Gezocht, hulp bij hengstkeuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

Gezocht, hulp bij hengstkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:25

Deze keer kom ik er echt niet uit.

Mijn doel is in de eerste instantie om een fijne dressuurpony te fokken, maar wel met voldoende ras om het leuk te kunnen doen op de keuring.

De merrie zelf is naar de keuring geweest en heeft een 1A premie gekregen. Als opmerking kreeg ze mee dat het hoofd rastypischer moest.
Verdere verbeterpunten:
- Ze heeft een wat steile schouder en is minimaal overbouwd
- Kan in draf achter soms iets wijd gaan

Ze is een Leandros Sirik x Brockwell Goblin

Momenteel is ze voor de eerste keer drachtig van Wengelo's Ricardo. Hoe ze doorfokt kan ik dus niks van zeggen.
Wengelo's Ricardo valt overigens ook af omdat ik niet nog een keer met dezelfde hengst wil dekken.

Welke hengst zou volgens jullie goed bij haar kunnen passen? Eventueel een grote B hengst om er wat meer rastype in te fokken?

Op de onderstaande foto was ze al ruim een jaar uit het werk en de horizon is wat scheef, dit kan dus vertekenen.
Afbeelding

welsh_rep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:55

Als je echt voor goede dressuurpony gaat kun je denken aan Klein Roderijs Cocktail. Heeft zelf op de laatste hengstenkeuring onder het zadel laten zien over veel talent te beschikken voor de dressuurssport. Daarnaast komt hij uit een bewezen moederlijn die heel veel goede sportpony's heeft opgeleverd. Zijn moeder loopt nu Z1 dressuur tussen de paarden. Hij is ook van nature bergop gebouwd en met de kleur van jouw merrie heb je ook grote kans op een palomino.
Als je voor meer ras wilt gaan kun je denken aan Rhodin Hedde, Bowe en natuurlijk de dagkampioen van de laatste hengstenkeuring Heitrak's Marvin. Marvin beschikt over een geweldige draf, waarbij hij ook nog eens correct en tactmatig blijft lopen. Die gangen en die rasuitstraling vererft hij ook.
Ik zou niet gaan voor een B-hengst, dan ga je weer terug in de tijd qua fokkerij en loop je ook risico m.b.t. de stokmaat. Er zijn genoeg NWR-hengsten die voldoende rasuitstraling hebben en ook vererven.
In ieder geval, veel sterkte bij het maken van de keuze. Bedenk daarbij altijd als eerste , wat kan er bij mijn merrie verbeteren, maar vooral wat vindt ik daarbij belangrijk. Het wordt uiteindelijk jouw pony en jij wilt er jaren plezier van hebben met rijden en in de omgang, de keuring is uiteindelijk maar 1 dag per jaar.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:16

De Goede Ree's Metall:
Pony kreeg bij het verrichtingsonderzoek een 9 voor zn draf en heeft een goede aanleg voor de dressuur!

Bowe:
In de bewegingen heeft Bowé opvallend veel zelfhouding en laat zich zeer goed rijden. De hengst heeft zeer veel aanleg als dressuurpony.
Voor de draf kreeg hij een 8,5

Heidehof's Don Diëgo
Don Diëgo heeft zeer veel aanleg als dressuurpony en laat zich zeer goed rijden. Hij geeft goede reactie op de hulpen en schakelt goed.
Voor de draf ook een 8,5
Ik heb deze pony afgelopen dinsdag gezien in Tolbert en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van deze pony! Hele mooie dressurpony, die ook niet vies is van een sprongetje.. en ook goed ;)

Compagnons Humprey
Compagnon's Humprey werd op de Centrale Hengstenkeuring 2009 unaniem verkozen tot Hengst met de beste draf!
Zijn vader Wengelo's Ricardo loopt succesvol Z2 dressuur, maar dat wist je waarschijnlijk al ;)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)
Succes!

stalmilagro

Re: Gezocht, hulp bij hengstkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:38

zou er geen b op zetten.
ik heb 3 veulens gefokt bij mijn merrie van sirik!
super paarden zijn dat.
als ik jou was ... zou ik gewoon de beste hengst erop gooien.
dus orchard boginov!
en anders heidehofs don diego.
red prince fokt ook top, maar ligt ook aan de merrie natuurlijk.
en waarom niet met dezelfde hengst, want stel dat hier een kampioen of 1e premie uit komt, dan is het toch stom om niet te doen?

