heeft iemand een egyptische arabier?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:55

inderdaad erg triest dat ze zo jong is heengegaan! Huilen Vind haar op de foto een super vrouwelijke uitstraling hebben!

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:58

ze is inderdaad van Araf el Maklouf en Dahkhutha
Ik heb me eigenlijk nooit zo verdiept in haar lijnen en mij werd verteld dat ze egyptisch is dus daarom dat ik het hier neer zette. Ook haar uitstraling was vooral egyptisch en absoluut niet russisch.
Melanomen zijn niet erfelijk (zover ik weet), het heeft te maken met de pigment in de huid. Dus dat ik SE's een slechte naam wil geven is absoluut niet zo. Het spijt me als dat zo is overgekomen. Iedere schimmel kan dit krijgen.

joyce_klein
Berichten: 33
Geregistreerd: 06-11-06

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:49

Marriiel_ schreef:
ik ben 2 jaar geleden naar egypte geweest, en heb daar gereden op egyptische arabieren.
nou zou ik wel willen weten of iemand misschien een egyptische arabier heeft. of er misschien meer dingen over weer. maar je mag natuurlijk ook gewoon je mening geven over deze arabieren!



egyptische arabieren zijn echt zo gaaf!!!
jammer dat ik er geen 1 heb.. Bloos

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:20

Hallo Splash, nee hoor, zo is het niet overgekomen en als je mij zo begrepen hebt, moet ik me verontschuldigen. Het klopt, het heeft met de schimmel te maken, niet met de bloedlijnen. Maar ik heb in dit topic de vraag al eens eerder gesteld, wat hier nu eigenlijk onder een Egyptenaar werd verstaan omdat er paarden genoemd werden, die echt heel ver weg maar een klein scheutje Egyptisch bloed hadden. Blijkbaar is men niet zo goed op de hoogte van wat een SE (straight egyptian) nu eigenlijk is. Nu, dat is een paard dat in alle lijnen teruggaat op bepaalde in Egypte gefokte paarden. De Pyramid Society heeft daar een duidelijke definitie over en deze wordt in het algemeen gebruikt. Egyptian bred is altijd nog tenminste 50% en alle andere combinaties vallen niet onder de definitie. Wat over de kwaliteit van de paarden natuurlijk niks zegt. Het is natuurlijk prima als mensen een andere definitie willen gebruiken, maar dan is het wel nodig, die erbij te geven, want de "algemene" definitie is die van de Pyramid Society. Als iemand daarvan wil afwijken, dan even zeggen svp. En ik vind het absoluut niet in orde, als mensen paarden een etiket opplakken dat ze niet horen te hebben en zo onwetende kopers een rad voor ogen draaien. En voor alle duidelijkheid: daar bedoel ik jou dus echt niet mee, hoor! Jij bent eerder zo'n koper geweest. Maar als de lijnen je niet interesseren, ook goed, het gaat tenslotte om het paard. De lijnen zijn alleen belangrijk als je wilt fokken. Maar als de lijnen iemand niet interesseren en je het eigenlijk niet weet, dan wel even voorzichtig zijn met het benoemen van de lijnen van het paard ofwel de etikettenplakkerij Lachen)

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:52

bterlaan schreef:
Het klopt, het heeft met de schimmel te maken, niet met de bloedlijnen.


