Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-15 09:12

Nou ben ik zelf vrij ervaren met paarden en heb ik paarden van niet zadelmak tot iets ouder gereden.
En ingereden . Maar een pony voor mijn dochter kopen vind ik toch wel erg lastig!
Mijn dochter word 4 jaar in juni en is dus nog niet ervaren. Maar door moeders ook al helemaal wild van alles wat met paarden en pony's te maken heeft.Ze gaat dagelijks mee naar stal om te poetsen en te vegen en als het lukt even uitstappen op mijn paard.
Nou had ik bedacht dat ik een pony voor haar wilde kopen voor haar verjaardag.
Dat is nou niet echt heel makkelijk! Een a pony moet het worden ,want dochter lief is een klein petit meisje.
Kijk dagelijks op internet. Waarbij het vechten en reserveren is op Marktplaats.
Want blijkbaar is heel nederland opzoek naar een welspony. De leeftijden varieren .
maar bel je op dan hebben ze allemaal geen ruitertje om voor te rijden!
Maar kan moeilijk mijn dochter meenemen , dat haalt de verassing weg!
En dan is er nog de leeftijd van de pony . Op onze stal zijn een aantal kleine pony's .
waarbij er de meeste van behoorlijke leeftijd. daar is de helft toch ook op hoge leeftijd niet altijd braaf!
Moet ik nu voor een jonge pony gaan? Die ik zelf hanteer en opvoed of een pony met ervaring die mijn dochter straks lanseerd omdat hij het al uitgevonden heeft?
Mijn dochter zal natuurlijk het eerste jaar een beetje aan de longe stappen en draven.
En een ouder ruitertje moet er ook bij komen.
Maar wat zijn jullie ervaringen met welsh pony's?


Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:15

Mijn ervaring is dat welsh pony's totaal niet geschikt zijn voor jonge kinderen zonder ervaring. Ze hebben veel pit en willen erg graag lopen en zijn vaak ondeugend.
Ik zou eerder voor een mix gaan wat wel al rond de 7-8 jaar is.

Maar die zijn moeilijk te vinden, dat klopt :)

KirstenChes

Berichten: 1154
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:17

Ik zou zelf voor een wat oudere brave pony gaan en absoluut niet een jonge die alles nog moet leren die gaan juist in het begin jolig zijn en uit proberen omdat ze nog zo jong en speels zijn

En waarom perse een welsh er zijn genoeg andere leuke kleine ponys dat maakt het aanbod ook weer wat groter :)

Anoniem

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:20

Ik zou voor een brave gaan, of die nu jong of oud is, dat moet je treffen
Kruising shet kan ook leuk zijn. En jammer van de verassing maar mss is het handiger om haar mee te nemen

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:24

Kies vooral voor braaf.
Welk ras of welke leeftijd is daaraan ondergeschikt.

Het is natuurlijk handiger om haar mee te nemen.
Verzin een smoesje :D bijvoorbeeld; mama heeft kennissen met een pony waar jij een rondje op mag rijden.
Of vertel dat ze op stal een nieuwe pony zoeken en dat ze gevraagd hebben of zij er een rondje op wil rijden.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:26

Blue_flower schreef:
Mijn ervaring is dat welsh pony's totaal niet geschikt zijn voor jonge kinderen zonder ervaring. Ze hebben veel pit en willen erg graag lopen en zijn vaak ondeugend.
Ik zou eerder voor een mix gaan wat wel al rond de 7-8 jaar is.

Maar die zijn moeilijk te vinden, dat klopt :)


Helemaal mee eens !
Maar als je een ruitertje binnen handbereik hebt die de pony een paar keer
in de week goed kan door rijden dan kan het vaak wel.
Je houd de kleintjes toch altijd aan de longeerlijn !
Maar als je geduld hebt en goed zoekt kun je vaak ook wel een geschikte shetlander vinden.Een shet die ruim een meter hoog is. Voor een meisje van 4 jaar is dat de ideale hoogte en kunnen ze dan ook een paar jaar op rijden.
Ik zou altijd het kind meenemen en willen zien hoe de pony reageert.
Zelf zien en dan geloven zeg ik altijd.
Veel succes en plezier met de zoektocht

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:27

Voor een kind van 4 jaar zou een welsh niet mijn eerste keus zijn en zeker niet een jong dier. Ik zou op zoek gaan naar een wat ouder dier waarbij leeftijd mij niet zo heel veel zou zeggen (ik zou bijvoorbeeld niet afknappen op een pony van 19), ik niet naar de looks zou kijken (hoe moeilijk ook) maar ik volledig zou gaan voor braafheid. Dus bij voorbaat waar de huidige eigenaar vanaf gegroeid is maar die nog wat jaartjes mee kan. Dat is goed zoeken en waarschijnlijk zal je bereid moeten zijn er wat geld voor neer te tellen want braaf is immers in mijn ogen onbetaalbaar, maar je dochter is nog zo jong daar wil je geen risico's mee nemen toch (met oudere kinderen trouwens ook niet ;)).

