Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Koudbloedpaarden zijn zwaarder en massiever dan de vorige groepen.
Citaat:Ze werden oorspronkelijk gefokt voor trekkracht.
Citaat:Het zijn meestal zachtmoedige, rustige en weinig eisende paarden met een enorm uithoudingsvermogen en met een machtig beender- en spierwerk.
Dyonne schreef:Toch betwijfel ik of je de Welsh Cob echt tot koudbloed kan berekenen...Citaat:Koudbloedpaarden zijn zwaarder en massiever dan de vorige groepen.
Zwaarder en massiever kan ik me nog iets in vinden.
Maar zou je dan niet bv. ook Andalusiers tot koudbloeden moeten rekenen? En Geldersen? Zwaarder en massiever zijn van die relatieve begrippen.Citaat:Ze werden oorspronkelijk gefokt voor trekkracht.
Dit klopt niet helemaal voor een Welsh Cob..
Precies: een sterke pony geschikt voor lichte landbouwwerkzaamheden en ook geschikt om onder het zadel te rijden. Werden hengsten vroeger ook niet beoordeeld aan de hand van de snelheid die zij in draf onder de man over een bepaald traject door de heuvels konden afleggen?Citaat:Het zijn meestal zachtmoedige, rustige en weinig eisende paarden met een enorm uithoudingsvermogen en met een machtig beender- en spierwerk.
En hier denk ik dat veel Cobs zich niet in kunnen passen. Echt zachtmoedig, rustig en weinig eisend zijn veel Cobs niet. De meeste die ik ken hebben behoorlijk karakter, en temperament. Al heb je in elk ras natuurlijk ook wel rustige types.
Dyonne schreef:Toch betwijfel ik of je de Welsh Cob echt tot koudbloed kan berekenen...Citaat:Koudbloedpaarden zijn zwaarder en massiever dan de vorige groepen.
Zwaarder en massiever kan ik me nog iets in vinden.Citaat:Ze werden oorspronkelijk gefokt voor trekkracht.
Dit klopt niet helemaal voor een Welsh Cob..Citaat:Het zijn meestal zachtmoedige, rustige en weinig eisende paarden met een enorm uithoudingsvermogen en met een machtig beender- en spierwerk.
En hier denk ik dat veel Cobs zich niet in kunnen passen. Echt zachtmoedig, rustig en weinig eisend zijn veel Cobs niet. De meeste die ik ken hebben behoorlijk karakter, en temperament. Al heb je in elk ras natuurlijk ook wel rustige types.