Familie van Galant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kboomkamp
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Tjerkwerd en Bolsward

Familie van Galant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:28

Hallo iedereen!
Ik ben sinds 2 jaar in bezit van mijn Fjordje Galant. Galant haar papa is Timor, haar mama is Veriena en haar opa is Anton.
Nu is mijn vraag zijn er hier mensen die in bezit waren/zijn van 1 van Galant haar ouders/grootouders, en wat is zijn/haar karakter, leeftijd, lengte, wat je ermee doet en uiterlijke kenmerken? Heeft hij bepaalde trekjes of streken?
Ik ben zelf namelijk erg nieuwschierig in hoeverre ik mijn eigen pony hierin kan herkennen.

Laat ik beginnen met een beschrijving van mijn fjordje;
Haar naam is dus Galant en ze word 26 april 7 jaar. Ze is +/- 1,48 (laatste keer gemeten).
Wat Galant bijzonder maakt is haar spitse hoofdje en haar enorm sprekende ogen. Verder is ze voor een fjord vrij rank gebouwd en erg goed in alles.
Haar karakter is heel eerlijk. Ze doet werkelijk alles voor je en vind alles leuk. Maar wanneer het haar niet zint laat ze dit echt merken (soms echt heel heftig). Het is een echte clown en heel koppig, eigenwijs en bovenal ook heel slim. Ze leert snel en vind het ook leuk om nieuwe dingen te leren. Ze houd enorm van aandacht en knuffels en is heel enthousiast tegenover mensen. Komt altijd vrolijk naar je toe en is voor niet en niemand bang (eerder overmoedig en dominant).
Ze voelt heel goed aan wat ze wel en niet bij iemand kan flikken. Kinderen en gehandicapten (of gewoon mensen die wat zwakker zijn) is ze heel lief en voorzichtig mee, maar iemand die wat meer ervaren is kan ze enorm uittesten.
Ik rij geen wedstrijden maar train voor mezelf dressuur en springen. Ook kan ze aardig wat vrijheidsdressuur kunsten en ben ik bezig met natural horsemanship. Buiten dit heb ik enorm veel lol met mijn knol.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:03

Ik heb ook een Timor merrie:
Hinde (Timor x Tatum (v. Tunar))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb ik nog Hanne waarvan de vader Anton is: (Anton x Vanneke (v. Lenngard))

Afbeelding

En haar dochter Lysne die ook Anton als opa daardoor heeft. (Hanne (v. Anton) x Gio)
Lysne moet nog 2 worden dit Jaar.

Afbeelding

Afbeelding

kboomkamp
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Tjerkwerd en Bolsward

Re: Familie van Galant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 21:17

@Maris_ Wat leuk! Hinde heeft echt een heel soort gelijk koppie als Galant! Leuk om te zien!

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:12

Leuk om te zien dat Galant weer een leuk plekje gevonden heeft!

Ik heb Galant als klein veulentje tot 3 jarige dame mee gemaakt, moeder Veriena leeft helaas niet meer. Maar wij hebben nog steeds heel wat familie van haar staan. Zo o.a. haar vader Timor en een heel stel Tantes en Ooms.

Via onze website kan je heel wat foto's vinden.
www.bvandenberg.nl

Galant haar grootouders leven beiden helaas niet meer. Anton is in 2015 ingeslapen op 24 jarige leeftijd omdat zijn lichaam op was. Oma Pauliena is in datzelfde jaar zeer plotseling overleden. Beiden hadden we nog graag jaren gehad, twee paarden met gouden karakters.

Anton altijd heer en meester over de stallen, maar daar kon je een kind mee op pad sturen. Heel wat mensen hebben daar van genoten. Anton kan ik alleen maar omschrijven als een paard met adel en zelf was hij heel slim, een paard waar je op kon bouwen en vertrouwen.
Afbeelding


Pauliena was een pittige dame maar goudeerlijk! Daar heb ik zelf ook veel kilometers mee gemaakt onder het zadel en voor de wagen en ze was echt het perfecte paard om alles te leren.
Afbeelding


Van haar hebben we ook nog een heel stel kinderen lopen binnen de fokkerij:

Wolly (v. Anton)
Afbeelding
Afbeelding

Gerdie (v. Timor)
Afbeelding
Afbeelding

Hilde (v. Timor)
Afbeelding
Afbeelding

Binkie (v. Timor)
Afbeelding
Afbeelding

en Kris (v. Manus)
Afbeelding
Afbeelding

Stuk voor stuk karaktervolle paarden, erg goede bewegers en zeer aansprekende paarden.
Paarden die heel sensibel kunnen zijn, je zegt dat Galant heftig kan reageren. Nou dat herken ik wel, niet zomaar een paard voor iedereen. Hoe meer ze leren hoe 'makkelijker' ze worden, maar het zullen nooit sulletjes worden.

Op Kris na (die is nog nooit naar de keuring geweest) hebben ze allemaal wel een kampioenschap of reservekampioenschap binnen de fjordenwereld op hun naam staan. Hilde is ook nog dagkampioen geweest en Binkie zelfs nationaal kampioen!

Wolly, Gerdie en Hilde worden voornamelijk gebruikt als fokmerries. Binkie wordt als rij/menpaard gebruikt door mijn zus Annabel. En Kris staat nog als jonge hengst in de opfok, die wordt straks 3.

Daarnaast hebben we ook nog kinderen van Wolly, Gerdie en Hilde rondlopen.

Vond ook nog snel deze foto's:
Veriena
Afbeelding

En jou dametje Galant als jong guppie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kboomkamp
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Tjerkwerd en Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 14:13

@jannegien Wauw wat een super leuke reactie om te lezen!
En wat leuk om te horen dat je Galant van vroeger kent! Hoe goed ken je haar? Weet je toevallig ook wat van haar van vroeger? En weet je toevallig ook of Galant ook naar de keuring is geweest?

Super leuk om al die foto's zo te zien! Stuk voor stuk zie ik toch wat van Galant bij elke pony terug. Erg grappig om te zien! Zo zie je dat het toch een echte grote familie is.

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:44

Ik ken haar als paard in de wei, of paard wat ik van een plek moest vissen waar ze niet hoorde hihi. Jonge fjorden he...

Ze was van de schoonzus van mijn zus. Die is er volgens mij nooit mee naar de keuring geweest.
Wat ik me van galant nog wel goed kan herinneren dat ze het leuk vond om slootjes te springen, vooral als ze er achter moest blijven staan. hihi
Verder had ze veel van haar broers en zussen, pittige dame maar wel eerlijk en heerlijk kunnen sjouwen.

Bucha
Berichten: 164
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:00

Mijn fjord heeft ook Anton als opa!

Moeder van mijn fjord (Ivan II) is Vjordy van 't heidehof (Anton x Pacha van't heidehof)

Mijn Fjord (met roepnaam) Duvel is mijn allerbeste maatje.
Het is een grote en vooral massieve ruin van 1.55m.
Een goudeerlijk karakter die je een absolute spiegel voor houdt.

Hij vind iedereen aardig maar confronteerd mensen direct als ze niet oprecht of respectvol zijn.
Ik vind zijn karakter helemaal perfect, mijn gezondheid is niet goed op het moment en hij zorgt voor me op verschillende manieren.
Zo beurt hij me op als ik moeite heb met accepteren van mijn gezondheid maar ook lichamelijk helpt hij me. Ik zou hem haast omschrijven als hulppaard. Rijden gaat soms met pijn, hij voelt dat aan en als ik tever ga zelf remt hij af bijvoorbeeld.
Wandelen hetzelfde, het is hier in zweden erg glad nog op de weg, ik moet erg uitkijken dat ik niet onderuit ga. Hij steunt me lichamelijk, als ik wiebel duwt hij zijn hoofd onder me arm zodat ik houvast heb. Dat doet hij dan ook onder een liefkozende zucht en een briesje.

Een zeer bijzondere fjord, met een geweldig karakter. Zeer zorgzaam en eerlijk. De levende vorm van Karma, een spiegel.

Qua bouw is hij groot en massief met een flinke nek. Puppie ogen en aanleg om dikker te worden.
Hij staat op een 2,5 hectare wei met onbeperkt hooi en/of gras en loopt dag en nacht. Spelen met zijn shet vriendjes. Dan blijft hij redelijk op net teveel gewicht vanuit zichzelf.
Sinds 3 weken is er een warmbloed bij en spelen ze heel erg veel, de warmbloed houdt de 3 dikkerds lekker actief en dat is mooi meegenomen:)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kboomkamp
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Tjerkwerd en Bolsward

Re: Familie van Galant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 14:23

@jannegien
Haha wat grappig dat slootje springen doet ze hier ook regelmatig alleen gaat ze er dan gewoon in liggen! :+ leuk om te horen zeg!

kboomkamp
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Tjerkwerd en Bolsward

Re: Familie van Galant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 14:26

@Bucha wauw wat bijzonder! Heerlijke Fjord om te zien ook! Dat iedereen aardig vinden maar wel respect "opeisen" herken ik inderdaad!
Klinkt als een hele bijzondere band tussen jullie! :o Dat je nog veel jaartjes van hem mag genieten!

Bucha
Berichten: 164
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:49

kboomkamp schreef:
@Bucha wauw wat bijzonder! Heerlijke Fjord om te zien ook! Dat iedereen aardig vinden maar wel respect "opeisen" herken ik inderdaad!
Klinkt als een hele bijzondere band tussen jullie! :o Dat je nog veel jaartjes van hem mag genieten!


Dankjewel! Hetzelfde gewenst voor jullie! :)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:09

Hoorde van Janna laatst al dat je je hier gemeld had met vragen over Galant en familie. En Joyce had me al eens op facebook getagd in een bericht van je, maar daar kon ik helaas niet reageren...zat niet in de groep.

Galant moet ik zelfs nog wel jeugdfotos van hebben...ergens in het grote archief. Maar leuk te horen dat ze mooi op dr plek is bij je! Vond het altijd een zeer aansprekende merrie, stuk deftiger in haar voorkomen, dan haar broers en volle zus. Qua karakter past ze er wel zo tussen.
Volle broer Fello:
Afbeelding
Afbeelding
(Samen met Galant in 2012)
Afbeelding

Volle zus Hind (woont nu in Luxemburg). En van Hind hebben we hier nog 1 nakomeling staan momenteel: Heidi
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volle broer Inco:
Afbeelding
Afbeelding

En haar laatste volle zusje Koko:
Afbeelding
Afbeelding

Opvallend aan Fello en Galant was bij het inrijden weet ik nog, wat mijn schoonzusje gedaan heeft, dat we spektakel verwachtte, maar dat het eigenlijk opstappen en wegrijden was. Pas toen ze prima door hadden wat er van hen verwacht werd ging de trucendoos open om te zien wat er nog meer mogelijk was.

kboomkamp
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Tjerkwerd en Bolsward

Re: Familie van Galant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:10

@Bella wauw wat lijken ze op elkaar! Vooral het hoofd is echt sprekend! Ik ben echt super wijs met Galant dus goed plekje heeft ze zeker! ☺️ Dat wat jullie dachten bij het inrijden herken ik nog steeds haha! Super leuke reactie dankjewel! Echt heel leuk om te zien en te lezen!