Gelukkig hebben onze schimmels hier 'nog' geen last van Nagelbijten / Gniffelen

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:37

bterlaan schreef:
Hallo Splash, nee hoor, zo is het niet overgekomen en als je mij zo begrepen hebt, moet ik me verontschuldigen. Het klopt, het heeft met de schimmel te maken, niet met de bloedlijnen. Maar ik heb in dit topic de vraag al eens eerder gesteld, wat hier nu eigenlijk onder een Egyptenaar werd verstaan omdat er paarden genoemd werden, die echt heel ver weg maar een klein scheutje Egyptisch bloed hadden. Blijkbaar is men niet zo goed op de hoogte van wat een SE (straight egyptian) nu eigenlijk is. Nu, dat is een paard dat in alle lijnen teruggaat op bepaalde in Egypte gefokte paarden. De Pyramid Society heeft daar een duidelijke definitie over en deze wordt in het algemeen gebruikt. Egyptian bred is altijd nog tenminste 50% en alle andere combinaties vallen niet onder de definitie. Wat over de kwaliteit van de paarden natuurlijk niks zegt. Het is natuurlijk prima als mensen een andere definitie willen gebruiken, maar dan is het wel nodig, die erbij te geven, want de "algemene" definitie is die van de Pyramid Society. Als iemand daarvan wil afwijken, dan even zeggen svp. En ik vind het absoluut niet in orde, als mensen paarden een etiket opplakken dat ze niet horen te hebben en zo onwetende kopers een rad voor ogen draaien. En voor alle duidelijkheid: daar bedoel ik jou dus echt niet mee, hoor! Jij bent eerder zo'n koper geweest. Maar als de lijnen je niet interesseren, ook goed, het gaat tenslotte om het paard. De lijnen zijn alleen belangrijk als je wilt fokken. Maar als de lijnen iemand niet interesseren en je het eigenlijk niet weet, dan wel even voorzichtig zijn met het benoemen van de lijnen van het paard ofwel de etikettenplakkerij Lachen)


Je hebt gelijk bterlaan. Veel te vaak worden arabische paarden verkocht als SE. Gelukkig zijn er wel nog mensen die de moeite nemen om lijnen uit te zoeken.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:44

hahaha onze SE is soms ook een ECHTE SE.
Op dit moment noem ik haar weer "miss Dynamite".
Soms staat ze met haar staart plat op de rug snuivend en snurkend in haar stal. Als een "kikkertje" springt ze het land door en maakt de raarste capriolen ! Maar goudeerlijk dat ze is, gewoon een ontzettend fijne lieve merrie Lovers

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:08

Toendertijd interesseerde de bloedlijnen mij niet omdat ik toevallig Aglaya tegen kwam er haar kocht omdat ik gewoonweg medelijden met haar had en ik helemaal verliefd was op haar.
Ik heb haar van een fokker (zal geen namen noemen maar dat ik niet zo moeilijk). Aglaya was toendertijd 2,5 en stond nog steeds met haar moeder in 1 stal. Ze kreeg natuurlijk niet veel eten binnen omdat moeders alles op at en haar iedere keer bij het voer en hooi wegjaagde. Aglaya was echt heeeeeeel erg mager en achteraf bleek ze ook nog een leverafwijking te hebben vanwege slechte voeding. Het heeft jaren geduurd voordat ze er echt bovenop was en toen kreeg ze ook nog kanker. Het heeft haar niet meegezeten in haar leven. Wat was ik blij dat ze ziektekosten verzekerd was want ze had altijd wat. Waarschijnlijk kwam dit gewoon door de slechte opfok als veulen.

Als ik nu een arabier zou kopen zou ik me wel in de bloedlijnen verdiepen maar dan is de aankoop ook meer bewust.

Even voor de duidelijkheid; ik wil niemand een etiquete opplakken. Tenminste niet bewust. Ik weet blijkbaar niet genoeg over de lijnen en heb altijd gedacht dat Aglaya Egyptisch was. Ach ja, dat maakt haar niet minder lief of mooi.

Even een vraagje: was Plakaat egyptisch?

@arbian ranch: ben maar blij want het is verschrikkelijk om mee te maken. Het is een langzame maar slopende ziekte. Sommige schimmels krijgen er één maar daar blijf het dan ook bij maar normaal gesproken is dit een hele agressieve soort kanker. Je kunt het ook niet weghalen want dan verspreid het zich alleen maar 2x keer zo hard. Zolang het oppervlakkig blijft (alleen in de huid) dan hebben ze er zo goed als geen last van maar zo gauw het naar binnen slaat (darmen, ruggemerg, onder de huid, etc) dan gaat het opeens heel erg snel.

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:19

Plakat is niet egyptisch, de vader Aswan is wel egyptisch, maar heeft in Rusland dekdienst gedaan. Aswan is een geschenk geweest van Egypte aan Rusland.
De moeder van Plakat is zuiver russisch

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:42

Splash, het is me wel duidelijk dat je erg om de paarden geeft en dat is toch het allerbelangrijkste. Mijn opmerkingen zijn ook echt niet aan jouw adres gericht, maar algemeen bedoeld.

Plakat: inderdaad een "typische" rus Knipoog Zijn vader Aswan (heet oorspronkelijk Rafaat oid) is, met een andere hengst Nil (Azmi) door Egypte aan de USSR gegeven voor het bouwen van de Aswan-dam in de Nijl. Vandaar de namen. Beide hengsten hebben, voor zover ik weet, nooit in Egypte gedekt. Nil is vrij voreg gestorve nen heeft due niet veel nakomelingen gehad, maar Aswan heeft erg veel invloed gehad op de russische fokkerij. I kdenk da ter hee lweing russen zijn zonder Aswan in de pedigree. Vandaar dat er ook bij een "zuivere rus" toch heel vaak altijd nog een scheut Egyptisch in zit. En ook Spaans, sinds ze Esplendor gebruikt hebben, maar daar hoor je niet zoveel van. Een ander voorbeeld is de "zuivere pool" Palas, die niet alleen een zoion van Aswan was, maar wiens moeder een dochter was van bovengenoemde Nil, 3/4 Egyptisch dus. Omdat
Aswan een SE was, vallen zowel Plakat als Palas onder de definitie van "Egyptian bred"

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:52

bterlaan schreef:
Splash, het is me wel duidelijk dat je erg om de paarden geeft en dat is toch het allerbelangrijkste. Mijn opmerkingen zijn ook echt niet aan jouw adres gericht, maar algemeen bedoeld.

Plakat: inderdaad een "typische" rus Knipoog Zijn vader Aswan (heet oorspronkelijk Rafaat oid) is, met een andere hengst Nil (Azmi) door Egypte aan de USSR gegeven voor het bouwen van de Aswan-dam in de Nijl. Vandaar de namen. Beide hengsten hebben, voor zover ik weet, nooit in Egypte gedekt. Nil is vrij voreg gestorve nen heeft due niet veel nakomelingen gehad, maar Aswan heeft erg veel invloed gehad op de russische fokkerij. I kdenk da ter hee lweing russen zijn zonder Aswan in de pedigree. Vandaar dat er ook bij een "zuivere rus" toch heel vaak altijd nog een scheut Egyptisch in zit. En ook Spaans, sinds ze Esplendor gebruikt hebben, maar daar hoor je niet zoveel van. Een ander voorbeeld is de "zuivere pool" Palas, die niet alleen een zoion van Aswan was, maar wiens moeder een dochter was van bovengenoemde Nil, 3/4 Egyptisch dus. Omdat
Aswan een SE was, vallen zowel Plakat als Palas onder de definitie van "Egyptian bred"


Dat heb je mooi uitgelegd. Als je echt op lijnen wil gaan zijn demeeste arabieren egyptisch. Of met een dikke schuit egyptisch erin. Enkel omdat sommige paarde in Polen of Rusland hebben gestaan worden ze dan zuiver russisch of zuiver pools.
Ook de kruisingen van de polen met Sanadik, Laheeb, Gazal al Shaqab worden zuiver pools genoemd. Niets Pools aan een Laheeb volgens mij.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:51

