Welsh A met kleur dun/aalstreep?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Welsh A met kleur dun/aalstreep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-17 12:08

Is dit mogelijk en zo ja, heeft mijn pony dit dan:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het lekkere achterwerk van mijn A'tje, De Merlenberg's Jula :)
Jula's beide ouders zijn bruin:
- papa De Merlenberg's Surprise (v Rhydyfelin Sandde - palomino)
- mama Heidezicht's Daisy (v Gulden Hoef's Amadeus - schimmel)

Nu haar wintervacht begint los te laten denk ik een aalstreep te zien.
Wat denken jullie?
(gewoon benieuwd hoor, ze is me er niet meer of minder om :) )

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: Welsh A met kleur dun/aalstreep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:12

Nee, dit is countershading :)

Spoiler:
nieuwschierig aagje :P

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:13

Een aalstreep zit er het hele jaar door en is duidelijk van manen tot staart.
Dit is countershading, een soort nep-streep.

Of het mogelijk is bij welshjes weet ik niet als Shetland fokker.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-17 12:23

Okee, nooit van gehoord. Heb ik weer wat op te zoeken :) Bedankt alvast!

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:16

Countershading inderdaad, je ziet het bij voorbeeld bij sooty's. En sooty komt bij welshen zeker voor.

Heeft je merrie toevallig ook grijze haren in de manen en staart of donkere vlekjes in de vacht?

Dit is mijn ruin in de zomer:
Afbeelding
Geen welsh maar vos-sooty is vos-sooty :Y)

En in de winter zie je de streep veel minder in zijn staart, en op zijn rug helemaal niet, maar blijven de donkere haren in manen en staart en de vlek in zijn vacht (hier te zien helemaal rechts in beeld) wel. Deze foto is gemaakt tijdens een kerstindoor :Y) en dit is dus zijn wintervacht.
Afbeelding

Wildkleur (in het Engels heet het dun) wordt veroorzaakt door een gen wat het paard over een groot deel van het lichaam lichter maakt. Alleen de benen, het hoofd en het midden van de manen en staart en de ruglijn blijven donker. Wildkleur is dominant: als het paard van één van de ouders het gen krijgt zal hij wildkleur zijn. En als hij het van allebei de ouders krijgt ook. Maar 1x het wildkleurgen is al voldoende voor een wildkleur paard.
Sooty krijg je juist dankzij een gen wat het paard donkerder maakt. Als het paard volledig sooty is dan heeft hij in de manen, staart en verspreid over het lichaam donkerder haren. Op het lichaam zie je dat als een soort donkere vlekjes, en dus als aalstreep. Die je dan counter shading noemt omdat het geen wildkleur is. Ziet er in de zomer verder precies het zelfde uit maar het heet anders. Een paard kan ook gedeeltelijk sooty zijn (zoals die van mij). Hij heeft wel de counter shading (wat bij zowel volledige als gedeeltelijke sooty's in de winter verdwijnt) en donkere haren in manen en staart maar zijn vacht is grotendeels gewoon vos op die ene verdwaalde vlek na. Die donkere vlekken heten edelvlekken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-04-17 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 15:44

Grappig Koper, als ik foto 1 zie zou ik echt denken dat dat een echte aalstreep is, zo duidelijk zichtbaar en scherp afgebakend :)
Ja, ze heeft ook grijze haren in manen en staart :j Donkere vlekjes, niet dat ik zo weet.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:48

Als je er nooit op hebt gelet dan weet je misschien ook niet dat ze ze heeft :) Mijn ruin heeft maar 1 zo'n vlek.

Toen ik hem net had verbaasde ik mij erover dat ik zijn staart maar niet schoon kreeg ook al waste ik hem een paar keer achter elkaar. Ik dacht dat hij vies was. Maar dat hoort dus zo. Toen heb ik contact opgenomen met het stamboek omdat ik ook alleen bij wildkleuren aalstrepen had gezien maar daar vond ik mijn paard veel te donker voor. En toen bleek dat zijn vader veel meer sooty nakomelingen heeft. Die hengst was zelf zwart, en op zwart kun je het sooty niet zien. Maar aan de niet-zwarte veulens dus wel.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-17 21:17

De manen van Jula:
Afbeelding

En kijk eens wat ik daar onder tegenkwam :D
Afbeelding
(Ik kreeg wel een beetje het gevoel dat ik m'n pony nooit eerder echt goed bekeken heb :+ )
Stippies op d'r kont
Afbeelding

Oh en ze is stiekem bont :=
Afbeelding

M'n schimmeltje heeft trouwens ook countershading! O:)
Afbeelding

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:24

Hah, de vlekken gevonden. Goede verstopplek zo onder de manen :)

Mijn ruin heeft ook van die witte "vlekjes". Een paar witte haren bij elkaar. Heeft hij eigenlijk alleen in het voorjaar. Volgens mij heet dat birdcatcher spots.

Overigens heeft mijn merrie (geen sooty) nu ook een donkere streep over haar rug lopen. Daar is ze al klaar met verharen, en de zomervacht is donkerder. Maar dat is niet zo'n duidelijk gemarkeerde streep (logisch) en over een paar weken trekt 't wel weer bij.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-17 21:29

Super interessant Koper, bedankt dat je de moeite neemt om het toe te lichten :j Ik kom zelf niet verder dan vos, bruin, zwart enz :D

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:34

Jula is vos, en heeft als extra het gen voor sooty. Dat noem je vos-sooty of sooty op vos.

Je schimmel heeft basiskleur zwart met het gen voor schimmel (het W-gen) wat ervoor zorgt dat hij uiteindelijk wit zal worden.

Of je schimmel ook sooty is kan ik niet zien, schimmels zien er nou eenmaal vaak vlekkerig uit. Misschien dat je aan de hand van de kleur van de ouders meer kunt achterhalen :)

Er bestaan bij paarden 2 basiskleuren: vos en zwart. Bruine paarden hebben als basiskleur zwart, en daarnaast hebben ze een gen voor agouti, wat ervoor zorgt dat het paard voor een deel bruine haren heeft. Aan de manen, staart en benen kun je de basiskleur wel zien, de "verkleuring" van het agouti komt daar niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:04

Wat leuk, nu weet ik dat het countershading heet :j
Mijn pony...welshje.... heeft het ook.

Kijk


Afbeelding


maar hij heet die streep op zijn rug, paar witte vlekjes in zijn vacht.
en ook witte vlek onder zijn kin,
chin spots noem je dat geloof ik?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers