Hoe voer ik mijn Welsh in topconditie.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Hoe voer ik mijn Welsh in topconditie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:01

Omdat er in een ander topic een discussie ontstond over het voeren voor een keuring lijkt het me beter dit in een nieuw topic voort te zetten.

YWC schreef:
Omdat ze van gerst vlug aankomen (in gewicht/massa).

Met de combinatie Dodson & Horrell Barnley rings en Dodson & Horrell Build-up cubes zie je ze zo verzwaren.

'k Vind het persoonlijk overigens heel jammer dat ponies/cobs voor keuring/shows altijd zó zwaar moeten staan. Vooral bij youngstock vind ik dit niet echt gezond. Maar ja, dat is een andere discussie hé.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 10-12-08 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDevils

Re: Hoe voer ik mijn Welsh in topconditie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:02

BlackDevils schreef:
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... condition/

Het eerste product is veel olie aan toegevoegd. Een flinke scheut slaolie over het voer heeft het zelfde effect.

Om dik te maken voerde men vroeger roggemeel. Maar dat is tegenwoordig niet veel meer te krijgen. Maar elk product met veel zetmeel en suikers zal wel helpen. Denk hierbij aan bietenpulp (wel weken).

Een vraag voor de echte voerkenners; waarom zou er eigenlijk geen mestbrok voor stieren in kunnen?
Een standaard A-brok (rundveebrok) is ook prima te voeren aan paarden.
Lijkt mij een veel goedkopere oplossing.

Schiet me nu ook even te binnen; een deel van het hooi/kuil vervangen door snijmais is ook goed mogelijk.
CCM (gemalen maiskorrels) is ook een goede krachtvoervervanger.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:03

YWC schreef:
'k Zie dat BlackDevils mij al voor was met de info ivm D&H.
Echt prima spul, maar inderdaad aan de prijzige kant.

BlackDevils schreef:
Schiet me nu ook even te binnen; een deel van het hooi/kuil vervangen door snijmais is ook goed mogelijk.
CCM (gemalen maiskorrels) is ook een goede krachtvoervervanger.

Snijmais vind ik persoonlijk niet zo'n aanrader. Zitten heel veel zetmelen in en dat is niet echt gezond voor paarden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:03

PeeWij schreef:
BlackDevils schreef:
Een vraag voor de echte voerkenners; waarom zou er eigenlijk geen mestbrok voor stieren in kunnen?
Een standaard A-brok (rundveebrok) is ook prima te voeren aan paarden.
Lijkt mij een veel goedkopere oplossing.

aangezien ik werkzaam ben als rayon manager voor een van de grotere voerproducenten in nl zal ik deze vraag kort antwoorden!

De standaart A-brok nooit voeren aan paarden. In rundveebrok wordt over het algemeen een antibiotica serum aan toegevoegd. Die schadelijk kan zijn voor paarden. Daarnaast worden er in rundveebrokken andere grondstoffen gebruikt waar een paard niets mee kan. Denk dan bijvoorbeeld aan het verschil in verteringskanaal. Zeker tussen runderen en paarden!

Gerst is op dit moment een hype. relatief niet duur, zeker als ongeschoonde gerst, kom je op dit moment prijzen tegen onder de 18,= de 100/kilo. Maar ik denk dat er betere alternatieve zijn!

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:05

ik heb ook een welsh, haver geven maar niet te veel en het liefste elke dag 4 uur rijden op stal laten staan en 6 uurtjes naar buiten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:11

@YCW, waarom geen zetmeel? Een brok bestaat voor uit een groot deel uit granen dus zetmeel en ook gerst zoals jij voorstelt om te voeren.

