Chippen verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

Chippen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 18:04

Ik vroeg me af is chippen van je fjord al verplicht ook als je hem niet vervoerd met de trailer? Of word het alleen aangeraden maar is het nog niet verplicht om dat nu ook meteen al te doen?

Ik dacht n.l het laatste.. Haha!

Bijke

Re: Chippen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:06

Ik weet niet hoe het in Nederland zit of dat je in Nederland woont, maar in België is het sinds 1 juli 2007 verplicht als je met je paard van je eigen grond af komt. Voor andere paarden is het pas verplicht vanaf 1 juli 2008.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:08

Het is volgens mij (nog) niet verplicht.
Ras maakt niet uit;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:10

volgens mij is het wel verplicht.
maar 100% zeker weet ik het niet..

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:11

Naar mijn weten is het verplicht als je het erf af gaat.Zolang je paard op eigen terrein blijft volgens mij niet.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:11

Idd.. volgens mij is het wel verlplicht..
Voor alle paarden/Rassen.

Ik zou het toch maar doen..
Is wel zo verstandig *LOL*

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:12

volgens mij wel ja.
maar ook al komt mijn paard niet van het terein af ik zou mijn paard dan wel chippen voor alle zekerheid.
je weet maar nooit straks word je paard ziek en dan moet hij/zij vervoert worden, of in het ergste geval hij word gestolen.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:13

Ik meende dat het wel verplicht is, vooral als je je paard vervoerd of op de openbare weg bevind met je paard.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:15

en ooit vervoer je je paard wel een keer denk ik

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 18:38

Ja ik rijd wel met hem buiten dus komt op de weg(maar nooit met de trailer ergens heen), het paard is n.l niet mijn eigendom en de eigenaar vind chippen maar onnodig.. Slapen
Vandaar dat ik nu eigenlijk weleens wou weten hoe het nu precies zit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:41

chip is niet perse verplicht, het gaat om het paspoort, dat is wél verplicht.
en ipv een chip kan je ook kiezen voor een paspoort met dna registratie.

bij een fjord kom je tegen dat het fjordenstamboek het chippen wél verplicht stelt, voor opname in het stamboek,
en (denk ik) voor oudere paarden, dat het verplicht is om deel te kunnen nemen aan keuringen etc. door het stamboek.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:14

ow ik dacht dat het je eigen paard was

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:12

Marigold schreef:
chip is niet perse verplicht, het gaat om het paspoort, dat is wél verplicht.
en ipv een chip kan je ook kiezen voor een paspoort met dna registratie.

bij een fjord kom je tegen dat het fjordenstamboek het chippen wél verplicht stelt, voor opname in het stamboek,
en (denk ik) voor oudere paarden, dat het verplicht is om deel te kunnen nemen aan keuringen etc. door het stamboek.

Inderdaad, de chip is niet verplicht. Ik ga in augustus met mijn merrie naar de keuring voor stamboekopname. Zij heeft een chipontheffing. In de brief die ik mee heb gestuurd met de aanmelding heb ik dat ook duidelijk vermeld. Ook direct gevraagd of dat een probleem opleverde en daar tot nu toe nog geen reactie op gehad. Blijft dat zo t/m de keuring dan ga ik ervan uit dat we gewoon in het stamboek opgenomen kunnen worden.

angie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:39

Chippen is verplicht mijn paard ik ook gechipt en gaat vooral als je hem wil vervoeren is het zeker verplicht maar als je paard uit het weiland gestolen word en hij heb een chip is het makkelijk terug vinden omdat je paard een chip heb met jou gegevens

Haha!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:43

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:44

Nogmaals: Chippen is zeer zeker niet verplicht. Registreren is verplicht, of dat nu via een chip of DNA gedaan wordt doet er niet toe, het is beiden, wettelijk gezien toegestaan.

Het verhaal dat het paard gemakkelijk terug te vinden is bij diefstal is gewoon een mooi verhaaltje wat de voorstanders van de chip de wereld ingestuurd hebben.

Heb je je paard niet bij het stamboek op jouw naam gezet, dan heb je nog niets. Bovendien: als het paard alweer doorverkocht is telt de diefstal niet meer mee en wat heb je dan nog aan je chip?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 10:09

leandros schreef:
ow ik dacht dat het je eigen paard was

Nee mag haar beschouwen als van mij zelf maar het stamboek deed er moeilijk over en de eigenaar vind het allemaal maar overbodig, dus vandaar dat ik hier maar eens navraag wou doen..
Dhr Bon wou n.l dat ik dat per direct liet doen, maar de eigenaar vind dit niet nodig omdat die zei dat het niet verplicht is en hun het hem ook niet kunnen verplichten.

P.s de merrie is al ingeschreven in het stamboek, was alleen om verandering van eigenaar te laten vermelden, dit had de eigenaar nog steeds niet gedaan... Frusty Dus was ik nu maar achteraan gegaan voor hem omdat de man al wat ouder is en dit zelf niet eerder heeft gedaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:41

Van Bon kan zoveel willen, wettelijk gezien heb jij de mogelijkheid om je paard op 2 manieren te laten registreren: door een chip en door dna (maar dan moet je wel zwart op wit een chip ontheffing hebben). Wettelijke regels gaan voor stamboekregels, dus het stamboek heeft hier maar mee te dealen.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 11:27

fjordnina schreef:
Van Bon kan zoveel willen, wettelijk gezien heb jij de mogelijkheid om je paard op 2 manieren te laten registreren: door een chip en door dna (maar dan moet je wel zwart op wit een chip ontheffing hebben). Wettelijke regels gaan voor stamboekregels, dus het stamboek heeft hier maar mee te dealen.

Dus betekend wel dat ik 1 van de 2 moet laten doen??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:28

ik meen dat zelfs enkele ruiters uit het Nederlandse Kader hun paarden bewust niet hebben gechipt, maar ook DNA registratie hebben...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:31

Chippen is niet verplicht, zie idd http://www.invisio.nl

Als ik destijds de keuze had gehad, dan was mijn paard absoluut niet gechipped, maar had ik zijn DNA vast laten leggen.
Het chippen vind ik een ongelooflijke commerciele onzinstunt, waarvan nog helemaal niet duidelijk is wat voor gezondheidsrisico's dat met zich meebrengt. Het lijkt mij in elk geval niet gezond, zo'n lichaamsvreemd voorwerp in je lichaam, dus dat geldt net zo goed voor mijn lieve paard.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:28

Cil schreef:
fjordnina schreef:

ja, 1 van de twee moet je doen,
een paspoort moet je hebben.

en fjordnina, voor zover ik weet wordt je fjord niet opgenomen in het stamboek zonder een chip..
ik heb het zelf gehad vorig jaar met mijn veulen, wou haar dna laten doen en geen chip, had ontheffing etc, maar kon daardoor geen fjorden papier krijgen terwijl beide ouders stamboek zijn.
achteraf erg jammer, want degene die het veulen van me gekocht heeft, heeft haar nu wel laten chippen, maar veulen was toen al bij de merrie weg, dus geen papier (ze zouden er nog wel achteraan, weet nog niet of daar al nieuws over is).

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:51

Marigold schreef:
Cil schreef:

ja, 1 van de twee moet je doen,
een paspoort moet je hebben.

en fjordnina, voor zover ik weet wordt je fjord niet opgenomen in het stamboek zonder een chip..
ik heb het zelf gehad vorig jaar met mijn veulen, wou haar dna laten doen en geen chip, had ontheffing etc, maar kon daardoor geen fjorden papier krijgen terwijl beide ouders stamboek zijn.
achteraf erg jammer, want degene die het veulen van me gekocht heeft, heeft haar nu wel laten chippen, maar veulen was toen al bij de merrie weg, dus geen papier (ze zouden er nog wel achteraan, weet nog niet of daar al nieuws over is).

Ok vreemd, want ze heeft al een paspoort (fjord) en ik moest het alleen op een andere eigenaar laten zetten..Deze had ik dus opgestuurd met het adres en naam van de eigenaar ed, met het verzoek deze over te schrijven.. En toen begon hij (dhr Bon ) over dat chippen..
En hij heeft nog een fjorden merrie die ook een fjorden paspoort heeft ZONDER chip of DNA afname..

Wordt wel ingewikkeld allemaal zo..

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:10

Chippen is niet verplicht, tenzij je de fjord een paspoort via het stamboek wil laten geven.
Mijn fjord heeft goede papieren, maar aangezien het fjordenpaardenstamboek zo onwijs standvastig is over het chippen (ik heb Van Bon aan de telefoon gehad en na dit gesprek heeft het stamboek het helemaal gedaan bij mij - er was geen discussie mogelijk)... heeft mijn paard een paspoort via een anders instantie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:12

Identificatie van je paard is verplicht, en dat kan via Chip of DNA, en een paspoort is verplicht als je van het erf afgaat en je paard wilt transporteren.