Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
indybeauty schreef:Ik zou hem niet op ijzers zetten meer, soms al mijn pony naar de smid is geweest dan, loopt hij ook wel gevoelig dit duurt meestal ook niet zo lang, het kan een tijdje duren voordat hij weer goed loopt, Maar ik moet zeggen, als mijn pony naar de smid is geweest loopt hij ook niet lekker over de steentjes, Ik zeg altijd zo: je loopt zelf ook niet lekker op je blote voeten over de stenen grindjes.
Jeskim schreef:Toen ik mijn KWPN kocht stond ze al jaren op ijzers. Ik heb ze er onder vandaag gehaald en ze heeft een paard maanden gevoelig gelopen.. Dan zie je hoeveel invloed zo'n ijzer toch heeft..
cynthiar schreef:Ik zou er weer ijzers onder doen als hij na 2 weken nog gevoelig loopt. Is hij ook gevoelig als hij alleen stilstaat op de harde ondergrond (bv tijdens poetsen)?
De mijne heeft dat ook en kan dus ook niet zonder ijzers. Als hij zonder ijzers loopt slijten ze ook 10 keer zo snel af dan dat het weer aangroeid. Dus dan houdt ie stompjes over.
sonjim schreef:Mijn Haffie heeft altijd op ijzers gelopen mede omdat ze slecht groeiende hoeven had en ze dus op de verzenen stond zonder ijzers. Ik had dus ook maar 1 x per 12 tot 16 weken een smid nodig en nee dit was niet zielig want zelfs dan kon er amper iets van de voet gehaald worden. Sinds ze dag en nacht op de wei staat groeien haar voeten zo hard dat op een gegeven moment iedere 7 weken de smid moest komen en vaak tussentijds ijzers eraf vielen (of ze trapte ze af). De smid stelde toen voor om het eens zonder ijzers te proberen, mede doordat ze zo hard groeide, moest dit geen probleem zijn. Maar na een paar weken kon ik nog steeds niet uit de wei omdat ze hartstikke gevoelig liep, in de wei ging het wel goed, maar op het harde of op steentjes, was het .... De smid heeft een dik half jaar volgehouden dat ze wennen moest en zeker omdat ze artrose heeft en dus met zooltjes liep en geen stenen meer gewend was. Na een half jaar klooien en pijnstiller ben ik toch weer ijzers gaan gebruiken en nu denk ik hoe heb ik mijn paard dit een half jaar aan kunnen doen, maar ja als de dierenarts en 4 afzonderlijke hoefsmeden dit beweren dan geloof je ze maar. Ik zou graag willen dat ze zonder zou kunnen maar helaas, ik zou het bij een volgend paard maximaal een maand aankijken en dan wel lekker over het asfalt proberen te stappen, dat bevorderd het sterk worden van de hoef.