@ PeeWij; Ik dacht dat het al lang verboden was om antibiotica toe te voegen in krachtvoeders.
Het grootste verschil in vettering met een koe is dat een koe beter in staat is door zijn magen ruwvoer om te zetten. Bij een paard is dit minder met de blinde darm.
qua voedingsbehoeften lijken ze mij niet veel te verschillen en in opname van makkelijk verteerbare grondstoffen ook niet.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:38

goed plan blackdevils om hier een topic van te maken. Benieuwd wat een ieder zijn ervaringen zijn. We doen het toch allemaal op onze eigen manier. Zoveel soorten voer, huis tuin en keuken middeltjes om ze er pefect op te krijgen of om ze door het haar heen te krijgen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:52

Blackdevils
Té veel zetmeel zou - naar wat men mij verteld heeft - een grotere boosdoener zijn in het veroorzaken van hoefbevangenheid dan eiwitten (wat over het algemeen altijd gedacht wordt).
Enfin, dit is toch wat mijn DA mij verteld heeft, toen ik hem voorstelde snijmais te gebruiken om mijn (toen 'ondervoede' jaarling) hengst te laten bijkomen.
Daarbij zij hij ook nog iets over het 'fermentatie/gistings'proces bij snijmais/kuil dat eigenlijk verre van ideaal is voor de paardenmaag.
Het verteringsproces bij een koe gebeurt - volgens diezelfde DA - meer in de magen, bij een paard vooral in de darmen.

Aangezien mijn cobs niet werken (2 nog té jong), geef ik sowieso weinig (tot geen) krachtvoer. Enkel in voorbereiding op een show krijgen sommigen wat extra onder hetgene ik hierboven heb vermeld. Of als ik natuurlijk zou zien dat ze echt wat extra kunnen gebruiken.
Wel veel goed hooi en ’s morgens en ’s avonds een schepje bietenpulp en natuurlijk altijd een liksteen in de buurt voor de nodige mineralen.
Mijn 2 jarige hengst staat nog 24/7 op de wei met schuilhok en krijgt momenteel niks anders bij dan hooi en een schepje bietenpulp. Hij ziet er nu zo uit (foto van zondag ll.) :
Afbeelding
Zeker geen showconditie (weet ik ook wel), maar ‘in mijn ogen’ gezond voor een cob van die leeftijd.
‘k Heb deze zomer op shows een jaarling cob gezien, waarvan je zegt ‘oei, is dat nog een jaarling’ een echte ‘tank’ met hoefijzers en al. Is dat wat men verwacht van (jonge) showponies ? Dat kan toch niet gezond zijn.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:00

YWC schreef:
Blackdevils
Té veel zetmeel zou - naar wat men mij verteld heeft - een grotere boosdoener zijn in het veroorzaken van hoefbevangenheid dan eiwitten (wat over het algemeen altijd gedacht wordt).
Enfin, dit is toch wat mijn DA mij verteld heeft, toen ik hem voorstelde snijmais te gebruiken om mijn (toen 'ondervoede' jaarling) hengst te laten bijkomen.
Daarbij zij hij ook nog iets over het 'fermentatie/gistings'proces bij snijmais/kuil dat eigenlijk verre van ideaal is voor de paardenmaag.
Het verteringsproces bij een koe gebeurt - volgens diezelfde DA - meer in de magen, bij een paard vooral in de darmen.

Aangezien mijn cobs niet werken (2 nog té jong), geef ik sowieso weinig (tot geen) krachtvoer. Enkel in voorbereiding op een show krijgen sommigen wat extra onder hetgene ik hierboven heb vermeld. Of als ik natuurlijk zou zien dat ze echt wat extra kunnen gebruiken.
Wel veel goed hooi en ’s morgens en ’s avonds een schepje bietenpulp en natuurlijk altijd een liksteen in de buurt voor de nodige mineralen.
Mijn 2 jarige hengst staat nog 24/7 op de wei met schuilhok en krijgt momenteel niks anders bij dan hooi en een schepje bietenpulp. Hij ziet er nu zo uit (foto van zondag ll.) :
http://i102.photobucket.com/albums/m102 ... 0069-1.jpg
Zeker geen showconditie (weet ik ook wel), maar ‘in mijn ogen’ gezond voor een cob van die leeftijd.
‘k Heb deze zomer op shows een jaarling cob gezien, waarvan je zegt ‘oei, is dat nog een jaarling’ een echte ‘tank’ met hoefijzers en al. Is dat wat men verwacht van (jonge) showponies ? Dat kan toch niet gezond zijn.

ziet er goed genoeg uit zo in zijn dagelijkse pak. Kleren maken de man zeggen ze wel eens en dat geldt zeker voor de keuringen cq shows. Sommigen slaan alleen wel erg door. Vooral in het moederland is dit erg het geval. Daar zie je bijna alle jaarlingen (zeker de D's) op ijzer staan en denk dat die pony's gedurende het showseizoen ook weinig daglicht zien.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-12-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link gezet.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:39

BlackDevils schreef:
@YCW, waarom geen zetmeel? Een brok bestaat voor uit een groot deel uit granen dus zetmeel en ook gerst zoals jij voorstelt om te voeren.

@ PeeWij; Ik dacht dat het al lang verboden was om antibiotica toe te voegen in krachtvoeders.
Het grootste verschil in vettering met een koe is dat een koe beter in staat is door zijn magen ruwvoer om te zetten. Bij een paard is dit minder met de blinde darm.
qua voedingsbehoeften lijken ze mij niet veel te verschillen en in opname van makkelijk verteerbare grondstoffen ook niet.

Als eerste ik ga niet in op merken of fabricanten. Ik werk voor Arie Blok o.a. bekend van Hippostar en Kasper Faunafood!
Het antibiotica verhaal klopt ten dele, maar daar zijn zeker alternatieve voor in de plaats gekomen.
Het grote probleem is dat men teveel naar het etiket kijkt. Bijvoorbeeld samenstelling. ..% graanproducten!
Wat zijn graanproducten? Haver? De korrel? de schil? of het product wat als restproduct uit de grutterij komt? Zeg het maar, Dit zijn allemaal graanproducten Ook de bekende schroten die gebruikt worden zijn inprincipe de schil.

Daarnaast gaat men kijken naar de berekende analyse: Ruw eiwit, ruw vet, ruwe celstof en ruw as wat is dat in jullie ogen? Heel krom gezegd de gemiddelde waarden van een conditie/onderhoudsbrok zou je kunnen halen door het verwerken van een oude zool in 100 kilo brok!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:48

YWC schreef:
Blackdevils

Te veel is nooit goed.
Zetmeel wordt in het paardenlichaam volledig omgezet in koolhydraten en dienen alleen als energiebron voor paarden. Als ze omgezet worden kan het geen kwaad. Omzetting gebeurd alleen maar als het dier over voldoende ruwe celstof kan beschikken, dus kwalitatief goed ruwvoer. Is dit niet het geval wordt de zetmeel "onverwerkt" in het bloed opgenomen. Wel eens van stroperig bloed gehoord? Dit gebeurd ook met een teveel aan eiwitten. Dit is een oorzaak van hoefbevangenheid.
Dit wilt dus niet zeggen dat je onbeperkt zetmeel kan voeren als je dier de hele dag over ruwvoer beschikt! Nogmaals te veel is nooit goed!

Dan heb ik een vraag aan jullie, laten jullie ooit de voedingswaarden van je ruwvoer onderzoeken. Doe je dit niet dan weet je dus ook niet wat je dier eventueel voldoende heeft of te kort komt. Dat is stap 1 in de juiste rantsoensvoorziening!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:49

ja ag we weten allemaal hoe het werkt , wil je super op een show uit komen( binnen sectie C maar vooral D) dan zul je mee moeten doen aan die grapjes ,veel voer en binnen houden.

wij deden het nooit wel veel voer maar nooit binnen houden omdat dat gewoon weg niet kon ivm geen stallen, ik heb nu de Cob veulens al op stal voor aankomend jaar, en met voer er in...

de ijzers ja in het moederland is het gebruikelijk, ik ken daar ook ponys die er als jaarling slechter van gingen lopen op shows...

iedereen zal zo zijn eigen metodes hebben kwa soorten voer en hoeveelheid....

