Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxitsmexx

Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 22:58

toeka

Re: Het zelf maken van arabische showtuig (oosterse stijl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:43

misschien handig als je er deel 2 achter zet? dat is misschien wat overzichtelijker!! ben benieuwd naar de creaties!

xxitsmexx

Re: Het zelf maken van arabische showtuig (oosterse stijl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:12

key zou ik doen..

JKiya

Re: Het zelf maken van arabisch showtuig (oosterse stijl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:27

OK dit lijkt me ook een goed idee! Want door alle reacties is het andere topic nogal onoverzichtelijk geworden!

Ik ga nu even alles wat ik ooit getypt heb over het maken van een halster én borsttuig kopiëren en hier neer zetten voor een goed begin! En ik pb Djilan even!

Djilna

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:38

Heb de PB's ontvangen en ik zal de andere 2 naar dit nieuwe verwijzen en sluiten. Veel plezier gewenst met alle creatieve ideeën!

JKiya

Re: Het zelf maken van arabisch showtuig (oosterse stijl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:51

Djilan bedankt! Lachen

Hier even een samenvatting van alle posts over het maken van het halster en borsttuig die ik in al deze tijd in de vorige topics geplaats heb:

Ik heb zelf een arabisch showhalster in oosterse stijl voor Kiya gemaakt. Ik ben op dit moment bezig met een borsttuig in dezelfde kleuren en stijl. Hier vind je een beschrijving van de werkwijze, voor als je het zelf eens wilt proberen of nieuwsgierig bent naar hoe het gemaakt is.

Ik heb mijn showhalster gemaakt met behulp van macramé. Op google kun je foto's en instructies vinden.
Macramé zelf kende ik al, maar ik heb wel een aantal sites gebruikt voor voorbeelden en inspiratie. Hieronder vind je er enkele:
http://www.elainecraft.com/index.html
http://www.hobbydoos.nl/knopen/macrame.asp
http://www.craftsitedirectory.com/macrame/index.html

Hieronder zie je een foto van de spullen die ik heb gebruikt. De meeste spullen kun je kopen in hobbywinkels of op de markt. De grote sleutelringen heb ik per 10 stuks op internet besteld. Voor mijn showhalster had ik nodig: sleutelringen, ketting, 3 bolletjes katoendraad, pailetten, grote zilveren kralen (licht en donker), kleine zilveren kralen (licht en donker) zilveren hangers in de vorm van een ondersteboven halve maan en gekleurde kleine kraaltjes (niet op de foto)

Afbeelding

Ik maak drie losse strengen. De buitenste strengen wisselen om de ongeveer 10 knopen van kleur. De middelste streng heeft om de 6 knopen een lichte of een donkere grote kraal.

Afbeelding

De kralen in de middelste streng.

Afbeelding

De strengen naai ik aan elkaar met garen.

Afbeelding

Uiteindelijk ga ik de drie strengen ook nog op een katoenen band naaien zodat hij stevig is en het paard de achterkant van de kralen niet voelt. De neusriem wordt van een ander patroon macramé en daaraan ga ik slietjes met kralen maken.

Ik heb net nog even twee foto's gemaakt van mijn creatie tot nu toe. Ik ben nog niet helemaal klaar, hij was nog niet lang genoeg maar ik heb dit weekend de camera even niet dus zet ik alvast deze twee foto's neer. Ze zijn een beetje onduidelijk omdat ik ze net hier heb gemaakt en het is al donker. Geeft toch een beetje een idee.

Je ziet nu dus het gekleurde deel wat het bakstuk moet worden en tussen de twee ringen een stuk van paars macrame. Dit wordt de basis van mijn neusriem, hier ga ik waarschijnlijk allemaal sliertjes met glinsterende kralen maken.
Ik moet de draden nog afhechten en de neusriem en het bakstuk nog aan elkaar maken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb lang moeten nadenken over het vastmaken inderdaad! Ik leg nu een knoopje ongeveer een 1,5 cm vanaf de laatste macrame-knoop in de touwtjes en naai die dan vast aan de achterkant. Misschien maak ik aan beide kanten nog een gekleurd lintje bij de bevestiging van de draden vast, zodat ze aan allebei de kanten er netjes en hetzelfde uitzien.

