blauwe oogjes welsh?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:36

nu niet denken dat ik m een blauw oog geslagen heb hihi:P

heb een hengstveulen van nu bijna 8 maandjes en hij heeft van die leuke blauwe randen in zn ogen. een maanoog is t niet.. zn ogen zijn ook niet helemaal bruin, heeft witte randen om zn irissen. zal van de week proberen er een goeie foto van te maken :P

maar vroeg me af of dit veel voorkomt bij welsh? en of t een toegevoegde waarde heeft op de show/als dekhengst? is mn eerste welsh, hiervoor altijd tussen de arabieren, dus kan er moeilijk over oordelen :)

ik vind t iig heel bijzonder en ziet er ontzettend mooi uit :) foto's van de voorkant zijn altijd errug grappig aangezien 1 oog dan helemaal bruin is aan de voorkant, en zn andere oog zie je een wit randje dus ziet er altijd een beetje dommig uit :P

thnx voor de info iig :)

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:38

Ik ben heel benieud naar de foto!

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:40

Ik ben ook benieuwd! ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk!

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:40

heb eindelijk door hoe k foto's moet plaatsen:P je ziet t hier niet heel erg goed, en let vooral niet op mijn bevallige verschijning op de achtergrond, ben zo fotogeniek als een ouwe aap hihi:P

Afbeelding

Afbeelding

http://img121.imageshack.us/img121/3756/foto0392c.jpg

je ziet t niet echt heel super goed, zal evengoed ff kijken of ik er een betere foto van kan maken :P maar iig ff voor een beetje het idee:)

is miss nog het duidelijkst om m ff op te slaan en dan in te zoomen, zie nu dat op de 'kleinere' versie t helemaal slecht zichtbaar is:P
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 31-12-09 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:29

sorry maar je kunt op de foto's totaal niet zien wat je bedoeld. Als het een maanoog of witte vlek is, wat best zou kunnen aangezien je pony niet geheel zonder wit is, is dat absoluut geen meerwaarde. In tegendeel zelfs denk ik. Zijn maar weinig dekhengsten die een maanoog hebben en die toch veel kans hebben gehad om een waarde als fokhengst te bewijzen. Het is niet echt gewenst ookal kunnen ze je hengst er niet op afkeuren cq. niet goed keuren als stamboekhengst. Kunt hem altijd nog verkopen naar Frankrijk. Daar zijn ze erg gek van aparte kleuren en blauwe cq maanogen.

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:33

is idd nogal lastig te zien op de foto's. een maanoog is t sowieso niet, is het niet volledig genoeg voor zeg maar... verkopen wordt t sowieso niet hoor:P al blijkt t een waardeloze te zijn voor de fok:P t zou meer een leuke bijkomstigheid zijn alsie er wel goed voor is...

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:35

maanoog is bij veulens wel vaker nog niet helemaal blauw, dat word door de tijd heen steeds een stukje blauwer. dus ik denk dat het gewoon een maanoog is. :j
wel een hele leuke pony zeg :)

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 00:01

t lijkt idd wel steeds blauwer te worden, dacht al dat t aan mij lag:P

thnx mang! ben er ook echt heeeeel blij mee hihi:)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:53

Wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de brede bles die onderhuids, en dus 'over' het oog gebied, onzichtbaar verder ligt.

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:57

veulens worden meestal met donkerblauwe ogen geboren en naarmate ze ouder worden komt pas de '' eind kleur'' tevoorschijn. net als bij mensen trouwens. Echt een maanoog betwijfel ik, dat zie je bij de geboorte volgens mij wel direct.

edit: link van een veulen met een echt maanoog:http://www.ichregistry.com/images/Image011.jpg

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 03:11

hmmz wel vreemd dat zijn ogen dan steeds lichter worden :P

nee, een maanoog zie je idd meteen, dat is t niet, is t zeker niet duidelijk genoeg voor...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:21

Sommige mensen noemen dit wel een maanoog, ofwel een mensenoog, met oogwit rond de iris. Mijn paard heeft ook zo'n oog.