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:07

Hoefbevangenheid ontstaat volgens de nieuwste bevindingen niet door teveel eiwitten, maar door een te hoog fructaangehalte, suikers dus.
Over diit onderwerp heeft een paar jaar geleden een heel lezenswaardig artikel gestaan in het Welshmagazine. Het kwam bij mij als leek heel logisch over en gelijk viel het kwartje , hoe er bij ons een paar ponies in de winter, met nauwelijks gras bevangen konden worden, en dat terwijl ze de hele voorgaande zomer royaal te eten hadden en toch geen last.
Overigens denk ik dat niet alle ponies even gevoelig zijn voor deze ziekte.
Sommige zijn jaarrond tonnetje-rond, en hebben nooit last.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:10

regtur schreef:
Hoefbevangenheid ontstaat volgens de nieuwste bevindingen niet door teveel eiwitten, maar door een te hoog fructaangehalte, suikers dus.
Over diit onderwerp heeft een paar jaar geleden een heel lezenswaardig artikel gestaan in het Welshmagazine. Het kwam bij mij als leek heel logisch over en gelijk viel het kwartje , hoe er bij ons een paar ponies in de winter, met nauwelijks gras bevangen konden worden, en dat terwijl ze de hele voorgaande zomer royaal te eten hadden en toch geen last.
Overigens denk ik dat niet alle ponies even gevoelig zijn voor deze ziekte.
Sommige zijn jaarrond tonnetje-rond, en hebben nooit last.

ben er zelf wel achtergekomen dat bepaalde bloedlijnen er wel gevoeliger voor zijn. En als ze het eenmaal gehad hebben zijn ze er volgens mij gevoeliger voor. Vraag me niet hoe, maar dat is mijn ervaring.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:12

YWC schreef:

Hier ben ik het zeker mee eens. Jou Cob is zo in een mooie conditie. Maar hoeft zo (helaas) niet op een show/keuring te verschijnen. Dan rekenen ze hem erop af. Naar mijn idee erg jammer, want dit is een veel gezondere conditie, dan zo vet.

Idd, hoefbevangenheid komt niet voort uit zetmeel, maar fructaan.
Een pony zou zelfs van hooi bevangen kunnen raken als dat in een periode met hoge fructaanindex is geoogst.
Of er bepaalde bloedlijnen gevoeliger zijn weet ik niet, misschien toch iets van erfelijkheid die mee kan spelen. Maar hier is niets van bekend volgens mij.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:13

De oorzaak van hoefbevangenheid is het teveel aan fructaan dat een paard binnen krijgt.
Fructaan word aangemaakt door het bladgroen in planten en (s'nachts) omgezet in suikers en zetmeel.
Wanneer de temperatuur echter te laag is en de dagen toch zonnig dan zorgt dit er voor dat er toch fotosynthese plaats vind maar geen omzetting van het fructaan.
Zo kan een paard dus dat in het vroege voorjaar in een grote wei loopt al snel hoefbevangen worden.
Ook een overdaad van gewoon groen gras zal ook een overmaat aan fructose in de hand werken.
Hooi en kuil bevat eigenlijk heel weinig tot geen fructaan, net als grof stengelig gras.

De zuurtegraad van maiskuil is weinig anders dan graskuil. Als het goed is bevat het geen schimmels wat inderdaad erg schadelijk zou zijn voor een paard doordat deze schimmels gifstoffen produceren waar het paard erg gevoelig voor is. De houdbaarheid wordt gehaald doordat melkzuurbacterien de suikers in het product omzetten in melkzuur. Dit is goed opneembaar voor een paard/koe en heeft geen negatieve invloed. De natuurlijk Ph in de maag ligt door het daar aanwezige zoutzuur al veel lager.
Maar een goede kwaliteit maiskuil kan dus zonder problemen bijgevoerd worden.

