Foktechnisch beleid stamboek (m.n. sectie A)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Foktechnisch beleid stamboek (m.n. sectie A)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:00

Uit een ander, oud topic (viewtopic.php?f=154&t=596001) kwamen we op een punt wat betreft de A-fokkerij. Het lijkt me leuk om hier een van gedachten te wisselen. Daarom nogmaals mijn post uit het andere topic;

Is jullie wel eens opgevallen hoeveel van de A-hengsten hun rug niet kunnen gebruiken?
Van voor lijkt het heel wat, maar de rug wordt helemaal weggedrukt wat ernstige problemen opleverd voor de sport. Het lijkt steeds verder te gaan. Steeds meer zie ik de korte pony's met brede koppies en kleine bekkies waar je amper een bit in kwijt kunt. Korte voorbeentjes wat een mooie tact en rust in de beweging niet ten goede komt. Jugler, Cariadog, Jarno vind ik hier goede voorbeelden van. Karakters die soms ook ook druk en heet zijn is niet altijd makkelijk. Vind Captain-afstammelingen goede beweging hebben met een sterke achterhand.
Voor echte beweging moet je toch eens kijken naar de B-fokkerij. Met name vind ik Henshof Raffael een plaatje. Niet alleen om zijn exterieur maar zijn beweging is altijd tactmatig en correct. Stap is zuiver en rustig, draf mooi gedragen en in balans. Helaas schijnt zijn nafok nog niet alles te zijn.
En natuurlijk de NWR-fokkerij. Moet je eens kijken wat die hengsten in de rug kunnen buigen en de kont laten zakken.
Rustig en gedragen lopen is waar het veelal aan schort in de A-fokkerij. Kijk alleen al eens hoe ze vaak voorgebracht worden. Pony krijgt niet de ruimte om op eigen benen te gaan lopen en men loopt veel te hard. Zo kun je slechte gangen inderdaad voor een gedeelte maskeren.
Nakomelingen van Colne Heartseace vind ik heel correct en geschikt voor de sport kwa bouw. Helaas nog niet veel nakomelingen in levende lijve gezien.

Eilinora

Re: Foktechnisch beleid stamboek (m.n. sectie A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:31

ik zie soms wel dat er hengsten goedgekeurd worden die ik persoonlijk niet zou hebben goedgekeurd....dat zijn er maar enkele.....

mijn 3 jarige merrie is een kleindochter van nachtegaals captain,ook bij haar zit het ijzersterke achterbeen gebruik er goed in....

mijn 2 jarige is een kleindochter van vechtzichts harmony,haar vader is emilio van de garderenshof....

ook is het beengebruik van deze lijn niet zo slecht.....

ik ben het wel eens met je stelling over de nakomelingen van nachtegaals captain.....allen die ik zie heb een goed achterbeengebruik.....

ik zal het hier even bij laten,aanvullingen en/of verbeteringen zijn welkom....ik ben ook nog een leek op dit gebied...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:23

Hmm, moet ik me nou aangesproken voelen als lid van de foktechnische commissie van de NWPCS? Knipoog Ik snap je titel namelijk niet helemaal, aangezien je het over keuringsbeleid lijkt te hebben.

Ik ga hier ook helemaal niet antwoorden als functionaris van het stamboek, ik verwoord hier altijd mijn eigen mening.

Ik zou voorstellen dat je naar een van de afdelingsvergaderingen komt om te kijken wat er van het nieuwe fokplan terecht gekomen is. Aangezien het nieuwe fokplan van de NWPCS op dit moment onderweg is, vind ik het niet zo handig om er nu teveel over te zeggen, die inspraakronde is al geweest. Feit is dat niemand verplicht wordt om hun merries bij een hengst te houden die niet aan hun eigen kwaliteitseisen voldoet. Ieder heeft zijn eigen eisen en voorkeuren en iedereen heeft ook verschillende merries om de passende hengst bij te zoeken.

Je noemt hier een aantal voorbeelden van hengsten op. Twee nationaal kampioen hengsten en de geëxporteerde halfbroer van een van de twee. Van Jarno kunnen we zeggen dat die ook kampioen geweest is op de Glanusk show, wat een van de meest prominente hengstenkeuringen is in Wales. Dus het staat vast dat de hengst wel degelijk een aantal goede kwaliteiten heeft, anders verslaat hij niet zomaar een aantal van zijn soortgenoten in het moederland.

Op een keuring worden veel exterieuroverwegingen gemaakt om te stellen welke hengst het best voldoet aan de rasomschrijving. Degene die het best eruit komt is dan kampioen. Je kan gerust stellen dat als een hengst die op bepaalde punten minder is dan zijn concurrenten op de keuring maar toch voorop staat, dat die hengst dan ook punten heeft die beduidend beter zijn dan die van zijn "mindere" soortgenoten (anders heeft de jury wel iets heel fouts gedaan).

Verder geloof ik dat er in het bestand van rondom 90 hengsten bij de sektie A er zeker wel bij zijn die wel qua bewegingen aan jouw eisen voldoen, of is het echt zo droevig gesteld volgens jou? In ieder geval is Colne Heartsease niet in Nederland, dus kan die helaas niet meer (zo gemakkelijk) gebruikt worden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 03:01

Titel was niet persoonlijk bedoeld. Ken hier eigenlijk niemand, ook jou niet.
Natuurlijk geef je hier je eigen mening maar het is misschien ook wel eens goed weer te geven wat de standpunten van het stamboek zijn.

Fokkersavonden is voor mij meer iets voor de fokkers. Daar voel ik mij niet thuis. Wel vind ik het interessant hier met fokkers en aanverwante mensen te praten om mijn mening te geven zodat zij misschien ook eens met een andere blik naar de fokkerij gaan kijken. Persoonlijk stoor ik me vaak aan uitlatingen van fokkers. Tijdje geleden stond er een reportage in BIT naar ik meen van verschillende typen Haflingers. Was er een tussen die deugde helemaal niet en die moest dan maar de sport in. Maar dit dier had ook geen enkele aanleg voor de sport maar ze zien het gewoon als afvalbak en dan hoeven ze niet naar de slager. Dan denk ik toch dat deze mensen hun fokkerij niet serieus nemen. In ons mooie stamboekblad (en dat meen ik!)stond van 't jaar ook zo'n opmerking van een fokker dat de gebruikers niet wilden betalen voor de pony's (ook al in het andere topic besproken). Dan denk ik; kerel, bedenk dan eens waar je mee bezig bent! Voor alleen exterieur te fokken hebben ze minishetlanders en falabella's uitgevonden. Zijn ook nog eens voordeliger in onderhoud en zeker de falabella's brengen goede prijzen op. Maar misbruik daar niet een capabel ras voor als de Welsh-A!

Wat uiteindelijk de keurmeesters zien in een toppony zegt me dus niets meer. Omdat hun standpunt vaak zo ver bij de mijne vandaan ligt kan ik ze niet altijd serieus nemen. En dan maakt Nederlands kampioen of in Wales me niet uit.

Natuurlijk is er binnen de 90 hengsten nog enige variatie en kun je daarnaast met basishengsten fokken maar de lijn die uitgezet wordt door het stamboek en daarmee de goedgekeurde dekhengsten (mensen nemen toch het advies van het stamboek vaak wel serieus omdat ze anders straks achteraan lopen) maakt dat de variabelen er toch wel degelijk uitgefokt worden. Door de koers anders uit te zetten zal een heel positieve uitwerking hebben. Maar dat is voor mij persoonlijk. Als blijkt dat merendeel van de fokkers hier niet mee eens is en alleen op dat plaatje en type fokken dan moet daar volgens de regels van de democratie gewoon mee doorgegaan worden. Knipoog

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:27

BlackDevils schreef:
Natuurlijk is er binnen de 90 hengsten nog enige variatie en kun je daarnaast met basishengsten fokken maar de lijn die uitgezet wordt door het stamboek en daarmee de goedgekeurde dekhengsten (mensen nemen toch het advies van het stamboek vaak wel serieus omdat ze anders straks achteraan lopen) maakt dat de variabelen er toch wel degelijk uitgefokt worden.

Ik denk dat je beter eerst je huiswerk moet doen voordat je deze discussie op gang wilt brengen!

ga even de uitslagen van de keuringen van de laatste jaren na. Ik denk dat je dan nog versteld staat van de verhouding GGK hengst, basisboekhengst of hengsten met een engelse/wpcv licentie! en de nakommelingen hoe die presteren op de keuringen!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 00:22

Waar staat dat je een hele feitenkennis moet hebben om een discussie op gang te brengen. Ik laat me graag informeren en als je me overtuigen kunt van het tegendeel herzie ik ook graag mijn mening.

Maar het doet ook niet ter zake of er met basisboek of GGK gefokt wordt. Het feit dat jij aangeeft dat er genoeg toppers zijn uit niet GGK-hengsten geeft des te meer aan dat men fokt om een goede keuringspony te krijgen. En daar zit nu juist het probleem.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:31

Ik blijf toch van mening dat je het niet bij het rechte eind hebt. Mijn merries brengen jaarlijkse eerste premie veulens De oudere nafok hebben allemaal een predikaat. Beide merrie's lopen in de sport en doen op de keuringen mee voor de voorste plaatsen.
Je moet alleen zelf wel kunnen selecteren op de juiste eigenschappen en een goed stalmanagment hebben om in iedere tak op het juiste moment te kunnen presteren!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 01:10

PeeWij schreef:
Beide merrie's lopen in de sport en doen op de keuringen mee voor de voorste plaatsen.

Wat hebben ze gepresteerd in de sport als ik vragen mag?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:42

Beide merries zijn L geklasseerd. De ene in het springen de andere dressuur. Beide worden op dit moment beleerd voor het aangespannen werk!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 04:36

Sorry Peter, maar ik vind je argumentatie in dit topic erg zwak. Het heeft ook helemaal niets te maken met goedgekeurde of basisboekhengsten.
Over je pony's.. "lopen in de sport" zegt nog niets over het potentiëel. Beleren voor het aanspannen kun je vrijwel elke pony dus dat zegt niet veel, en dat geldt denk ik ook om van B naar L te komen. Als dat al niet meer zou kunnen zijn we nog veel verder van huis dan ik dacht Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:37

Hallo, nog een belangrijke vraag: wat voor gebruik hebben jullie in gedachten? Wat voor eigenschappen heb je nodig voor dat gebruik? Kijken jullie in één tak van gebruik of zien jullie meer vormen van gebruik? Zijn er verschillen tussen waar een pony aan moet voldoen voor een bepaald gebruik of moeten ze allemaal hetzelfde zijn?

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:50

Hoi hoi ,na het lezen van dit topic ,wil ik ook even reageren .
Aangezien ik ook word bestempeld al sport pony fokker(begin net ,net mijn eerste veulen)
Op de vraag voor joost : Elke tak van sport vereist zijn eigen type ,in geval van de sectie a voor de dressuur een pony die niet een hele overdreven hals heeft ,liefst van natuur al wat opgericht,moet makkelijk nageven ,en een plaatje zijn om te zien ,lang been werk ,met een dragende achterhand,ietwat krom (sabelbenig ) is vaak een voordeel,een fijn draf ,een goeie stap en makkelijke gallop. .Voor het springen ,idem dito hals (zeker omdat er jonge kinderen oprijden en de pony vaak met zo'n machtig voorkomen niet aan kunnen),oprichting wat minder belangrijk ,stijl achtebeen is hier ook geen probleem en beschikken over moed en goeie gallop .
Feitelijk geld dit voor alles soorten wat in dressuur en springen loopt.

Het bestempelen van een goed type is heel moeilijk ,kijk maar naar de rijpaarden ,wat dressuur gefokt is kan soms nog beter springen ,en type's wat voor het oog en volgens protocollen(linaire score) niet goed is kan ook zeer goed presteren.

Over het aangespannen kan ik niet oordelen aangezien ik hier geen ervaring in heb.

