mini NWR

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

mini NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 20:55

ik heb een welsh NWR ruintje van circa 1.33m (heel apart, want zn vader is 1.51m en zn moeder 1.43m). ik las ergens dat een Welsh NWR pony een minimale stokmaat van 1.38 moet hebben. hoe zit dit dan? valt hij dan onder een andere catagorie ofzo, nee toch want dan zitten er andere bloedlijnen in. kan ik wel met hem naar een keuring of iets?

LloiDLoVeR

Re: mini NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:25

Ik zal het eens bij het welshstamboek navragen. Moet er toch zijn en leuk om te weten niet Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:12

Volgens de website loopt de stokmaat vanaf 1.38m. Heel vroeger was de minimum maat 1.22m. De sektie WPBR heeft overigens geen minimum of maximum maat, dus past de pony daar ook prima in.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:14

wat houd de sectie WPBR in? en hoe zit dat dan met zijn papieren (volgens mij nog veulenpapieren), daar staat namelijk wel sectie NWR in.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:31

NWPCS schreef:
De sectie WPBR (Welsh PartBred Pony) pony is net als de sectie NWR een rijpony op Welsh grondslag. Het minimaal vereiste Welsh bloed ligt op 12,5%. In deze sectie worden dieren geregistreerd die geboren zijn uit kruisingen met divers ander bloed. Ook hier ligt de nadruk op de gebruikseigenschappen en de Welsh uitstraling.

De sectie NWR is eigenlijk een uitvinding van het NWPCS, bij het moederstamboek WPCS kennen ze naast de raszuivere sectie's (A, B, C en D) alleen de sectie WPBR.
Je pony is NWR gefokt, dus heeft het een NWR papier gekregen als veulen zijnde, je pony zal dan ook ingeschreven staan in het veulenboek.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:16

correctie Westernfreak. Bij het moederstamboek kennen ze de sectie Part-Bred.
Het NWPCS heeft daarvan een soortgelijke sectie WPBR (Welsh Part-Bred Rijpony).

Jouw pony is idd te klein gebleven, maar wel NWR gefokt. Je zou wel met hem naar de keuring kunnen, maar daar zal je erachter komen dat hij niet aan de richtlijnen van de sectie voldoet.
WPBR lijkt veel op de sectie NWR, maar daar zijn alle kruisingen met Welsh bloed toegestaan. Die hebben geen minimale stokmaat, maar zien ze op keuringen ook graag de D-ponymaat.

Hier kan je meer vinden over de verschillende secties;
http://www.nwpcs.nl/fokkerijzaken/rasbeschrijvingen/