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:05

Bedankt voor jullie antwoorden.
Orchard Boginov ben ik zelf absoluut niet weg van. Er is onwijs veel mee gedekt en van de nakomelingen hoor je naar verhouding heel weinig. Daarbij vind ik het ook geen aansprekende hengst.
Heidehofs Don Diego valt sowieso af, hij kan achter wel is wat wijdbeens gaan, mijn pony heeft dit ook af en toe en dat wil ik niet doorfokken.
Red Prince heb ik me nooit zo in verdiept, zal eens gaan kijken.

Tjah, en of er een kampioen of 1e premie veulen uit komt weet je toch nooit van tevoren. Als dat zo is dan is het vroeg zat om nog eens terug te dekken ;)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:32

orchard boginov heeft al vele dekhengsten gefokt hoor.
en wij hebben 2x ermee laten dekken waarvan 1x een 1e premie en op kop gelopen kwa exterieur en 1x nederlands kampioen veulen.
van de nakomelingen hoor je zeer veel, als je de bladen leest tenminste ...
red prince hebben wij vorig jaar een veulen van gehad die een 1e premie kreeg en kwa beweging op kop liep, maar kwa exterieur niet.
hij was niet echt luxe.
wel een heel krachtig achterbeen had hij.
het veulen van don diego dat we hebben (niet zelf gefokt, maar gekocht vorig jaar) werd internationaal kampioen en heeft geen last van wijdbeens lopen met de achterbenen.
sja dan kan je ook nog eens denken aan bowe!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:39

Naar verhouding zei ik ook ;) En ik zeg ook niet dat Boginov een slechte hengst is, maar hij spreekt mij gewoon niet aan.

Ik neig nu eigelijk meer naar Heitrak's Marvin
Weet jij al welke hengst jullie dit jaar gaan gebruiken. Ik zag dat je elk jaar een veulen bij je merrie fokt :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:04

Je merrie lijkt idd aardig overbouwt, maar ik zie dat de foto ook bergaf is genomen. Verder idd mag ze meer Welshuitstraling hebben, maar ik zou geen B nemen omdat ze ook best wat rijtypischer mag zijn.

Ik ben erg benieuwd naar het veulen van Wengelo's Ricardo, vind ik ook een fijne hengst, die fijn bergop beweegt en het natuurlijk ook goed doet in de sport nu.

Heitrak's Marvin zat ik ook aan te denken, als er een hengst erg mooi bergop gebouwd is en nog maar beweegt is dat Marvin ;) Enige puntje is dat hij vrij zwaar is in het front en jouw merrie er ook al een flinke hals op heeft zitten. Wel heeft Marvin ook weer een super mooi hoofdje.

Klein Roderijs Cocktail vond ik dit jaar onder het zadel wel een erg leuke hengst. Die is wel weer wat luxer wat imo ook wel bij jouw merrie zou kunnen.

Verder ben ik het met je eens wat betreft Boginov, ben niet erg weg van die hengst en vind ook dat hij in verhouding niet erg geweldig gefokt heeft.
Vele dekhengsten valt vooral tegen, de enige bij NWPCS goedgekeurde hengst is Watermill Falcon en daar heb ik helemaal niet weg van.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:23

ik heb veulens van marvin gezien die kwa exterieur gewoon echt lelijk waren.
beweging hadden ze zeker, maar het uiterlijk was niet geweldig.
snap niet echt dat boginov je niet aanspreekt, want ow wat kan deze vent bewegen.
verona's bo gi is ook weer in nederland ... daar is mijn merrie van.
zijn goede bewegers en fijne pony's.
@ aniek R ... ik zit te wachten op mijn falcon veulen.
hij heeft alleen nog maar 1e premie veulens gehad.
vaak moet je niet eens kijken naar of een hengst je aanspreekt, maar naar hoe een hengst fokt :)
dat is soms moeilijk, maar dan ben je wel blij met het resultaat :)
leandros sirik sprak mij ook nooit aan, maar toch 3x mee laten dekken en 2x een 1e premie en 1e een beste 3 jarige uit gefokt.
@ wondertje ik wil haar graag met winston laten dekken ... zo'n bruine met heel veel witte aftekeningen, want ik vond hem geweldig kwa bouw enzo en geweldig kwa beweging.
alleen in de ronde van hengst met de beste draf was hij helaas wat minder, maar met de ere ronde vorig jaar spatten de vonken ervan af, maar toen was het dus te laat om verkozen te worden.
alleen mijn vader wil haar graag met don diego laten dekken, dus ik denk dat we dat moeten doen, omdat we daar dus een int. kampioens merrie jaarling van hebben lopen.
maar nogmaals ... ik vind bowe een erg mooie hengst voor jou pony :)
mooi opwaarts en krachtig in de bewegingen :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:54

[quote="stalmiracle"]orchard boginov heeft al vele dekhengsten gefokt hoor.[quote]
dit moet zijn vele toppers :P ghehe zit heletijd met het woord dekhengst in mijn hoofd als ik op dit topic kijk :)

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:03

Klein Roderijs Cocktail vind ik niet zo heel goed bewegen, verder wel een hele gave hengst.
Het overbouwde van mijn merrie valt op zich wel mee, ze zou een wat langer voorbeen mogen hebben maar het vertekend heel erg door de scheve horizon. Verder is ze wel in heel erge overconditie daar, ik was toen namelijk al een jaar 2 x per dag met dr aan het stappen ;)

@ stalmiracle; ik heb eigelijk nog niet veel nakomelingen van Marvin gezien. Weet jij op internet nakomelingen van hem te vinden?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:13

ik weet zo geen nakomelingen van hem te vinden, maar moet je even op google kijken ofzo.
we moesten 2 jaar terug met een veulen van ons bij een marvin veulen in de ring.
die stond ook op kop kwa bewegen, maar kwa exterieur stond hij niet op kop, want het was ook maar een klein gek ding om te zien.
hoe groot is je merrie eigenlijk

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:37

http://www.deveerhoeve.com/De_Veerhoeve ... arvin.html
Als je op de diavoorstelling klikt, kom je bij twee veulens, de eerste 3-jarigen van Marvin is afwachten tot volgend jaar.
Vooral het merrieveulen ' 08 kan ik me nog goed herinneren, echt kippevel zoals die door de baan danste.

En stalmiracle, iedereen heeft gelukkig andere dingen die ze aanspreekt. Ik ben het met wondertje eens wat betreft Boginov.
Maar natuurlijk is het belangrijk dat een hengst goed fokt, maar dat hij je aanspreekt vind ik net zo goed belangrijk.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:43

dat zijn goed bewegende veulens op de foto's en toch weet ik het niet ... ik vind de veulens zelf niet zo aanspreken.
misschien op latere leeftijd wel dat weet ik ook niet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 01:55

stalmiracle schreef:
dat zijn goed bewegende veulens op de foto's en toch weet ik het niet ... ik vind de veulens zelf niet zo aanspreken.

Mijn merrie is hopelijk drachtig van Marvin en als zij een veulen krijgt dat op dat merrieveulen lijkt ben ik meer dan tevreden hoor. :~

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:38

goeroe schreef:
stalmiracle schreef:

Mijn merrie is hopelijk drachtig van Marvin en als zij een veulen krijgt dat op dat merrieveulen lijkt ben ik meer dan tevreden hoor. :~

Nou dat lijkt mij ook!
Ook het hengstveulen vind ik geen verkeerde, maar dat merrieveulen staat nog zo op mijn netvlies gegrieft ;)
Hoe de drie-jarigen van Marvin er volgend jaar uitzien ben ik ook zeker erg benieuwd naar.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:06

Dat merrieveulen is inderdaad echt een plaatje, wauw.

@goeroe, verwacht je dit jaar het veulen of volgend jaar?

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:09

@stalmiracle, mijn merrie is 144-145

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:18

wondertje schreef:
@goeroe, verwacht je dit jaar het veulen of volgend jaar?

Volgend jaar, ze is vorige week donderdag geïnsemineerd dus het is nu even afwachten.