welke deken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-16 12:20

Het zal vast al eens eerder gevraagd zijn maar toch probeer ik het.
Ik heb dus een fjord :D. Ongeveer 1.45 en best een breed type (vader Kunar). Ik heb hem
nu bijna 5 jaar en heb nog nooit met dekens gewerkt. Nu wil ik aankomende winter dus wel met dekens gaan werken omdat meneer best een viespeuk is en veel buiten staat. Vaak kan er dan niet gereden worden omdat hij helemaal nat is.

Nu ben ik er benieuwd wat voor dekens jullie gebruiken voor die brede en korte nekjes hihi.

Oja per wanneer ga je ongeveer beginnen met dekens en hoeveel grams want ik wilde eerst gaan scheren maar misschien is dat helemaal niet nodig als ik met dekens gaat werken.


mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:43

Hier zijn al heeel veel topics over, even goed kijken.

Amigo, rhino vind ik fijne dekens hebben speciale koudbloed modellen.
Zou met een regendeken en een onderdeken beginnen.

Gladijs
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-04-14

Re: welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:04

Als je het slim doet, pak je inderdaad een ander topic, maar om te beginnen lijkt me een goede regendeken met verschillende onderdekens het beste. Het is wel een investering maar om te beginnen is een horseware deken, een rhino light, een goed idee! Ze zijn sterk, pasvorm is goed ( ik heb een tinker ) en ze hebben het liner systeem. Dus met 1 deken en een paar liners ( 100 gr tm 400 gr) heb je meerdere opties in 1 deken. Ook kan er eventueel een hals aan, mocht je daar behoefte aan hebben.

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:22

Die van mij staat geschoren onder een 200 grams deken van Baseline.
Andere paarden o.a. onze hengsten staan, mits nodig ook onder deze Baselines. Wel ongeschoren, maar voor al onze fjorden zweer ik bij de Baselines. Over het algemeen liggen deze erg goed, netjes op de schoft en onze brede halzen en borsten kunnen er ook in.
Tevens zijn ze super 'hufter' proof!

Als het niet gaat zoals het moet. Moet het maar zoals het gaat

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:43

mvdbijl schreef:
Hier zijn al heeel veel topics over, even goed kijken.

Amigo, rhino vind ik fijne dekens hebben speciale koudbloed modellen.
Zou met een regendeken en een onderdeken beginnen.

Die zijn voor paarden met brede schouders, niet voor paarden met een zware hals.

Mijn paard (geen fjord maar een IJslander wiens hals zo ongeveer tussen z'n voorpootjes begint) kan geen Horseware aan. Het trekt strak bij z'n schouders en voorbenen en het lekt in. Hij heeft dekens nodig waarvan de voorsluitingen verstelbaar zijn, tussen het bovenste en onderste riempje scheelt 't bijna 10 centimeter. Ook is voor hem dekens met extra ruimte voor de voorbenen nodig. Voor hem ben ik uitgekomen bij Weatherbeeta Freestyle. Ademt iets minder goed dan Rhino of Amigo maar het model klopt en het zijn sterke dekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:47

Ik zou Shires dekens aanraden. Die liggen goed op brede halsen en schouders.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:04

Je moet het helaas gewoon echt even passen.. Ik heb Bucas voor mijn fjord, die krijgt schuurplekken op de schouders van heel veel andere dekens (oa Horseware). Bedenk eerst wat voor deken jou prettig lijkt werken, wat je er aan uit wil geven en probeer dan of het op je fjord past. De Bucas smartex dekens vind ik ideaal, maar dan ben je wel een klein kapitaal kwijt. Het goedkoopst is om met onderdekens te werken, dan koop je 1 of 2 waterdichte dekens (ik heb zelf altijd een reserve schone liggen) en verder onderdekens. Het prijsverschil van de waterdichte dekens zit voornamelijk in het ademend vermogen en de sterkte van de stof, pasvorm is gewoon heel verschillend per paard.

Als je echt een korte vacht wil valt onder scheren niet uit te komen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:26

Zoveel wensen zo veel verschillende dekens. Ik gebruik bij die van mij alleen maar Amigo(bravo ivm stevigheid van de stof), ligt het mooiste en geeft geen schuurplekken waar BR, Harry's Horse, dominick en Bucas dat wel gaven.

Op naar nieuwe avonturen ❤️

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:01

Ik had hier ook een topic over gemaakt, mijn fjord is ook breed met korte brede hals.
Denk dat ik voor de Amigo ga maar als meerdere zeggen je moet gewoon gaan passen. Ook qua maat is het allemaal toch verschillend.
Ik denk dat ik voor de Amigo ga mocht die goed passen. Wil ook werken met liners.

Aaron
Elmar
Lucky


Daphne_65
Berichten: 589
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: 's-Gravendeel, Hoekse Waard

Re: welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:52

Ik ben helemaal fan van de Weatherbeeta dekens, sluiten mooi over de schouders en liggen perfect.

Blue Shadow (IncoxYerxes) en Gaefur (DrafurxInco), beide mijn grijze kanjers!!!
Piet (BjorgardxHjerter Knaegt) voor altijd in mijn hart......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers