Arabieren & (wedstrijd)sport

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Arabieren & (wedstrijd)sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 13:19

Ik ben laatst weer eens langsgegaan bij de manege, waar ik altijd gereden heb. Daar kom ik nu niet meer zo vaak, omdat ik Nagoya bij een kennis in de buurt gestald heb.
Ik vertelde op de manege tegen iemand dat ik een nieuw paardje gekocht heb en dat ze een arabische volbloed is. Kreeg ik als antwoord; "o, wil je geen wedstrijden meer rijden"? Iemand anders zei: "ga je niet meer springen"? Ik heb geantwoord dat ik nog niet weet wat ik "later" met Nagoya ga doen. Ik ben niet zo`n wedstrijdruiter en ik hoef niet meer zo nodig op concours. Ik wacht gewoon af wat Nagoya leuk gaat vinden Lachen . Stel ze loopt heel fijn dressuur, dan ga ik misschien toch met haar op concours.. Als blijkt dat ze springen fantastisch vind, ga ik misschien wat springwedstrijdjes met haar rijden.
Ik vind het zo raar dat ik meteen van die reacties kreeg, alsof arabieren niet in de sport zouden kunnen lopen Verward .

Wie heeft er nog meer ervaring met dit soort reacties en wie rijdt met zijn/haar arabje wedstrijden?

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:45

Nou ik heb geen ervaring én geen arab...

Maar het is wel kantklare onzin.. Kijk bij het nrps en genoeg volbloed arabieren die in de sport lopen.. Als voorbeeld Moran ox; springt in het Z met zijn jonge ruiter, en doet het super!

Zou niet inzien waarom arabieren geen sportpaarden zijn >;)

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:09

hahaha, typisch hoor!

Ik heb een hele tijd met een arabische volbloedmerrie in de "Landelijke rijvereniging gereden, dressuurwedstrijden. Op een dag had mijn vriendin de jury horen zeggen voor ik binnenkwam: "Oh neen, weer een arabier, wat zal het nu weer zijn..." Ze hebben achteraf wel hun ongelijk moeten toegeven want ze hebben mij de tweede plaats gegeven Tong uitsteken Dus arabier of niet, wil helemaal niets zeggen!

Groetjes Janna

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 15:45

Leo_ke"]
Zou niet inzien waarom arabieren geen sportpaarden zijn >;)
[/quote]

Nee, ik ook niet, het slaat gewoon nergens op .. Maarja, misschien kan ik ze hun ongelijk laten zien als Nagoya over een tijdje onder `t zadel is Knipoog .....


[quote="jeanneke schreef:
hahaha, typisch hoor!

Ik heb een hele tijd met een arabische volbloedmerrie in de "Landelijke rijvereniging gereden, dressuurwedstrijden. Op een dag had mijn vriendin de jury horen zeggen voor ik binnenkwam: "Oh neen, weer een arabier, wat zal het nu weer zijn..." Ze hebben achteraf wel hun ongelijk moeten toegeven want ze hebben mij de tweede plaats gegeven

Groetjes Janna


Haha, super Haha! OK dan! !!
Ik vind het een beetje dom dat sommige mensen van die vooroordelen hebben. Net als dat elke arabier "heet" is, nou die van mij is super cool in d`r koppie !!

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:35

Ik heb Z2 gereden met mijn arbier bij de paarden met winstpunten. als je paard goed genoeg is kan alles!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:29

Mijn oude trainster heeft het behoorlijk goed gedaan in de SGW met haar arabieren. Maar ik herken het wel. Een andere veel gehoorde opmerking tegenwoordig is: endurance paard te koop... Hoezo dan? Wat heeft ie gedaan? Of zijn ouders? Nou ehh, niks, maar het is een arabier Verward

Heb je een arabier dan ga je dus of een beetje recreatief rijden en anders kun je altijd nog endurance gaan rijden. Prima voor alles wat arabier is of waar je verder helemaal niks mee kunt beginnen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:00

Tsja, dat is toch ook: een koudbloed kan geen dressuur. Over het algemeen is het lastig om met deze paarden net zo een proef neer te zetten als een warmbloed vanwege de bouw. Maar er zijn erbij die het wel kunnen.

Met arabieren hetzelfde. Je hebt erbij die heel heet in de kop zijn en andere weer heel koel... Als jij goed met je pony op kan schieten moet het best te doen zijn. Mijn oude instructrice reed vroeger ook altijd met Arabieren, dressuur, allemaal netjes naar het Z gereden. Maar verder wou ze niet gaan met ze. Daarom heeft ze na 5 arabiertjes toch een Hannoveraan gekocht om daarmee verder te gaan dan het Z.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:22

Ik rij met mijn hengst ook wedstrijden, en vaak hoor je de reacties van: weer een arabier, wanneer wordt ie gecastreerd? Een pony bij de paarden enz.

Mijn broek zakt ervan af, maar gelukkig denkt de jury wel wat positiever over hem, want ik rij meestal winst.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:27

Ik heb ook gehoord dat je "afgestraft" wordt als je met een arabier (of Fries of haflinger etc) op een 'normale' wedstrijd verschijnt.. Belachelijk zeg!!!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 08:42

Sjonniej schreef:
Je hebt erbij die heel heet in de kop zijn en andere weer heel koel...


Ja , en eigenlijk geldt dit voor alle rassen volgens mij. Op de manege waar ik reed stond bijvoorbeeld een haflinger (manegepony) die er meerdere keren volle patat vandaar ging, dit was echt een heethoofdje (inmiddels is ze wat rustiger geworden Lachen )..

Ik heb het idee dat als je geen warmbloed (maar een arabier/fjord/haflinger etc.) rijdt, dat je je dan meer moet bewijzen. Het lijkt alsof sommige mensen van tevoren al hun oordeel klaar hebben, alleen door naar het ras te kijken , terwijl er heel wat meer dingen meespelen bij het rijden van een goede dressuurproef, parcours, swg etc..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:50

Dat kan prima hoor! Ikzelf heb met een arab een tijd endurance gereden, en mijn zusje rijdt er dressuur mee. Hij kan ook behoorlijk springen, maar dat vindt m'n zusje niets aan.
Veel mensen zien niet eens dat ons paardje een arabier is. Hij is heel sporttypisch gebouwd, vrij grof, hij heeft korte manen en is in de winter geschoren.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:57

bij ons op de rijvereniging denkt ook iedereen: gut wat zielig, ze gaan maar weer over op de ponies, ze konden zeker geen paard betalen Haha!

Ze moesten eens weten!
Eens een arabier, altijd een arabier
(voor ons wel tenminste!)

Ik doe ook geen poging meer om er nog tegenin te gaan hoor!
Mensen die een arabier niet op waarde weten te schatten hebben er ook geen recht op! Want het is en blijft een voorrecht om met deze beestjes te mogen werken!

Ik las vanochtend in een onderschrift van iemand (ik geloof Zep) dat een groot hart altijd schuil ging in een klein lijf oid, voor mijn gevoel geeft dat precies een arabier weer! OK dan!

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:08

Ja ik weet perfect wat jullie bedoelen! Ik heb ook een arabje en wij moeten ons ook altijd bewijzen! "Ah je hebt geen kwpn(of bwp ofzo), dan zul je wel nie ver geraken hé" Zoo belachelijk!
En het is inderdaad een voorrecht om met deze superbeesies te rijden!

Toen ik mijn arabier pas ingereden had liep ie nog niet echt mooi(duuuh) en daar kreeg ik commentaar op!
Tot die mensen mijn arabje onlangs weer zagen, die commentaar bleef achterwege!
!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:18

Tender schreef:
bij ons op de rijvereniging denkt ook iedereen: gut wat zielig, ze gaan maar weer over op de ponies, ze konden zeker geen paard betalen Haha!


'Wanneer kopen jullie nou eens een ècht paard?' was een veelgehoorde (serieuze) vraag op onze vorige stal. Een van de redenen waarom ik erg blij ben dat we van stal zijn veranderd. Knipoog

Overigens ken ik genoeg Arabieren die goed presteren in de sport, kijk maar eens naar Krimh ox en Lobeke ox die allebei Nederlands Kampioen SGW zijn geweest in de hoogste klasse, en naar Azmiraff ox die op internationaal niveau springt bij de pony's. Of Gomel ox, die het behoorlijk ver heeft weten te brengen in de dressuur. Of al die Arabieren die keer op keer een wedstrijd van 160 km in de endurance goed weten uit te rijden. Om van al die veelzijdige NRPS'ers in de basis- en internationale sport nog maar te zwijgen: die beesten zie je echt in elke tak van sport (springen, dressuur, SGW, endurance, aangespannen, western...). Kijk voor de grap ook eens in mijn profiel. Knipoog

Aan de andere kant: sportprestaties zijn leuk, maar niet zaligmakend. Het gaat er toch om dat jij lol hebt met je paard? En dat kun je met een Arabier net zo goed als met ieder willekeurig ander paard! Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:22

Ik rijd met mijn arabisch volbloed, dressuur (nou dat is echt bar weinig) *LOL* springen en SGW!
Heel veel mensen denken altijd dat die arabieren alleen maar voor die shows zijn enzo maar je hebt ook echt arabieren die lekker kunnen springen enzo!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:19

Ik word soms ook meewarig aangekeken met mijn kleine arabiertje. Vaak schatten ze me veel te jong (ben 27) en denken ze dat ik nog de overstap moet maken naar de paarden.
De dochters van Norita´s fokker halen best hoge prijzen in de dressuur en western. Arabieren kunnen naar mijn idee erg goed meekomen in de sport.
Amonza, de toekomstige dekhengst van Norita rijdt met gemak Z2 bij de paarden.

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:09

Er zijn veel arabieren die het ver schoppen in de sport!
En ze blijven nog steeds de beste in endurance (vanwege hun grote uithoudingsvermogen) en de race (vanwege hun grote snelheden)
Dus altijd die domme opmerkingen over een arabier vind ik erg stom!

esperado
Berichten: 180
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:23

Ik heb zelf een pony (1.56) met 90% arabieren bloed. Een arabier is nu eenmaal niet het ideaal beeld van een dressuurpaard. Ze hebben wel het showen maar als ze echt hun rug moeten gebruiken en moeten werken proberen ze eronder uit te komen.
ZE hebben vaak een korte rug wat problemen kan geven in de lengtebuiging. Ook de stap van een arabier is algemeen genomen zjin zwakke punt. MAAR het kan wel! ik ken een hoop ararbieren die in de amateursport hoog komen (z).

Springen kunne ze vaak wel goed, ze zijn snel en wendbaar. Ze hebben alleen daarbij hun grootte niet mee. Maar bij de pony's moeten ze goed mee kunnen komen.

Voor Endurance zijn ze denk ik het meest geschite ras wat er bestaat.

Ik ben zelf helemaal weg van arabieren en geloof in wat ze kunnen. Maar ik ben reeel genoeg om te zeggen dat ze niet de ideale bouw hebben, wat een KWPN wel heeft (als rasstandaard).

Ga ervoor en verwar showen niet met lekker over de rug lopen en hard werken.
OK dan!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 09:17

peeri"]
Ik ben zelf helemaal weg van arabieren en geloof in wat ze kunnen. Maar ik ben reeel genoeg om te zeggen dat ze niet de ideale bouw hebben, wat een KWPN wel heeft (als rasstandaard)
[/quote]

Ja, dat vind ik ook. Maar het is wel i.d.d. de rasSTANDAARD van warmbloeden, want ik heb er ook wel vaker gezien met een verre van ideale bouw voor de wedstrijdsport..

Ik vind dat je de prestaties van een paard, per paard moet bekijken . Bij het horen van het ras, wordt er door sommigen meteen geroepen "dat wordt niks" o.i.d., dat vind ik jammer en dom.