De laatste tijd wordt een blauw oog vaak een maanoog genoemd, maar zoals ik het geleerd heb is dat niet correct.

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:27

hij heeft idd heel duidelijk oogwit rond zn irissen.. een mensenoog? wat grappig zeg..

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:46

Jouw pony heeft idd (gedeeltelijk) blauwe ogen/maanogen :j .

Bij welshponies wordt dit veroorzaakt door het Splashed White gen, vandaar ook de brede bles, hele hoge witte benen en waarschijnlijk heeft hij ook een witte buik?
Ondanks dat het is toegestaan is het niet gewenst, niet zozeer de blauwe ogen maar het vele wit wat hierbij komt kijken met fokken.

Daarbovenop heeft je pony, net als veel welshponies ook nog het sabino gen gezien het donkere vlekje op zijn neus en de rafelige randjes van de aftekeningen. Dit gen komt ook veel voor bij welshjes en versterkt het vele wit alleen maar meer.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:48

amyz schreef:
hij heeft idd heel duidelijk oogwit rond zn irissen.. een mensenoog? wat grappig zeg..
Ja, zo heet het niet officiƫel, maar dat is wel de makkelijkste manier om het te omschrijven. :D

Hier staan er een paar: http://www.bokt.nl/wiki/Appaloosa_(ras)
Als je naar beneden scrolt zie je nog een close up van zo'n oog.

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:19

IcePrincess schreef:
Jouw pony heeft idd (gedeeltelijk) blauwe ogen/maanogen :j .

Bij welshponies wordt dit veroorzaakt door het Splashed White gen, vandaar ook de brede bles, hele hoge witte benen en waarschijnlijk heeft hij ook een witte buik?
Ondanks dat het is toegestaan is het niet gewenst, niet zozeer de blauwe ogen maar het vele wit wat hierbij komt kijken met fokken.

Daarbovenop heeft je pony, net als veel welshponies ook nog het sabino gen gezien het donkere vlekje op zijn neus en de rafelige randjes van de aftekeningen. Dit gen komt ook veel voor bij welshjes en versterkt het vele wit alleen maar meer.


denk dat men in de Welsh wereld liever wat meer wit aan de benen ziet dan een maanoog en of een hele brede bles.

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:33

iceprincess, hij heeft inderdaad ook een witte vlek op zn buik..

lindyh, daar lijkt het idd erg op, alleen zijn zn ogen wat lichter :P en ach, de officiele benaming... vind mensenoog ook wel grappig klinken hihi:P

het splashed white gen? nooit van gehoord... klinkt wel heel logisch.. heb zelf het idee dat hij uiteindelijk wel helemaal wit zal worden, denk deze zomer een appelschimmeltje, zelfs in zn dikke wintervacht zie je al vage witte vlekken.. daarbij werd hij donkerbruin geboren dus denk dat de kans heel groot is dat ie vrij snel wit wordt, dan zie je die aftekeningen natuurlijk niet meer..

wist niet dat ''mensenogen'' niet zo heel erg gewenst waren bij welshjes, wel goed dat ik het weet :)

Lorra88
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:52

Hey daar...

ik heb ook een welsh cop van 22 maanden en hij heeft hetzelfde als jij beschrijft maar hij is helaas een gewoon een niet-stamboomboek paard met welsh bloed.

Dus wij zijn in ieder geval de trotse houders van deze aparte paarden zijn ogen zijn verschillend van kleur en het is voor de rest precies zoals jij beschrijft.