Twee soorten krachtvoer met op het etiket de zelfde gehalten kunnen inderdaad een totaal verschillende samenstelling hebben. Natuurlijk maakt de veevoerindustrie gebruik van de goedkoopst mogelijke grondstoffen die voorradig zijn, in praktijk de schroot en schillen van soja, cacaoubonen, citrusschillen en welk ander soort natuurlijk afval je ook maar kunt bedenken.
Vroeger werd ook dierlijk afval als destructiemateriaal, bloed en slachtafval van slachthuizen er in verwerkt maar sinds de BSE-affaire is dit nu verboden.
Deze grondstoffen worden op voedingswaarde en smaak gebracht door meer hoogwaardige stoffen als melasse en vitaminen en mineralen.
Je kunt dus zoals PeeWij al zegt van schoenzolen nog basisbrok maken.

Overigens geloof ik niet dat het voor de paardensector interessant is om elke partij ruwvoer te laten analyseren.
Als je een goede basiskennis hebt wat een goede kwaliteit ruwvoer inhoudt dan kun je hiermee aardig uit de voeten.
Het bijvoeren van krachtvoeders is in de meeste gevallen niet eens nodig. Wanneer het weiland waarvan het voer gewonnen wordt qua bemestingstoestand goed in orde is dan kan een paard hiermee goed uit de voeten.
Paarden die echte prestaties leveren moeten en ook dieren in de volle groei in de winter kunnen soms wat extra gebruiken.
Mijn pony's krijgen bijna alleen maar kuil en wat gras dat ze uit (een schrale) wei halen. Bij het op stal halen krijgen ze een handje tot maximaal 1/4 kg brok. De rest kunnen ze makkelijk uit het ruwvoer halen dat verstrekt wordt. Hiermee kunnen zelfs de pony's het doen die de samengestelde menwedstrijden lopen en tot 5 x per week getraind worden.
Ook de rijpaarden hier op stal die ca 3 x per week gereden worden kunnen het doen met maximaal 1 kg krachtvoer.

In de agrarische sector wordt qua productie en efficientie zoveel verwacht dat voeren tot op de gram noodzakelijk is. Hier hebben we in de paardenhouderij veel minder mee te maken.
Ik denk dat het belangrijk is dat een paard bijna alles kan halen uit zijn ruwvoer.
Het mooiste is dat het bijna onbeperkt kan eten. Hoeveel voedingsstoffen hierin moeten zitten hangt dus af van wat van het paard gevraagd wordt.
Een shetje kan het met gedorst hooi nog doen en een topsportpaard zal iets anders verlangen.
Hier zul je dus rekening moeten houden met je voederwinning of aankoop.

En het oog van de meester maakt het paard vet.
Voeren is een kunst die niet alle mensen verstaan. Voeren doe je op het oog en door het paard te voelen. Ik zal het voeren dan ook niet snel uit handen geven.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:14

Zie bij het plaatsen dat een gedeelte van mijn antwoord ook al gegeven was. Hiervoor excuses.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:17

cuneracobs schreef:
ja ag we weten allemaal hoe het werkt , wil je super op een show uit komen( binnen sectie C maar vooral D) dan zul je mee moeten doen aan die grapjes ,veel voer en binnen houden.

wij deden het nooit wel veel voer maar nooit binnen houden omdat dat gewoon weg niet kon ivm geen stallen, ik heb nu de Cob veulens al op stal voor aankomend jaar, en met voer er in...

de ijzers ja in het moederland is het gebruikelijk, ik ken daar ook ponys die er als jaarling slechter van gingen lopen op shows...

iedereen zal zo zijn eigen metodes hebben kwa soorten voer en hoeveelheid....

maar vertel eens Berry hoe jij het doet. De showmerrie waar jij vaak mee komt staat er altijd strak op en ook je zwarte jonge hengst is hart veranderd ten opzichte van deze zomer

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:41

dankje.
mijn merrie stond altijd 24/7 buiten als ik haar totaal niet verder bij voer word ze mager , want ze geeft alles aan het veulen.
ik vond der voorgaande jaren aardig show klaar maar iedere keer net niet.
maar als je dan keek wat ik er aan krachtvoer in moest stoppen dat was niet normaal, en dan alleen brok(werd ze weer heet van en liep ze de hele dag te stuiteren in de wei....... Boos! ook niet bevordelijk voor de conditie helaas.

ben van de zomer tijdje in wales geweest verschillende studs bezocht, bij geslapen enzo erg veel geleerd kwa voeren, en showklaar maken (vooral de extreem heete dieren)
sinds dien voer ik hetzelfde als in wales, heb dat ook bij mijn diervoeder neergelegd en uit laten zoeken , die kwamen met van ja theoretische moet dat voer patroon niet kunnen werken, maar ik geloof daar in en het blijkt ook te werken.

bij mij krijgen ze de hele dag door kuilgras (vooral de jeugd)
standaard gewoon basis brok
gerstmeel / of gekookte gerst
bietenpulp
snijmais ( de heete dieren)

of het alemaal kan weet ik niet in wales hebben ze me ook verteld dat ze bevangen worden van suikers en niet van eiwit..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:48

cuneracobs schreef:
dankje.
mijn merrie stond altijd 24/7 buiten als ik haar totaal niet verder bij voer word ze mager , want ze geeft alles aan het veulen.
ik vond der voorgaande jaren aardig show klaar maar iedere keer net niet.
maar als je dan keek wat ik er aan krachtvoer in moest stoppen dat was niet normaal, en dan alleen brok(werd ze weer heet van en liep ze de hele dag te stuiteren in de wei....... Boos! ook niet bevordelijk voor de conditie helaas.

ben van de zomer tijdje in wales geweest verschillende studs bezocht, bij geslapen enzo erg veel geleerd kwa voeren, en showklaar maken (vooral de extreem heete dieren)
sinds dien voer ik hetzelfde als in wales, heb dat ook bij mijn diervoeder neergelegd en uit laten zoeken , die kwamen met van ja theoretische moet dat voer patroon niet kunnen werken, maar ik geloof daar in en het blijkt ook te werken.

bij mij krijgen ze de hele dag door kuilgras (vooral de jeugd)
standaard gewoon basis brok
gerstmeel / of gekookte gerst
bietenpulp
snijmais ( de heete dieren)

of het alemaal kan weet ik niet in wales hebben ze me ook verteld dat ze bevangen worden van suikers en niet van eiwit..

LEUK,OM TE HOREN. WEER WAT GELEERD

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:03

misschien wel wat voor die heete C..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:05

Heel interessant topic dit.
Niet alleen in de Welsh wereld wordt er teveel gevoerd. Als ik zie wat het gemiddelde rijpaard te eten krijgt per dag, dat voer ik niet eens in een week.
Ik heb Welsh A tjes.
Mijn hengsten krijgen 2 maal daags een kopje ponybrok van havens
Mijn drachtige merries (dit jaar 2, die van zich zelf al dik zat zijn, 1 is nog zogend) krijgen alleen een paar worteltjes. Vanaf de
Mijn jonge spul (veulens van dit jaar) krijgt 2 maal daags een kopje veulen brok van pavo.
Jaarlingen, twenters en guste merries krijgen niets aan krachtvoer. wel krijgen zij wat stukjes Pavo summerfit.
Ze hebben allemaal de hele dag onbeperkt kuil. Deze kuil ( uit vierkante plastic pakken) is van de zomer van 2006. De voedingswaarde bij winning was 850 VEM. De voedingswaarde verminderd met zo'n 100 VEM per jaar. Nu zal er dus zo'n 600-650 VEM inzitten. (er is een omreken som voor VEM-->VEP, alleen die ben ik vergeten). Het is zeer grof, stengelig kuil. De structuur waarde is hoog, zodat het vertering stelsel de ponies hard moet werken om het te verteren. Dit komt sterk overeen met het natuurlijke voedsel van het paard.
Mijn ponies zien er prima uit, sommige zijn wat aan de zware kant, maar dat ligt meer aan gebrek aan arbeid dan aan voer.
Mijn 2,5 jarige hengst die in april naar de keuring moet, krijgt vanaf maart per dag 1 kilo snijmais (CCCM= corn cob mix, dus de hele kolf+blad+stengel) per dag erbij, samen met wat lijnzaad olie).

