arabieren fel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bibichaatje

arabieren fel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:37

heey,
er zijn heel veel mensen die denken dat alle arabieren fel zijn, maar ik ken ook heel veel arabieren die geen vlieg kwaad doen.
ik heb zelf ook een arabier ( <3 menuette <3 ) maar zij is gewoon de liefheid zelf. je kan echt alles met haar doen.
wat vinden jullie: vinden jullie arabieren hele felle paarden of juist niet?

Vjestagirl

Re: arabieren fel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:55

Ik denk dat jouw arabier wel fel is als je er niet eens fatsoenlijk mee buiten kan rijden.

Ik denk dat er altijd wel een spoor van waarheid in dat soort stereotypes zit.

Almanzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:56

hey
ik ken wel hele felle arabieren. In de endurance zie je echt hele felle arabieren. Maar je ziet ook zoveel rustige arabieren. Elk paard kan fel zijn het licht niet echt aan het ras ofzo.

bibichaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:58

ja klopt het licht niet aan het ras maar aan het karakter

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:02

Persoonlijk denk ik wel dat het ook aan het ras ligt. Veel raskenmerken zijn er gewoon ingefokt en dat is dus wel rastypisch. Arabieren fel.. Mijn ervaring (ken er niet heel veel) is dat ze zich vaak heel stoer voor kunnen doen, maar ondertussen geen vlieg kwaad doen. Lopen druk te doen, maar zijn toch op de pinken te rijden. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:08

Fjorden en shets zijn eigenwijs, tinkers zijn lomp, arabieren fel en nerveus, welshjes zijn fell, fell ponys zijn kinderpony's en ijslanders koel in de kop. Over ieder ras bestaat wel een 'vooroordeel' die toch tot op zeker hoogte wel waar zal zijn.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:51

Vjestagirl schreef:
Over ieder ras bestaat wel een 'vooroordeel' die toch tot op zeker hoogte wel waar zal zijn.

Blijkbaar geen AV kenner :o mensen die rondweg speculeren dat een AV feller zou zijn als menig ander ras wil ik graag uitnodigen om te zien dat het tegendeel waar is. Maak eerst kennis met het ras voordat er zulke uitspraken gedaan worden.

Ik ken vele warmbloeden die bij een zuchtje wind vele malen drukker zijn als mijn 2 AV's bij elkaar.

Een citaat van mij: Iedere AV heeft KARAKTER, ze zijn loyaal, trouw en eerlijk. Velen ogen AV's als fel en onuitstaanbaar. Maar vergeet niet het is koninklijk bloed wat er rond loopt en ze zijn snel op hun teentjes getrapt als je ze niet begrijpt.
AV's hebben temperament en uithoudingsvermogen, als je een AV diep in zijn hart raakt dan heb je een vriend voor het leven!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:53

Dan waar komen de 'vooroordelen' vandaan? Die zijn ook niet uit de lucht komen vallen.

Overgens vind k je citaat leuk geschreven, maar vrij nutteloos in deze discussie :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:55

Vjestagirl schreef:
Dan waar komen de 'vooroordelen' vandaan? Die zijn ook niet uit de lucht komen vallen.

Overgens vind k je citaat leuk geschreven, maar vrij nutteloos in deze discussie :)

Omdat de mensen zelf er niet mee om kunnen gaan! ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:59

Dus ze zijn wel fel, maar als je ermee om kunt gaan is dat geen probleem...

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:59

Vjestagirl schreef:

NUTTELOOS kom op zeg, je kan oogkleppen op hebben maar dit slaat echt alles dat citaat geeft overduidelijk weer wat een AV kan betekenen als je ze maar WIL begrijpen en WIL kennen, daar schiet je dus een hoop kennis tekort

Waar die vooroordelen vandaan komen? Mensen met oogkleppen om die enkelt verhalen willen geloven die worden rond gestrooid zonder eens zelf ervaring in op te doen. Tekort aan kennis daardoor ontstaan vooroordelen.

Zou me maar meer gaan verdiepen in bepaalde zaken voordat je doelloos rondkwakkelt :o

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:02

Vjestagirl schreef:
Dus ze zijn wel fel, maar als je ermee om kunt gaan is dat geen probleem...

Een arabier heeft een temperamentvol en gevoelig karakter inderdaad!
En veel mensen kunnen daar niet mee omgaan, vanwege hun eigen felheid. :+

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:03

Een arabier is vaak een heel gevoelig paard waar je dus mee om moet kunnen gaan.
En fel tjaa zo wil ik het niet noemen! Sensibel wel!
Maar dit is logisch want ze staan hoog in het bloed!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:06

RhealLover schreef:
Vjestagirl schreef:

NUTTELOOS kom op zeg, je kan oogkleppen op hebben maar dit slaat echt alles dat citaat geeft overduidelijk weer wat een AV kan betekenen als je ze maar WIL begrijpen en WIL kennen, daar schiet je dus een hoop kennis tekort

Waar die vooroordelen vandaan komen? Mensen met oogkleppen om die enkelt verhalen willen geloven die worden rond gestrooid zonder eens zelf ervaring in op te doen. Tekort aan kennis daardoor ontstaan vooroordelen.