Onder Egyptisch verstaat men normaal een SE, 100% dus. In die zin zijn de meeste arabieren niet Egyptisch, al hebben de meeste ergens wel een Egyptische voorouder. Laheeb is een SE, Gazal al Shaqab's vader is ee nSE, Ghazal zelf dus Egyptian bred en Sanadik el Shaklan is een voorbeeld van wat in de wandeling "Golden Cross" is gaan heten: Egyptisch x Spaans. Zijn beide grootvaders zijn SE, de beide grootmoeders Spaans. Omdat zijn vader geen SE is, is hij, denk ik, geen Egyptian bred maar eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe ze die definitie hanteren. Als de vader SE is, dan is het in elk geval een Egyptian bred, maar anders..??
Inderdaad is de definitievan zuiver Pools of russisch zo, dat de paarden uit he tfokprogramma an bv Janow of tersk komen. Nu zijn de in Polen gefokte kindern van Laheed "zuiver Pools", als een andere fokker Laheeb zou hebben gebruikt, zou het veulen niet "zuiver Pools" geweest zijn. Die definities ziun dus gebaseerd op fokprogramma's.
De Egyptishce deifinitie is daarentegen gebaseerd op bloedlijnen, die ook wel teruggaan op fokprogramma's, maar een hele tijd geleden en die bestaan ook niet meer. Dat is dus een gesloten boek, zogezegd, terwijl de fokkerijen in Polen en Rusland nog wel bestaan en andere lijnen aan hun programma kunnen toevoegen. Als El Zahraa nu bv. een poolse hengst zou nemen, zou het veulen geen SE zijn. Heel interessant allemaal. Je kunt zobveel maken uit het hebben van een paard. Niet alleen de verzorging en de omganmg met he tdier, wat natuulrijk op de eerts eplaats komt, maar ook de achtergronden, de bloedlijnen, het bestuderen van de voorouders, en dan de gebruiksaspecten, show, endurance, vrije tijd, noem ze maar op. Er zit zoveel aan vast, dat je geen kans krijgt opm je te vervelen. En als bijkomend aspect probeer ik ook (oude) boeken over de arabier te verzamelen, liefst met foto's, met name de SEs natuurlijk. Ook heel erg interessant.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:27

Ashmira is van vader Moshai dus dat maakt haar dan Egyptian bred?
Haar moeder is Spaans/Egyptisch/Crabbet/Pools.
Groetjes Debby

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:31

Adhira schreef:
Ashmira is van vader Moshai dus dat maakt haar dan Egyptian bred?


egyptian related Knipoog

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:37

Van de site van de PS:
Registrations prior to 2005:
An Egyptian-Bred (also known as Egyptian Related) horse, as defined by The Pyramid Society, is: (a) one who was produced either by breeding a Straight Egyptian stallion to a purebred Arabian mare who is not Straight Egyptian OR (b) one whose grandsires are both Straight Egyptian, and whose dam is a purebred Arabian who is not Straight Egyptian. Only horses of certifiable ancestry are eligible for classification as Straight Egyptian or Egyptian-bred as defined by The Pyramid Society, and therefore are also eligible for Society-managed programs. Our staff always stands ready to assist anyone with questions or in need of pedigree verification. Verify your horse by phone or E-mail us here at: info@pyramidsociety.org

Registrations of 2005 and Beyond:
An Egyptian Sired (previously known as Egyptian-Bred/Related) horse, as defined by The Pyramid Society, is a purebred Arabian who is produced by breeding a Straight Egyptian stallion to a purebred Arabian mare who is not Straight Egyptian, beginning with registrations of 2005. All existing horses presently meeting the definition of Egyptian Bred/Related will be grandfathered in through the remainder of their lifetime.

Only horses of certifiable ancestry are eligible for classification as Straight Egyptian or Egyptian Sired, as defined by The Pyramid Society, and therefore eligible for Society managed and promoted programs.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:54

Tussen al onze Spanjaarden hebben wij 1 buitenbeentje, een Asil gefokte schimmel van 14 jaar oud, ons Hogeschoolpaard El Faiyum Salam. RKS Haziz x Hamasa Fasiha.