Even wat algemene voedings info. Zoals hierboven al ergens aangegeven, het is erg belangrijk dat je weet WAT je voert. Ruwvoer bevat al snel teveel voor een paard. Ik heb het geluk om op een melkvee bedrijf te staan, waar het voer getest wordt.
Vanuit de koeien gezien: een koe kan 18 liter melk maken van uitsluitend ruwvoer. Geeft ze meer, dan zal ze bijgevoerd moeten worden. Zo werkt het ook met een paard. Eeen paard heeft een bepaalde hoeveelheid onderhoudsvoer nodig.
De meeste paarden kunnen prima werken op een basisrantsoen van (goede)kuil/hooi, zeker als hij verspreid over de dag kan eten. Het gemiddelde recreatie paard valt hier dus ook onder. Paarden/ponies die echt zwaar moeten werken, zullen extra voer nodig hebben. Niet zo zeer omdat ze meer nodig hebben, maar door de manier van voer opname. Een paard dat zware training krijgt, zal meer rusten. In die tijd neemt hij geen ruwvoer op. Deze paarden hebben behoefte aan makkelijk opneembaar voer, dus krachtvoer. Daarnaast heeft ruwvoer het "nadeel" het paard wat buikig te maken, maar voor sportpaarden niet echt handig is.

Ik weet wat voor waarden er in mijn voer zitten en ik weet wat mijn ponies nodig hebben. Ze kunnen bij mij de hele dag/nacht ruwvoer eten. Het kleine beetje krachtvoer dat ze krijgen, is eigenlijk alleen voor de vitaminen en mineralen. Bij goed ruwvoer is dat niet nodig, maar aangezien mijn ruwvoer al ouder is, zitten er minder vitaminen en mineralen in.

Wat betreft keuringsklaar maken. Ik voer ze niet teveel extra. Ik ga mijn ponies niet overvoeren om maar voorop te staan. De meeste Welshjes hebben echt geen extra voer nodig om vol te zijn. Zeker in de zomer niet.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:57

Ik bedoel ook niet dat je je ruwvoeren continu moet testen, maar idd zoals aangegeven, bijvoorbeeld na de winning. Er is idd een standaart formule voor de afname in waarde binnen een bepaalde tijd

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:38

Ik geloof dat 't hier gaat om een kleine pony....
Ik denk niet dat 't zo moeilijk is om deze op conditie te krijgen (houden)...ongeacht wat je voert...haha behalve als je niets geeft dan...
Nou mijn welsh A staat op wortels(2kg per dag verdeeld over 3 voerbeurten) zemelen(1kg-schep 'smiddags) en muslie "Leisure mix"(1kg-schep per dag verdeeld over 2 voerbeurten). Dan 's middags een plukje hooi en plukje stro en 's avonds een plukje hooi ).En hij staat op stal op vlas,daar hij anders de gehele dag door naar eten zoekt en ik bang ben dat ie bevangen zal geraken natuurlijk.
Tja en gras staat er nu natuurlijk niet tenminste niet bij ons...(zeeeeeer kort).

En geloof mij hij is écht (nog steeds) niet te dun....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:56

Vivana: waarom voer je zemelen? Als er 1 nutteloos voer is, is dat het wel. Er zit niets in, de mineralen verhouding in zemelen is zo scheef als wat. Het haalt de balans tussen calcium en magnesium in de war.
Daarnaast vind ik je verdeling ruwvoer/krachtvoer verkeerd. 2 kilo voer en maar wat plukjes hooi? Ik zou dat eens gaan omdraaien. De reden dat hij naar voer zoekt in een stro stal is omdat hij te weinig ruwvoer binnen krijgt.