Zou me maar meer gaan verdiepen in bepaalde zaken voordat je doelloos rondkwakkelt :o

Pardon?
Doelloos rondkwakkelt? Zonder ervaring? Mag ik vragen waar de camera verstopt is die jij blijkbaar de afgelopen jaren op mij gericht hebt gehad waardoor je blijkbaar weet dat ik geen ervaring heb?

Ik kan ook wat leuks en schitterends schrijven over wat een fjord kan betekenen voor mij, wat een fjord kan zijn en hoe geweldig mooi ze wel niet zijn, dat wil niet zeggen dat dat aangeeft dat alle fjorden zo zijn.

In mijn ervaring zijn arabieren feller dan andere paarden, en ontzettende hittepetitjes. In mijn ervaring zijn Fjorden ook eigenwijzer da andere paarden. Hebben Shetten meer de neiging om hem te peren en zijn Groningers koel in de kop. Als je er mee om kunt gaan is het geen enkel probleem, maar het is wel zo.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:13

Vjestagirl schreef:
In mijn ervaring zijn arabieren feller dan andere paarden, en ontzettende hittepetitjes. In mijn ervaring zijn Fjorden ook eigenwijzer da andere paarden. Hebben Shetten meer de neiging om hem te peren en zijn Groningers koel in de kop. Als je er mee om kunt gaan is het geen enkel probleem, maar het is wel zo.

Maar dat is jouw ervaring ;) Arabieren zijn juist niet fel en ook geen hittepetitjes. Ze zijn alleen veel gevoeliger voor hun eigenaar/verzorger en nemen het gedrag van hun baas over. Ben jij rustig en ontspannen? Dan is een arabier dat ook. Ben jij fel en hittepetittig? Dan is een arabier dat ook.

Zegt dit dan wat over een Arabier? Of over de mensen in hun buurt :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:14

Fel vind ik persoonlijk niet het juiste woord, want het wordt vaak in negatieve zin gebruikt, maar voor mensen die geen verstand van Arabieren of er weinig ervaring mee hebben is dat misschien inderdaad de juiste benaming. :P

@mariettek
Je slaat de spijker op zijn kop! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:16

Mijn arabier is heel lief en braaf, als hij wil kan hij mooi showen en of gek doen maar alleen als hij vrij en los is, nooit met mij ernaast en of erop, superbetrouwbaar dus als je hem in zijn waarde laat en er eerlijk mee omgaat, hij is helemaal geen hittepit, waarom moet een arabier een hittepit zijn? je ziet inderdaad vaak op shows en of renbanen dat ze heet zijn, maar dat is logisch als ze opgejaagd wordt om te laten showen en of veel krachtvoer en ze hebben enorme zin om lekker te gaan rennen op de renbaan maar is wel controleerbaar, ze zijn enorm zacht en gevoelig.

Ik kan er heerlijk mee buitenrijden in het bos en of langs de weg en is er iets wat hij heel eng vind dan aan de hand kan ik echt overal met hem naar toe en of erlangs, hij vertrouwd mij.

Er zijn genoeg andere paardenrassen die flipt als ie iets engs ziet, nog erger dan een arabier.

Maar het hangt ook af van wat ie voor een opvoeding heeft gehad en of geleerd heeft om verkeersmak te zijn en de hoeveelheid krachtvoer etc. etc. en karakter.

Er zijn ook arabieren die erg fel zijn, maar toch betrouwbaar is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-04-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:18

mariettek schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar dat is jouw ervaring ;) Arabieren zijn juist niet fel en ook geen hittepetitjes. Ze zijn alleen veel gevoeliger voor hun eigenaar/verzorger en nemen het gedrag van hun baas over. Ben jij rustig en ontspannen? Dan is een arabier dat ook. Ben jij fel en hittepetittig? Dan is een arabier dat ook.

En het is JOUW ervaring dat ze dat niet zijn...

Ken meerdere arabieren waar echt geen land mee te bezeilen was, omdat ze echt walgelijk fel waren, op alles... En dat was niet alleen bij mij zo, bij iedereen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:19

Mijn persoonlijke ervaring is dat het per arabier verschilt.

Mijn jaarling was echt heel erg nerveus en sensibel aangelegd.
Mijn 2e paardje was aan de hand heel erg nerveus en angstig maar ohz echt niet vooruit te branden

Bijrijdpaardje (ook een arab) was juist aan de hand heel erg relaxed en koel en makkelijk in de omgang maar ohz juist weer een bom die elk moment kon ontploffen (en dan ging de knop ook echt om).

