heeft iemand een egyptische arabier?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:40

Ik weet niet, of er al stamboeken zijn, die uitsluitend op DNA-basis registreren. Normaal moet het veulen geschetst worden terwijl het nog bij de moeder loopt en krijg je gee npapieren als dat niet is gebeurd. Maar de tijden veranderen, we hebben moderne technieken en de regels kunnen aangepast worden. Ik ben daar niet precies va nop de hoogte en elk land is anders. Ik dacht, dat ze in DE (nog) erg streng zijn.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:45

bterlaan schreef:
Normaal moet het veulen geschetst worden terwijl het nog bij de moeder loopt en krijg je gee npapieren als dat niet is gebeurd.


oeps, dan is het VZAP strenger dan de BAPS.
Najjar was uiteraard met zijn 1 jaar al lang van moeder af en tóch is het me gelukt om papieren te krijgen, nogmaals: MET VEEL MOEITE EN DOORZETTINGSVERMOGEN Knipoog

Bij het VZAP moeten ze toch naar zo'n Mustertag ??? (of ben ik nu mis). Moeten wij volgens mij volgend jaar ook met ons veulen van Amara Nile Lass Tong uitsteken

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:02

Ja, je moet met moeder en veulen naar een Mustertag, daar worden ze geschetst. Tegen reiskosten of bij meer dan 1 veulen komen ze naar je stal. Er zijn mensen, die het te duur/teveel moeite vinden om een veulen, dat ze niet top vinden, te laten registreren. Dat wordt dan niet geschetst en dan weet je later niets meer, vooral als d egeboorte niet eens word tgemeld, wa took voorkomt. En ik denk dat je dan hele slechte kansen hebt, er later nog papieren bij te krijgen. Maar ik houd me gewoon aa nde regeltjes, de veulens worden bij mij geschetst omdat ik dat beter vind voor het veulen (veulen zonder papier wordt bv. niet eens als volbloed erkend), en dus heb ik geen ervaring met het gedoe dat je krijgt als de regels niet gevolgd zijn. Ik heb op een forum weleens iets gelezen over een geval waar de hengst plotseling was gestorven, zonder gekeurd te zijn en dat was ook erg moeilijk. In elk geval is he tbelangrijk een geboortebewijs/schest te laten maken. Hoewel we tegenwoordig misschien al zover zijn, dat we zuiver op DNA-basis zouden kunnen registreren? Hoe zeker is de ouder-vaststelling? 99%? 95%? In elk geval wordt het in Europa, dacht ik, nog niet gedaan.
En ik heb geen idee hoe het gaat als je helemaal geen papier of ioets hebt.

Lecheken
Berichten: 57
Geregistreerd: 16-07-07

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:34

Dat had ik ook al gehoord dat je voor in Duitsland ze reeds moet laten inschrijven als veulen. Maar er is me gezegd geweest dat men die wetten aan het aanpassen is in Duitsland en dat alles soepeler gaat worden.

En hij wordt waarschijnlijk toch op zen 3 jaar gecastreerd, aangezien er bij ons op de manege geen hengsten toegelaten zijn. De eigenaar heeft een dekhengst staan en die breekt blijkbaar nogal eens gemakkelijk uit als hij concurrentie ziet. Haha!

Maar ik zie men ventje graag met of zonder papieren daar bestaat geen twijfel over maar het zou toch leuk zijn om zijn afkomst met zekerheid op papier te hebben.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:46

Ja klopt, ze zin met nieuwe regels bezig, maar ik weet niet, hoe die eruit zien en hoever een eventuele versoepeling gaat. En ik weet ook niet, of soepelere regels ook met terugwerkende kracht zullen gelden. Maar het belangrijkste is, dat jij happy bent met je ventje en dat je hem een goed leven geeft. Een ruin heeft een beter leven dan een hengst, die nooit gezellig met (of zonder) anderen de wei op kan en meestal maar een eenzaam leven leidt. En als eigenaar heb je het ook makkelijker een stal te vinden en algemeen is de omgang met een ruin simpeler dan met een hengst. Hoewel er bij de arabieren heeeeeeele lieve zitten!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:47

bterlaan schreef:
Nogmaals, RKS Haziz voldoet niet aan de definitie va de Pyramid Society, die algemeen aanvaard is als DE definitie van een Egyptenaar. Hij is wel Asil, niet SE (= Straight Egyptian), want hij heeft Turfa in de pedigree, een merrie die nooit is ingezet in de fokkerij in Egypte. Maar Turfa is wel erkend als woestijnpaard, is dus wel Asil. Niet SE.
En nogmaals nogmaals: het gaat hier niet om de kwaliteit van de paarden, maar om het correcte gebruik van benamingen, om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been worden gezet en later, als ze ontdekken, iets niet te hebben dat ze dachten te hebben, teleurgesteld zijn. Beide verenigingen hebben websites waar de definities op staan en ik heb de definitie van een SE hier ook al op bokt gezet. Huiswerk maken voor men kretologieen gebruikt, terwijl niet weet waar men het over heeft, is een goed principe.


