heeft iemand een egyptische arabier?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:10

Sorry, Shereik is niet 100% SE, hij is een typische vertegenwoordiger van de Marbach-fokkerij met een scheut Pools bloed erin: zie boven wat ik over Scharaya heb geschreven. Dat is ook de moeder van Shereik. Zijn grootmoeder Hathor is van Halef (uit Kasztelanka, die pools is) uit Jatta (uit Soldateska, die Weil-gefokt is). Shereik is 75% SE, als ik mij niet zwaar vergis.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:49

ik zal eens op Laliesk zijn papieren kijken, maar wat ik van zijn fokkers heb begrepen (eigenaren van de reeds overleden Shereik) is dat Shereik 100% Egyptisch is.
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor, maar ik zal het thuis eens nakijken..

Eigenlijk zijn alle arabieren 100% SE, ze komen tenslotten allemaal van ver weg uit Egypte Knipoog
Ik bedoel... de russen, polen, spanjaarden, fransen etc hebben hun arabieren toch echt uit egypte moeten halen voor ze ermee verder fokten Vork

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:20

Dat is het probleem: iedereen roept maar wat, zonder dat ze er ook maar een beetje benul van hebben. En de onwetende koper neemt dat dan over en zo komen de sprookjes in de wereld.
En nee, ze komen niet allemaal uit Egypte, er zijn nog veel andere plekken in het Midden-Oosten waar de arabieren vandaan kunnen komen (Syrie, Libanon, Saudi- Arabie. etc). Maar het is een kwestie van definitie, dat wel. Het zou eenvoudig zijn, als iedereen zich aan dezelfde definitie hield, maar dat gebeurt niet. De normale definitie voor een SE is die van de Pyramid Society:

"To qualify as a Straight Egyptian, as defined by The Pyramid Society, a horse must (1) be registered or eligible by pedigree for registration by the Arabian Horse Registry of America AND (2) trace in every line of its pedigree to horse born in Arabia Deserta; AND (3) trace in every line of its pedigree to a horse which falls within one or more of the following categories: (a) owned or bred by Abbas Pasha I or Ali Pasha Sherif: (b) used to create and maintain the Royal Agricultural Society (RAS)/Egyptian Agricultural Organization (EAO) breeding programs, with the exclusion of Registan and Sharkasi and their lineal descendants (c) a horse which was a lineal ancestor of a horse described in (a) or (b) above; and (d) other than those excluded above, a horse conceived and born in a private stud program in Egypt and imported directly to the United States and registered by the Arabian Horse Registry of America prior to the extension of the EAO's supervision to private Egyptian stud programs as reflected in Volume 4 of the EAO's stud book."

Alle paarden gaan dus terug op bepaalde fokkerijen in Egypte. Dus zelfs niet alle paarden die ook in Egypte gebruikt zijn, tellen mee.
En dan zijn er ng de discussies over de afkomst van sommige paarden, waar bv. twijfel wordt geuit over de pedigree en waarvan beweerd wordt, dat er ooit inheems bloed is bijgemengd. Dus houd ik me, en velen met mij, eenvoudigweg aan de definitie van de PS, die is duidelijk en dan weet je waar je over praat. En Scharaya voldoet niet aan die definitie.

Ashana

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-03-07

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:58

ik heb een volbloed egyptisch arabiertje

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:03

Ashana schreef:
ik heb een volbloed egyptisch arabiertje


oftewel: Lar Ashana is een Straight Egyptian merrie Knipoog

Ashana

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-03-07

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:35

idd

sorry vergat even haar naam te vermelden Haha!

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:41

Ja, ik heb ook een 100% egyptische arabier. Haha!
Voor foto's, zie m'n profiel. Knipoog

_JL_

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-03-06

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:49

yousra schreef:
Ja, ik heb ook een 100% egyptische arabier. Haha!
Voor foto's, zie m'n profiel. Knipoog

komt van dezelfde stoeterij als mijn verkochte paardje,
foto's zie ook in profiel Knipoog
maar mazuna's alkareem was niet 100% egyptisch,
in zijn moederslijn zat ook wat bloed van de (poolse) marbachlijn...

edit: foutje Haha!
Laatst bijgewerkt door _JL_ op 02-03-07 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:50

