Sectie D (of C) hengsten beschikbaar via K.I.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Sectie D (of C) hengsten beschikbaar via K.I.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 09:40

Weet er van jullie soms iemand of er nog meer Cob(type)-hengsten beschikbaar zijn voor K.I. (mag in het buitenland zijn).

Ik weet van :
- Gwynfaes Cullwch
- Taraco Fiasco (waarschijnlijk)
- Yswain stud (2 D-hengsten)
- Welsh Sport Horses (2 D-hengsten)
- Oldeworld stud (2 C-hengsten)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:09

Machno Carwyn (D) staat bij Syndicat Lynaro

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:47

Thorndonparc Prince hebben wij destijds ook via KI gebruikt.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:20

mocht Taraco Fiasco via KI beschikbaar zijn, wil ik dit zeker voor lady. (maar welke kleur geven 2 valken?).
of misschien later voor noa zodat ze meer groote fokt en mss wel een speciaal kleurtje.
Laatst bijgewerkt door kelly007 op 30-10-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Sectie D (of C) hengsten beschikbaar via K.I.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:22

Hoe werkt dat dan met verzendsperma als ze in het buitenland staan, dat kan toch niet zomaar naar Nederland verzonden worden, of wel?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 18:48

kelly007 schreef:
mocht Taraco Fiasco via KI beschikbaar zijn, wil ik dit zeker voor lady. (maar welke kleur geven 2 valken?).
of misschien later voor noa zodat ze meer groote fokt en mss wel een speciaal kleurtje.

met 2 valken kan je alle richtingen uit

mogelijkheden zijn :
bruin, valk, perlino
zwart, smokey black, smokey cream (enkel mogelijk indien hengst en merrie heterozygoot agouti zijn)
vos, palomino, cremello (afhankelijk of hengst en merrie vos meedragen)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 18:49

[***] schreef:
Hoe werkt dat dan met verzendsperma als ze in het buitenland staan, dat kan toch niet zomaar naar Nederland verzonden worden, of wel?

Dat kan inderdaad niet voor alle sperma. Het moet dan nog extra test ondergaan. Er zijn natuurlijk achterpoortjes. Ik ken mensen, die zelf naar Engeland om het rietjes gegaan zijn.

kelly007

Re: Sectie D (of C) hengsten beschikbaar via K.I.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:59

misschien voor binnen 2-3 jaar nu haar nog even blijven door rijden aangezien ze het echt super doet zou het zonde zijn om haar stil te leggen

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:38

Storhaugs Gwilym
Sire: Storhaugs Crusader By Nebo Crusader
Dam: Fflur Gwenno By Nebo Daniel

zal ook door middel van ki beschikbaar komen zoals het er nu naar uit zie.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:20

cuneracobs schreef:
Storhaugs Gwilym

Mag je in Nederland dan zowel ki als natuurlijk dekken (want ik veronderstel dat je hem ook natuurlijk laat dekken) in hetzelfde dekseizoen ?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:55

waarom niet?

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:58

cuneracobs schreef:
Storhaugs Gwilym

Dus de hengst kan ook via Ki zou mooi zijn voor ons Betsan is niet de gemakkelijkste om natuurlijk te laten dekken! Spreek je nog wel Gr ;)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:01

YWC schreef:
cuneracobs schreef:
Storhaugs Gwilym

Mag je in Nederland dan zowel ki als natuurlijk dekken (want ik veronderstel dat je hem ook natuurlijk laat dekken) in hetzelfde dekseizoen ?

Nee officieel mag dat absoluut niet.
Het is het 1 of het ander. Voor het dekseizoen moet dit worden aangegeven en er mag tijdens het seizoen niet overgeschakeld worden.

Doe je wel stiekem KI ben je in zware overtreding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:30

waar staat dit beschreven dan? Of is dit een Belgische regel? Kan me namelijk goed voorstellen dat je met een cob hengst de cob merries natuurlijk dekt, maar mochten er mensen zijn die hun A merries willen laten dekken door een cob je de keus maakt voor KI.
KI staat natuurlijk in de Welsh wereld nog in de kinderschoenen. Zeker als je over de secties A, B, C en D praat.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:14

patrick76 schreef:
waar staat dit beschreven dan? Of is dit een Belgische regel? Kan me namelijk goed voorstellen dat je met een cob hengst de cob merries natuurlijk dekt, maar mochten er mensen zijn die hun A merries willen laten dekken door een cob je de keus maakt voor KI.
KI staat natuurlijk in de Welsh wereld nog in de kinderschoenen. Zeker als je over de secties A, B, C en D praat.

Ik ben er ook pas achter gekomen toen ik de mogelijkheden voor KI met Sublime aan het bekijken was.
Voor zo ver ik begrepen heb, heeft het te maken met CEM. Als een hengst via KI wil dekken, moet je eerst een CEM-test laten doen. Op die manier krijgen mensen, die het sperma van je hengst willen gebruiken voor hun merries, de garantie dat de geleverde rietjes CEM-vrij zijn. Als een hengst nu tussendoor ook natuurlijk dekt, bestaat er dus de kans dat hij besmet wordt en het dus ook via KI kan doorgeven.
Veel dekstations willen daarom ook dat de hengst bij hen gestald wordt, aangezien ze op die manier er een betere controle over hebben.
Wat wel een optie is, is bvb. om in het begin van het dekseizoen een aantal dossissen in te vriezen en daarna de hengst natuurlijk aan te bieden. Maar diepvries is enorm duur en loont bij de Welsh de moeite niet (of je zou al een veelgevraagde hengst moeten hebben).

Ik weet niet of het een europese regel is of niet, maar hij is in elk geval zowel in België als in Nederland van kracht. Want - aangezien ik niet ver van de grens woon - heb ik ook navraag gedaan bij een Nederlands dekstation.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:30

patrick76 schreef:

Dat zijn Europese regels (of zelfs wereldwijde?) van de bond van de hengstenhouderij uit en hier te vinden:
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... _en_ND.pdf

Niet meer dan normaal lijkt me, zou er zelf ook niet vrolijk van worden als je dmv KI toch met een EVA of CEM besmette merrie komt te zitten omdat de hengstenhouder stiekem ook natuurlijk dekt....

Bovendien denk ik niet dat je een hengststation gaat vinden waar je sperma kan laten winnen zonder dat je hengst uitgebreid getest is... dadelijk heel het hengststation besmet... nou dan zijn de rapen gaar hoor :=

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:55

Loolapelooza schreef:
patrick76 schreef:

Dat zijn Europese regels (of zelfs wereldwijde?) van de bond van de hengstenhouderij uit en hier te vinden:
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... _en_ND.pdf

Niet meer dan normaal lijkt me, zou er zelf ook niet vrolijk van worden als je dmv KI toch met een EVA of CEM besmette merrie komt te zitten omdat de hengstenhouder stiekem ook natuurlijk dekt....

Bovendien denk ik niet dat je een hengststation gaat vinden waar je sperma kan laten winnen zonder dat je hengst uitgebreid getest is... dadelijk heel het hengststation besmet... nou dan zijn de rapen gaar hoor :=

dat gebeurd op verschillende stations gewoon wel , het bied voor veel merries een uikomst ( door groot maat verschil of iets dergelijks)
regels zijn der altijd.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:18

cuneracobs schreef:
regels zijn der altijd.

En daarom ook, strafbaar.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:27

Loolapelooza schreef:
cuneracobs schreef:
regels zijn der altijd.

En daarom ook, strafbaar.

En wat het licht niet verdragen kan, doet men in het donker!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:23

Wat niet mag doet men inderdaad in het donker :D
Maar jullie geven me (misschien onterecht) wel een beetje het idee er nogal lichtzinnig overheen te gaan.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:51

Loolapelooza schreef:
Maar jullie geven me (misschien onterecht) wel een beetje het idee er nogal lichtzinnig overheen te gaan.

Ja natuurlijk. Wij dekken allemaal natuurlijk en met condoom worden ze niet dragend, dus heb je kans op een besmetting met CEM of een andere aandoening. Voor degene die dan toch KI willen, doen dit niet ivm met besmettingsgevaar. Maar juist om bijvoorbeeld een A met een D te laten dekken.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:30

inderdaad ,daar ligt volgens mij echt helemaal niemand wakker van, ik in ieder geval niet :D

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:27

Oh er liggen wel mensen wakker van hoor, tenminste ik kan er wel van slapen maar ga er toch ook niet te lichtzinnig overheen. Misschien weten jullie niet goed wat EVA en CEM inhouden?
Er zijn verschillende landen waar je positieve dekhengsten niet binnen krijgt, noch hun zaad buiten. In Duitsland is de hengstenhouder verplicht het te melden aan klanten. Ook als de hengst het oploopt tijdens het dekseizoen door bvb lak aan hygiëne op de bok. Wellicht dat het bij Welsh niet zoveel voor komt, maar het kan toch wel zware gevolgen hebben. Gelukkig heb ik er zelf nog niet mee te maken gehad, doch zijn mijn merries misschien wel drager ik heb geen idee...Moet eerlijk bekennen dat ik ze niet heb laten testen en zie daar ook de reden niet toe. In ieder geval, een besmette hengst geeft het virus àltijd door via zijn zaad. Je moest maar is de pech hebben dat net jouw merrie(stapel) er ziek van wordt (want bij ziekteverschijnselen geven ze het via snot door) ! En de hele meute aborteert....

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:31

ja dat is allemaal leuk maar binnen de welsh ras ponys ligt echt niemand daar wakker van daar gaat het hier om

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:19

Loolapelooza schreef:
Wat niet mag doet men inderdaad in het donker :D
Misschien wel een beetje offtopic maar ik vind dit een bijzonder goede opmerking! :D