Tja en toch zweer ik bij mijn zadelmaker. Die heeft toch het oog en kan je ook haarfijn uitleggen wanneer het zadel goed ligt! (evenwichtspunt in het midden, goed aansluitend aan het paard, ruggengraat vrij, etc etc)
Een standaard zadel past op een standaard paard, maar standaard paarden bestaan niet! Daarom haal ik er graag een zadelmaker bij!
Bij mij duurde de zoektocht absoluut niet lang. Ik heb momenteel 2 zadels. Een JC Saphyr (oude van Odin van Eef) en een Rossner Amerika. Beiden heb ik laten controleren door de zadelmaker en daar heb ik er 1 van op laten vullen. De andere heb ik toevallig laatst nog na laten kijken en die zal binnenkort van voren opgevuld worden, omdat het paard waar die op ligt qua breedte een halve cm minder was geworden, maar dit zal hij oplossen dmv opvullen omdat, wanneer er meer spieren komen ze die halve cm ook weer nodig heeft. Hij verteld me dus ook eerlijk, helder en duidelijk waar het m op staat.
Moet ik zeggen, deze zadelmaker reist op maandags door heel Nederland. Weet niet wat voor kosten je er aan kwijt wil zijn, een goed zadel, maar anders moet je maar PB sturen als je meer info wil.
Is het overigens voor jou niet haalbaar, dat zadel te verkopen en voor dat geld gewoon een ander zadel te kopen?