Dat is dus de verklaring dat in één van m'n paardenboeken pyramide's staan op de achtergrond van he tplaatje van de arabier Tong uitsteken

_JL_

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-03-06

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:51

niet alle arabieren komen uit egypte he Knipoog
waarschijnlijk vonden ze dat gewoon mooi voor de foto Knipoog

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:54

jolienleon schreef:
[***] schreef:
Ja, ik heb ook een 100% egyptische arabier. Haha!
Voor foto's, zie m'n profiel. Knipoog

een halfbroer van mijn verkochte paardje,
foto's zie ook in profiel Knipoog
maar [***] alkareem was niet 100% egyptisch,
in zijn moederslijn zat ook wat bloed van de (poolse) marbachlijn...


Owhjah, die van jou had ik ook te koop zien staan, maar toen waren we nog niet van plan om een eigen paard te kopen. Tong uitsteken

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:55

jolienleon schreef:
niet alle arabieren komen uit egypte he Knipoog
waarschijnlijk vonden ze dat gewoon mooi voor de foto Knipoog

Ja dat snap ik nou ook nog wel Tong uitsteken
Maar ik wist niet dat ze sowieso in Egypte voorkwamen Tong uitsteken

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:55

Overal komen arabieren voor. Knipoog

magic84331

Berichten: 134
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: belgie

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:14

Rawaat schreef:
Wel eerder dit jaar op een show werd een veulentje in de Egyptian related toegelaten omdat het Aswan langs vaders kant in de pedigree had. Maar de vader was wel een rus. Gek, want dan zijn alle arabieren egyptisch...


Ik lees nu pas dit topic,
Het bewuste veulentje was er eentje van mij, en néén volgens mij voldeed ze niet aan de eisen om mee te doen aan de Egyptian related class, maar haar moeder was ingeschreven om deel te nemen, en de organisatie stond erop om mee te doen met haar dan ook aanwezige merrieveulen. De organisatie zei erop dat het een niet- ECAHO erkende show was en dat zij de spelregels bepaalde ...
Gelukkig maar dat mijn veulen toen niet won of .... ik weet niet welke reacties er dan zouden geweest zijn...
Geen schrik, op Egyptian Related classes zien ze me niet meer, alvast niet meer met paarden...

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:58

magic84331 schreef:
Rawaat schreef:
Wel eerder dit jaar op een show werd een veulentje in de Egyptian related toegelaten omdat het Aswan langs vaders kant in de pedigree had. Maar de vader was wel een rus. Gek, want dan zijn alle arabieren egyptisch...


Ik lees nu pas dit topic,
Het bewuste veulentje was er eentje van mij, en néén volgens mij voldeed ze niet aan de eisen om mee te doen aan de Egyptian related class, maar haar moeder was ingeschreven om deel te nemen, en de organisatie stond erop om mee te doen met haar dan ook aanwezige merrieveulen. De organisatie zei erop dat het een niet- ECAHO erkende show was en dat zij de spelregels bepaalde ...
Gelukkig maar dat mijn veulen toen niet won of .... ik weet niet welke reacties er dan zouden geweest zijn...
Geen schrik, op Egyptian Related classes zien ze me niet meer, alvast niet meer met paarden...


He Magic, ik haalde zeker niet persoonlijk naar jou uit, maar gewoon als we de lijn dan recht trekken, mag je elk paard in een egyptian class inschrijven.
Mama is wel een super egyptian related merrie. Zou jammer zijn dat je haar nergens meer in een related class zou meenemen. Het is altijd een plezier om zo een pareltje te zien.

Floepie86
Berichten: 1910
Geregistreerd: 14-02-06

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:01

Ik heb 2 volle egyptische arabiertjes Lachen
Een schimmeltje Hazira en een bruine Farasha..allebei merrie's
Hazira (RKS Haziz x Farag) en Farasha (Moshai x RKS Haziz)
Farasha zelf gefokt ..

