Arabisch of niet?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Arabisch of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:25

Wat denken jullie, zit hier iets arabisch in of niet. Soms twijfel ik echt omdat ze zo'n fijn hoofdje heeft. Mss in haar verre voorouders of zo? Ze heeft nl geen papieren.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sjintoo op 28-05-06 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Arabisch of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:27

Ik denk het niet. Het is gewoon zijn bouw, sommige fjorden zijn zwaargebouwd, maar die van jou blijkbaar niet

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:29

nee, niet arabisch..
Ze heeft wel een "fijn" kopje voor een fjord.
Sierlijk..

Sommige kpwners kunnen ook een sierlijk kopje hebben, zonder dat er arabier in zit

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:30

Neej hoor
Ik denk dat je dat denk omdat je een "deukje" ziet op zijn neus?
Bij mijn verzorg-fjord zie je dat ook een beetje.
Maar daar is niets arabisch mee

__Tiientje

Berichten: 1055
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Bergum, Friesland.

Re: Arabisch of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:32

Nee, denk het niet.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:57

Denk et niet ...
Je hebt idd zwaar en modern gebouwde fjorden.

Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:02

zeker een mooi hoofdje
maar ik denk ook niet arabisch

zo heb ik ook een foto van mijn fjord waar ik dat dacht te zien

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:17

Ik zie er 100% fjord in......een deukje in de neus horen fjorden ook te hebben!!

Fijne fjordenhoofdjes weet ik ook paar 100% fjorden te geven:
Afbeelding
Afbeelding
Beiden fjorden met fijne (chique) koppies...ze bestaan dus!

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:35

Ik zie ook alleen fjord. Mijn merrie heeft ook een deukje in haar hoofd. En Taco bijvoorbeeld ook. Het is ook een raskenmerk van de fjorden.

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:14

Ik denk het ook niet. Mijn merrie heeft ook een erg sierlijk hoofd met een deukje erin en daar zit echt niks arabisch in.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:22

En dan hebben jullie het allemaal mis! De fjord is ooit gekruist met de arabier! Welliswaar in een heel ver verleden maar er zit wel degelijk arabier in een fjord!Je moet daarvoor ver terug maar kijk maar eens naar de kenmerken van de fjord kleine oortjes en grote neusgaten grote ogen en dan natuurlijk zo af en toe de deuk in de neus!Niet elke fjord krijgt al deze kenmerken mee en niet elke fjord is een kruising met arabier (in het verre verleden ) maar je komt ze wel degelijk tegen.

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:38

Denk dat heel in het verleden er in veel rassen arabier terecht is gekomen, het is per slot van rekening een oud ras. Van de fjord heb ik het alleen nog nooit gehoord.
Kan je je bron aangeven? Ben er wel benieuwd naar eigenlijk.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:42

Er zijn idd weinig rassen waar geen volbloed of arabier in voorkomt in het heel erg verre verleden. Bijna alles wat als rijdpaard wordt gebruikt heeft zo een beetje iets van een van deze twee in zijn bloed stromen. Het doorsnee warmbloedpaard heeft zeker 1 van de twee en denk een overgrootdeel van de halfbloedjes een een klein deel van de koudbloedjes... geloof dat zo een beetje de arabisch volbloed en de prezwalski de enigste echt zuivere in hun soort zijn.
Maar waarschijnlijk moeten we dit niet met de huidige bloedlijnen gaan verwarren. Bedoel, anders kan je ook zeggen dat wij een rechtstreekse bloedverwante van Adam en Eva zijn en dat zou inhouden dat het allemaal een groot insest gebeuren is (sorry, was even om mijn punt duidelijk te maken)

Maar ik denk wel dat in het geval van deze fjord er niet in de nabije bloedlijnen arabier zit. Heeft gewoon een fijn hoofdje.

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Arabisch of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:55

Ik dacht dat ik eens had gelezen dat ze wel de fjord begonnen te kruisen met arabieren maar er toch nog fjordenliefhebbers zijn doorgegaan met zuiver fokken en de fjord daardoor 1 van de oudste zuivere rassen is...

Maar ik geloof niet dat Sjintoo bedoelde of de voorouders van honderden of duizenden jaren geleden ergens arabier waren

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:32

Ik heb wel eens op bokt een meisje met een Fjordxarabier gezien. Maar ik denk dat jij 'gewoon' een Fjord hebt. Maar dat maakt hem niet minder bijzonder

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:57

Tjsa, zo op het oog zeg ik 100% Fjord Hier op Bokt heerst ook een flinke discussie over de Friezen of ze nou wel koudbloed zijn of niet. Ik vind het best wel ver gaan in bepaalde gevallen. Vaak vind ik zelf niet zo interessant. Fjord = Fjord hoe het ooit zo is gekomen is wel leuk, maar ik ga niet naar kenmerken van volbloedjes op zoek

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:08

Net wat er al gezegd wordt in bijna alle paarden en pony's komt ergens wel iets van arabier voor. Het meest "echte "paard is dan de ijslander daar is naar mijn weten nooit een arabier aan te pas gekomen! En dan zal je ze buiten IJsland weer wel vinden denk ik.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:09

O ja, de bron van de arabier in de fjord komt bij het stamboek vandaan en staat in div. boeken.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 02:22

hmmm daar had ik nog nooit van gehoord, zal eens proberen er wat meer over te weten komen. dat is wel intressant

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:11

Ik zie er alleen maar Fjord in. Die hebben niet allemaal een grote kop die van mij heeft ook maar maatje pony.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:23

Eh moet iemand mij toch helpen, maar arabier in Fjord? Weet dat ze 1 andere niet-zuivere hengst ooit eens gebruikt hebben ter verbetering van het fjordenras (rimfakse http://www.fjordhest.no/oafl/bilder/FH_rimfakse.jpg thnx Reinou voor het vinden), maar hier later weer op terug zijn gekomen. Verder weet ik geen arabier in de fjord te vinden (wel in de haflinger, maar dat is toch echt geen fjord)....

Daarnaast is er, als er al arabieren in de fjord zitten (zullen het er niet veel zijn, maar ben benieuwd naar zichtbare bron), het wel zo ver weggefokt, dat er eigenlijk niet meer noemenswaardig over gesproken mag worden.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:27

rimfaske is idd een ander ras, die foto heb ik ook. ben ook erg benieuwd waar ik het terug kan vinden.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:28

Het kan ook een licht snoekhoofd zijn...

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:55

Fjordjes hebben wel vaker zulke hoofdjes hoor met een deukje

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:01

Bella schreef:
Eh moet iemand mij toch helpen, maar arabier in Fjord? Weet dat ze 1 andere niet-zuivere hengst ooit eens gebruikt hebben ter verbetering van het fjordenras (rimfakse http://www.fjordhest.no/oafl/bilder/FH_rimfakse.jpg thnx Reinou voor het vinden), maar hier later weer op terug zijn gekomen. Verder weet ik geen arabier in de fjord te vinden (wel in de haflinger, maar dat is toch echt geen fjord)....

Daarnaast is er, als er al arabieren in de fjord zitten (zullen het er niet veel zijn, maar ben benieuwd naar zichtbare bron), het wel zo ver weggefokt, dat er eigenlijk niet meer noemenswaardig over gesproken mag worden.

Daarom was ik ook zo benieuwd naar de bron. Hierboven staat ergens dat dat het stamboek is. Nou kan ik het boek van VanBon even niet vinden, maar kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets over arabieren heb zien staan.