Om te voorkomen dat het paard de kralen voelt aan de achterkant naai ik hier een band van katoen aan vast. Dat maakt het ook steviger. De kralen steken trouwens iets uit naar voren in het bakstuk, ze liggen er als het ware een beetje op. Op sommige foto's is dat een beetje te zien. Zo zijn er geen bobbels aan de achterkant.

Ben nog een tijdje bezig geweest met het maken van een neusriem en alles netjes afwerken. Voor degene die geïnteresseerd zijn in de maten: het bakstuk is nu ongeveer 97 cm zonder de ringentjes mee te meten en de neusriem is ongeveer 24 cm.

De neusriem is net als het bakstuk gemaakt van drie lossen strengen. De eerste streng is een gewone macrame van donkerpaars zonder iets erin verwerkt. Hier heb ik later lila pailletten op gemaakt en zilverkleurige hangers aan genaaid.
De middelste streng is een heel dun vlechtje van lichtblauw en lila.
De bovenste streng is weer donkerpaars macrame, iets dunner dan de onderste en er zitten twee soorten kraaltjes in verwerkt.

Zowel aan de achterkant van het bakstuk en de neusriem heb ik katoenband genaaid. Zo is alles ook een stuk steviger geworden en voelt het paard geen uitstekende dingen op zijn hoofd.

Verder alle draadjes netjes weggewerkt en de uiteindes om de ring heen genaaid. Je ziet nu niet meer wat het begin en het eind van de streng is.

Ik ben er zelf wel tevreden over maar het was erg veel werk! Wel leuk om te doen! Misschien ga ik nog wel een borsttuig maken, ik heb nog veel draad en kralen over. Je gebruikt in principe maar erg weinig van alles wat je koopt. Misschien als ik er ooit nog één maak probeer ik een ander soort hangertjes aan de neusriem te maken. Maar ik vind het ook wel leuk dat die net even iets anders is.

Laten jullie nog even weten wat jullie er van vinden?

Afbeelding

Hier zie je de afgewerkte achterkant met het katoenband

Afbeelding

De afgewerkte eindes van de strengen aan de ring

Afbeelding

De neusriem (beetje gekreukeld van het aannaaien van de katoenband, is nu weer rechter)

Afbeelding

En het eindresultaat!

Hier zijn dan de foto's van Kiya met haar nieuwe halster! Met dank aan stalgenoot Paula (Kiara op bokt) voor het maken van de leuke foto's!
Kiya had niet zoveel zin in poseren maar meer in gras eten dus ik vind dat ze er af en toe een beetje duf op staat, maar ze zijn wel leuk!
Ik neem dus een zwaardere ketting omdat het halster een beetje schuift als ze met haar hoofd wiebelt. Maar qua maat en kleur is ie helemaal goed!

Afbeelding

Afbeelding

Even duidelijk van de zijkant

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je goed dat de ketting erg dun is, maar dat ze nog wel goed kan eten...
Afbeelding

Hier zie je de neusriem goed van voren en ook dat het halster een beetje scheef zit. Het is qua maat en vorm wel goed maar die ketting was neit zwaar genoeg dus het wiebelde als ze liep omdat het geen tegengewicht had.

Ik ben nu ook bezig met een borsttuig, dus even een update!

Ik maak verschillende strengen, waartussen ik dan heen en weer 'weef'. Er komen waarschijnlijk kwastjes aan en lusjes. Er komt dus ook veel open ruimte in. Ik heb een schets gemaakt, hij is nog niet helemaal duidelijk maar misschien dat jullie dan een beetje een idee hebben.

De schets was een beetje gekreukt en vrij klein. In het midden komt dus een een soort ovaal. Dit ga ik waarschijnlijk haken en dan versieren met kralen. Er zijn twee dikke strengen, waartussen heen en weer, in een soort driehoekvorm, een dunne vlecht loopt. Onder de onderste dikke streng komt een dunnere streng in boogjes. Tussen de boogkes komen kwastjes te hangen. Het komt aan twee lussen die op de schoft geknoopt worden. Dat is makkelijker 'aan en uittrekken'.