[quote="Karin schreef:
Tender schreef:
bij ons op de rijvereniging denkt ook iedereen: gut wat zielig, ze gaan maar weer over op de ponies, ze konden zeker geen paard betalen

'Wanneer kopen jullie nou eens een ècht paard?' was een veelgehoorde (serieuze) vraag op onze vorige stal


Tja, zoiets kreeg ik ook te horen op de manege Rolleyes . Ik heb Nagoya bij een kennis staan en hij waardeert het arabische ras net zo erg als mij OK dan! , hij heeft ook zelf een arabje (Lightning) Lachen ....

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:56

Haha die kwpn mensen mochten willen dat hun kwpner zo loopt als mijn arabier Haha! als hij binnen komt kijkt iedereen en is het dood stil........ zo,n stuk is het! Haha! Vingers aflikken
Afbeelding

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:18

Steefje schreef:
...want ik heb er ook wel vaker gezien met een verre van ideale bouw voor de wedstrijdsport..


Het is maar net welke definitie van 'de wedstrijdsport' je hanteert. Bij de meeste mensen is dat 'dressuur en springen'. Endurance en renbaanwerk vallen echter ook onder wedstrijdsport en in die disciplines vind je toch behoorlijk wat Arabieren aan de top. Knipoog

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 14:07

Karin schreef:
Het is maar net welke definitie van 'de wedstrijdsport' je hanteert. Bij de meeste mensen is dat 'dressuur en springen'. Endurance en renbaanwerk vallen echter ook onder wedstrijdsport en in die disciplines vind je toch behoorlijk wat Arabieren aan de top. Knipoog


Ja, je hebt gelijk , ik doelde op dressuur en springen Knipoog ..

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:19

Haha, zo'n opmerking heb ik ook gehad. Ik had destijds een Arabische hengst staan en mijn ex-instructeur zei toen: "Oh, een Arabier, die kunnen toch helemaal niks..."

Nou, daar verspil ik geen energie aan hoor....Dit jaar ga ik met mijn Arabierenmerrie starten en ik denk dat ze geen slecht figuur gaat slaan. En het springen doet ze ook super! Lovers (Nu ikke nog Haha! ).

Maak je maar niet druk om die rare opmerkingen, want die blijf je toch wel houden Knipoog

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:27

En welke instructeur was dát??? Ik lust em rauw..........
Waar het ie het lef vandaan zeg Haha! Aan Aafje geen energie te willen verspillen Bloos

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:30

Steefje schreef:
Ik ben laatst weer eens langsgegaan bij de manege, waar ik altijd gereden heb. Daar kom ik nu niet meer zo vaak, omdat ik Nagoya bij een kennis in de buurt gestald heb.
Ik vertelde op de manege tegen iemand dat ik een nieuw paardje gekocht heb en dat ze een arabische volbloed is. Kreeg ik als antwoord; "o, wil je geen wedstrijden meer rijden"? Iemand anders zei: "ga je niet meer springen"? Ik heb geantwoord dat ik nog niet weet wat ik "later" met Nagoya ga doen. Ik ben niet zo`n wedstrijdruiter en ik hoef niet meer zo nodig op concours. Ik wacht gewoon af wat Nagoya leuk gaat vinden Lachen . Stel ze loopt heel fijn dressuur, dan ga ik misschien toch met haar op concours.. Als blijkt dat ze springen fantastisch vind, ga ik misschien wat springwedstrijdjes met haar rijden.
Ik vind het zo raar dat ik meteen van die reacties kreeg, alsof arabieren niet in de sport zouden kunnen lopen Verward .

Wie heeft er nog meer ervaring met dit soort reacties en wie rijdt met zijn/haar arabje wedstrijden?


Mijn oud instructeur over mijn merrie: Arabieren Boos! dáár kun je helemaal niets mee!! Op de wei zetten en naar kijken want prachtig zijn ze wel Haha!
De volgende dag beet ze een stuk uit zn lijf OK dan!