Het kan aan mij liggen, maar ik heb nergens gezegd dat ik een straight egyptian heb staan, maar juist een Asil. Ik weet dondersgoed dat Haziz niet tot de SE`s behoort en zal hem daar ook niet toe indelen. Ook qua uiterlijk voldoet mijn paard allesbehalve aan de kenmerken van de SE. Misschien een idee om eerst eens iets goed te lezen eer er zo fel op te reageren?!?

Hieronder nog even een kopie van mijn eerder geschreven txt, wel zo makkelijk. Knipoog

Wij hebben tussen al het Spaanse geweld ook 1 Egliptenaar, en wel een Asil. RKS Haziz x Hamasa Fasiha v. Farag.
De grootste breedste beer van de hele Arabische stapel ( onee, op 1 merrie na) en een heerlijk, maar geen makkelijk dier om mee te werken.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:40

Sorry, ik was mij er niet van bewust dat mijn reactie fel was. Dat was in elk geval niet zo bedoeld. Ik had begrepen, dat je met "Egliptenaar" een Egyptenaar, dus een SE bedoelde, die tussen je Spaanse arabieren doorgeglipt was. Ik vond het een leuke woordspeling. Dus je bedoelt te zeggen dat je geen Egyptenaar maar een Asil hebt? Dat begrijp ik niet uit je posting. Je schreef er niet bij, wat je met een "Egliptenaar" bedoelt en ik kan ook niet weten, dat je een eigen interpretatie van algemeen gebruikte begrippen hebt. En daar ging mijn bericht nou net om: het onjuiste gebruik van bepaalde termen. Mensen die een halfbloed een arabier noemen, of die een deels-Egyptenaar met SE betitelen. Mijn posting ging niet over de kwaliteit van de paarden. Overigens heeft de Pyramid Society in de definitie van een SE niets staan over uiterlijke kenmerken, dus misschien is het goed, als je dat nog eens nakijkt? Als het je interesseert. Bij de Asil Club staat er wel iets in meen ik, maar dat is heel algemeen gehouden en voor mij persoonlijk ook niet erg duidelijk. Maar misschien moet ik dat ook nog maar eens nakijken, hoe het er precies staat. In elk geval stammen Egyptenaren af van bepaalde, precies genoemde, Egyptische fokprogramma´s, terwijl de Asile paarden ook uit andere landen kunnen komen en van andere fokprogramma´s kunnen afstammen. Alle Egyptenaren volgens de definitie van de Pyramid Society zijn ook Asil, zover ik weet. Vandaar dat ik door je bericht op het verkeerde been ben gezet. En asjeblieft niet direct boos worden als je eigen bericht misschien niet heel duidelijk is.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:08

http://www.allbreedpedigree.com/fardooz Was die van mij nou 100% SE of zat er ook Asil in? En als er Asil in zit dan zij ze toch eigenlijk wel 100% egyptisch alleen niet van de bepaalde fokprogramma's waardoor ze niet SE mogen worden genoemd? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:03

Hallo Mickyl, De SE's volgens de definitie van de Pyramid Society zijn allemaal ook Asil, dus je hebt inderdaad "ook" Asil in je pedigree Lachen
Maar ook deze pedigree heeft verderweg Turfa erin, klik maar eens door op de moederlijn, dan vind je haar. Dus dit paard is niet SE, wel Asil. Turfa is, zover ik weet, nooit in Egypte geweest, dus die kun je niet Egyptisch noemen, wat voor definitie je ook gebruikt.

Het probleem met het begrip "Egyptisch" is, dat men er in het algemeen toch de definitie van de Pyramid Society mee bedoelt, ook als er gee nstraight voor staat. Als je iets anders bedoelt, is het wel raadzaam om dat erbiij te zeggen, anders denken de mensen, dat je de SE van de Pyramid Society bedoelt en zet je ze op het verkeerde been. Zoals mij dus net gebeurde met Hazzebaz.
De bedoeling va bnmijn postings is ook, te bereiken, dat de mensen duidelijker schrijven, precies formuleren wat ze bedioelen en niet met halve kreten anderen laten raden en dan boos worden als er verkeerd geraden wordt. Ik heb in vele fora gezien, dat ruzies vaak juist uit onduidelijk opgeschreven en vervolgens verkeerd begrepen verhalen voortkomen.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:10

Hmm ik zie nergens Turfa..Maar ik vind het ook erg onduidelijk wat er precies met 'egyptisch' bedoeld wordt. Tot hoever moeten de lijnen egyptisch zijn? Dus als er ergens heel ver weg een keer niet een SE zit is het meteen al geen SE meer? En als een paard helemaal Asil is, is het toch wel Egyptisch allleen niet volgens de definitie van de Pyramid Society?

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:37

De term Asil vind ik persoonlijk overboden; dit maakt het allemaal heel gecompliceerd.

Als je een pedigree hebt waar er 1 x geen SE in voorkomt is het inderdaad geen SE meer.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:48

Mickyl, het is juist heel duidelijk: Egyptisch is alleen wat aan de definitie van de Pyramid Society voldoet. Als je nu begint, paarden Egyptisch te noemen die nooit iets met Egypte te maken hebben gehad (zoals Turfa), dan wordt het pas onduidelijk.

Ken je die van de olifanten? Elke olifant is een zoogdier, maar niet elk zoogdier is een olifant. Net zo is het met Asil en SE. Elke SE is Asil (zover mij bekend tenminste, maar ik ben in goed gezelschap), maar niet elke Asil is SE. Als een paard helemaal Asil is, hoeft het nog niet SE te zijn.

En inderdaad moet ELK paard in de pedigree aan de definitie voldoen, anders is het geen SE meer. Het paard moet in elke lijn van een van die fokprogramma's afstammen. Het is een "gesloten" definitie.

Als je op Shedena klikt, vind je Turfa in de pedigree. Ze was de moeder van Ibn Fadl. Babson heeft haar gebruikt en ze komt meer voor in Babson-lijnen. Ik zal eens kijken if ik die nuttige link nog vind, waar alles op een rijtje wordt gezet met een overzicht van een heleboel definites en fokprogramma's.

Hier is iets, al is het niet, wat ik bedoelde:
http://www.briarwoodarabian.com/define.html
Ga ook naar de cenpak-link.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:57

Dit staat er over Turfa op allbreed. Ben nu toch ook benieuwd wat Kuhaylah al Khorma en Abayyah al Humah betekenen.. Knipoog

Turfa was bred by the Saudi Royal Family in the Royal Stud at Khorma. While she was registered as a Kuhaylah al Khorma, according to Carl Raswan this was a mistranslation and she was actually an Abayyah al Humah.

Zijn de vader en moeder van Turfa niet bekend want die staan niet ingevuld op allbreed?

Ik snap btw wel dat SE alleen van bepaalde bloedlijnen afstamt maar dat Asil vind ik erg verwarrend.

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:30

ik heb zelf ook een arabiertje (foto's zie profiel) weet iemand wat voor arabier mijn pony is?

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:58

annehoe schreef:
ik heb zelf ook een arabiertje (foto's zie profiel) weet iemand wat voor arabier mijn pony is?


Volgens mij Russisch...
Amal, Adbulla, en de moederlijnen zijn voor mij onbekend... Waarschijnlijk weten andere forum leden hier meer over.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:11

Mickyl, Asil is net zoiets als SE, maar dan met een wat bredere basis en ook (in mijn ogen althans) wat minder duidelijk gedefinieerd. http://www.asilclub.org
"The ASIL ARABIAN is a horse whose pedigree is exclusively based on Bedouin breeding of the Arabian peninsula, without any crossbreeding with non-Arabian horses at any time. The word “asil” (Arabic, pronounced: asseel) means pure, true, noble and genuine.

The ASIL ARABIAN horse should have the riding qualities and the characteristics of type which distinguish the desert Arabian."

Die andere aanduidingen zijn de bedouinenstammen waar de paarden vandaan komen. Vroeger was er alleen de mondelinge overlevering en waren er nog geen schriftelijke pedigrees. Dan stond de integriteit van de eigenaar in voor de correcte herkomstaanduiding van het paard. Omdat er niets geschreven was, konden namen en zo ook veranderd worden, maar een feit bleef, dat het dier bv. gefokt was door Sheik A van stam AA, later veroverd door Sheik B van stam BB, die er een veulen van heeft gefokt dat aan koning C is geschonken. in die trant. Stam AA was dan een soort basis waarvan men uitging, want daar kwam het paard oorspronkelijk vandaan. Dat heeft men zover mogelijk proberen te traceren, maar op een gegeven moment loopt elk spoor natuurlijk dood in het woestijnzand. Maar die stamnamen, dat is gebleven. die worden van moeder op kind doorgegeven, zelfs als via de vader veel bloed van andere stammen wordt doorgemengd. Daarom hecht ik zelf niet al teveel betekenis aan deze aanduidingen, behalve als omschrijving van het type arabier dat ik voor me zie staan, maar dat hoeft dan helemaal niet van die stam te zijn. En historisch vind ik het wel er interessant allemaal.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:17

