een fjord kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

morgantj

een fjord kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:00

Ik ben Morgan en ik heb 4 jaar een bont shetlandruintje gehad.
De shetlandpony kan helaas niet vervangen worden door een groter paard, aangezien we daar geen ruimte voor hebben...
Maar aangezien ik al een heel lange tijd gek ben van een 10-jarige Fjord merrie, hebben we prijs gevraagd om de fjord eventueel te kopen om hem in de manege waar ik rijd te stallen.
Nu zit ik met het probleem dat mama het heel veel geld vind, elke maand 225euro.
Ze vraagt zich af wat nu het verschil is met 2 uur per week in de les op de Fjord te rijden, of om hem te kopen...
Ik zou héél graag een eigen paard hebben, ik droom er nu al zo lang van!
Maar het stallen in de manege is te duur, en de plaats waar mijn vorige shetlander stond (bij ons thuis) is veel te klein voor een Fjord, en kan onmogelijk worden uitgebreid!!
Mijn mama wil hem misschien wel voor mij kopen, maar vindt het zonde om 225euro per maand te betalen als ik ook gewoon in de les met dat paard kan rijden.
Mijn mama snapt ook wel dat het helemaal anders is als het een paard van jezelf is, maar wat vinden jullie ervan????
alstublieft, help me met mijn probleem!! Huilen

wise_guy

Re: een fjord kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:07

Jaa, als eigen paard is natuurlijk super! Haha!
Maar je kan toch vragen aan de manege of je
mischien die Fjord mag verzorgen? Of mischien elke keer in de les erop rijden? Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:12

Ik denk dat weinig mensen je kunnen helpen, zelf heb ik ook nooit een paard gekregen van mijn ouders, wel een leuke shetlander! Achteraf ben ik erg blij om geweest want een paard vind ik iets wat je aanschaft voor je leven en dat realiseer je niet goed als je jong bent. Wat als je gaat studeren, verhuizen, een vriend krijgt e.d. Natuurlijk zeg je eerst dat je paard blijft, maar dat is niet altijd reeël (paard krijgt dan erg weinig aandacht) en ook niet altijd mogelijk (financieel).

Naast dat een paard kosten met zich meebrengt geeft het natuurlijk ook veel verantwoordelijkheid. 225 euro is waarschijnlijk alleen de stalling? Daarnaast heb je nog (naast de aanschaf!) de kosten van de hoefsmid, dierenarts, ontworming, je lesgeld, onderhoud van tuig e.d.

Heb je een baantje, zorg dan dat je het geld spaart voor de fjord en als het daar nooit van komt kan je het altijd nog uitgeven aan iets leuks. Geen baante...neem er 1!

Misschien kan je op jullie manege ook leasen? Dan kan je iig kijken hoe het gaat als je bijna iedere dag er heen moet. Zou het wel doen als je geen vakantie meer hebt, in de vakantie heb je meer tijd en dat maakt het wel erg makkelijk!
Succes!

morgantj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:18

bedankt voor jullie antwoord, en bij jullie allebei kwam het er op neer dat ik de fjord eigenlijk beter eens als mijn verzorgpaard neem, en dan pas zien of ik het wel aankan...
Maar Bailey (zo heet de fjord) is een druk manegepaard en de lesgeefster heeft al veel boden gekregen voor het paardje maar voor mij wil ze hem goedkoper weg doen omdat ik zéér goed met hem overweg kan.
Omdat hij helaas nog meer 'fans' heeft dan alleen ik, is het niet echt mogelijk om hem te leasen...
Voor mij is paardrijden geen bevlieging, maar een passie!
Ik rijd zelf al 8 jaar paard, en heb enkel een shetlander gehad.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:18

Tja, je kunt de fjord natuurlijk ook ergens anders stallen dan op de manege. Waarom huur je niet een stuk land (evt. in eigen onderhoud) dan ben je vaak veel goedkoper uit.

Alleen land moet voor 100 euro per maand zat te vinden zijn.

morgantj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:25

Daar heb je groot gelijk in, en als we zo'n aanbod krijgen, zullen we het nemen!
Maar voorlopig is er geen enkel stukje grond te vinden IN DE BUURT!
Aangezien mijn ouders geen echte paardenliefhebbers zijn, rijd ik altijd met de fiets naar de paarden, en het stukje land zou dus echt in de buurt moeten zijn...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:28

In welke buurt woon je dan?

morgantj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:31

In belgië, wel in een hele landelijke gemeente, met dus zeker genoeg weilanden in de buurt, maar die zijn dan weer niet beschikbaar of zijn te ver om per fiets elke dag naartoe te gaan..
Ik woon in een kleine gemeente dichtbij Brugge

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:10

of een goedkopere pensionstal1 bij een boer ofzo? staat Wammes ook, kost 150 euro in de maand. en twee keer in de week lessen op een manege, is niet te vergelijken met een verzorgpony of een eigen pony, vind het laatste veeeeel leuker, vooral de band met je paard, de verzorging ,uitmesten ,allemaal geweldig! OK dan! Go jij! Go jij! Ja

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:39

misschien kun je hem samen met iemand kopen of iets regelen met de manege zodat je hem zegt maar least

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:18

Misschien niet leuk voor jou, maar ik snap je ouders wel...

Paarden kosten nou eenmaal veel geld, ongeacht of hij op een stal
staat of in de wei.. En hoeveel geld jouw'n ouders daarvoor hebben
weet ik niet.. (smid, dierenarts, harnachement, voer, etc...)

waarschijnlijk betekend het voor je ouders dat als jij een paard krijgt,
zij er ook heel veel tijd aan kwijt zullen zijn... En als je gaat studeren
valt het ook allemaal niet mee...

Helaas kan niet altijd alles wat we graag willen...

schanullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:12

Zie in je profiel dat je nog jong bent en een droom hebt Haha!
Mooi toch,weet je wat je moet doen,voor nu niet leuk maar wel voor over een paar jaar.
Je maakt keurig een goede opleiding af,je zoekt werk waarbij je dan ook voldoende verdiend (je bent dan immers goed opgeleid).
Je zorgt dat je leven goed op de rails is.
Dat je je uitgaven kunt overzien en dan ga je voor je droom.
Dan kun je van je droom werkelijkheid maken en weet je inmiddels helemaal zeker dat het je dit allemaal waard is.

Wat kost een paard,in geld,wat elke keer zeker terugkomt
-stallingskosten tussen 150.00-200.00
-hoefsmid elke 8 weken bekappen 25.00
-ontwormen elke drie maanden 17.50
-influenza-enting elk jaar 25.00
-gebitscontrole elk jaar tussen de 80.00-150.00 euro

Ook moet je geld reserveren als je de dierenarts een keer nodig hebt.
Geld voor een nieuwe zadeldekjes,als ie het halster kapottrekt,nieuwe beugelriemen,vliegenspray,zadel opvullen.

Tja,en wat kost een paard nog meer?
Heel veel tijd,naast je school/studie moet je dier elke dag zijn beweging krijgen.De hoefjes gekrabd worden,met de warmte afgespoeld worden en in de kou een bak warme wortels.
Er heen gaan ook als het regent,vroeg donker is,je hoofdpijn hebt of uitgenodigd bent om een leuk feest.

Mijn advies is dan ook,ga lekker op de manege rijden,zoek eventueel een verzorgdier maar laat je droom nog een droom.Over een aantal jaren komt het allemaal goed.
En ach,er zijn zoveel leuke dieren,ook over een aantal jaren.