Beste Welsh A hengsten ooit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Beste Welsh A hengsten ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:46

Wat vinden jullie nou echt goede hengsten?
En dan heb ik het niet alleen over de stempel hengsten (CC Madog, Penual Mark, etc.), want bekende hengsten zijn niet per definitie de beste.

Om de keuze niet te moeilijk te maken, mogen jullie een top 3 maken. Desnoods 1 lijst voor oude hengsten en 1 voor nieuwere hengsten.
Liefst met beargumentering erbij.

Hier mijn lijst oude hengsten:

1) Clan Pip (Clan Tony x Clan Prue uit Clan Dana)
Afbeelding

Clan Pip zit in de meeste van mijn ponies. Over het algemeen zijn Clan Pip nakomelingen imo stevige ponies met veel bot. Bewegingen zijn varieerend, maar meestal goed. Grote pluspunt van Clan Pip ponies zijn voor mij de mooie hals vorm en de stevige benen.

2) Revel Orange Pip (Clan Pip x Revel Sepha uit Twyford Grenadier)
Voor deze hengst geldt eigenlijk alles wat bij zijn vader ook al staat, met als voordeel een scheut Twyford bloed erbij, en dus breder inzetbaar.
Verder is hij voor mij een favoriet, omdat hij aan de wieg staat van de Moorcock ponies.

3) Revel Cello (Clan Pip (ja alweer) x Revel Choice uit Vardra Sunstar)
Wederom zelfde argumenten als hierboven, met (voor mij) het grote voordeel van een zeer klein percentage Coed Coch bloed.

Nieuwe hengsten:

1) Baledon Hy Society (Hisland Hyderus x Baledon Diadem uit Revel Janus)
Afbeelding
Mijn echte favoriet. Ik heb al meerdere veulens van hem gefokt en allemaal hebben ze een super mooi hoofd en steivg tot grof beenwerk. Veel diepte en uitstraling. Beweging varieerd, ligt aan de moder lijn. Veulens van hem uit mijn merries uit de lijn van Clan Pip lijn bewegen het beste.
Van dit jaar houd ik 1 hengstveulen aan als toekomstige dekhengst, nl Rivendell's Hy Fidelity (uit een merrie van Bolster Goldleaf x Serock Crusader).

2) Llwynan Llewelyn (Llwynan Rocket x Synod Chatter uit Synod Captain, lijnteelt op Brierwood II)
http://www.brynseion.com/images/llywnanllewellyn2.jpg
Mega tank, deze hengst. Enorm front, stevige benen en een erg goede hals. Enige nadeel is de schouder, waardoor ze voor niet altijd even best bewegen. Bij de juiste merrie keuze is dit wel te compenseren.
Ik heb een jaarlinghengst van hem gehad, die nu bij vrienden van mij staat. Met die hengst dek ik volgend jaar 2 merries.

3) Mijn eigen Lowland Damon (Waxwing Hillbilly x Lowland Daffodil uit Criban King Bee)
http://members.chello.nl/melanie5/Welsh-8-juni-2005-013.jpg (grote foto)

Ik gebruik hem nu voor het 3e jaar en hij bevalt elk jaar meer. Hij geeft vrij uniforme veulens met voldoende tot zwaar beenwerk, zeer goede halzen en een zeer goede beweging.
Qua bloedlijnen past hij goed in lijstje want hij is zwaar ingeteelt op Clan Pip.

Over het algemeen komen mijn favoriten uit Revel lijnen met hier en daar wat CC (voor de beweging heb je die vaak nodig bij Revel ponies ).
Ook ponies uit de Synod en Brierwood lijn staan hoog bij mij.
Leuke is dat ik steeds meer merk dat als ik een pony zie die ik leuk vind, het meestal ponies zijn uit dezelfde lijnen.
Ik heb in loop van de jaren een leuke groep ponies bijeen gespaard en en hun lijnen zitten vanaf de 3e generatie dicht bij elkaar.

Ben benieuwd naar jullie keuzes.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 26-05-06 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto's in OP is max!

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:53

Vind het altijd heel moeilijk om een hengst zelf te noemen.
Het belangrijkste blijft gewoon dat ze goed fokken en voor ieder zelf natuurlijk goed bij zijn/haar merries passen.

Enkele hengsten die ik gebruikt heb en onder het 'goede hengsten rijtje' wil laten vallen;

Coelenhage's Jarno
Guldenhoef's Amadeus
Penual Mark
Boreas Ubbo

Maar dit zijn de wel wat meer bewezen hengsten, natuurlijk...

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:43

Moeilijk hoor...heb eigenlijk geen echte favorieten, maar zal toch een poging wagen

1. Boreas Ubbo
http://home.planet.nl/~lageveld/ubbo5.jpg
natuurlijk ben ik een beetje bevooroordeeld, maar hij heeft zichzelf wel bewezen in de fokkerij. We hebben nog een kleindochter van hem (v. Nachtegaal's Parador) en een veelbelovende zoon die we dit jaar ook op een merrie willen zetten. Volgend jaar misschien naar de hengstenkeuring, maar dit hangt van zijn ontwikkeling af.

2. Vlonderzicht's Harm
Veelbelovende jonge hengst met veel massa bot en goede beweging. Hij gaat terug op dezelfde moederlijn als onze stammerrie's en we hebben zoveel vertrouwen in hem dat we hem dit jaar gebruiken voor één van onze merrie's.

3. Rondeels Pengwyn
Denk één van de beste hengsten die in Nederland gefokt is. Zit in onze pony's via 5-voudig hengstenmoeder Forsythia's Trifos en natuurlijk opa van Ubbo Rondeels Carefull.

4. Clan Pip
Kan wat dat betreft meegaan met Melanie...
Via Baledon Pippit komt hij ook voor in onze stam.

5. Criban Pep
http://www.ysselvliedt.com/images/FotoG ... banpep.jpg
Zal hem er ook maar bij zetten dan. Opa van onze stammerrie's en eerlijk is eerlijk...toen ik voor het eerst een foto van hem zag, vond ik het best een knappe jongen!

Wij hebben ook pony's met veel Revel en Coed Coch bloed, verder komt ook Brierwood Rocket II om de hoek kijken.
Een hengst die ook in bijna al onze pony's zit is Fronbach Hello Campers. Vind de hengst zelf ontzettend mooi! Het is alleen jammer dat er van zijn nafok weinig is overgebleven...
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 26-05-06 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: alleen links als reactie plaatsen. :)

Rhyddid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:52

ik vind Alesco (van vroeger, jammer genoeg overleden) Dat is en blijft de beste hengst!!
Clan Pip komt hier ook weer in voor!!
De fokkers die al best lang in het Welsh wereldje zitten kennen Alesco wel.
http://www.freedomstud.nl/images/alesco1.jpg
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 28-05-06 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: links in je reacties plaatsen. geen foto's!

nightlover

Re: Beste Welsh A hengsten ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:53

kunnen jullie flevozichts darky

zo ja heeft iemand een foto van hem

Rhyddid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:55

ik ken flevozichts darky, maar ik heb geen foto van hem!!

nightlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:00

jamielover schreef:
ik ken flevozichts darky, maar ik heb geen foto van hem!!

das jammer

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:03

Pink_Horizon schreef:
Vind het altijd heel moeilijk om een hengst zelf te noemen.
Het belangrijkste blijft gewoon dat ze goed fokken en voor ieder zelf natuurlijk goed bij zijn/haar merries passen.

Enkele hengsten die ik gebruikt heb en onder het 'goede hengsten rijtje' wil laten vallen;

Coelenhage's Jarno
Guldenhoef's Amadeus
Penual Mark
Boreas Ubbo

Maar dit zijn de wel wat meer bewezen hengsten, natuurlijk...

voelt zich zeer vereerd

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:33

Hmm, je hebt hengsten die zelf goed zijn, je hebt hengsten die goed fokken en je hebt hengsten die zowel goed zijn en goed fokken.

Coed Coch Glyndwr was zo bijvoorbeeld een voorbeeld van een hengst die niet vaak kampioen werd, maar wel kampioenen fokte. Coed Coch Madog deed het allebei. Voor mij persoonlijk staan ze denk ik niet voor mijn ideaal beeld.

Als ik nou terug kijk in de geschiedenis, dan staan Criban Bantam, Coed Coch Planed, Bleddfa Shooting Star en Grove Sprightly op een hoog niveau.

Van de hengsten die ik in levende lijve heb gezien in Wales kom ik toch op een Gartconnel Salad, Gredington Calon Lan, Blackhill Picalo, Brierwood Fullback, Revel Humming Top en Dyfed Geraint uit.

Van deze tijd staat Vechtzicht's Hywel op een redelijk eenzame hoogte in Nederland qua exterieur. Zijn oom Vechtzicht's Harmony zal waarschijnlijk nooit meer verbeterd worden in absolute foktermen (3 nationale kampioenen). Ysselvliedt's Special Edition is exterieurmatig al heel veelbelovend en ook een Coelenhage's Jarno is zeker een prachtig voorbeeld van een mooie hengst te noemen.

Maar goed, dit zijn voorbeelden. De oudsten ken ik alleen maar van plaatjes en zijn moeilijk met elkaar te vergelijken

Dnies90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:47

Ik heb een paar hengsten die ik wel erg mooi vind

1)Ceulen Cariadog(van shamrock stud)Mooie hengst met goede gangen.
2)Gleiniant Cossack(Van Gleiniant Stud:Wales)Is een goede hengst het meedere malen de Glanusk Welshshow gewonnen in wales en is de vader van onze hengst
3)Bryn Storm(High Flown Stud):Heb al mooie foto van hem gezien verder is een merrie van de stal waar ik rij ermee gedekt. Vind vooral de springtechniek erg mooi van hem.dus goede sport aanleg

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 23:39

Joost, wat vind jij van Clan Pip? Hij is een kleinzoon van Coed Coch Glyndwr.
Ik ben zelf niet gecharmeerd van Hywel. Hij is een zeer mooie hengst, maar hij spreekt mij gewoon niet aan. Special Edition ken ik niet goed. Weet wel dat hij leuke veulens geeft (heb er een paar gezien).
Criban Bantam, Coed Coch Planed, Bleddfa Shooting Star en Grove Sprightly zitten zowat in elke pony. Uiteraard geldt dat ook enigszins voor Clan Pip.

Nadja: Ik vind Cariadog een mooie hengst om te zien. Ik ben alleen nie gecharmeerd van zijn been gebruik. Veel van zijn nakomelingen maaien van voren.
Bryn Storm is een goede hengst. Mooi type, maar je moet er wel van houden. 1 van mijn merries is een kleindochter van Bryn Storm (aan vaderskant).

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:04

ik vind dat Vechtzicht's harmony in nederland de beste

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:25

Tegen Clan Pip valt weinig tegenin te brengen. Op afstamming hoorde hij natuurlijk eerder in het NWR thuis dan in de Sektie A. Ik denk wel dat Pip's wel heel veel geluk gehad heeft dat hij zo'n beste merries heeft gedekt op de Revel. Dat heeft de hengst zijn naam wel gemaakt. Clan Pip komt denk ik al in 70%-80% van de Welsh A voor, ik geloof wel dat er stallen zijn zoals Twyford, die specifiek kijken of er géén Clan Pip in de ponies zit. Interessant detail is dat de vrouw achter de Twyford stoeterij een dochter is van de man achter de Clan stoeterij...

Criban Bantam komt volgens mij nog niet eens in 20% van de populatie voor, dus dat valt wel mee. Zijn neef Coed Coch Planed volgens mij nog minder.Bleddfa Shooting Star en Grove Sprighly komen veel vaker voor. Maar desondanks waren het wel geweldige ponies.

lor1_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:49

Ikzelf ben weg van zomerdijk's Caspar.
Er staat bij ons een twenter van hem, ze is echt super qua beweging en bouw.
Ik vind het dan ook erg jammer dat hij gecastreerd is...

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:58

Net wat je zegt Joost, je hebt goede fokkers, mooie exterieurpony's en hengsten die allebei hebben.

Penual Mark voldoet bijvoorbeeld ook niet aan mijn ideaalbeeld van een welsh mountain, maar toch heeft hij op dit moment een grote invloed in de fokkerij van NL.
Twyford Pepper is volgens mij ook zo'n hengst...

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:46

Bunny komt ook van Revel orange Pip. Vind het een mooie hengt alleen jammer dat er weinig foto's van zijn.

Ik heb er verder geen verstand van. Ze was trouwens echt nooit kreupel en super goede hoeven dus toch wel goede genen.

simbake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:27

Gulden hoef's amadeus, had ik een welsh van.. ( jammer genoeg overleden..) High flown's viper, heb ik nu een welsh van super pony met super karakter!!

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:52

Wheemhoeve's Icarus
Afbeelding
Vind het echt een mooie hengst .

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:15

Ik ben hellemaal weg van High Flown's Viper en voor mij was natuurlijk mijn hellaas overleden palomino welsh a hengst Boudewijn een topper hij was een zoon van Hoefke's Timbrie

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:54

Helaas is Penual Mark overleden. Een van de stempel hengsten in de Welshwereld.
Je moet ten alle tijden kijken naar bewezen fokdieren, daarnaast ben ik voorstander van lijnteelt en dan niet zoals veel wordt gezegd in de vaderlijn, maar in de moederlijn. Weet wel altijd de sterke punten en de verbeterpunten te benoemen bij het moederdier. Ga van daar uit je eigen fokdoel opstellen en daarin te verbeteren. Ga vooral van je eigen ideeen uit want iedereen heeft zijn of haar eigen favoriet. Fokken is niet gokken, maar een doordacht plan uitwerken met een duidelijke doelstelling. Ben ook niet bang om drastische beslissingen te nemen ook al is het veulen nog zo lief en leuk. Beoordeel alleen op kwaliteit.
Succes!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:03

mijn top 3 is toch zeker wel wat hengsten die ik gezien heb en die ik heel goed ken(of kende)

1: emilio van de garderenshof(foto is mijn profiel)
emilio is een zoon van vechtzichts harmony en heeft naar mijn mening een mooi model.
ook een geweldig karakter wat hij zeker doorgeeft aan zijn nakomelingen(3 nu)
ik heb zelf een dochter van emilio en verzorg een zoon van hem en die heeft zeker het karakter en gangen van emilio geerfd.
dit hengstveulen kan echt marcheren.
ook is het veulen wayra van pink-horizon een dochter van emilio.

2: gulden hoefs amadeus
gewoon een prachtige hengst om te zien en schijnt ook goed te fokken.

3: een gedeelde plaats eigenlijk,2 hengsten die ik allbei super vind
eerste is powys fizz:vader is waxwing hillbilly.
weer een verzorgpony van mij en is hartstikke braaf met wat streekjes.
hij heeft nog geen nakomelingen maar volgend jaar wel.
fizz heeft het model waar ik wel van houd.
de tweede is centenial lancelot:een mooie hengst en zijn veulens bevallen mij ook wel redelijk.
lancelot heeft hetzelfde type als fizz.

tinne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:54

Ik vind vechtzicht's Harmony een geweldige hengst, wij hebben zelf een zoon van hem. Gewoon een super pony!
Revel Humming Top vind ik ook een goede hengst.
Vierhoek's Mc Manneman staat sinds een weekje in onze stal, hij is ook geweldig.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:52

Revel Paul Jones, hebben wij op stal gehad, echt een super hengst, zowel qua karakter als qua beweging, front, hoofd, etc.

Shore Brooks Stanley, prachtige hengst, ook op stal gehad.

Maestir Oddesey, gave hengst, maar dat is logisch (Royal Welsh Reserve Kampioen!)

En natuurlijk Penual Mark, helaas net overleden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:54

Hmm, na Kootwijk kunnen we wel weer constateren dat Vechtzicht's Harmony op heel eenzame hoogte staat in Nederland.. Hij was al de eerste A hengst met twee dochters die merriekampioen werden, dus nou met zijn 4 dochters Vz Heulwyn, Vz Crystal, vz Honey en Vz Helena mag hij echt wel in de "hall of fame". Als extra aantekening dat Honey ook 2e stond op de Royal Welsh show. Helemaal zo gek nog niet.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:43

Ik heb sinds zaterdag een van de laatste dochters van Revel Jeeves op stal. Deze hengst is niet voor niks uitgeroepen tot stempelhengsten in de periode van 1975 tot 2000.
Idd zijn op dit moment de nafok van Vechtzicht Harmony een van de betere showpony's, maar zijn het ook fokdieren?