Ik dacht n.l het laatste..
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Marigold schreef:chip is niet perse verplicht, het gaat om het paspoort, dat is wél verplicht.
en ipv een chip kan je ook kiezen voor een paspoort met dna registratie.
bij een fjord kom je tegen dat het fjordenstamboek het chippen wél verplicht stelt, voor opname in het stamboek,
en (denk ik) voor oudere paarden, dat het verplicht is om deel te kunnen nemen aan keuringen etc. door het stamboek.
leandros schreef:ow ik dacht dat het je eigen paard was
Dus was ik nu maar achteraan gegaan voor hem omdat de man al wat ouder is en dit zelf niet eerder heeft gedaan. fjordnina schreef:Van Bon kan zoveel willen, wettelijk gezien heb jij de mogelijkheid om je paard op 2 manieren te laten registreren: door een chip en door dna (maar dan moet je wel zwart op wit een chip ontheffing hebben). Wettelijke regels gaan voor stamboekregels, dus het stamboek heeft hier maar mee te dealen.
Cil schreef:fjordnina schreef:Van Bon kan zoveel willen, wettelijk gezien heb jij de mogelijkheid om je paard op 2 manieren te laten registreren: door een chip en door dna (maar dan moet je wel zwart op wit een chip ontheffing hebben). Wettelijke regels gaan voor stamboekregels, dus het stamboek heeft hier maar mee te dealen.
Dus betekend wel dat ik 1 van de 2 moet laten doen??
Marigold schreef:Cil schreef:
Dus betekend wel dat ik 1 van de 2 moet laten doen??
ja, 1 van de twee moet je doen,
een paspoort moet je hebben.
en fjordnina, voor zover ik weet wordt je fjord niet opgenomen in het stamboek zonder een chip..
ik heb het zelf gehad vorig jaar met mijn veulen, wou haar dna laten doen en geen chip, had ontheffing etc, maar kon daardoor geen fjorden papier krijgen terwijl beide ouders stamboek zijn.
achteraf erg jammer, want degene die het veulen van me gekocht heeft, heeft haar nu wel laten chippen, maar veulen was toen al bij de merrie weg, dus geen papier (ze zouden er nog wel achteraan, weet nog niet of daar al nieuws over is).