Insta: ArtbyEvaRoeters

renskesanne

Berichten: 1640
Geregistreerd: 08-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:27

of ijslanders zijn over het algemeen ook wel heel goed voor kleinere kinderen.
wij hebben ook een kruising van shetxijslander perfect voor kleinere kinderen en wat gevorderde.

Roos1610

Berichten: 76
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:28

Ik denk dat je je niet moet vastpinnen op een ras. Maar moet kijken naar je eerste prio, een brave pony.
Er zijn ontzettend leuke andere kinderponys. Succes met je zoektocht!

<3 Fender en James <3

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:30

Mijn eerste pony was ook een welsh a pony. Ik zou dat echt niet aanraden :) Ik was toen 9-10 en dat ging echt niet goed. Pony was veel te pittig en had eigenlijk iets teveel talent. Deze pony hebben wij toen ingeruild voor een 14jarige d pony welsh. Heb ik echt heel veel plezier van gehad. Hij was een draak op stal en beet je gerust, maar qua rijden was het echt een top pony. Ik zou dus niet naar een ras kijken maar naar een oudere super brave pony.

Maar bedenk wel dat een brave pony in een hele andere prijsklasse valt dan een jonge pony :)

Edit: In mijn profiel kan je 2 pony's zien. Een welsh B(valk) en een welsh C(schimmel)

De B pony was een ggk dekhengstje en was toen voor mijn stiefzusje van 11-12? (geen idee meer :P )
Dit was al geen succes, pony had ontzettend veel talent en was super slim. Ging dus ook niet zo goed.

De andere was ook voor een meisje in die leeftijd en dat ging dus ook niet goed :)
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 02-06-15 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:31

Braaf dat moeten ze zijn voor zo'n kleine meid.
Ras geen ras dat maakt niet uit.
Braaf dat is het allerbelangrijkste.
Mijn dochter is begonnen met een shet en is daarna overgegaan op een dartmoorpony. Met name omdat deze pony veel stiller was in de rug en dat zat veel gemakkelijker

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:33

Ik vind welsh pony's niet geschikt voor jonge kinderen. Ben zelf geen fan van welshjes omdat ze zo pittig en eigenwijs kunnen zijn. Ik zou ook niet voor een IJslander gaan wat renskesanne wel aan geeft. Aan de hand zijn ze super lief maar IJslanders worden niet voor niets omschreven als ijslandsvuur.

Ik zou opzoek gaan naar een leuke pony en eventueel een kruising. Niet te druk maken over het ras. Misschien hebben ze op een manege nog een braaf paard te koop staan.

romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-15 09:36

Ik vind persoonlijk dat shetjes leuke aai pony's zijn maar niet echt rijpony's.
Weten jullie nog andere rassen in A voormaat? dat is toch wel lastig . Je hebt niet echt meer keus . Er zijn shetje en welshen. En een kruizing mag het ook zijn . Maar moeilijk te vinden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:38

Welsh zou ik ook niet doen.. Als jullie echt een stamboekpony willen dan zou ik eerder een dartmoor pony kopen. Deze vind ik rustiger. Welshjes zijn prachtig en werkwillige pony's maar mijn ervaring is dat kinderen daar toch wel sterk voor in de schoenen moeten staan en niet snel onder de indruk moeten zijn van wat meer power.

En toch je dochter met een smoesje mee nemen om de pony te testen ..

Fleur ❤️

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:38

Dan moet je een welsh kiezen en hopen dat het goed gaat :Y)

Als ik zie dat meiden van 11-12 al zo'n ponytje niet aankunnen vind ik het eng met een hummeltje van 4 jaar.

En wat rijd een kind van 4jaar eigenlijk? :Y) die moeten lekker rondhobbelen op een super brave en niet op een super mooie pony die veelste heet is :Y)

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:42

KirstenChes schreef:
Ik zou zelf voor een wat oudere brave pony gaan en absoluut niet een jonge die alles nog moet leren die gaan juist in het begin jolig zijn en uit proberen omdat ze nog zo jong en speels zijn

En waarom perse een welsh er zijn genoeg andere leuke kleine ponys dat maakt het aanbod ook weer wat groter :)



Zelf ben ik begonnen op een welsh mix, deze was erg lief tussen de 25 en 30! maar toch best fel en heftig voor een kindje van 8.Elke rit ging ze er wel een keer vandoor en altijd klieren.
Maar ik kon ook totaal nog niet rijden!Op haar heb ik echt leren rijden en heb erg veel van haar geleerd. Daarna kreeg ik een dartmoor.... zo een lief beest! overweeg dat ras eens door hem is de echte paardeliefde ontstaan en deze was echt een gouden pony waar ik veel gekke fratsen mee heb gedaan. en hij deed het toch maar, altijd met volle inzet! ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

romancehorse
Berichten: 338
Geregistreerd: 03-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-15 09:43

Voor mij maakt de leeftijd en ras ook niet uit.
Wel de lengte en dat hij braaf is. een B pony is alweer te groot. daar zie ik haar dan weer niet mee lopen. Dartmoor gaat meer richting B geloof ik.Of heb je die ook in A voormaat? Moeilijk hoor. :-(

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:43

Joh als ze 4 zijn is juist het knuffelen poetsen en wandelen terwijl zij op de pony zit of er zelf onder begeleiding mee wandelt heel belangrijk
Het rijden is ook lichamelijk gezien nog niet echt verstandig.
Ik heb dartmoortjes zoals ik net al aangaf. Als je meer info wilt over het ras dan kan je me altijd een berichtje sturen.

