Welsh hengst over kopen, wie helpt me op weg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
korbakimmy8

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Welsh hengst over kopen, wie helpt me op weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:57

Goedenavond!

Ik zit er over te denken om een welsh hengstje te kopen.

Afstamming is: Ysselvliedts Irresistible X Beukenhofs Siska

Hij is momenteel 2 jaar. Weinig in handen geweest. Moet dus nog heel veel leren. Momenteel rond de 120 schofthoogte. Hij heeft mooie aftekeningen (vos kleur met 4 witte benen en een grote witte bles).

Ik wil graag met deze pony keuringen gaan lopen om het tot dekhengst te maken zeg maar. Is dit zinvol met deze afstamming? Hoe werkt het met de keuringen? Ik heb nog nooit keuringen gelopen of iets dus wie heeft hier alle verstand van en wil het me in normaal nederlands uitleggen haha :P :P

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welsh hengst over kopen, wie helpt me op weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:00

Er worden jaarlijks zo n 5-6 hengsten goedgekeurd als 3 jarige uit een groep van 30-40 hengsten. Dus dan moet het al een hele goede zijn. Heb je zelf merrie's? Of waarom wou je hem per se dekhengst hebben?

korbakimmy8

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:09

Cemlys schreef:
Er worden jaarlijks zo n 5-6 hengsten goedgekeurd als 3 jarige uit een groep van 30-40 hengsten. Dus dan moet het al een hele goede zijn. Heb je zelf merrie's? Of waarom wou je hem per se dekhengst hebben?

Nee momenteel zelf geen merries. Wel een ruin maar dat schiet niet op :')
Ik heb altijd al wat gehad met fokken, maar nooit mogelijkheden gehad.

Meteen nog een vraagje, Kan je met een hengst ook gwn keuringen lopen zonder dat hij officieel goed gekeurd word maar wel premies of iets haalt en dat dat op zijn papieren komt te staan? (Zoals ik zei, momenteel nog geen verstand van die keuringen :oo )

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welsh hengst over kopen, wie helpt me op weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:16

Er zijn 2 welshstamboeken in NL. Zeker 1 ervan geeft deklicentie af op gezondheidsverklaring (vruchtbaarheidsonderzoek, etc.), dus geen stamboekkeuring nodig. Of een hengst aantrekkelijk is voor merrie-eigenaren hangt af van afstamming en prestaties. Rij hem onder het zadel en aangespannen naar Z en je hebt mogelijkheid op klanten, maar de inspanning en nodige promotie wegen niet op tegen het dekgeld van misschien 2-3 merries/jaar. Als je wil fokken kan je er beter een merrie bij kopen of ipv dit hengstje 2 merries aanschaffen en veulentjes gaan fokken. Dekhengsten houden en promoten is kostbaar + nodige facilteiten voor gastmerries zijn ook niet gratis.