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:09

RKS Haziz is Asil, niet SE. Hij heeft Turfa in de pedigree en die valt niet onder de definitie van SE. Dus zijn zijn nakomelingen ook niet SE. Het is beetr, dit soort dingen even te controleren voor je foute info op het net zet, of, erger, aan klanten geeft. Nogmaals, dit is niet denigrerend bedoeld, het gaat gewoon om correcte info. Dit heeft helemaal niets met de kwaliteit van de paarden te maken, ik hoop dat dat duidelijk is.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:15

Rawaat, inderdaad beslist elke organisatie wat voor regels er op hun show gelden. Ze zijn vrij om zich bij ECAHO te affilieren en daarmee onder het ECAHO-reglement te werken, of om hun eigen regels te stellen. ECAHO doet niet aan "discriminatie, dus alle WAHO-lijnen mogen meedoen. Dus als een show alleen SEs of Spanjaarden of wat dan ook wil hebben, kunnen ze om die reden nooit bij ECAHO affilieren. Iedereen is vrij, om te bepalen, wie er met zijn show mee mag doen. Maar het moet wel fair gebeuren en de regels moeten voor iedereen hetzelfde zijn. Als dat niet zo is, lopen de deelnemrs snel weg.

Vanilla02
Berichten: 896
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Den haag

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:24


Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:51

Dat komt misschien omdat t al meer dan een jaar oud is dat topic Knipoog:P

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:54

Wij hebben tussen al het Spaanse geweld ook 1 Egliptenaar, en wel een Asil. RKS Haziz x Hamasa Fasiha v. Farag.
De grootste breedste beer van de hele Arabische stapel ( onee, op 1 merrie na) en een heerlijk, maar geen makkelijk dier om mee te werken. Tong uitsteken

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:37

Nogmaals, RKS Haziz voldoet niet aan de definitie va de Pyramid Society, die algemeen aanvaard is als DE definitie van een Egyptenaar. Hij is wel Asil, niet SE (= Straight Egyptian), want hij heeft Turfa in de pedigree, een merrie die nooit is ingezet in de fokkerij in Egypte. Maar Turfa is wel erkend als woestijnpaard, is dus wel Asil. Niet SE.
En nogmaals nogmaals: het gaat hier niet om de kwaliteit van de paarden, maar om het correcte gebruik van benamingen, om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been worden gezet en later, als ze ontdekken, iets niet te hebben dat ze dachten te hebben, teleurgesteld zijn. Beide verenigingen hebben websites waar de definities op staan en ik heb de definitie van een SE hier ook al op bokt gezet. Huiswerk maken voor men kretologieen gebruikt, terwijl niet weet waar men het over heeft, is een goed principe.

Lecheken
Berichten: 57
Geregistreerd: 16-07-07

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:05

De mijne is ook een SE. Zijn naam is Amigo Del Fuego met vader Maymoun (v. Maysoun) en moeder Maschari (v. Mulayh IBN Maareesa).


Ik heb er momenteel geen papieren van want hij is gefokt in Duitsland en daar moet je die blijkbaar reeds aanvragen bij de geboorte. Dan kan je je afvragen hoe ik zeker ben, wel ik heb zowel de eigenaars van zijn vader gecontacteerd en de vorige eigenaars van zijn moeder (die haar bezaten toen Amigo geboren is) en ze beamen beiden het veulen gekend te hebben.

Zijn moeder staat in Egypte en zijn vader in Duitsland en zou daar dan een DNA staal van moeten hebben om hem te kunnen laten opnemen in een stamboek. Dit kost redelijk wat geld en dat heb ik er niet voor over, ik zie mijn ventje zo ook doodgraag Haha! later misschien als ik de Lotto win Clown

Voor foto's zie link hieronder en in profiel.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:23

Iemand trek in een fotoshoot?! Knipoog Hihi.. het lijkt me gaaf om es een Streight Egyptian op de foto te zetten *LOL*

Voor mijn site zie mijn onderschrift..

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:36

Lecheken schreef:
Ik heb er momenteel geen papieren van want hij is gefokt in Duitsland en daar moet je die blijkbaar reeds aanvragen bij de geboorte.


Ik heb zelfs een keer een jaarling gekocht die nog geen papieren had (vanuit het Belgische stamboek, en dat is echt geen makkelijk stamboek Lips are sealed
Ik heb ALLES op ALLES gezet om bij hem papieren te krijgen (het heeft wel heel wat voeten in aarde gehad, maar a lá). Ik heb zelfs zijn moeder (van Najjar) moeten importen én de importkosten betaald Bloos Maar het is het waard geweest Knipoog
Volgens mij kun je bij je duitse paardje toch ook nog wel papieren krijgen ? (maar ben niet zo op de hoogte met het VZAP, Bianca ???)