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:45

Tja wij hebben na wat zoeken, eerst een super lieve shetlander gevonden. Daar zitten ze dan soms op. (Aan de hand). Waren nog een het kijken naar een brave a-pony. En na een tijdje ( toch al gauw een paar maanden) met dank aan vrienden een welch gevonden. Mijn zoontje van 4,5 en dochtertje van 3 stappen met haar los. Hihi ze loopt mij gewoon na. Dus ze zijn er wel, maar je vindt ze niet zo vlug. Suc-6

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:45

Waarom niet gewoon een brave shet? Perfecte maat en heerlijke frutsel pony's.
Geen rijpony vind ik een raar excuus, hoeveel rijd een 4jarige nou echt?

KirstenChes

Berichten: 1154
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:46

kwita schreef:
KirstenChes schreef:
Ik zou zelf voor een wat oudere brave pony gaan en absoluut niet een jonge die alles nog moet leren die gaan juist in het begin jolig zijn en uit proberen omdat ze nog zo jong en speels zijn

En waarom perse een welsh er zijn genoeg andere leuke kleine ponys dat maakt het aanbod ook weer wat groter :)



Zelf ben ik begonnen op een welsh mix, deze was erg lief tussen de 25 en 30! maar toch best fel en heftig voor een kindje van 8.Elke rit ging ze er wel een keer vandoor en altijd klieren.
Maar ik kon ook totaal nog niet rijden!Op haar heb ik echt leren rijden en heb erg veel van haar geleerd. Daarna kreeg ik een dartmoor.... zo een lief beest! overweeg dat ras eens door hem is de echte paardeliefde ontstaan en deze was echt een gouden pony waar ik veel gekke fratsen mee heb gedaan. en hij deed het toch maar, altijd met volle inzet! ;)


Daarom zette ik er ook bij een brave oudere pony. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk zo ook in de jonge versies maar je vind eerder een hele brave oudere pony dan een hele brave 3 jarige.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:48

Voor een 4jarige zijn alle pony's te groot en te sterk om mee te lopen... Ik zou vooral doodbraaf zoeken.. en er een bijrijdertje erbij die pony beetje in gareel kan houden zodat pony ook nog leuk te rijden als je dochter 7 jaar is. Zou bij al je paardenkennissen laten vallen dat je een ponietje zoekt de meest brave zullen via via verkocht worden.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:49

Ik heb als 8 jarige een kruising welshxnewforest gekregen van mijn ouders, ontzettend fel diertje! Ik zou zoals de anderen geen Welsh aanraden :) ik hoop dat het je lukt een leuke brave a pony te vinden! Naar mijn idee zijn oudere pony's geschikter, zowel voor rijden als knuffelen die zijn over het algemeen gewoon wat rustiger in de omgang

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:51

Ik heb toen ik 6 was? een welsh gekregen (zat wel nog iets ander bloed in want ik had een grijs bonte) en ik kon toch wel stevig in m'n schoenen staan maar heb werkelijk iedere dag vliegles gekregen, ik ben zeker ruim 100 keer van die pony afgeflikkerd. Super lief zo maar met rijden bokken, rennen, gek doen, trappen naar andere pony's. Achteraf had ze ook rugproblemen kunnen hebben maar de manege waar ik op stond was echt een vreselijke manege :n Totaal geen hulp. Alleen misbruik. Maargoed, dat ter zijde. Ik vind een welsh nu achteraf gezien ook niet de beste keuze :P Maar ben er wel hard door geworden, stapte na die pony zo op ieder paard zonder enkele angst want ik was inmiddels al zovaak eraf gevlogen dat ik daarna ieder paard kon uitzitten :') Maar goh, je kan net zo goed geluk hebben met een super brave pony. Maar aangezien je dochter pas 4 is zou ik misschien toch nog even wachten... :o

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:51

Ik zou echt geen welsh kopen voor zo'n hummeltje van 4. Mijn dochter van 8, die nu 2 jaar rijdt, rijdt ook af en toe op een welsh en dat gaat lang niet altijd even goed omdat ze 'm nog niet goed genoeg aan kan, ze mist echt nog wat lengte en (daad)kracht. Dat wil je een 4-jarige zonder noemenswaardige ervaring toch niet aandoen? Het is toch de bedoeling dat ze lol heeft van haar pony?
Shetjes zijn ook geen beginnerspony's. Qua formaat wel, maar daar blijft het meestal ook bij.
Je zult moeten zoeken, zoeken en nog eens zoeken naar een klein formaat brave pony, het ras zou ik buiten beschouwing laten. En toch maar dochter meenemen. Ik zou nooit een pony kopen voor mijn dochter zonder dat ze er zelf op gereden had.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers