Huisvesting fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FjordenWen

Huisvesting fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 15:25

Waar staat jouw fjord? In de wei of op stal? Hebben jullie een schuilstal bij de wei?
Ik zoek namelijk een nieuwe stal voor mijn fjord en ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Groetjes,
Wendela

Marigold

Re: Huisvesting fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:27

mijn fjord staat op het land, als beschutting een boomwal (twee vd vier zijden van het land).
geen schuilstal, kan eventueel wel naar binnen maar dat zou eerder zijn omdat het land te nat wordt, dan omdat zij er niet tegen zou kunnen buiten te staan.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:30

De mijne staat overdag in de wei en savonds en snachts staat ze binnen..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:41

Mijn fjord staat op stal, en overdag een paar uurtjes in de paddock of de wei.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:49

Vinga staat in de zomder dag en nacht in de wei,mocht het slecht weer zijn regen en onweer gaat ze op stal.
In de winter gaat ze wel elke nacht op stal en overdag in de wei.

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:03

pontun staat overdag 4 tot 5 uur in de wei de rest staat hij op stal.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:35

Mijn fjordje staat het hele jaar door in de weilanden. En binnekort komt er een schuistal.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:39

mijn verzorgfjorden lopen 24 uur per dag buiten
Maar in de winter als het echt koud/nat word doen we de staldeur los en kunnen ze zelf naar binnen lopen

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:47

Alm staat op stal, zo vaak mogelijk zet ik hem in de piste.
Bidonja staat altijd buiten.
Hayco zou vanaf december op stal gaan, maar ik ben er nog niet zo uit wat ik met hem ga doen. Als ik een plaatsje vind waar het wel mogelijk is om hem iedere dag of zelfs 24/7 op de wei te zetten dan verhuist hij...

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:49

Bjorn staat 's zomers vaak 24 uur op wei. Als het regent op stal. 's Winters staat hij overdag op wei (behalve als het regent) en altijd 's avonds op stal.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:40

Illo staat op stal, ik probeer hem wel zo veel mogelijk uit stal te hebben (los in kraal, poetsen, wandelen,rijden). Zomers staat hij 3 maanden 24/7 op de wei.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:46

Mem staat in de zomer op de wei .. snachts op stal
En in de winter staat die helaas alleen binnen , of buiten als er iemand bij is ..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:48

zomer 24/24 buiten tenzij slecht weer, op dit moment staat hij ook nog 's nachts buiten tot morgen, dan vertrekt hij naar z'n nieuwe thuis. Daar krijgt hij weide met schuilstal.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:05

in de zomer 24/7 buiten in de wei
en als de wei te nat wordt in de zandbak met schuilstal

miijn fjord geeft niets om kou maar aan regen heeft hij een hekel,
dan gaat hij liever in een droge stal liggen met een dikke laag zaagsel Clown

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:37

Die van mij staat in de lente en zomermaanden tot ongeveer eind september begin oktober. En in de herfst en winter overdag buiten in de wei en 's avonds en 's nachts binnen.
Maar het is wat je fjord gewend is, als die altijd op stal heeft gestaan, zou ik hem/haar niet te snel en lang buiten laten staan. Dit vooral rond deze tijd van het jaar opbouwen. Als die juist altijd buiten is gewend vooral proberen veel buiten te laten. Misschien wel verstandig om wel een stalletje te hebben waar die droog kan staan. Zeker als je hebt gereden en hij/zij is bezweet.
Maarre die van mij is een goed weer paardje hoor! Als het regent wilt die maar al te graag naar binnen..... Succes met zoeken.

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 22:53

Mijn paardje staat nu dag en nacht buiten (hele jaar door) met een schuilstal. Maar hij gebruikt de schuilstal bijna niet. Hij staat geloof ik liever onder de bomen als het regent. Daarom vraag ik me af of een schuilstal wel nodig is. Hij kan niet op stal staan want daar heeft hij een hekel aan, vandaar dat hij gewoon buiten blijft.
Ik denk dat het wel leuk voor hem is om in de wei te lopen met andere fjorden. Nu loopt hij met allemaal kwpn-ers. Lopen jullie fjorden bij andere fjorden? En merk je dan ook dat ze elkaar leuk vinden??

paramejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:44

zomers buiten,winter --> s'nachts op stal

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:52

Dag en acht het hele jaar buiten, nog zonder schuilstal. Dat gaat eigenlijk prima.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:59

Toddy staat van mei tot en met september (ligt aan 't weer) 24/7 per dag in de weides. Vanaf oktober, komen ze op stal en overdag in de paddocks. Toddy staat dan van 8 uur 's ochtends tot ongeveer 1 uur 's middags op buiten, ik had dit het liefst nog langer gehad, maar er zijn meer paarden die dan in de paddocks willen, vandaar dat ik probeer om vaak 's middags even wat met hem te gaan doen!!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:24

Sas staat 24/7 op het land, met alleen in de winter een schuilstal (niet dat ze er gebruik van maken) en een bosrand langs 2 zijdes.

Anton staat eigenlijk 23/7 op stal. Gaat vaak tijdje in de buitenbak, maar verder niet het land op ofzo (tenminste niet los, alleen onder het zadel of voor de kar), maargoed, zit ook weer een reden achter.

Cai komt hopelijk straks 24/7 op het land, ook zonder schuilstal.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:41

bij mij staan ze allebei 24/7 in de wei met schuilstalletje, echter als het te nat en koud en drassig wordt gaan ze naar binnen is een grote loopstal (van medio dec tot april onegveer,) daarna weer het land op.

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 12:49

Bella schreef:
Sas staat 24/7 op het land, met alleen in de winter een schuilstal (niet dat ze er gebruik van maken) en een bosrand langs 2 zijdes.

Anton staat eigenlijk 23/7 op stal. Gaat vaak tijdje in de buitenbak, maar verder niet het land op ofzo (tenminste niet los, alleen onder het zadel of voor de kar), maargoed, zit ook weer een reden achter.

Cai komt hopelijk straks 24/7 op het land, ook zonder schuilstal.

Wat is de reden dat Anton wel op stal staat er de andere niet?

Zo te lezen zit er nogal veel verschil tussen de stalling voor de fjorden hier! Tsja je moet ook kijken wat je paard het fijnst vindt he.. En wat de mogelijkheden zijn. Ik heb gister het hele internet afgezocht maar het is echt moeilijk om hier in de buurt iets te vinden waar de paarden dag en nacht buiten kunnen lopen! Ik woon in de buurt van Arnhem, dus als iemand iets weet, stuur me dan een berichtje, want ik ben echt hard op zoek!! Er zijn wel heel veel stallen hier op de veluwe,maar overal gaan ze snachts naar binnen.

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 12:59

Carolinef schreef:
bij mij staan ze allebei 24/7 in de wei met schuilstalletje, echter als het te nat en koud en drassig wordt gaan ze naar binnen is een grote loopstal (van medio dec tot april onegveer,) daarna weer het land op.

Een grote loopstal is ook een goede oplossing denk ik. Mijn paardje gaat luchtzuigen als hij in een box wordt gezet. Hij heeft er gewoon een hekel aan om alleen te staan en opgesloten te zijn. Scheve mond Maar in een loopstal kunnen ze natuurlijk samen met hun vriendjes! Veel beter! Haha!
Waar staan jouw paardjes Caroline? Ik heb wel je site bekeken maar zag niet staan waar t is. Jouw witte fjord is trouwens echt bijzonder zeg! Heel mooi OK dan!

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:57

me vz fjord staat buiten in een wei en daar staat een ''schuilstal'' bij Lachen
het is eigenlijk een gewone stal die aan een wei zit zonder deur maar het is niet echt een schuilstal Tong uitsteken
kan ik niet zo goed uitlegge Bloos
Veel plezier met je fjord Haha!

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:37

onze fjorden staan zomers 24 p dag buiten, eigenlijk zo lang het were dat goed toe laat.. en in de winter staan zij binnen, overdag in de paddock.