Binnenkort mag ik een arabierenhengstje in gaan rijden en hij schijnt weer extreem angstig/nerveus en sensibel en snel te zijn.

Morgenavond ga ik met iemand naar het bos, dan mag ik op haar arabje en die schijnt juist weer super relaxed te rijden zijn!

Het verschilt echt per arabier ;-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:20

Ja mijn ervaring is ook dat het verschilt per arabier want het zijn individuenen en met allemaal eigen karakters, maar over het algemeen zijn het hele lieve makkelijke dieren.

Het klopt helemaal en heb het ook ondervonden, ben ik boos en of verdrietig dan is mijn paard dat ook, die voelt precies aan van hoe ik me voel, ik heb veel geleerd en gezien van hem, bij hem ben ik rustig en ook gewoon duidelijk, hij is helemaal op zijn gemak bij mij, ik ken hem dan ook heel lang vanaf dat hij 1 jaar oud was, toen verkocht ik hem toen hij bijna 8 jaar werd en nu heb ik hem weer terug toen hij 12 en 1/2 jaar oud was, en hij kent me nog en weet precies alles nog en is heel blij me weer te zien en terug te zijn, dus arabieren is ook zeer intelligent en heeft een sterke geheugen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-04-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:21

Ik kan trouwens onze (koudbloed) Belg net zo fel maken als onze (volbloed) Arabier, maar van zichzelf heeft de koudbloed wel een iets rustiger karakter en een heel ander uithoudingsvermogen dan de volbloed, maar dat is niet zo vreemd lijkt me, want qua bouw zijn ze immers het verschil van dag en nacht.

Ik rijd op mijn volbloed zowel zonder zadel en hoofdstel als met en kan er alles mee doen wat ik hem leer.
Als een arabier (of elk ander paard) je niet vertrouwt dan zijn ze allemaal fel.
Aangezien onze koudbloed net zo gek kan doen om iets vreemds als onze volbloed.
Het is gewoon een kwestie van vertrouwen en respect, meer niet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:22

mariettek schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben een heel rustig en stabiel persoon en toch heb ik veel ervaring met verschillende karakters.
Mijn bijrijdarabje kon soms ontploffen en dan ging er echt een knop om, terwijl ik net rustig aan het genieten was van de natuur. Ik negeerde het ook altijd, bleef zelf gewoon rustig en toch liep hij zich onwijs druk te maken en kwam hij soms van alleen maar een stapritje zeiknat thuis.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:25

En ook al reageert een Arabier op iets wat hij ziet of hoort, heeft het wel degelijk met jezelf te maken hoe je er op reageert of gaat reageren.
Wat een arabier wel heeft is dat hij je wakker houdt en dat je niet met je gedachten weg kan sukkelen.
De mijne ziet ook alles, maar reageert echt niet helemaal idioot, want het is gewoon gewenning.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:30

Ik denk dat elk paard op jouw reactie als "kuddeleider" reageerd.

Dat is paardeigen denk ik. Heeft niets met arabierenbloed te maken. Arabieren zijn alleen wel sensibeler (en voelen spanningen en frustraties heftiger aan) dan de gemiddelde fjord.

Maar goed mijn bijrijdarab zit echt in zijn eigen wereld en er is dan ook haast geen contact meer met hem mogelijk als hij zo'n bui heeft dat hij flipt. Het is dan zaak om zelf gewoon te doen alsof er niets aan de hand is en vrolijk verder te rijden en vooral niet boos worden, dan wordt hij namelijk nog gefrusteerder (er zit veel boosheid en frustatie in hem...waarom en hoe dat zo gekomen is dat weten we helaas nog steeds niet).
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 20-04-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:31

We moeten wel even een onderscheid maken tussen Arabische Volbloeden en de ponies met Arabisch bloed die veel mensen ook Arabieren noemen (maar dit niet zijn).
De ponies met Arabisch Bloed zijn vaak veel feller dan de Arabische Volbloeden en daar komt het vooroordeel vandaan dat de Arabische Volbloeden wild zijn. Ik heb 2 merries gehad waar ik een beginner zo het bos mee in zou sturen (en dat ook gedaan heb). Ze doen geen stap verkeerd en schrikken nergens van. En daar ken ik er meer van die zo zijn.
Ik kan kwaad worden als mensen zeggen, ja maar die pony is wild want daar zit arabierenbloed in, grote ONZIN! Natuurlijk zijn er bij alle rassen paarden die feller/wilder zijn dan de standaard (bv mijn paint, die is drukker dan mijn Arabisch Volbloeden) maar om dan gelijk te zeggen dat alle Arabische Volbloeden wild zijn, nee, dat gaat er bij mij niet in.