Vind dit wel een interessant topic aangezien ik ook over een hengst beschik ,die zeer fijn is in de sport maar absoluut op shows niet gewild is ,deze word wel in alle wedstrijden hoog geplaatst en veelal gewadeerd om zijn beweging hoewel hij ook zijn terkort komingen heeft .
Hij is L2 dressuur en L springen ,hij kan is de dressuur lleen nog maar na de M want verder mogen de sectie A niet.

(aanvulling bijgevoegd ,spelfouten gecorigeerd)

hallihallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:34

De omschrijving van Monica voldoet naar mijn mening echt niet meer aan de rasbeschrijving van de Welsh Mountain. Monica, je zou het ook over een ander ras kunnen hebben.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:49

hallihallo schreef:
De omschrijving van Monica voldoet naar mijn mening echt niet meer aan de rasbeschrijving van de Welsh Mountain. Monica, je zou het ook over een ander ras kunnen hebben.

je hoeft maar de uitslagen van de Welsh sportdag erop na te lezen om te ontdekken dat er ponies van allerlei bloedlijnen , en dus verschillende types, meedoen.
De 1st geplaatste bij de L2, cat AB, was een helemaal Dyfed gefokte ruin, en heeft met 197 pnt een beste proef neergezet, terwijl hij dus niet aan bovengenoemde beschrijving voldoet.
Sportponies hebben vooral karakter en een goed ruitertje nodig!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:27

halihallo: je slaat de spijker redelijk op zijn kop. Ten eerste zijn we bezig om eenWelsh pony te fokken. De rasbeschrijving moet je er dus altijd bijhouden, vind ik.anders duik je 48 jaar terug de tijd in en voordat jew het weet gaan we welsh A's met Hackneys kruisen om mooie tuigponies te krijgen.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:11

Gaf ook geen type beschrijving wat ik perse in een welsh A sportpony wou zien ,maar een algemene beschrijving aan type wat nodig is ,praat dus ook absoluut niet over bloedlinen of dergelijk.
Praat ook niet over wat Ik mooi of goed vind .
Geef alleen algemeen antw op de vraag van joost(en deze is idd ook algmeen voor zowel pony's en paarden en andere ,en nee ben het er niet mee eens dat een goed karakter en een goede ruiter genoeg is)
(Wat voor eigenschappen heb je nodig voor dat gebruik? Kijken jullie in één tak van gebruik of zien jullie meer vormen van gebruik? Zijn er verschillen tussen waar een pony aan moet voldoen voor een bepaald gebruik of moeten ze allemaal hetzelfde )

En mag beide type's graag zien .

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:50

Monica: omschrijf eens een "goed" karakter Knipoog

Ik geloof ook wel dat een diversiteit aan karakters nodig is voor verschillende takken van sport. Voor een kinderpony moet je een heel rustig karakter hebben, voor een springpony moet je er een hebben die over de hindernis wil. In sommige takken van sport is het een absoluut voordeel om een pony te hebben die vooruit wil en misschien dus niet noodzakelijkerwijs de meest geschikte kinderpony is.

Er zijn dus ponies voor beginners en ponies voor gevorderden volgens mij. Ik weet niet of er veel zijn die voor beide doelgroepen passen.

Gemene ponies heeft niemand nodig, dat moge wel duidelijk zijn, maar om maar één karakter verder te omschrijven als hét karakter voor alle ponies is toch vrij onmogelijk. Daarnaast ben ik het ook wel met westernfreak eens dat je door voeren ook wel het temperament kunt beïnvloeden en dat teveel voeren nooit goed is voor de sportprestaties.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:05

joostvangestel schreef:
Monica: omschrijf eens een "goed" karakter Knipoog

Ik geloof ook wel dat een diversiteit aan karakters nodig is voor verschillende takken van sport. Voor een kinderpony moet je een heel rustig karakter hebben, voor een springpony moet je er een hebben die over de hindernis wil. In sommige takken van sport is het een absoluut voordeel om een pony te hebben die vooruit wil en misschien dus niet noodzakelijkerwijs de meest geschikte kinderpony is.

Er zijn dus ponies voor beginners en ponies voor gevorderden volgens mij. Ik weet niet of er veel zijn die voor beide doelgroepen passen.

Gemene ponies heeft niemand nodig, dat moge wel duidelijk zijn, maar om maar één karakter verder te omschrijven als hét karakter voor alle ponies is toch vrij onmogelijk. Daarnaast ben ik het ook wel met westernfreak eens dat je door voeren ook wel het temperament kunt beïnvloeden en dat teveel voeren nooit goed is voor de sportprestaties.

Gaat het ook nog doen Tong uitsteken
Vind dat je gelijk heb en het is ook nog zo dat het karakter bij je eigen (of combinatie) moet passen .
Vaak kies je er onbewust voor . Zo ga ik voor het karakter voor de welsh Haha!

hallihallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:56

Regtur, die ruin die je noemt is zeker Charlie. Die voldoet wel aan de rasbeschrijving van de Welsh pony.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:34

hallihallo schreef:
Regtur, die ruin die je noemt is zeker Charlie. Die voldoet wel aan de rasbeschrijving van de Welsh pony.

Nee hoor, of het moet een sport/roepnaam zijn. Ik bedoelde Macho, V Dyfed Gethyn, en dat is een hele typische pony, die niet de kenmerken of eigenschappen heeft die allemaal opgesomd zijn om tot een goede sportpony te komen.
daar wil ik niet mee zeggen dat die eigenschappen niet gewenst zouden kunnen zijn, maar deze pony heeft ze iig niet.Zowiezo denk ik dat de jury bij een a pony niet zit te wachten op spectaculaire gangen, maar als een pony (met een klein kind op zijn rug)de proef netjes loopt, goede stelling heeft, nageeflijk is en niet met allerlei fratsen tot gehoorzaamheid gedwongen moet worden, er al een goede score uit zal komen.
Overigens denk ik dat 98% of 99%op de WSD wel aan de rasbeschrijving voldoet, maar er is nu eenmaal diversiteit.
Waarmee ik nogmaals wil benadrukken dat het karakter zo belangrijk is.Wat denk je te bereiken met een o zo mooie pony, met geweldige gangen, maar aartslui? Zie je het voor je tijdens een proef, zo'n kind wat continue aan het drijven is?
Of een heethoofd, die onderweg al staat te dansen omdat de peesbeschermers om betekent dat-ie weer moet springen en hij daarvoor vervolgens hartelijk bedankt?
Geef mij voor mijn kind maar een pony met een minder mooi hoofd, of een recht of krom achterbeen, maakt me niet uit, als hij maar doet wat er gevraagd wordt.Andere meningen hierover?

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:42

lees :
Het bestempelen van een goed type is heel moeilijk ,kijk maar naar de rijpaarden ,wat dressuur gefokt is kan soms nog beter springen ,en type's wat voor het oog en volgens protocollen(linaire score) niet goed is kan ook zeer goed presteren

Toch heeft een jonge ruiter ,een voordeel aan een mooie ogende pony tegen over een bravere ,wat minder mooie pony .
Geef veel lessen en heb lange tijd lesgegeven aan de pony club .Hoewel de b eigenlijks niet hoort te kijken naar nageefelijkheid en beweging word dit terdege wel gedaan.
Zekers in de dressuur ,want daar is toch wat het plaatje telt!

minidasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:38

Hallo Allemaal,

Ik reageer nooit zo snel op topics maar deze kon ik niet zomaar voorbij laten gaan.

Wat is het aller-belangrijkste van een Welsh Pony? Dat hij/zij er ook zó uitziet, je komt/rijdt langs een wei en dan moet je al van een afstand kunnen zien; hé daar staat een Welsh (sectie moet daarin eigenlijk niet uitmaken, we fokken tenslotte Welsh Pony's en geen NRPS-ers of New Forest Pony's).

Als dat "plaatje" klopt komt volgens mijn bescheiden mening de (voor een Mountain Pony en Sectie B toch) het allerbelangrijkste: kindvriendelijkheid! Een Welsh pony móet zijn (en is dit ook bijna altijd): heel braaf aan de hand, onder het zadel, op stal en zeer aanhankelijk naar "de baas".

Als er een volwassene mee loopt op de keuring is zo'n pony totaal anders dan als er een kind mee loopt (zelfs op een keuring). Het geweldige aan het Welsh ras vind ik dat ze van het ene op het andere moment veranderen van "raskikkertjes" in lieve, gemakkelijke kinderpony's die werkelijk met hun kleine baasjes "meedenken".

Mijn kinderen rijden op A's én B's en ik kan bijna geen keuze maken over welke sectie nou het liefste, makkelijkste of braafste is voor hen. Ze rijden buitenritten, wedstrijden, zetten ze (alleen) op de trailer, doen spelletjes met hun, rijden in binnen- en buitenbak, met of zonder veulen erbij het maakt ze niets uit!

Het zijn gewoon superpony's en of ze dan "exact" aan de rasbeschrijving voldoen.... het zal me eigenlijk "worst" wezen! Ze zien er altijd uit als plaatjes en ze maken daardoor continue door hun gedrag en uiterlijk reclame voor het Welsh Ras!

Groetjes én wijsheid aan alle Welsh fokkers, van Jacqueline.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 02:24

minidasy schreef:
Wat is het aller-belangrijkste van een Welsh Pony? Dat hij/zij er ook zó uitziet, je komt/rijdt langs een wei en dan moet je al van een afstand kunnen zien; hé daar staat een Welsh (sectie moet daarin eigenlijk niet uitmaken, we fokken tenslotte Welsh Pony's en geen NRPS-ers of New Forest Pony's).

Nu kan ik het even niet laten om te reageren.
Ik heb geen A-tje, maar een Cob.
Een merrie die best mee kan komen op de keuring (gezien haar resultaten tot nu toe).
Toch denk ik dat op heden veel mensen haar niet direct als Welsh pony (Cob dan) herkennen. Maar misschien is dat mijn gedachtengang.
Ze is geschoren, haar buik is strak. Ze is heel anders dan de meeste mensen een Cob kennen. En dit puur omdat ze bij mij voor het gebruik is. Keuringen vind ik leuk, maar niet als ik dan eerst mijn pony vet moet voeren.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:01

Dyonne schreef:
minidasy schreef:

Nu kan ik het even niet laten om te reageren.
Ik heb geen A-tje, maar een Cob.
Een merrie die best mee kan komen op de keuring (gezien haar resultaten tot nu toe).
Toch denk ik dat op heden veel mensen haar niet direct als Welsh pony (Cob dan) herkennen. Maar misschien is dat mijn gedachtengang.
Ze is geschoren, haar buik is strak. Ze is heel anders dan de meeste mensen een Cob kennen. En dit puur omdat ze bij mij voor het gebruik is. Keuringen vind ik leuk, maar niet als ik dan eerst mijn pony vet moet voeren.

Een pony kan toch rastypisch zijn zonder daarom keuringsklaar/vet te staan ? Er staat toch nergens in de rasomschrijving dat een pony vet moet zijn.

Ik vind ook dat minidasy gelijk heeft : een Welsh (cob in mijn geval) moet er uitzien als een Welsh.
Heb ooit eens gevraagd aan een jury wat hij zou kiezen als hij de keuze had tussen een rastypisch pony, die iets minder beweegt of een pony, die fantastisch/spectaculair beweegt maar minder rastypisch is, zijn antwoord was toen ook : 'als ik een pony/cob in de wei zie staan, moet ik zien dat het een Welsh is'. Dus die persoon geeft duidelijk de voorkeur aan type.
Eigenlijk vind ik het best wel jammer dat op keuringen de meest spectaculair bewegende ponies/cobs met veel show-attitude vaak voor de meer rastypische, maar minder 'hete karakters' geplaatst worden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:07

Ik vind beweging heel belangrijk voor het gebruik. En vaak vind ik Welsh pony's daar tekort in doen op keuringen. En dat met name de sectie A....
Ik heb het trouwens dus nu niet alleen om de vetheid, maar ook dus de rest wat met haar gedaan is, zoals het scheren.
Ze is een echte Welsh, met naar mijn idee voldoende type, maar toch raakt dat op deze manier minder duidelijk en gaat ze meer richting sportpony.