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 00:03

lorra88, wat leuk zeg! ik vind het altijd ontzettend gaaf om te zien :) fotootje? (duidelijker dan de mijne hihi)

ben dan wel heel nieuwsgierig naar de al dan niet toegevoegde waarde voor de fok, maar als het een minpunt is (wat toch wel zo lijkt te zijn) interresseert me dat vrij weinig hihi, ik vind t iig heel erg stoer :)

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:25

patrick76 schreef:
denk dat men in de Welsh wereld liever wat meer wit aan de benen ziet dan een maanoog en of een hele brede bles.


Ligt eraan in welke Welsh wereld je je bevind :P . Ik ben meer geinteresseerd in fokkers die zich juist op veel wit richten. Daar zoeken ze de fokponies dus juist uit op blauwe ogen of brede blessen (wijd uitlopend over de neus bij voorkeur en uiteraard telt de bouw en gangen ook mee bij het fokken ;) ). Omdat ze weten dat ze daarmee de meeste kans hebben op veel wit. Sommige zijn zelfs al zo ver dat ze veulens hebben gefokt die meer wit dan gekleurd zijn :D .


amyz; schimmel is hij ook zeker, dus bereid je maar voor op heel veel poetswerk := .

Binnen de welshponies zijn er maar 2 types blauwe ogen; de dubbel verdunde kleuren; cremello, perlino en smokey black. Deze worden geloof ik ook nog steeds niet heel graag gezien maar zijn wel heel waardevol voor het fokken van apartere kleuren als palomino en buckskin/valk.
De andere blauwe ogen komen dus voort uit het splash witpatroon en die is niet erg gewild, in minimale vorm wel, daar krijg je mooi getekende ponies van.
Deze hengst bijvoorbeeld: http://www.heavenlypony.com/36048.html

Maar ga je daarmee fokken kun je steeds meer wit kweken. Er zijn een aantal fokkers die dat bewust wel doen, voornamelijk buiten europa (met als gevolg dat niet al hun ponies opgenomen worden in het stamboek want ze zijn te bont)
Een mooi voorbeeld van wat er kan gebeuren is deze merrie, een dochter van de bovenstaande hengst: http://nistarwelshpony.net/chrystell.html
Zoals je aan haar veulens kan zien kan het met gericht fokken erg bont gemaakt worden :D . De veulens op die pagina die erbij staan zijn van een welsh hengst met dezelfde aftekeningen als de merrie; witte beentjes, brede bles en 2 blauwe ogen.

Persoonlijk vind ik het schitterend en kan uren kijken naar zulke prachtige welshjes :+: .
Mijn eigen welsh heeft overigens ook gedeeltelijk blauwe ogen, ene oog een blauwe streep en in het andere oog wat blauwe/witte stipjes rond de iris.
Afbeelding

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:13

hihi en ik wilde sowieso geen schimmel en geen hengst :P maar goed, ik wist beide toen ik m kocht hahaha tegen liefde op t eerste gezicht ben je nou eenmaal niet bestand :P

die hengst is mooi zeg! die veulens zijn ook grappig om te zien... nooit geweten dat er met dat doorfokken bont wordt bereikt :P

mooie foto van jouw paardje! idd een klein beetje blauw in, die van mij heeft wel een stuk meer haha.

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:22

Genetisch zijn ze ook niet bont, dat zijn alleen tobiano/platenbont en frame overo en dat komt niet voor bij rasechte welshjes.

En je komt geloof ik nooit thuis met wat je eigenlijk zocht, ik wilde juist een hengst, amerikaanse mini en absoluut geen vos. Nu heb ik een knaloranje grote welsh b ruin :+ .

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:34

ik ken in Nederlan geen Welsh fokker die bewust zo bont mogelijk probeert te fokken.

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:19

In nederland zijn die er ook niet. Nog niet althans, over een aantal jaar hoop ik toch een leuke kudde bij elkaar gespaard te hebben :Y) .

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:19

patrick76 schreef:
ik ken in Nederlan geen Welsh fokker die bewust zo bont mogelijk probeert te fokken.

Ik wel, maar het lukt niet altijd.