Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 17:19

Het speelt al tijden door mijn hoofd en ik weet eigenlijk niet zo goed óf ik het moet doen en zo ja, welke hengst dan :+
Even ter info: ik ben helemaaaaaaal niet thuis in de fokkerij.

Urinka is een 16 jarige, bijna 17 jarige (05-06-1999) fjordenmerrie. Sinds februari 2015 van mij, maar ik ken haar sinds 2007. Ze heeft nog nooit een veulen gehad, meningen daarover zijn dus ook wisselend. Ik zou neigen naar te oud voor een eerste veulen, maar er zijn ook genoeg mensen in mijn omgeving die zeggen, gewoon doen, geen probleem. Dat is dus mijn eerste vraag, zouden jullie dit doen ja of nee en om welke reden wel/ niet? Ik zou het mezelf in ieder geval niet vergeven als ik wel een veulen heb en geen merrie. Daarnaast heb ik haar ook nog nooit hengstig gezien..

En zo ja.... wat dan en wanneer dan...
Urinka is een Bjorgard (v) x Halstor (mv). Ze is het ouderwetse type, maar wel met een chique hoofd (vind ik dan...).

Plaatje:
Afbeelding

Hoofd:
Afbeelding


Wat ik graag zou willen: het chique hoofd en karakter behouden (enthousiast, fanatiek en altijd wat mee te beleven), maar wel graag wat groter en wat meer dressuurmatige aanleg.
Urinka is 1.43m, ikzelf ben 1.87m.
En het liefst een GRA kleurtje, maar ik weet hoe lastig dat is.

Hebben jullie goede adviezen/ tips/ trics? Dan hoor ik het graag!

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:25

Als de merrie gezond is, is het niet te oud voor een eerste veulentje.
Er kan altijd iets mis gaan, jong of oud.. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Mijn merrie heeft vorige maand een keizersnede gehad, veulentje was dood. Een uur later was merrie er ook niet meer geweest.
Maar was 0,01%.. Alles ging perfect, niemand had verwacht dat dit zou gebeuren. Heb je ook voorkeur aan ras?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:29

Als ik het goed onthouden heb krijg je via Bjogard en Halstor geen gra. Tenzij dat via de moederlijnen nog ergens verstopt zit.

Als je een veulen wil fokken zou ik goed kijken of je het zelf wil houden of voor de verkoop fokt. Deze keuze kan namelijk van invloed zijn op de hengst die je kiest.

Veel fjordenhengsten zouden aan je wensenlijstje kunnen voldoen op basis van de gegevens die je geeft. Ik zou daarin iets specifieker zijn. Waarom wil je meer dressuurmatige aanleg/wat mis je daarin precies bij je merrie? Komt ze tekort in beweging, souplesse, gangen of karakter?

Je zou bijv. eens kunnen kijken naar Kventin, Zortin of Karant. Wellicht is Gjovik ook nog wat.
Manus en Timor zou je ook nog naar kunnen kijken. Wel even aandacht besteden aan de rug, die lijkt bij jouw merrie niet zo sterk te zijn en icm met Manus weet ik niet of dat handig is. Timor kan zowel grote als wat kleinere fjorden geven.

Vindt je het geen probleem om buiten het Nederlandse stamboek te dekken, dan zou Drafur misschien ook een optie kunnen zijn.

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:33


Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:27

Dank voor jullie reacties, ik zal me er eens wat meer in verdiepen.

@KellyDV, sowieso een fjord.
@fjordnina, sowieso om voor mezelf te houden.

Ik zou graag met een fjord in de wedstrijden starten, vandaar mijn wens naar meer dressuurmatige aanleg. Urinka is moeilijk nageeflijk te rijden en echt een dieseltje. Moet echt op gang komen en toch een relatief korte nek en korte gangen. Helpt ook niet mee dat ze de eerste 15 jaren van haar leven een verhuurpaard is geweest. Haar karakter vind ik wel fijn: pittige dame is het, nooit saai maar niet gemeen.

In verband met mijn eigen lengte wil ik ook graag wat groter.

Wat zouden nadelen zijn van buiten het Nederlandse stamboek fokken?

Drafur ziet er op de site in ieder geval heel gaaf uit!

ladylisa
Berichten: 1369
Geregistreerd: 23-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:43

Leuke merrie !

Misschien de hengst Flurry of hermansen
Erg mooie fjorden en scoren erg goed!

Zou het zeker proberen hoor, als ze veder gezond is kan het geen kwaad :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:51

Welke hengst daar heb ik echt geen verstand van.
Om te fokken met deze merrie, als ze gezond is dan zou ik niet weten waarom niet.
Je kan de dierenarts ( of kliniek) vragen of ze haar na willen kijken of dat fokken verstandig is.
Qua leeftijd zou ik het niet persee laten,dat zegt weinig

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:56

Voor ik voorstellen doe wat mooie combinaties zouden zijn, stel ik eerst even een twijfel bij de slagingskans. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, dat voorop gesteld, maar een 16/17 jarige die nog nooit een veulen heeft gehad in haar leven heeft met zeer grote waarschijnlijkheid een verminderde vruchtbaarheid door verklevingen in de baarmoeder, doordat deze nooit gebruikt/uitgezet is geweest.
Met een dosis geluk lukt het wel en dan kan het prima als ze in goede conditie/gestel is. Maar de kans dat je tegen een teleurstelling aanloopt met dekken op deze leeftijd is groter. Houdt dat wel heel goed in je achterhoofd. (Al menig maal in de afgelopen jaren toch mensen moeten teleurstellen omdat hun merrie voor een eerste veulen te oud was en de baarmoeder onvoldoende kwaliteit meer had voor de gewenste dracht.)

Mocht je de gok toch aandurven. Je bent altijd welkom om de heren die wij hebben staan te komen bekijken, wat je past/ligt. Qua lijn en type zijn er diverse mogelijkheden in Fjordenhengstenland waar je denk ik goed mee uit de voeten kunt. Dus daarin heb je luxe: Je keuze is reuze!

Nadelen van buiten het NLse stamboek dekken? Afhankelijk van welk stamboek, iets meer kosten. Daarnaast ben je wat meer moeite en geld kwijt als je de nakomeling wil importeren naar het Nederlandse stamboek (bij registratie in dat buitenlandse stamboek) om vervolgens aan een keuring of Fjordsport mee te doen.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:29

@Bella
Ja dat is inderdaad zo maar zegt niets. Mijn merrie was in 2x drachtig.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:08

@ KellyDV. Bella geeft aan dat de kans kleiner is dat het lukt, dat het toevallig bij jouw merrie wel is gelukt maakt de kans niet groter bij een ander. Bella ziet veel merries voorbij komen en dus zegt dat cijfer wel degelijk iets.

Ik denk niet dat je veel kans hebt op een grijs veulen, daarvoor moet de moeder het gen dragen. Dit is overigens voor een euro of 40 wel te testen bij het Van Haeringen lab.
Van Bjorgard denk ik niet dat hij grijs droeg. Van Halstor weet ik wel dat er rodblakke nakomelingen zijn.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:42

Wat leuk dat je een veulentje wilt fokken :))!!

Ik zie dat je in Groningen woont, ben je bereid te reizen of liever wel dichtbij?
Met jou merries is het eigenlijk zowat 'ongemogelijk' een Gra te fokken, maar zeg nooit nooit. Wij hebben nu de NLse dekhengst Kventin op stal staan. Deze vererft wel grijs, hij heeft Grijze nakomelingen. Deze heeft wel een wat kortere rug.

Daarnaast moet je idd even nadenken over eventueel papier. Voor de verkoop is vaak (vol) papier wel handig, zodat de nieuwe eigenaar eventueel verder kan met verdere fok. Anders kan je nog naar buitenlandse hengsten kijken :D.

Verder heb ik zelf de dekhengst Gio staan, dit is een Rodblakk. Weliswaar tegenovergestelde van Grijs haha. Alleen deze staat nu op Pony Paradijs, in de kudde van Staatbosbheer. In 2017 zal hij weer dekken particulier!


Afbeelding

Afbeelding

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:19

@ Amber, met een buitenlandse hengst kun je ook wel vol papier krijgen. Je laat ze dan opnemen in het buitenlandse stamboek en importeert het paard daarna naar Nederland. Moet het wel een buitenlands goedgekeurde hengst zijn natuurlijk!!

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 12:00

Bella schreef:
Voor ik voorstellen doe wat mooie combinaties zouden zijn, stel ik eerst even een twijfel bij de slagingskans. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, dat voorop gesteld, maar een 16/17 jarige die nog nooit een veulen heeft gehad in haar leven heeft met zeer grote waarschijnlijkheid een verminderde vruchtbaarheid door verklevingen in de baarmoeder, doordat deze nooit gebruikt/uitgezet is geweest.
Met een dosis geluk lukt het wel en dan kan het prima als ze in goede conditie/gestel is. Maar de kans dat je tegen een teleurstelling aanloopt met dekken op deze leeftijd is groter. Houdt dat wel heel goed in je achterhoofd. (Al menig maal in de afgelopen jaren toch mensen moeten teleurstellen omdat hun merrie voor een eerste veulen te oud was en de baarmoeder onvoldoende kwaliteit meer had voor de gewenste dracht.)


Is dit iets wat je moet laten uitzoeken bij de DA of moet je gewoon proberen, en dan kijken of het lukt?

Ik ben overigens prima bereid om te reizen en als ik de keuze maak om te dekken wil ik inderdaad ook graag de hengst zien in 't echt, omdat ik het veulen sowieso wil houden en mogelijk de sport mee in wil.

Voor dit seizoen ben ik waarschijnlijk al te laat, maar op zich heb ik dan nu deze winter om te orienteren, keuze te maken en eventueel merrie te laten onderzoeken.

En nogmaals dank voor de vele reacties!

Tot nu toe ben ik fan van Kventin, Drafur en zou ik zeker nog eens verder willen babbelen bij vd Berg. :D

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:02

Dat is aan jezelf, je kunt het ook gewoon proberen, maar dan ben je wel het dekgeld kwijt.
Ik houd een slag om de arm, maar volgens mij mag je bij Bart van den Berg het jaar erop wel gratis opnieuw proberen als het niet is gelukt. Bij het Hengstenfonds heb je recht op gustreductie, en volgens mij betekend dat dat je het tegen gereduceerd tarief opnieuw mag proberen.

Zou de hengst zelf altijd even bekijken en het liefst zoveel mogelijk nakomelingen. Soms fokt een hengst wat anders dan hoe hij zelf is, maar daar kunnen de eigenaren je meer over vertellen. Ik weet zeker dat je bij vd Berg van harte welkom bent!!

In feite ben je nog niet zo laat, begin juni dekken geeft een veulen begin mei, dat is best een mooi tijd. Mooi weer, lekker wat gras in de weide. Veel merries die dit jaar al een veulen hebben of nog krijgen worden ook gewoon weer gedekt.
Maar volgend jaar is ook slim, zou dan lekker eens wat keuringen gaan bezoeken en kijken welke nakomelingen je aanspreken enz.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:10

En de gra-hengst Tempo uit België? Maar ik weet niet hoe die is verder. Zag hem vorig jaar op de jubileumdag van het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek en hij toonde wel groot...

Ik zie wel wat overeenkomsten met mijn merrie van Bjorgard, trouwens! :)
Die toont ook haast nooit hengstig. Afgelopen week was het echter toevallig wel een keer raak :') Gelukkig merkte je er verde rin de omgang en met rijden niks van :P

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:38

Gra is toch zwart met dun?

Zolang je merrie niet homozygoot agouti draagt (want dan krijg je altijd bruin als basiskleur en niet zwart) kan je daar icm met een zwart dragende hengst zeker een gra veulentje uit krijgen.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:33

@ troi, als ik naar de bloedlijnen kijk is de kans groot dat de merrie wel homozygoot is. Maar het is inderdaad niet uit te sluiten.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:59

Ik heb geen fjord en kan dus ook niet inhoudelijk op je vraag ingaan. Maar heb wel met hetzelfde idee gezeten, iets andere situatie, gaan maiden meer maar wel al 20. Ik heb de DA laten komen, hij heeft haar baarmoeder en eierstokken gescand, en daaruit bleek dat er veel vochtophopingen waren, en heeft hij aangegeven dat hij het niet meer zou doen. Ik was uiteraard vrij om het wel te proberen, maar de hele molen met spoelen en hormoonbehandelingen wilde ik haar niet door hebben, en het geluk dat het toch wel natuurlijk raak was, was een héél erg kleine kans. Dat tegenover het dekgeld (waarvan ik het volgende jaar ook opnieuw zou kunnen proberen, maarja, ze is dan nog een jaar ouder) heeft me doen besluiten het niet meer te doen.

