manier om een crabbet op papier te herkennen is om je te verdiepen in deze lijnen.
Welke paarden zijn door de Blunt aangekocht, verkocht, gefokt.
Lees boeken over crabbet, bekijk bloedlijnen.
Meestal hebben crabbets engels namen (silver Gilt, Bright Shadow enz enz) dit kan al helpen.

Gr Em


Volgens mij geeft AHSB toch wel een redelijke indicatie, ze komen in ieder geval dan uit Engeland. Bij mijn paarden waar in de stamboom AHSB achter de namen staat, dat zijn echte Crabbets.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:25

O.k. , maar ik kijk naar de oude generaties die in de stambomen staan, dus 3 of 4 generaties terug. Misschien kan je er dan wel vanuit gaan dat AHSB voor Crabbet staat? Zeker als je bijv. in de 2e AHSB ziet staan en in de 2e en de 3e generatie ook. Ik heb bij een lijn ook wel in de 3e generatie AHSB staan, maar in de 4e generatie RASB, dus dat is duidelijk, dat is geïmporteerd, dus geen Crabbet. Maar bij paarden als Little Star en Bleu Domino staat ook AHSB. Zou je kunnen zeggen dat bij de Crabbet paarden altijd AHSB achter de naam staat, maar dat niet ieder paard waar AHSB achter staat Crabbet gefokt is, omdat het import kan zijn.
Uiteindelijk is iedere Crabbet import, want ooit zijn ze uit Arabië of Egypte geïmporteerd, maar dat is wel heel lang geleden natuurlijk.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:11

Bij Bleu Domino en Little Star staat wel alleen AHSB achter de naam, dat zijn toch Crabbets?

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers