Jullie mening graag! Hoefijzers verwijderd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

peetenwallie

Jullie mening graag! Hoefijzers verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 09:12

Hallo iedereen,

Vorige week woensdag liep Nando kreupel, zijn hoeven waren over de ijzers gegroeit, erg zielig.
Vorige week vrijdag zijn de ijzers verwijderd (alleen voor, achter had hij geen ijzers). Normaliter
moet een paard inderdaad even wennen, zonder ijzers. Maar hij loopt nu nog onregelmatig.
Zijn hoef ik vrij plat en kort en als hij over steen loopt, loopt hij op eieren. Erg zielig. Ik ben niet zo van de hoefijzers, maar vind dit niet leuk om te zien. Ik dacht zelf eerst een tijdje op ijzers, tot zijn hoeven zijn aangesterkt en gegroeit en dan weer een keer proberen zonder ijzers. Hierover graag jullie mening.....

Groetjes

fjordnina

Re: Jullie mening graag! Hoefijzers verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:17

Een week gevoelig lopen is echt nog niet lang. Ik zou niet opnieuw aan de ijzers gaan als je van dit probleem af wilt komen. Ik zou dan kiezen voor hoefschoenen. Daarmee kan de hoef langzaam herstellen.

Je moet er vanuit gaan dat een hoef een jaar nodig heeft om van begin tot eind opnieuw te groeien.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:19

misschien volgende keer beetje eerder naar de hoefsmid.
Ik denk dat je hem het best gewoon zonder ijzers kan laten lopen (op zachte ondergrond!) tot het is aangegroeid. en regelmatig even laten bekijken/bekappen door de hoefsmid

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 09:31

( ik had nando net ) mijn paardjes gaan altijd op tijd naar de hoefsmid, de hoefsmid kon niet eerder Lachen

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 09:32

Een jaar??? is het dan niet erg als hij onregelmatig loopt? brengt dit verder geen schade aan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:45

Ik zeg niet dat hij een jaar onregelmatig zal lopen, ik zeg alleen dat een hoef er een jaar over doet om zich volledig te vernieuwen en dat dus een week gevoelig lopen helemaal niet lang is.

Rij je zoveel mogelijk op zachte wegen/bermen of in het zand van de bak?
Zo niet, dan zou ik toch voor schoenen gaan, kost wat, maar je hebt geen problemen meer met gevoelig lopen en later is de kans ook groot dat hij helemaal geen ijzers meer nodig heeft.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:21

Nee dat bedoel ik ook niet, maar ik was even bang dat ik een jaar lang niet kon rijden Lachen HI. Lachen Maar het is niet leuk om op een paard te rijden dat onregelmatig loopt. In de bak en in de wei loopt hij in draf ook onregelmatig, in stap niet hoor. Inderdaad op steen is het niet aan te zien. Hoefschoenen (daar had ik zelf nog niet eens over nagedacht). Ik ga natuurlijk hem niet express op het harde laten lopen, maar soms moet hij even op het harde staan, bij het verzorgen en het geven van eten.

Maar goede tip. Ik ga er even info over zoeken.... ben er zelf niet ervaren mee.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:26

O ja, iedere 2 maand nieuwe ijzers is ook niet goedkoop, zeker niet Lachen Hoelang duurt het ongeveer tot dat hij weer normaal gaat lopen. Volgens de hoefsmid mocht het niet langer duren dan 2 week. Nou als ik het zo inschat. Het is nl ook niet zo dat het elke dag een beetje beter gaat. Het heeft de laatste week zijn ups en downs. Plus dat hij met een gedeelte (vlees) achter bij de hoef onder de balen heel erg dicht bij de grond staat. Ook een risico.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:45

zou ej geen tips kunnen geven behalve misschien een second oppinion van een andere hoefsmid?

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:47

Ja hij heeft dezelfde mening, ik heb momenteel 2 hoefsmeden ook een dilemma hahaha Lachen. Maar die hoefschoenen, klingt goed.
New topic geopend hoefschoenen

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:41

Ik zou hem niet op ijzers zetten meer, soms al mijn pony naar de smid is geweest dan, loopt hij ook wel gevoelig dit duurt meestal ook niet zo lang, het kan een tijdje duren voordat hij weer goed loopt, Maar ik moet zeggen, als mijn pony naar de smid is geweest loopt hij ook niet lekker over de steentjes, Ik zeg altijd zo: je loopt zelf ook niet lekker op je blote voeten over de stenen grindjes.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:43

indybeauty schreef:
Ik zou hem niet op ijzers zetten meer, soms al mijn pony naar de smid is geweest dan, loopt hij ook wel gevoelig dit duurt meestal ook niet zo lang, het kan een tijdje duren voordat hij weer goed loopt, Maar ik moet zeggen, als mijn pony naar de smid is geweest loopt hij ook niet lekker over de steentjes, Ik zeg altijd zo: je loopt zelf ook niet lekker op je blote voeten over de stenen grindjes.

Dan zou je hem toch juist wel op ijzers zetten??? als hij steeds gevoelig loopt op steentjes en het harde???

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:48

nee, want als hij net naar de smid is geweest heeft hij dit, een paar dagen later loopt hij niet meer gevoelig. Hoefijzers zijn niet altijd goed

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:55

Owh zo... Neej dat weet ik. Ik ben ook geen voorstander van hoefijzers. Maar als je paard onregelmatig tot kreupel aan loopt en dit al een week lang dan zoek je toch oplossingen om hem van zijn pijn te verlossen. Lachen maar er zijn al leuke alternatieven aan bod gekomen Knipoog

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:12

Ja dat is zo, maar als zij haar pony niet op ijzers wil zetten moet ze zeker een half jaar alleen op zachte ondergrond laten lopen. Anders blijft het te pijnlijk of hoefschoenen

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 16:47

Ja inderdaad hoefschoenen. Dat leek me helemaal de oplossing voor mijn probleem. Maar daar lees ik nu ook negatieve ervaringen over. Zie mijn andere topic HOEFSCHOENEN Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:08

Toen ik mijn KWPN kocht stond ze al jaren op ijzers. Ik heb ze er onder vandaag gehaald en ze heeft een paard maanden gevoelig gelopen.. Dan zie je hoeveel invloed zo'n ijzer toch heeft..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:11

heeft de hoef geen opdonder gehad van een ijzer wat er te lang onder zit? Ik bedoel, als het paard kreupel loopt omdat de hoef over het ijzer groeit ben je toch rijkelijk laat met het vervangen/verwijderen van het ijzer naar mijn idee

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:48

Ja dat het heeft zeker weten. Daar ben ik haast zeker van. Ja ik had het liever anders gezien. De hoefsmid zei dat hij te kleine ijzers onder had. Dus dan wil het snel.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:51

Jeskim schreef:
Toen ik mijn KWPN kocht stond ze al jaren op ijzers. Ik heb ze er onder vandaag gehaald en ze heeft een paard maanden gevoelig gelopen.. Dan zie je hoeveel invloed zo'n ijzer toch heeft..

Heb je toen ook een paar maanden niet gereden?????

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:31

Ik zou er weer ijzers onder doen als hij na 2 weken nog gevoelig loopt. Is hij ook gevoelig als hij alleen stilstaat op de harde ondergrond (bv tijdens poetsen)?
De mijne heeft dat ook en kan dus ook niet zonder ijzers. Als hij zonder ijzers loopt slijten ze ook 10 keer zo snel af dan dat het weer aangroeid. Dus dan houdt ie stompjes over.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 22:43

cynthiar schreef:
Ik zou er weer ijzers onder doen als hij na 2 weken nog gevoelig loopt. Is hij ook gevoelig als hij alleen stilstaat op de harde ondergrond (bv tijdens poetsen)?
De mijne heeft dat ook en kan dus ook niet zonder ijzers. Als hij zonder ijzers loopt slijten ze ook 10 keer zo snel af dan dat het weer aangroeid. Dus dan houdt ie stompjes over.

'
Neej hoor dat niet. Wel bij het lopen. Zoekend na een plekkie. Maar in de wei ging het net super, ben er net weer en hij kwam er aanstormen. Dat lucht al een beetje op. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:57

Mijn Haffie heeft altijd op ijzers gelopen mede omdat ze slecht groeiende hoeven had en ze dus op de verzenen stond zonder ijzers. Ik had dus ook maar 1 x per 12 tot 16 weken een smid nodig en nee dit was niet zielig want zelfs dan kon er amper iets van de voet gehaald worden. Sinds ze dag en nacht op de wei staat groeien haar voeten zo hard dat op een gegeven moment iedere 7 weken de smid moest komen en vaak tussentijds ijzers eraf vielen (of ze trapte ze af). De smid stelde toen voor om het eens zonder ijzers te proberen, mede doordat ze zo hard groeide, moest dit geen probleem zijn. Maar na een paar weken kon ik nog steeds niet uit de wei omdat ze hartstikke gevoelig liep, in de wei ging het wel goed, maar op het harde of op steentjes, was het .... De smid heeft een dik half jaar volgehouden dat ze wennen moest en zeker omdat ze artrose heeft en dus met zooltjes liep en geen stenen meer gewend was. Na een half jaar klooien en pijnstiller ben ik toch weer ijzers gaan gebruiken en nu denk ik hoe heb ik mijn paard dit een half jaar aan kunnen doen, maar ja als de dierenarts en 4 afzonderlijke hoefsmeden dit beweren dan geloof je ze maar. Ik zou graag willen dat ze zonder zou kunnen maar helaas, ik zou het bij een volgend paard maximaal een maand aankijken en dan wel lekker over het asfalt proberen te stappen, dat bevorderd het sterk worden van de hoef.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 23:08

sonjim schreef:
Mijn Haffie heeft altijd op ijzers gelopen mede omdat ze slecht groeiende hoeven had en ze dus op de verzenen stond zonder ijzers. Ik had dus ook maar 1 x per 12 tot 16 weken een smid nodig en nee dit was niet zielig want zelfs dan kon er amper iets van de voet gehaald worden. Sinds ze dag en nacht op de wei staat groeien haar voeten zo hard dat op een gegeven moment iedere 7 weken de smid moest komen en vaak tussentijds ijzers eraf vielen (of ze trapte ze af). De smid stelde toen voor om het eens zonder ijzers te proberen, mede doordat ze zo hard groeide, moest dit geen probleem zijn. Maar na een paar weken kon ik nog steeds niet uit de wei omdat ze hartstikke gevoelig liep, in de wei ging het wel goed, maar op het harde of op steentjes, was het .... De smid heeft een dik half jaar volgehouden dat ze wennen moest en zeker omdat ze artrose heeft en dus met zooltjes liep en geen stenen meer gewend was. Na een half jaar klooien en pijnstiller ben ik toch weer ijzers gaan gebruiken en nu denk ik hoe heb ik mijn paard dit een half jaar aan kunnen doen, maar ja als de dierenarts en 4 afzonderlijke hoefsmeden dit beweren dan geloof je ze maar. Ik zou graag willen dat ze zonder zou kunnen maar helaas, ik zou het bij een volgend paard maximaal een maand aankijken en dan wel lekker over het asfalt proberen te stappen, dat bevorderd het sterk worden van de hoef.

Wat vervelend voor je haffie. Ja dat zijn van die momenten wat echt reden geeft (vind ik ook) om een ijzer onder te doen. Dan kom je er niet onderuit je wilt je paard ook niet zien pijn lijden. Dan moet je keuzes maken. Ik kijk nog even aan. Ik ga ook eerst hoefschoenen proberen.

Dat klinkt echt goed.... Lachen

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:03

Iemand bij mij op stal heeft ook sinds pas hoefschoenen voor haar haf, want die heeft erge brokkelhoeven. Nu heeft hij kunststof 'ijzers' en met rijden de schoenen aan en het gaat ineens super goed. Vykan (mijn verzorgfjord) heeft nog nooit ijzers om gehad dus daar heb ik verder geen ervaring mee.