Een geweldig paard om mee te werken. Niet makkelijk, maar goudeerlijk en stapelgek op zijn publiek. Er is er voor mij maar 1 als onze Poemes. Vingers aflikken

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:10

ArabianRanch schreef:
Adhira schreef:
Ashmira is van vader Moshai dus dat maakt haar dan Egyptian bred?


egyptian related Knipoog


Dat is hetzelfde toch?
Groetjes debby

LynnGiirl

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Zwolle

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:44

Omg. Ik vind die Egyptische Arabieren echt.. GEWELDIG . =|!_

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:43

Ik ook, maar er zijn ook slechte bij en bij de andere fokrichtingen ook hele goede. Het is een kwestie van smaak.

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:04

Hoi allemaal,

Ik weet dat Raheem geen hele Egyptenaar is, ik had een tijdje geleden al gevraagd (niet in dit topic) hoeveel procent Egyptisch hij is( en ik ben dat antwoord natuurlijk weer kwijtgeraakt haha). Ik heb er niet zo heel veel verstand van.
Hier de pedigree van Riemp:
http://www.allbreedpedigree.com/ar+raheem

Thnx alvast Lachen

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:48

Nou, dat is een hele rekenarij, maar omdat je het vraagt: ik kom uit op iets meer dan 50%. El Shaklan is 50%, vader SE, moeder niet. Hadban Enzahi is SE, Morisca niet. Samanna's vader Gharib is SE, Scharaya is va nde SE Hadban Enzahi en gaat in de moederlijn terug op de SE Jasir. Zo kom ik voor Om e lExtreem uit op 37,5%.
DA Pricess Orayana is van de SE Orayan. In de moederlijn heeft Ibn Hdasai ee nSe vader (Hadba nENzahi), Saider gaat terug op de SE Jasir en komt op 12,5%. Zo kom ik voor DAPO uit op een tik meer dan 64 %. (37,5+64)/2 maakt ruim 50%.
Maar in dit soort gereken zit de lol aan je paard echt niet, hoor. Hij wordt er niet meer of minder waard door en hij wordt er ook niet liever door. Geniet van hem zoals hij is Lachen)

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:56

Ik in Nederland gekocht:
Set Elkol
(v. Flaxman's Oumry) (m. Kiyara Salam)

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:27

bterlaan schreef:
Nou, dat is een hele rekenarij, maar omdat je het vraagt: ik kom uit op iets meer dan 50%. El Shaklan is 50%, vader SE, moeder niet. Hadban Enzahi is SE, Morisca niet. Samanna's vader Gharib is SE, Scharaya is va nde SE Hadban Enzahi en gaat in de moederlijn terug op de SE Jasir. Zo kom ik voor Om e lExtreem uit op 37,5%.
DA Pricess Orayana is van de SE Orayan. In de moederlijn heeft Ibn Hdasai ee nSe vader (Hadba nENzahi), Saider gaat terug op de SE Jasir en komt op 12,5%. Zo kom ik voor DAPO uit op een tik meer dan 64 %. (37,5+64)/2 maakt ruim 50%.
Maar in dit soort gereken zit de lol aan je paard echt niet, hoor. Hij wordt er niet meer of minder waard door en hij wordt er ook niet liever door. Geniet van hem zoals hij is Lachen)


Dank je voor het rekenwerk Pling , ik was benieuwd hoe het nou ook alweer zat. En je hebt helemaal gelijk over de lol aan je paard hebben Knipoog

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:29

Lachen ik garandeer niet, dat ik geen fouten heb gemaakt, hoor Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: heeft iemand een egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:23

nasheeta schreef:
griebels schreef:
He mijn arab heeft ook bloed uit de Marbach lijn...
Best veel zelfs...
De ouders van Shereik (zijn vader) zijn allebei van de Marbach stud...
Gharib hebben ze uit Egypte gehaald om het pigmentprobleem op te lossen wat ze hadden...
http://www.allbreedpedigree.com/laliesk+star


Shereik, de vader van Sheikan Star (uit Anouk), is die Egyptisch?


Yeps... Shereik is 100% egyptisch...
Sheikan (de broer van mijn Laliesk) is dus ook 50% egyptisch net als de mijne Knipoog