Scan kostte mij overigens iets van €40, excl. bezoek natuurlijk, maar het kan je een hoop teleurstelling en moeite schelen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:08

Lisan89 schreef:
Ik zou het mezelf in ieder geval niet vergeven als ik wel een veulen heb en geen merrie.

Hoe letterlijk moeten we dit nemen? Als je dit serieus meent is het heel simpel, want dan moet je er niet aan beginnen. Los van de leeftijd is fokken nooit zonder risico's. Gelukkig gaat het veel vaker goed dan fout, maar toch zijn er elk jaar weer mensen die hun merrie en/of veulen verliezen. De kans is niet groot, maar ook zeker niet verwaarloosbaar. Je zult dus goed moeten bedenken wat voor jou de meerwaarde is van een veulen van je eigen merrie en of dat opweegt tegen de risico's. Die afweging kan niemand anders voor jou maken. Kopen kan een heel goed alternatief zijn, maar ik begrijp ook wel dat het iets heeft om alles vanaf het begin mee te maken.

Lisan89 schreef:
Daarnaast heb ik haar ook nog nooit hengstig gezien..

Dat is niet handig, maar hoeft niet altijd een probleem te zijn, mits ze inwendig maar wel goed hengstig wordt. Als je haar niet hengstig ziet omdat ze gewoonweg niet of slecht hengstig wordt is dat wel een serieus probleem. Soms is ook dat wel op te lossen, maar als je het mij vraagt is het vaak niet voor niets als een merrie niet goed hengstig wordt. Zeker met een oudere merrie die nog niet eerder een veulen heeft gehad zou ik niet gaan dokteren.

Als je serieus overweegt om met je merrie te fokken is zoals djodjodjo ook aangeeft scannen de eerste stap. Een dierenarts zal je nooit kunnen garanderen dat je merrie drachtig wordt, maar zal het je wel kunnen vertellen als de kans op een succesvolle dracht klein is. Zeker bij een merrie van die leeftijd kan er inwendig van alles aan de hand zijn waardoor een dierenarts het afraadt om met je merrie te fokken. Houd daar rekening mee, want die kans is best groot. Het is natuurlijk erg vervelend als dat gebeurt, maar niet zo vervelend als wanneer je de hengst hebt uitgezocht en bij wijze van spreken al een naam voor het veulen hebt bedacht. := Scannen hoeft niet veel te kosten. Soms loont het om bij een aantal dierenartsen te informeren. Wij betalen bijvoorbeeld ook ongeveer 40 euro, maar dat is inclusief bezoek. Op zich is het nog helemaal niet zo laat in het seizoen, dus als je het echt wilt zou ik het nu gewoon doorzetten als ik jou was. Volgend jaar is ze nog een jaar ouder. ;)

Zelf heb ik in december een Arabische Volbloedmerrie gekocht om mee te fokken. Een gokje, aangezien ze in 1998 geboren is en nog niet eerder een veulen heeft gehad. Als het niet lukt heb ik pech gehad en mag ze hier oud worden, maar ik hoop toch heel erg dat het lukt. :o Voor aankoop heb ik haar laten keuren en scannen en volgens de keurende dierenarts zag ze er inwendig nog erg goed uit. Inmiddels hebben twee andere dierenartsen en de hengstenhouder die haar geïnsemineerd heeft dat bevestigd. Tot nu toe gaat alles volgens het boekje, maar daar heb ik weinig aan als ze niet drachtig wordt. Maandag zal blijken of ze van de eerste keer insemineren drachtig is. Ik zou het je dus niet per se ontraden. Veel mensen vinden er wel iets van om een merrie op die leeftijd voor het eerst te dekken en meestal weinig positiefs, maar ik heb met diverse experts gesproken die mij verzekerd hebben dat de kans op complicaties niet of nauwelijks groter is dan bij een jongere merrie. Het grootste risico is dat het niet lukt om ze drachtig te krijgen. Zonder gevaar is het zoals ik al schreef nooit, dus ga vooral goed voor jezelf na of het echt zo is dat je het jezelf niet zou vergeven als het mis zou gaan.

Voor mij lijken alle fjorden op elkaar, dus met de hengstenkeuze kan ik je niet helpen. :+ Wat wel slim kan zijn is om een hengst te kiezen met een gunstige gustregeling. Het volgende jaar gratis of tegen gereduceerd tarief terug mogen komen is leuk, maar daar heb je weinig aan met een oudere merrie. Dan is het wellicht fijner om een deel van het dekgeld terug te krijgen. Voor mij heeft het uiteindelijk niet de doorslag gegeven, maar het kan wel iets zijn om rekening mee te houden.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:27

Er zijn bij veel klinieken inloop spreekuren voor het scannen. Als je daar naar toe gaat hoeft het helemaal niet duur te zijn. Geloof dat ik 16 euro betaal voor het scannen, moet je wel een trailer en auto tot je beschikking hebben natuurlijk. Djodjo en Goeroe hierboven leggen het goed uit en ook ik zou inderdaad eerst eens gaan kijken voor ik aan het avontuur begon.

Ik geloof niet dat er in Nederland hengstenhouders zijn die een deel van het dekgeld teruggeven als het niet lukt.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:58

Jeskim schreef:
Ik geloof niet dat er in Nederland hengstenhouders zijn die een deel van het dekgeld teruggeven als het niet lukt.

Bij de Fjorden misschien niet, dat weet ik niet. Ik heb ook geen idee hoeveel zo'n dekking kost, maar daar zal het wellicht mee te maken hebben. Van het dekgeld wat ik voor de Arabier betaal kan ik m'n NRPS'er een keer of vier laten dekken en m'n Welsh B misschien wel zes keer. Soms zie je dan wat creatievere gustregelingen voorbijkomen. Helaas niet bij de hengst van mijn keuze. Oeps, even niet zo goed bij stilgestaan toen ik de merrie kocht, maar ja, wie A zegt... :+

Als je zelf vervoer hebt is zo'n spreekuur inderdaad ideaal. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat ze daar meestal betere faciliteiten hebben. Beter even in de opvoelbox dan moeten verdoven als je merrie niet zo makkelijk is.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:06

Een dekking kost bij de fjorden rond de 300 euro. Dat is exclusief stamboekafdracht, dus er komt nog een beetje bij. In Nederland zijn er niet zo heel veel particuliere hengstenhouders, de meeste hengsten zijn in bezit van 'stichting het hengstenfonds'. Maar er komen wel weer wat meer particuliere hengstenhouders bij de laatste tijd.
Ik heb in de fjordenwereld nog nooit van een constructie gehoord dat je een deel van het dekgeld weer terug krijgt. Dan zou je misschien met een particulier moeten overleggen, maar een hengstenhouder heeft er net zoveel werk aan, waarschijnlijk wel meer omdat zo'n merrie misschien meerdere rondes gedekt moet worden. Dekgeld en het aantal dekkingen ligt op het moment niet hoog, en dan nog een deel weer moeten inleveren.. Ik vraag het mij af.

Die opvoelbox is inderdaad wel heel handig, zeker als je wat lastigere exemplaren hebt. Je zit toch armdiep in een merrie.
Ik heb er meestal ook een veulen bij lopen, staat die ook weer eens in de trailer, goede oefening voor later!

ladylisa
Berichten: 1369
Geregistreerd: 23-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:22

Hier betaal je aan dekgeld rond 300 euro
Volgensmij als je pony niet gedekt word omdat ze maar niet hengstig word hoef je ook geen dekgeld te betalen

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Mogelijk veulentje fokken en zo ja, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:28

Nee, zolang er niet gedekt is hoef je dat nergens neem ik aan. Dan betaal je alleen stalgeld of reisgeld, als de hengst aan huis komt.

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:31

Ik ben niet thuis in de fjordenwereld hoor dus met een hengst kan ik je niet helpen.

Mijn merrie is in april 20 geworden en is nu drachtig. Ze heeft wel al eerder veulens gehad maar dit is zeker 13 jaar geleden. Ondanks haar leeftijd en slechte hengstigheid (ze heeft altijd wel zin :+) is ze toch van de eerste keer drachtig geworden. Ik heb mijn DA laten komen om haar te laten onderzoeken of het nog wel verantwoord was.

Doordat zij nog in een hele goede conditie was vond hij het proberen waard. Wel werd er mij aangeraden om regumate te geven van het moment dat zij drachtig was.