Kaszmir is een russische arabier, waarbij de term russisch ook bv. Aswan inhoudt, die SE was, en andere paarden die op Franse lijnen en ook Crabbet/Egyptisch en Pools teruggaan. Maar in principe is russisch alles, wat op paarden teruggaat die in Rusland in de fokkerij zijn ingezet en daar voldoet kaszmir aan. Graag correctie als ik ernaast zit.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:41

Hier nog een erg informatieve site:
http://www.elmasri.net/search.html
Je kunt daar de naam van een paard ingeven en dan op de pedigree gaan. Je vindt er de stam van je paard, links in de pedigree enz. Alleen voor asile paarden, geloof ik (Turfa zit er in elk geval in) en ook niet compleet, dus ook met bv. een SE moet je misschien de ouders of grootouders van je paard ingeven voor je iets vindt. Toch vind ik de site erg goed.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:27

Idd een interessante link! Bij mijn paard is eigenlijk alles SE alleen dat stukje voor Turfa is DB en haar kinderen ES en EB..Vraag me af of de nakomelingen op een gegeven moment weer SE worden als je daarmee door blijft fokken..

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:20

Klopt. Maar SE worden ze nooit, de definitie van de Pyramid Society sluit dat uit: ALLE paarden moeten teruggaan op die genoemde fokprogramma's. Maar kan het je echt iets schelen? Voor een rijpaard maakt het in elk geval niets uit. Het belangrijkste is toch, dat het paard zelf je plezier geeft. Het is toch niet belangrijk, of je nu wel of niet bij een bepaalde groep kunt worden ingedeeld? Hij is een asile volbloed arabier, bij die groepen hoort hij in elk geval. dat is toch al mooi genoeg?
Ik fok zelf SEs en ik zal niet snel een mix maken, maar toch vind ik, dat je niet fanatiek moet worden en zeker niet, dat je andere paarden alleen op grond van hun afstamming moet gaan afkatten. Er zijn net zo goed slechte SEs als andere paarden. Ik kijk bij mijn hengstkeuze toch in de eerste paats naar het exterieur en ga dan op zoek naar een hengst die kan verbeteren. Inclusief bekijken van nakomelingen, voor zover mogelijk. Of anders van nakomelingen van familieleden. Maar dat wel binnen de SEs. En "klassieke" combinaties, die hun waarde bewezen hebben, ga ik daarbij zeker niet uit de weg. Als voorbeeld: Halim Shah met Ruminaja Ali.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:49

Nee tuurlijk maakt 't me niets uit. Sowieso heb ik een ruin dus ik kan er toch niet mee fokken. En wat voor afstamming hij ook is, ik blijf 'm altijd geweldig vinden. Toen ik 'm kocht heb ik 'm ook alleen op karakter (en natuurlijk ook een beetje op uiterlijk) gekocht want toen wist ik nog helemaal niets van bloedlijnen. Maar nu probeer ik me er een beetje in te verdiepen en de achterliggende gedachtes te begrijpen. Dus het gaat me niet perse om mijn paard maar die neem ik gewoon als voorbeeld omdat dat het makkelijkste is.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:42

Precies, zo zijn we allemaal begonnen. Pling

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:14

oke bedankt weer wat geleerd:D:D

Lecheken
Berichten: 57
Geregistreerd: 16-07-07

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:14

Even een vraagje, zoal reeds gezegd staan de ouders van mijn paardje ingeschreven in Duitsland. Is het dan mogelijk om eventueel de mijne te laten opnemen in een ander stamboek dan Duitsland dat misschien niet zo streng is? Sigaar

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:41

Een WAHO-stamboek mag alleen importpaarden registreren van andere WAHO-stamboeken. Als ze zich daar niet aan houden, worden ze geschorst en dat betekent geen expport meer. En daar past iedereen wel mooi voor op. Als je naar een ander stamboek gaat, hebben ze daar helemaal geen gegevens over de ouders, dus ik denk dat je daar hele slechte kaarten hebt. Het beste kun je bij het VZAP navragen, of het veulen destijds misschien gemeld is, of wat er precies bekend is. Er is ook nog zoiets als een "europees stamboek", maa rdat is geen WAHO-stamboek en ik heb geen idee, wat die doen of willen. In lek geval wordt je paard met een dergelijk papier niet als volbloed arabier erkend.