De eerste streng maak ik hetzelfde als mijn showhalster, alleen dan met meer ruimte tussen de kralen. De tweede streng bestaat uit in het midden een paarse macrameedraad en twee gekleurde vlechtjes aan de zijkant. Dan maak ik voor de boogjes een paarse streng met kraaltjes, net als mijn neusriem. Hier maak ik nog een gekleurde vlecht aan vast.
Het is de bedoeling dat ik tussen de twee dikste strengen nog een paarse vlecht maak, maar die heb ik nog niet en die moeten jullie er dus nog even bijdenken!
Als ik het zo lees snap ik het zelf bijna niet meer, hopelijk worden jullie wat wijzer van de foto's en de schets en anders zullen jullie hier aan de hand van komende foto's de voortgang kunnen volgen!

Afbeelding

Afbeelding

De lus bestaat uit een vlecht die samenkomt in een dikkere vlecht en de streng vormt waarmee je het borsttuig vast kunt maken.

Afbeelding

Bevestiging van de strengen aan de lus

Afbeelding

Detail van de strengen. Je ziet hier goed het verschil onderling.

Zoals jullie kunnen zien is het nog meer werk dan mijn showhalster dus ik zal er nog wel een tijdje mee bezig zijn. Maar ik dacht dat jullie misschien ook wel wilde zien hoever ik tot nu toe ben gekomen en hoe ik hier te werk ga.

Dat was mijn update die ook te vinden is op kiya's website (zie onderschrift) Ook op de website van Mendy (xxitsmexx) kun je zien hoe zij haar showhalsters en borsttuigen maakt én staan foto's van de creaties van medebokkers!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:19

't is toch niet de bedoeling dat we onze halsters hier nu opnieuw tonen hé ?

ik moet nog draad kopen voor een volgend halster, 't zal niet voor direct zijn.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:25

Heey allemaal! Moet ik mijn foto's nu ook opnieuw plaatsen?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:32

Als jullie dat willen zou dat natuurlijk wel leuk zijn! Maar het leek me vooral handig om even de beschrijving nu in 1 keer aan het begin te plaatsen. Maar misschien is het ook leuk als iedereen zijn creactie nog even laat zien, zodat we weer allemaal inspiratie krijgen nu het vakantie is!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:44

ik ben ook van plan wat te maken Knipoog

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 10:20

Nou voor de foto's kun je ook op mijn site kijken ... daar staan ook de meeste van jullie in..

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 10:38

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:43

Hoe maken jullie deze halsters, en wat heb je ervoor nodig?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:45

judith789 schreef:
Hoe maken jullie deze halsters, en wat heb je ervoor nodig?

Hoi! Je kunt je halsters van verschillende materialen maken. De materialen die we in dit topic veel hebben gebruikt is Katoen en Wol. Je kunt bij de blokker, hobbywinkel of op de markt kralen en andere leuke versierseltjes kopen. De halsters worden gevlochten, of gemaakt door middel van Macramé. Hopelijk heb je hier wat aan Knipoog

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:01

en kijk anders even op mijn site Knipoog

SSDesign

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) de

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:10

Ik had een vraagje... Ik ben bezig met het maken van een showhalstertje voor een D-pony... Hoe lang moet het bakstuk zijn en de neusriem? Het is geen arabier, maar een new forest. Overigens ga ik die punniken Haha!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:11

ik denk ook zo'n 90 cm heb ik ook..en neusriem is echt verschillend denk dat je dat moet meten..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:12

moet mijn halster nog steeds afmaken Bloos

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:15

ook al cyntje....ik moet mijn 2 halsters nog afmaken

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:15

xxitsmexx schreef:
ik denk ook zo'n 90 cm heb ik ook..en neusriem is echt verschillend denk dat je dat moet meten..

Bedankt Haha! Volgens mij stond in dat andere oude topic ergens een schema. Volgens dat schema zou die rond de 60 cm moeten zijn. Maar bedankt Haha! Nu kan ik weer verder Haha!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:16

ja het beste is gewoon echt opmeten.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:20

Opmeten is het handigst Lachen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:44

xxitsmexx schreef:
ja het beste is gewoon echt opmeten.

Het is een cadeautje dus... Haha!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 17:42

boyke-candy heeft een pm

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:28

Ik heb mijn halster bij een Arabische merrie omgehad. Bij mijn halster waren de bakstukken 90 cm, en hij was wel ietsie te groot Lachen